Kan inte använda AMD EXPO efter nytt BIOS

Permalänk
Musikälskare

Kan inte använda AMD EXPO efter nytt BIOS

Hej!

Jag uppdaterade mitt ASUS ROG Crosshair X670E Hero till det senaste BIOSet men efter det var gjort så kan jag inte starta datorn med AMD EXPO 1 eller 2, när jag kör Auto fungerar det dock

Någon som vet vad som kan vara felet?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Efter alla senaste problem med AMD och EXPO och bios så tror jag bästa är att vänta någon vecka och se om de släpps ett nytt bios.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Det har ju vart skriverier senaste veckan att vissa asusbrädor bränner x3d(främst) sen försvann alla gamla bios från asus hemsida. att expo inte fungerar med nya bios kanske är pga säkerhet tills dom fastställt vad det är som går så katastrofalt fel.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av krEJZi:

https://media.discordapp.net/attachments/268495296722370570/1100263819386835025/image.png

Efter alla senaste problem med AMD och EXPO och bios så tror jag bästa är att vänta någon vecka och se om de släpps ett nytt bios.

Tack för svaret, jag får upp det här vid boot så då kanske det inte finns något att göra åt det

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Musikälskare

Uppdatering: Provade det nyligen släppta 1302 BIOSet men problemet kvarstod efteråt. Letade upp 0805 versionen till mitt moderkort via ASUS CDN och gjorde en roll-back som följd, AMD EXPO (1) fungerar utan problem igen och jag tar en chansning då jag sitter på en 7700X, SoC ligger på 1.250 V vilket jag förstår ligger inom rimliga gränser

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Asus bios har varit hit&miss med xmp/expo sen ddr5 kom ut tyvärr, samma på deras Intel moderkort, blivit bättre med Intel nu men amd verkar variera mellan versioner fortfarande

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Jag har manuellt justerat timings och spänningarna och det funkar bra även vid lägre SOC spänning. Så länge du håller SOC under 1.25v så är det nog lugnt. Du kan ju prova att justera spänningen själv också så at inte auto läget får för sig att brassa på mer spänning än nödvändigt.

7950x3d med 32gb Hynix m-die 6000Mhz CL30:

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Kan inte använda EXPO 1 2 eller det tredje som inte har siffra bakom sig

Beror detta på 4 minnesmoduler,
Att det inte finns något stöd då?
För jag får inte datan att boota till win utan får bara upp att jag måste köra setup med F1?!

När man läser minnes kompatibla listan för moderkort så står aldrig EXPO vid 4*8 minnen osv.,

Man kan ju testa men man vill ju att det ska funka och inte behöva plocka bort 2 moduler när man har köpt 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xytraz:

Beror detta på 4 minnesmoduler,
Att det inte finns något stöd då?
För jag får inte datan att boota till win utan får bara upp att jag måste köra setup med F1?!

När man läser minnes kompatibla listan för moderkort så står aldrig EXPO vid 4*8 minnen osv.,

Man kan ju testa men man vill ju att det ska funka och inte behöva plocka bort 2 moduler när man har köpt 4.

AMD DDR5 moderkort/CPU har väldigt dåligt stöd för 4 stickor.
Kan fungera om man sänker hastigheten tillräckligt mycket, har för mig AMD med nuvarande gen säger ner till 3600Mhz kan behövas..

PGA av det dåliga stödet så finns det heller inga 4sticks pack att köpa, bara 2pack.

förhoppningsvis blir det bättre med kommande gen CPU från AMD

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Sabbat mitt nybygge totalt då EXPO ej fungerar, blir återställning av bios,
Sen gäller det även om man kör ryzen master och autoklockar, datan vägrar boota och kommer ingen vart längre.

Någon som vet sjysst datarep bolag, tänkte lämna in då man verkar göra sådant man ej ska, och hålla sig borta ifrån, justering och snabba upp saker menas 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av xytraz:

Sabbat mitt nybygge totalt då EXPO ej fungerar, blir återställning av bios,
Sen gäller det även om man kör ryzen master och autoklockar, datan vägrar boota och kommer ingen vart längre.

Någon som vet sjysst datarep bolag, tänkte lämna in då man verkar göra sådant man ej ska, och hålla sig borta ifrån, justering och snabba upp saker menas 🤔

4 ram moduler kan aldrig köras med expo på, de körs enbart i stock

Mvh

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Hej!

Jag uppdaterade mitt ASUS ROG Crosshair X670E Hero till det senaste BIOSet men efter det var gjort så kan jag inte starta datorn med AMD EXPO 1 eller 2, när jag kör Auto fungerar det dock

Någon som vet vad som kan vara felet?

varför uppdaterade du? om inte fanns något skäl, kan du bara installare gamla igen.

hade samma problem med ett asus b650.
ram kompabilitetsproblem verkar vara nycket värre med am5 än am4 och äldre intel

Skrivet av Swedishchef_90:

4 ram moduler kan aldrig köras med expo på, de körs enbart i stock

Mvh

är detta något nytt? har kört 4 stickor med xmp, eller är det bara expo som inte fungerar?

Skrivet av ggustavsson:

AMD DDR5 moderkort/CPU har väldigt dåligt stöd för 4 stickor.
Kan fungera om man sänker hastigheten tillräckligt mycket, har för mig AMD med nuvarande gen säger ner till 3600Mhz kan behövas..

PGA av det dåliga stödet så finns det heller inga 4sticks pack att köpa, bara 2pack.

förhoppningsvis blir det bättre med kommande gen CPU från AMD

förhoppningsvis kommer nya moderkort som är bättre. men det hjälper ju såklart inte folk som redan har am5

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

varför uppdaterade du? om inte fanns något skäl, kan du bara installare gamla igen.

hade samma problem med ett asus b650.
ram kompabilitetsproblem verkar vara nycket värre med am5 än am4 och äldre intel

är detta något nytt? har kört 4 stickor med xmp, eller är det bara expo som inte fungerar?
förhoppningsvis kommer nya moderkort som är bättre. men det hjälper ju såklart inte folk som redan har am5

Inte på ddr5, du kan säkert köra in dem manuellt

https://youtu.be/Q8XLvZTqyX8?si=h4UykhFQ47gNgPoX

Men någon har haft tur med detta
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/136j2pa/guide_for_...

Sen måste man oftast ha single rank har jag för mig för 4 slot med högre hastighet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Inte på ddr5, du kan säkert köra in dem manuellt

https://youtu.be/Q8XLvZTqyX8?si=h4UykhFQ47gNgPoX

Men någon har haft tur med detta
https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/136j2pa/guide_for_...

Sen måste man oftast ha single rank har jag för mig för 4 slot med högre hastighet

verkar inte vara något strikt icke fungerande, mer ostabilt och ofungerande beroende på moderkort/ram/hastighet. (samt expo>xmp).

Men jag tänkte inte bara på ddr5 nej, känns fortfarande nytt för mig. Jag använder dock ändå bara 1xddr5 så inga sådana problem haha