Permalänk
Medlem

Teclockers

Eftersom det redan finns en Kaffeclockers-tråd tycker jag att det är på sin plats att försöka sig på en liknande tråd om te för att se om det finns några andra tedrickande swecare

Nyfiken på vad ni dricker för något därute. Behöver inte nödvändigtvis vara från tebusken utan även andra brygder som brukar slinka in under benämningen "te", såsom örtteer (t.ex. Rooibos), Yerba Mate m.m.

Själv dricker jag mest grönt te, både smaksatt och icke smaksatt, en till två gånger per dag. Sencha är en favorit, även om det verkar vara lite av ett samlingsnamn och ingen specifik sort egentligen. Nu på vintern när man är lite frusen blir det gärna svart te med en skvätt mjölk i till frukost, just nu smaksatt med fläder.

"Uppgraderade" för några år sedan från matbutikste till te från enda lokala tehandeln i min håla (som är återförsäljare för Kahls). Börjar dock tröttna lite på det begränsade utbudet och skulle även vilja gå upp ett snäpp eller två i kvalitet. Därför är jag väldigt intresserad av tips på tesorter, blandningar och butiker

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Moderator
Moderator

Började sakteligen med te för några år sedan, efter att ha druckit lite te med (då handriven) ingefära och honung när jag hade ont i halsen så blev det en vana. Dagligen i några år men lite mer sällan nu.

Är ingen finsmakare men är ändå ganska specifik när det kommer till mitt tedrickande.
Alltid med honung i, av fabrikatet Svea Nordic, det hette tidigare "Naturhonung" men det blev väl något krux kring vad det innebar då de tagit bort "Natur"-biten.
Aldrig i pappmugg till skillnad från många kaffedrickare på jobbet, tycker det smakar skit.
Aldrig micrat, även det smakar väldigt illa i min mening.

När det kommer till sorter håller jag mig mest till Friggs Immun vilket är rooibos med apelsin och 20% ingefära, Liptons African Rooibos samt Friggs Energi vilket är grönt te med mynta och citron och hög koffeinhalt.
Gillade även Liptons Ceylon Garden starkt men den har jag bara sett i "special edition"-låda tillsammans med tre andra smaker jag inte är intresserad av.

Det är säkerligen inget problem för tekännare som kan alla sorters te och örter men personligen tycker jag det är väldigt irriterande att det nästan aldrig står på teförpackningar om det innehåller koffein eller inte. Nästan lika irriterande (säkert högst personligen) att Friggs på sina förpackningar uppmanat folk att googla på ingredienserna.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Började sakteligen med te för några år sedan, efter att ha druckit lite te med (då handriven) ingefära och honung när jag hade ont i halsen så blev det en vana. Dagligen i några år men lite mer sällan nu.

Är ingen finsmakare men är ändå ganska specifik när det kommer till mitt tedrickande.
Alltid med honung i, av fabrikatet Svea Nordic, det hette tidigare "Naturhonung" men det blev väl något krux kring vad det innebar då de tagit bort "Natur"-biten.
Aldrig i pappmugg till skillnad från många kaffedrickare på jobbet, tycker det smakar skit.
Aldrig micrat, även det smakar väldigt illa i min mening.

När det kommer till sorter håller jag mig mest till Friggs Immun vilket är rooibos med apelsin och 20% ingefära, Liptons African Rooibos samt Friggs Energi vilket är grönt te med mynta och citron och hög koffeinhalt.
Gillade även Liptons Ceylon Garden starkt men den har jag bara sett i "special edition"-låda tillsammans med tre andra smaker jag inte är intresserad av.

Det är säkerligen inget problem för tekännare som kan alla sorters te och örter men personligen tycker jag det är väldigt irriterande att det nästan aldrig står på teförpackningar om det innehåller koffein eller inte. Nästan lika irriterande (säkert högst personligen) att Friggs på sina förpackningar uppmanat folk att googla på ingredienserna.

