M.2 SSD till PCIe 3.0 adapter, begränsningar?

Permalänk

M.2 SSD till PCIe 3.0 adapter, begränsningar?

Har haft den stora fröjden av att få köpa en helt ny dator med sprillans komponenter!

Men nu kom funderingarna med lagringen på den också... Datorn som kommer i veckan har 1x M.2 slot där det kommer sitta en nvme SSD i när den kommer, men jag har ju min Samsung 980 PRO jag gärna hade velat ta över från min befintliga dator så jag kunde ha två snabba diskar med bra lagerutrymme!

Har kikat på några tråder kring adaptrar till dessa, men blir inte helt klok på mina PCIe slots och ifall det kommer sluta med att min andra befintliga SSD blir otroligt begränsad

Moderkortet som kommer styra det här skeppet är MSI B550 GAMING GEN3. https://www.msi.com/Motherboard/B550-GAMING-GEN3

Kommer jag vara tvungen att använda den andra PCIe x16 porten för adaptern? Och kommer den fortfarande kunna leverera mina efterlängtade 7000 MBps?

Kommer adaptern i sig att begränsa hastigheten något? Eller kommer jag klara mig så länge den är kompatibel för Gen 3?

Och är det någon som har synpunkter på huruvida man begränsar luften till GPUn genom att sätta dit en PCIe -> M.2 adapter?`

Jag är otroligt tacksam för all som helt input!

Permalänk
Medlem

Moderkortet har två PCIe x16-portar, PCI_E1 och PCI_E4. PCI_E1 är kopplad som x16 och går via CPUn, medan PCI_E4 bara är kopplad som x4 och går via B550-kretsen. PCI_E4 delar även bandbredd med tre av x1-portarna, så använder du någon av dessa så går den endast i x1 istället för x4.

Om du sätter adaptern i PCI_E4 och inte använder någon av x1-portarna PCI_E2, PCI_E3 eller PCI_E5 så kommer du alltså få ut PCIe 3.0 x4 på den, utan att det påverkar något annat (M.2-porten har dedikerade PCIe-banor från CPUn).

Din SSD behöver dock PCIe 4.0 för att du ska få ut full hastighet, med PCIe 3.0 så får du bara ut halva hastigheten. Men just B550 GAMING GEN3 är lite speciellt för att vara B550 och saknar helt PCIe 4.0, så det finns inget sätt att få ut full hastighet på SSDn med det moderkortet.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Strejkarn:

Har haft den stora fröjden av att få köpa en helt ny dator med sprillans komponenter!

Men nu kom funderingarna med lagringen på den också... Datorn som kommer i veckan har 1x M.2 slot där det kommer sitta en nvme SSD i när den kommer, men jag har ju min Samsung 980 PRO jag gärna hade velat ta över från min befintliga dator så jag kunde ha två snabba diskar med bra lagerutrymme!

Har kikat på några tråder kring adaptrar till dessa, men blir inte helt klok på mina PCIe slots och ifall det kommer sluta med att min andra befintliga SSD blir otroligt begränsad

Moderkortet som kommer styra det här skeppet är MSI B550 GAMING GEN3. https://www.msi.com/Motherboard/B550-GAMING-GEN3

Kommer jag vara tvungen att använda den andra PCIe x16 porten för adaptern? Och kommer den fortfarande kunna leverera mina efterlängtade 7000 MBps?

Kommer adaptern i sig att begränsa hastigheten något? Eller kommer jag klara mig så länge den är kompatibel för Gen 3?

Och är det någon som har synpunkter på huruvida man begränsar luften till GPUn genom att sätta dit en PCIe -> M.2 adapter?`

Jag är otroligt tacksam för all som helt input!

PCIe till M.2 NVMe adaptrar är egentligen bara en fysisk anpassning. Ingen elektronik eller hantering sker i signalerna.
Väljer du en PCIe 4.0 x4 eller större så får du samma koppling som du kör i en M.2-plats på ditt moderkort. Det kan variera lite i prestanda på PCIe-portarna beroende på vad som går direkt till CPU och vad som ska dela kommunikation via styrkretsen. Det är dock något av överkurs.

I detta fallet har du endast två PCIe x16 på moderkortet, då dessutom endast PCIe 3.0. Detta kommer leda till:

  • Du måste använda PCIE_E4 på moderkortet som är en x16 via styrkretsen.

  • Du kommer som bäst uppnå ca 4 GB/s på enheten.

Du kan läsa om expansionsplatserna här:
https://www.msi.com/Motherboard/B550-GAMING-GEN3/Specificatio...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Tack för båda svaren!

Har däremot lyckats sätt fel när jag kollade moderkort som kommer.
Det faktiska moderkortet är ASROCK B550 Phantom Gaming 4. https://pg.asrock.com/mb/AMD/B550%20Phantom%20Gaming%204/inde...

Det verkar som att detta kort har 2st M.2 slots, var av en supportar PCIe 4.0 x4 (där jag borde kunna nå mina 7000 MBps) och den andra slotten har PCIe 3.0 x2 (där jag max får ut runt 2000MBps?).

Verkar som att detta moderkort är perfekt för mig som har 2st SSDs där ena är dubbelt så snabb som den andra! Även skönt att slippa ha adaptrar om jag nu har rätt.