Snabbkoll: Tänker du köpa Alder Lake?

Permalänk
Medlem
Skrivet av teanox:

Mjo men max load på 241W är fortfarande extremt högt, kontra vad en Ryzen 5000 drar i PBO2, och alla testar som jag sett har inte använt FLCK 1800/PBO2 med Ryzen, som kastar upp både SC/MC ordentligt, 5950x slår 12900k i max med dessa inställningar.

Visst, Intel är "ikapp" det AMD har ute på marknaden "Nu" MEN, det var igår dem visade upp deras MCM workstation card som kommer, även nya 3D linjen och en sneak peak på vad som kommer på server/HEDT scenen, tycker själv att alla reviews som inte nämt watten/värmen, när Ryzen först kom så blev AMD extremt tilltagande med att dem hade dålig preformance/watt, men för Intel verkar det alltid bli något som man "glömmer" för att ge dem en chans.

Jaa det är galet högt vid maxbelastning. Gamle 10900k är uppe i dom siffrorna vid OC också. Tur att man inte kör blender eller andra tunga program som utnyttjar hela CPUn, för det är verkligen inte något man bör göra med Intel. Det ser bara "okey" ut i vissa benchmarks jämfört mot AMD som faktiskt har utvecklat sin teknik och förfinat den så pass mycket att kunna ta hem tronen... Intel ligger fortfarande efter 1 år. Har svårt att se allt detta som en "vinst" för Intel när, som du också påpekat, deras processorer är OC:ade till absolut maximum direkt ur kartongen, medans AMD körs i stock.

Ställ processorerna mot varann under liknande omständigheter istället. Om 12900K benchas på absolut best case scenario med max frekvens utan utrymme för OC så ska väl 5950X/5900X också göras det. Btw, just watt performance har Igors Lab siffror på - och nya 12000-serien presterar extremt bra där. Därav drar jag slutsatsen att Intel endast duger till gaming eller lättare laster. 12900k är liksom värdelös på något sätt för AMD dominerar i det området.

Man får ge Intel cred för att kunna klämma ur all prestanda utan att användaren själv behöver pilla i bios, men det är också halva grejen med K-processorerna och hela Intel-plattformen anser jag.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Jaa det är galet högt vid maxbelastning. Gamle 10900k är uppe i dom siffrorna vid OC också. Tur att man inte kör blender eller andra tunga program som utnyttjar hela CPUn, för det är verkligen inte något man bör göra med Intel. Det ser bara "okey" ut i vissa benchmarks jämfört mot AMD som faktiskt har utvecklat sin teknik och förfinat den så pass mycket att kunna ta hem tronen... Intel ligger fortfarande efter 1 år. Har svårt att se allt detta som en "vinst" för Intel när, som du också påpekat, deras processorer är OC:ade till absolut maximum direkt ur kartongen, medans AMD körs i stock.

Ställ processorerna mot varann under liknande omständigheter istället. Om 12900K benchas på absolut best case scenario med max frekvens utan utrymme för OC så ska väl 5950X/5900X också göras det. Btw, just watt performance har Igors Lab siffror på - och nya 12000-serien presterar extremt bra där. Därav drar jag slutsatsen att Intel endast duger till gaming eller lättare laster. 12900k är liksom värdelös på något sätt för AMD dominerar i det området.

Man får ge Intel cred för att kunna klämma ur all prestanda utan att användaren själv behöver pilla i bios, men det är också halva grejen med K-processorerna och hela Intel-plattformen anser jag.

Precis, spelar fan ingen roll om du "kan" dra åt allt i max på 12900k om skiten nu behöver minst 360/420 Aio för att inte smälta/stänga av sig själv för värme. Noctua NH-15D klarar ju inte av att kyla skiten ens :/

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk

Blir definitivt inte Alder Lake för min del då jag valde att fortsätta med AMD:s AM4-plattform, och Zen 3. Blir eventuellt att snegla mot Intel igen när Meteor Lake kommer om ett par år

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S