Nä, micrat te smakar verkligen apa, urk. Vet inte om det är någon reaktion eller om det bara inte funkar att återuppvärma te överlag.

Brukar inte ha något sötande i, men honung och mjölk är fan oslagbart när man har ont i halsen. Är det riktigt illa brukar jag också lägga i några skivor ingefära. Riven låter lite väl intense Vid något riktigt desperat tillfälle skivade jag även ner en vitlöksklyfta, men det kan jag verkligen inte rekommendera, fy helvete vad det smakade illa

Personligen tycker jag det är alldeles för lite i tepåsarna då jag dricker rätt mycket på en gång och kändes lite slösaktigt att ha i ett par påsar för varje kopp, så gick över till lösvikt.

Koffeinhalt är inget jag brytt mig om alls faktiskt då det är såpass lite att jag inte kan påstå att jag märker av det. Just Friggs Energi verkar ju dock ha tillsatt koffein. Brukar själv boosta med 100-200mg koffein till frukostkoppen.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Jag började dricka te lite mer ihärdigt innan december, jag drack ganska mycket kaffe innan och jag hade problem att tagga ner när jag jobbade, så kaffet hjälpte inte.

Te passar bättre på kvällarna och godare till macka enligt mig!

Jag köpte på mig Kobbs "Himla gott", "Lust och fägring", "Earl Green" och "Sörgårdste" samt "Kooh-i-noor" ceylonte.

Jag har inte orkat jaga efter nåt annat än så länge.

Earl Green är det enda gröna teet jag har.
Mycket smak av bergamott.

Lust och fägring är som en bulldozer av fruktighet och grädde

Jag köpte några av dem på den lokala ICA:n, men City Gross hade alltsammans.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

Jag började dricka te lite mer ihärdigt innan december, jag drack ganska mycket kaffe innan och jag hade problem att tagga ner när jag jobbade, så kaffet hjälpte inte.

Te passar bättre på kvällarna och godare till macka enligt mig!

Jag köpte på mig Kobbs "Himla gott", "Lust och fägring", "Earl Green" och "Sörgårdste" samt "Kooh-i-noor" ceylonte.

Jag har inte orkat jaga efter nåt annat än så länge.

Earl Green är det enda gröna teet jag har.
Mycket smak av bergamott.

Lust och fägring är som en bulldozer av fruktighet och grädde

Jag köpte några av dem på den lokala ICA:n, men City Gross hade alltsammans.

Håller med, föredrar verkligen te framför kaffe till frukost- eller kvällsmackan. Kobbs körde jag också på innan jag började köpa lösvikt, helt OK även om variationen ju inte är så stor. Ja, deras "Himlagott" och "Lust och fägring" (får lite sura uppstötningar av namnen ...) är verkligen som käftsmällar Har personligen väldigt svårt för kryddiga och/eller "citrusiga" teer så Earl Green gick dock tvärbort. Kooh-i-noor har jag faktiskt aldrig testat, får nog bli att köpa ett paket nästa gång man handlar.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Dricker aldrig kaffe, hatar smaken.
Te blir det däremot ofta, oftast Earl Grey, påse från Lipton. Jag är ingen finsmakare

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dricker aldrig kaffe, hatar smaken.
Te blir det däremot ofta, oftast Earl Grey, påse från Lipton. Jag är ingen finsmakare

Aldrig lärt mig att uppskatta kaffe i någon större utsträckning heller. Dricker det mest i sociala sammanhang eftersom det ofta bjuds på. Är inte heller någon finsmakare men gillar omväxling och att testa nya smaker. Började faktiskt med att jag köpte en förpackning löste i matbutiken istället för påsar av ren snålhet då det gick åt fyra påsar om dagen eller så

