Projekt livrädda gammal dator - möjligt att uppgradera processorkylare (Core2 Quad9550)?

Permalänk
Medlem

Projekt livrädda gammal dator - möjligt att uppgradera processorkylare (Core2 Quad9550)?

Hej!

Har en gammal skrotdator i källaren som jag tänkte få liv i och skänka bort. Följande sitter i:
MB: Gigabyte GA-EP45-DS3LR
Processor: Core2 Quad 9550

Jag plockade loss processorkylaren för att rengöra och få dit lite ny kylpasta. Jag ser då att den har nån slags konstiga plastclips som fästen. Känns inte alls som att det kommer att sitta stabilt och ge bra kylning. Kan man byta ut den mot nåt annat?
Kylaren heter Intel E30307-001 och ser ut såhär:
https://store.cwc-group.com/e30307.html

På moderkortet är det bara 4 hål där den suttit, inga gängor eller så. Kan man skruva dit nån fäste bakifrån eller så?
Annars kanske det räcker med rengöring och ny kylpasta, det funkade ju trots allt när datorn var ny.

Vill helst lägga så lite som möjligt på detta projekt så om det blir för krångligt så vete fan Kanske kan hitta nåt begagnat moderkort+processor för billig peng.

tillägg
Permalänk
Medlem

Vad är det tänkt att mottagaren ska göra med datorn?
Det låter som att målet är att ha något att ge bort, inte att nödvändigtvis rädda just den där datorn.

Om tanken är att den ska användas för enklare surfning så är det värt att notera att CPU:n är för gammal för att stödjas av versioner av Windows som fortfarande får uppdateringar, så W10 och senare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Vad är det tänkt att mottagaren ska göra med datorn?
Det låter som att målet är att ha något att ge bort, inte att nödvändigtvis rädda just den där datorn.

Om tanken är att den ska användas för enklare surfning så är det värt att notera att CPU:n är för gammal för att stödjas av versioner av Windows som fortfarande får uppdateringar, så W10 och senare.

Målet är att potentiellt ge bort den istället för att skicka den till elektronikskrotet. Jag har t.ex. en bekant som sitter med en 15 år gammal dator och surfar och spelar Sims. Tänkte att denna kanske inte är sämre i alla fall
Så W10 funkar inte på den? Sant, körde nog W7 på den när den senast användes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BiFuel:

Målet är att potentiellt ge bort den istället för att skicka den till elektronikskrotet. Jag har t.ex. en bekant som sitter med en 15 år gammal dator och surfar och spelar Sims. Tänkte att denna kanske inte är sämre i alla fall
Så W10 funkar inte på den? Sant, körde nog W7 på den när den senast användes.

9550:an är nästan exakt 15 år gammal den också så man kanske kan se det som en reservdel?
Samtidigt är det oftast inte CPU:n som dör först.

Permalänk
Rekordmedlem

Är kylaren skadad ? om inte är det väl enklast att montera dit den igen, om du förstört fästena, de kallas pushpins och man ska vrida på pinnen som går genom dem för att lossa dem utan att skada nått så går det att byta till nya pushpins eller skaffa en ny kylare, det finns kanske nån som har delar liggande eller så köper du pinnar eller kylare nytt.
https://www.amazon.ae/AABCOOLING-Socket-775-Pushpin-Push-pins...
https://www.amazon.ae/Startech-Com-95Mm-Socket-Cooler-Heatsin...
Det finns bättre kylare också men det kan du själv leta reda på, den där är som originalkylaren.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är kylaren skadad ? om inte är det väl enklast att montera dit den igen, om du förstört fästena, de kallas pushpins och man ska vrida på pinnen som går genom dem för att lossa dem utan att skada nått så går det att byta till nya pushpins eller skaffa en ny kylare, det finns kanske nån som har delar liggande eller så köper du pinnar eller kylare nytt.
https://www.amazon.ae/AABCOOLING-Socket-775-Pushpin-Push-pins...
https://www.amazon.ae/Startech-Com-95Mm-Socket-Cooler-Heatsin...
Det finns bättre kylare också men det kan du själv leta reda på, den där är som originalkylaren.

Nej, kylaren funkar fint och fästena verkar OK när jag sätter dit den igen. Men kylpastan hade nog sett sina bästa dagar
Kanske bara kör på det. En tanke med projektet var även att öva lite på att skruva isär och ihop en dator. Var ett tag sedan sist och det är ev. bygge av speldator på gång till sonen.

Permalänk
Skrivet av BiFuel:

Nej, kylaren funkar fint och fästena verkar OK när jag sätter dit den igen. Men kylpastan hade nog sett sina bästa dagar
Kanske bara kör på det. En tanke med projektet var även att öva lite på att skruva isär och ihop en dator. Var ett tag sedan sist och det är ev. bygge av speldator på gång till sonen.

ta bort den gamla pastan å lägg på en klick ny sådan om du lossat kylaren.

intels medföljande microsnurra från 775-115x sockeln är inget prestandamonster och man fick räkna med en del thermal throttlande om man använde den och lastade cpun hårt.

och plastpinnarna tål mer än man tror jag körde en scythe ninja (första varianten) kylare med dessa pinnar på min c2d och var inget problem.

tror de va typ 500g aluminium ev mer närmre kilot mins inte exakt.

den där lilla alubuten intel kallade för high performance kylare kan väl knappt väga 100g

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows