Permalänk

Streama från en laptop,

Hej,

Jag skulle vilja streama från en sekundär dator (laptop), hur bra behöver den vara?
Några exemplar?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Vad först och främst ska du strömma och hur? I vilken kvalitet ska materialet strömmas i?

Permalänk

1080p/60fps 6000kbit. COD!

Permalänk
Skrivet av Gräddkanon:

1080p/60fps 6000kbit. COD!

typ en brödrost.

dvs har du en skaplig laptop från denna sidan 2017 borde den fixa det.

speciellt om du kör med kodning på grafikkortet/chippet antingen Nvidia (nvenc)eller intel (Quick sync)

min gamla dator med intel 4790k klarade lätt 1080p 60Hz och 6000Kbit kodat med intel quicksync till youtube samtidigt som jag körde spelet på samma dator med Nvidia 970/1070 grafikkortet.

visst tänkte du köra x264 så all kodlasten ligger på cpu så kanske det blir trångt men tveksamt när datorn inte behöver göra något annat alls än att koda videon dessutom.

du behöver även ett fångstkort till laptopen om du inte tänkt på det.

t.ex.
https://www.amazon.se/dp/B07XB6VNLJ/ref=asc_df_B07XB6VNLJ/?ta...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Fast nu har jag testkört med ett hd60x samten thinkpad, amd ryzen pro 7 utan framgång.. så tyvärr så håller jag inte med brödrost teorin xD

Permalänk
Skrivet av Gräddkanon:

Fast nu har jag testkört med ett hd60x samten thinkpad, amd ryzen pro 7 utan framgång.. så tyvärr så håller jag inte med brödrost teorin xD

vilke nhårdvara använde du för att koda videon ?

CPU?

som jag skrev om du väljer att koda med gpu så får du en betydligt effektivare kodning.

x264 är en relativt resurshoggande kodning visst det blir bra bild med låg bitrate men cpu är relativt värdelös på att koda video över lag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

vilke nhårdvara använde du för att koda videon ?

CPU?

Testade båda med dem absolut sämsta inställningarna utan framgång. Dock klarar ju min main dator av både streaming och gaming samtidigt men målet är en dualstreaming setup!

Permalänk
Skrivet av Gräddkanon:

Testade båda med dem absolut sämsta inställningarna utan framgång. Dock klarar ju min main dator av både streaming och gaming samtidigt men målet är en dualstreaming setup!

och vilka är båda?

vet inte äns om AMD har stöd för kodning på inbyggd gpu?
aldrig ägt en amd cpu med inbyggd grafik så kan inte svara på om du äns kan välja att koda med gpu inbyggd i processorn.

och nej jag vill inte låta spydig men du matar oss inte direkt med information vad det är du försöker använda.

vilket program använder du för att streama? (rent generellt gissar OBS?)

vad är det som händer när du säger att streamen inte fungerar?

Varför fungerar det inte? lite mer exakt problembeskrivning hade inte skadat för den cpu´n borde teoretiskt inte ha något större problem att koda videon kan man tycka speciellt inte om du kan koda med det inbyggda gpu chippet i processorn.

om det verkligen inte fungerar äns med lägsta inställningarna låter det ju som att du har något annat fel nånstans i kedjan.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Okej så det är OBS som jag försökt att köra en dualstreaming ifrån. Detta ifrån en thinkpad med en amd ryzen pro 7 som nämnt tidigare. Jag har testat alla sorters av inställningar och aldrig lyckats få till det pga att den skippar 90% av alla frames.

Jag har testat x264 som encoder på dem absolut lägsta inställningarna utan framgång. jag har även testat med encoder AMD HW H.264 utan framgång.

När jag nämner inställningar så menar jag
- Output så lågt som 720p 30fps
- Bitrate så lågt som 2500kbit
- Profiler på dem absolut lägsta men och inga alls,
- Gick från wifi till kablat (sitter på 500/500mbit) utan framgång.

Då är ju faktiskt frågan om det verkligen räcker med en brödrost som nämnt ovan. Framförallt om målet är 1080p 60fps, 6000kbit!

Permalänk
Skrivet av Gräddkanon:

Okej så det är OBS som jag försökt att köra en dualstreaming ifrån. Detta ifrån en thinkpad med en amd ryzen pro 7 som nämnt tidigare. Jag har testat alla sorters av inställningar och aldrig lyckats få till det pga att den skippar 90% av alla frames.