Sen gick jag förbi lokala tebutiken någon gång och kikade in. Fanns ju så mycket mer att välja på där. Någon tesnobb lär jag dock aldrig bli.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Med undantag för en kort period med danskt pulvercitronte, extremt sött, på 90-talet, så har jag aldrig fastnat för te. Jag fick problem med koffein i tidiga tonåren och undvek därför koffein totalt från ca 1994 och framåt. Först hösten 2018 började jag dricka kaffe, trots att det smakar illa, mest för att jag ville åt koffeinets verkan, och för att jag ville se om det funkade bättre än 25 år tidigare. Och det gjorde det. Däremot har jag ännu inte fått smak för te. Och pga sömnproblem (inte orsakade av koffein) har jag pausat koffeinintaget helt på obestämd tid sen ett år.

Det enda jag dricker, och det jag har druckit de senaste drygt tio åren (tror jag) är Friggs Roiboos Blåbär som är väldigt smakrik på ett sätt som andra teer inte är. Och koffeinfritt, förstås. Det har jag som min primära dryck när jag behöver varm vätska i mig, men vill undvika energirik dryck som varm choklad. Jag har faktiskt en halvdrucken mugg just sånt te intill mig i skrivande stund!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Dricker aldrig kaffe, hatar smaken.
Te blir det däremot ofta, oftast Earl Grey, påse från Lipton. Jag är ingen finsmakare

Det enda rätta te't. Med honung och mjölk. Så man kan svepa det direkt. Bonuspoäng om det känns som om man brände sig nere i magen.

Permalänk
Hedersmedlem

Dricker rätt lite te men de gånger det blir så vill jag har någon variant av Söders Höjder/Söderblandning. Tehuset Java i Lund har en väldigt trevlig Söderblandning

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Mitt bästa té: https://www.fortnumandmason.com/keemun-125g-loose-leaf-pouch. Svårt att få tag på i Sverige tyvärr, så jag köper med mig rätt mycket när jag är i UK.

Permalänk
Avstängd

Tjejen dricker sjukt mycket te men för mig går det mer i vågor. Min farsa drack alltid mycket te så när jag var liten drack jag en hel del. Alltid ceylonte för mig hemma, Kooh-i-noor, tjejen varierar sig mer dock mest Earl Grey.

Örtte gillar jag inte, men mer smaksatta teer kan ju funka emellanåt. Rött te är jag inte förtjust i heller och rökt te går bort direkt.

Det godaste te jag har druckit var nog någon silver-tip variant med jasminte, tror det var denna men burken var snyggare då. Väldigt fin plåtburk men det var inte mycket te i och priset var inte att leka med. Har för mig att det blev typ 35 kronor per kanna. Men jag köpte det på Harrods också, så det lär finnas billigare på andra ställen.

Permalänk
Medlem

Sett denna när man besökt diverse företag, aldrig köpt den hem dock:
https://www.tehornan.se/product/mormors-blandning#:~:text=En%....
Sjukt god.

Four O Clock har sina "chai" som man kör ned påsen i kastrullen med mjölk - Chocolate Spice & White Chai sen eventuellt honung i. Pukka's Vanilla Chai också. Rekommenderar dem.

Ett té som inte blir bittert och smakar gudomligt, "Manzanilla Con Miel" (Kamomill & Honung) aldrig sett de i Sverige, det går att lämna kvar påsen hur länge man vill utan att smaken blir förstörd, glömmer du bort téet efter halva koppen och lämnat i påsen är det bara fylla på med vatten så är det fortsatt lika gott.

Annars är valfri vanilj-te med liten slurk mjölk & honung nog en favorit.
Körde Yerbamate "Taragui", helt ok men blev enformigt fort, men ett bra mellanting mellan kaffe & te i koffeinmängd.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Mitt bästa té: https://www.fortnumandmason.com/keemun-125g-loose-leaf-pouch. Svårt att få tag på i Sverige tyvärr, så jag köper med mig rätt mycket när jag är i UK.

Ett tag för ganska många år sedan fanns de i te/kaffehandeln på NK (i Stockholm) ihop med det egna sortimentet, men sedan försvann dem. En annan utrikes är franska Mariage Frères.

https://www.mariagefreres.com/UK/welcome.html

Just Fortnum så gillar jag bl a Queen Anne, Fortmason och lite annat.

Annars brukar jag mest köpa hso Sibyllan numera, bl a Sir Williams, ibland Lapsang, deras frukostblandning, naturell Rooibos och lite annat beroende på hur andan råkar fall på. Det är samma ägare som NK:s tehandel numera, så det händer någon enstaka gång att jag köper där när det råkar passa. Om du är ute efter Keemun snarare än just Fortnums variant så vet jag att det finns hos Sibyllans (har även näthandel, dock ej testat), men det är ju inte heller någon lågprisinrättning.

Och för att travestera:
För övrigt anser jag att tepåsar bör förstöras.

(Fast ibland kan man bli tvingad till tepåsar av praktiska skäl.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Eftersom det redan finns en Kaffeclockers-tråd tycker jag att det är på sin plats att försöka sig på en liknande tråd om te för att se om det finns några andra tedrickande swecare

Nyfiken på vad ni dricker för något därute. Behöver inte nödvändigtvis vara från tebusken utan även andra brygder som brukar slinka in under benämningen "te", såsom örtteer (t.ex. Rooibos), Yerba Mate m.m.

Själv dricker jag mest grönt te, både smaksatt och icke smaksatt, en till två gånger per dag. Sencha är en favorit, även om det verkar vara lite av ett samlingsnamn och ingen specifik sort egentligen. Nu på vintern när man är lite frusen blir det gärna svart te med en skvätt mjölk i till frukost, just nu smaksatt med fläder.

"Uppgraderade" för några år sedan från matbutikste till te från enda lokala tehandeln i min håla (som är återförsäljare för Kahls). Börjar dock tröttna lite på det begränsade utbudet och skulle även vilja gå upp ett snäpp eller två i kvalitet. Därför är jag väldigt intresserad av tips på tesorter, blandningar och butiker

Svart te, gärna earl grey med väldigt lite bergamott.
Skall vara STARKT!, får man inte svettningar av första muggen på morgonen är nåt galet!
Görs i vanlig kaffebryggare och serveras med lite mjölk, både för att få ned temperaturen och för att dämpa beskan en aning.
Måste vara nybryggt! te oxiderar superfort och smakar apa efter 45 minuter eller så.

Grönt te och smaksatta varianter går fetbort.

Det fungerar f.ö väldigt bra att brygga te i en perkulator.
Den höga tempen plus att det cirkulerar fungerar bättre för te än för kaffe!

Permalänk
Hedersmedlem

Dricker ganska mycket te och har gjort det i många år. Blir oftast en mugg till frukosten om jag är hemma och sen till eftermiddagsfika och på kvällen.

Min temugg på jobbet fick öknamnet badbaljan och beskylldes för de låga grundvattennivåerna sommaren 2018. Stor mugg ska det vara, typ en halvliter.

Dricker i stort sett bara svart te. Earl grey är nog det som går åt mest men även rom, svart vinbär eller rosen-te går åt i familjen.

Och tepåsar borde förbjudas

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Drack alltid te som yngre men dricker idag kaffe men också grönt te för att stimma ner mig.

Är tyvärr väldigt tråkig och kör mest lipton men om någon här har intressanta tips på gröna teer så lyssnar jag gärna

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Dricker nästan te varje dag, blir det istället för kaffe på eftermiddag/kväll
99% av fallen blir det grönt te. Standard är Kobbs Gröna löste. Har jag vägarna förbi kvantum så testar jag gärna andra smaker

Har velat testa matcha men inte hittat något i lokal butik. En bekant hittade på Lidl men inte tagit mig dit än. Blir det påse så brukar det bli pukka.

Vet inte om jag dricker det korrekt, men har nästan alltid honung i, även citron ganska ofta. Men ska försöka minska mängden honung.

Visa signatur

Intel i7 3770k | 32GB Ram | Asus Strix 1080 | Sennheiser HD 650 | O2+ODAC

Permalänk
Medlem

Jag är väl egentligen mest för kaffe i vanliga fall men jag måste slå ett slag för PG Tips. Behöver inte dra länge, det blir starkt ändå. Måste i princip drickas med mjölk/grädde (och gärna socker/honung). Superbrittiskt, med andra ord. Väldigt gott enligt mig men extremt osofistikerat jämfört med bättre svart te som oolong. Det har sin charm ändå. Kommer ofta i absurt stora förpackningar.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Svart te, gärna earl grey med väldigt lite bergamott.
Skall vara STARKT!, får man inte svettningar av första muggen på morgonen är nåt galet!
Görs i vanlig kaffebryggare och serveras med lite mjölk, både för att få ned temperaturen och för att dämpa beskan en aning.
Måste vara nybryggt! te oxiderar superfort och smakar apa efter 45 minuter eller så.

Grönt te och smaksatta varianter går fetbort.

Det fungerar f.ö väldigt bra att brygga te i en perkulator.
Den höga tempen plus att det cirkulerar fungerar bättre för te än för kaffe!

Perkulator borde jag skaffa! När jag jobbade i Jämtland var det vad som gällde, men här nere på Ostslätten verkar det vara bryggare som gäller.

Jag har testat roiboos men det känns inte som att det "påverkar" mig alls, inte den sär mysiga känslan en kopp svart eller grönt te ger. Det har väl sina stunder.

Vitt te har jag provat på påse, tror det var Lipton. Jag tyckte det är som svart te ungefär.

Skrivet av JoBBi:

Jag är väl egentligen mest för kaffe i vanliga fall men jag måste slå ett slag för PG Tips. Behöver inte dra länge, det blir starkt ändå. Måste i princip drickas med mjölk/grädde (och gärna socker/honung). Superbrittiskt, med andra ord. Väldigt gott enligt mig men extremt osofistikerat jämfört med bättre svart te som oolong. Det har sin charm ändå. Kommer ofta i absurt stora förpackningar. https://cdn.starwebserver.se/shops/spicehouse/files/cache/pg240_medium.jpg?_=1596454203

Ska prova PG!
Oolong känner jag igen, jag var i Peking 2016 och vi var på teprovning. Ni skulle sett ockerpriserna, wow. Jag tror de ville ha hundratals kr för ett paket bärte. Smakrikt men det mesta de sålde där när vi turister åkte runt var rätt dyrt.
Jag köpte nåt kombipaker med olika sorter svart te.
Det luktade lite skumt i en av påsarna, lite ammoniakdoft.

Frågan är om det var så fantastiskt jämfört med vad man kan köpa lokalt

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Dricker både te o kaffe! Är 47 o när jag var yngre så var det kobbs te i deras metallburkar som gällde: citron, svart vinbär, äpple och någon gång ett rökigt peking te. Igår när jag bryggde te till familjen så blev de svart te(earl grey) till mig, grönt till frugan och rött frukt te till sonen. Utbudet har verkligen ökat!

Är tok allergisk mot en massa saker - bland annat många "moderna parfym teer" - så jag är lite restriktiv.

// LZ

Permalänk
Medlem

Dricker både kaffe och te, går lite i vågor.
Just nu blir det en hel del te, och då pepparmynta te
Men lite citron te slinker ner ibland också!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Enligt min fru så dricker jag enbart "tråkte", d.v.s. Earl Grey, Yellow Label och English breakfast tea.

Är en periodare, men under en tedrickarfas kan det bli 3 stora koppar per dag. Toppar med lite grädde.