Jag har testat x264 som encoder på dem absolut lägsta inställningarna utan framgång. jag har även testat med encoder AMD HW H.264 utan framgång.

När jag nämner inställningar så menar jag
- Output så lågt som 720p 30fps
- Bitrate så lågt som 2500kbit
- Profiler på dem absolut lägsta men och inga alls,
- Gick från wifi till kablat (sitter på 500/500mbit) utan framgång.

Då är ju faktiskt frågan om det verkligen räcker med en brödrost som nämnt ovan. Framförallt om målet är 1080p 60fps, 6000kbit!

med tanke på att jag lyckats treama med betydligt äldre cpu/gpu chip i 1080p ända upp till 21000Kbit till youtube visserligen med intels grafikchip
(Intel® HD Graphics 4600) låter det ju som att det är något som inte stämmer antingen med datorn eller med din fångstadapter.

går cpu´n/gun varmt kodningen skapar en del värme kan mycket väl vara så att den värmethrottlar laptops är ju inte direkt kända för att ha bästa kylningen.

testat fångstenheten i någon annan dator?

typ loopa den i din speldator där du vet att kodningen ska fungera som den ska så att ända skillnaden är att videoströmmen kommer från din fångstenhet istället för fångat på din skärm du spelar på.

kan ju trots allt ha en defekt fångstadapter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

med tanke på att jag lyckats treama med betydligt äldre cpu/gpu chip i 1080p ända upp till 21000Kbit till youtube visserligen med intels grafikchip
(Intel® HD Graphics 4600) låter det ju som att det är något som inte stämmer antingen med datorn eller med din fångstadapter.

går cpu´n/gun varmt kodningen skapar en del värme kan mycket väl vara så att den värmethrottlar laptops är ju inte direkt kända för att ha bästa kylningen.

testat fångstenheten i någon annan dator?

typ loopa den i din speldator där du vet att kodningen ska fungera som den ska så att ända skillnaden är att videoströmmen kommer från din fångstenhet istället för fångat på din skärm du spelar på.

kan ju trots allt ha en defekt fångstadapter.

Så kan det mycket väl vara, streamar du med enbart den integrerade grafiken? vad har du för processor?

Permalänk
Skrivet av Gräddkanon:

Så kan det mycket väl vara, streamar du med enbart den integrerade grafiken? vad har du för processor?

har inte streamat på flera år nu.

men då var det med en överklockad 4790k (stationär dator) till youtube och använde mig av gpu kodning med den inbyggda HD4600 gpun i processorn medans jag körde spelet på mitt Nvidia 970 eller 1070ti mins inte exakt men vet att jag streamade typ massor med timmar av witcher 3 cirkus 2015 med den setupen var troligen 970 tror inte jag köpte mitt 1070ti förrän långt senare.

nu mer har jag datorn i signaturen men inte mycket streamande längre har inte släppts speciellt många vettiga spel på flera år enligt min mening så generellt är nog min spelsamling till majoriteten pre 2015 eller något sådant nu mer.

witcher 3 hade jag hypat i typ 3 år innan det släptes och streamade det privat på youtube för mina vänner som inte hade dator nog att spela det så vi hade typ en "co-op" där alla tittarna röstade på viktiga beslut för att ta storyn frammåt.

sen har det väl mest varit äldre point n click puzzelspel som streamats på min kanal.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

har inte streamat på flera år nu.

men då var det med en överklockad 4790k (stationär dator) till youtube och använde mig av gpu kodning med den inbyggda HD4600 gpun i processorn medans jag körde spelet på mitt Nvidia 970 eller 1070ti mins inte exakt men vet att jag streamade typ massor med timmar av witcher 3 cirkus 2015 med den setupen var troligen 970 tror inte jag köpte mitt 1070ti förrän långt senare.

nu mer har jag datorn i signaturen men inte mycket streamande längre har inte släppts speciellt många vettiga spel på flera år enligt min mening så generellt är nog min spelsamling till majoriteten pre 2015 eller något sådant nu mer.

witcher 3 hade jag hypat i typ 3 år innan det släptes och streamade det privat på youtube för mina vänner som inte hade dator nog att spela det så vi hade typ en "co-op" där alla tittarna röstade på viktiga beslut för att ta storyn frammåt.

sen har det väl mest varit äldre point n click puzzelspel som streamats på min kanal.

Okey 😄👌