Kör allt på lösvikt nu för tiden efter att ha sett hur mkt microplaster tepåsar släpper ifrån sig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem

Twinnings söderte med en svätt mjölk tycker jag är trevligt

Permalänk

Ahmeds te med kardemumma smak, skvätt mjölk och perfektion är uppnåt.

Permalänk

Jag dricker mycket te sedan många år tillbaka. Blir mellan 3-6 koppar om dagen. Alla färger slinker ner, men gillar mest svart och grönt. Dock i princip alltid smaksatt. Oftare Rooibos till kvällen då det ska "förbättra sömnen"
Har oftast ca 10 smaker hemma för att kunna variera.

Jag köpte en vattenkokare där man kan ställa temperaturen på vattnet, så att man kan köra 80 grader för grönt osv. Lite extra roligt när man dricker mycket te. 😊

Det finns en bra affär i Örebro som säljer massa löste (Tehuset), så där köper jag mitt. Brukar variera vad jag köper. Tar små påsar för att prova många.
Men en grön favorit är Miss Saigon. Går att beställa på nätet. Vill man ha ett svart spännande te kan man prova needwoods läckerhet som smakar kardemumma (då gillar jag inte kryddan särskilt men teet är gott).
Kränku är ett bra märke ifrån Gotland, kalkstensdrömmar är en svart favorit där. Finns många fler tips om någon vill ha. 😊

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Tredje koppen kaffe om dagen började ta emot ibland, särskilt när jag råkat köpa in för mörkt rostade bönor, så jag började experimentera med att byta ut den mot en kopp te istället. Jag märkte ganska snabbt att tes "tannins" gör mig illamående trotts mild bryggning, och att en väldigt liten skvätt mjölk var nog för att neutralisera det. En tesked doppad i honung på det, och vipps så känner jag mig lite som en hycklare med tanke på hur hård-linje jag är på att kaffe är bäst avnjutet svart. Å andra sidan, det gäller ju inte helt när man köpt Zoegas, och här sitter jag med Twinnings Australian Afternoon.. Kanske är värt att hitta någon bättre te-butik, men droppen mjölk blir jag nog inte av med.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Brukade dricka mycket grönt te vilket jag vill börja med igen. Hälsoeffekterna av det är många. Motverkar cancer, bra för håret, reparerar celler vid ålderdom, ökar förbränningen (om man nu vill gå ner i vikt).

Min mor och farmor (när hon levde) har under 50 år beställt te från theteaplanters.com, dom finns i England men skickar till Sverige.

Dom säljer även ett Ceylon tea som är magiskt till marmelad och ost mackor. Tyvärr verkar sidan vara nedstängd för arbete just nu.

Jag hade tänkt ta med en plåtburk till jobbet med grönt te. Tror det ger bra hälsoeffekter att få i mig det, men också har jag hört att hjärnan mår bättre om man inte dricker kaffe direkt på morgonen, hjärnan behöver typ "vakna till" innan den är redo för kaffe.

Vill beställa mer via nätet, då jag dricker så pass mycket. Jag lessnar fort när jag går in och scrollar på sidor som har 1000 sorter att välja mellan. Det är det jag gillar med theteaplanters.com dom har basutbudet till bra pris och grymt kvalité.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk

Sencha är helt klart det bästa enligt mig. Gyokuro är visseligen godare, men inte värt priset.

Kör detta just nu:
https://www.theteacentre.se/en/products/sencha

Finns finare, "första skörden"-varianten för 3 gånger priset, men detta duger fint

Permalänk
Medlem

Dricker absurda mängder te, gissar på drygt 2 liter om dagen.
Nästan uteslutande från Kahls sortiment av svarta teer. Brukar köpa Earl Grey Deluxe, Jordgubbste med blad och Eskilstuna Te (lokal blandning som de gör i butiken i Eskilstuna.) Ibland blir det lite Earl Grey Citrus (också en lokal blandning i Eskilstuna.)

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL