Apple hotar att stänga av Imessage och Facetime i Storbritannien

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Äe men vänta nu.
Vi har aldrig innan haft medvetna frizoner för kriminell verksamhet där polisen inte kan bedriva brottsutredningar.
Så var det inte för 100 år sedan, så var det inte heller för 50 år sedan eller för 20 år sedan heller. Det tillståndet är allt annat än normalt.
Vid brottsutredningar har polisiär verksamhet också haft verktygen för att kunna vända på alla stenar.

Situationen som nu uppstått med e2e-kryptering är ur samhällsutveckling något ganska nytt. Eller iaf att det finns lättillgängligt på bred front.

Det här innebär att det uppstått en ganska stor arena som ett tag varit just en kriminell frizon där brott inte riktigt kan utredas. Och det har alltså aldrig varit eftersträvansvärt eller något självklart att ha det så.

Så att polisen ska kunna bedriva brottsutredningar med verkryg som är anpassade för den tid vi lever i - det är ju såklart inte en u-landsriktning. Snarare är det en anpassning till tiden vi lever i.

Fast vad är det för brottslighet som nu har en frizon som inte hade det förr? Allt vi diskuterar är privat kommunikation och personlig lagring av information, vilket alltid har funnits. Förr kunde du skicka brev utan att någon läste dem (i kod om du var extra nervös), med foton eller filmer om man ville, och du kunde ha ett dokumentskåp hemma som ingen annan hade tillträde till exempelvis. Att kommunikationen och informationslagringen sker digitalt gör inte det mer kriminellt att använda sig av den, eller mindre integritetskränkande att tvinga till sig den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Med andra ord du har inga problem med att ha kameror i hela din lägenhet för privat liv är ju totalt överreklamerat? Staten skall se allt alla medborgare gör för att de kan eventuellt ge lite mera säkerhet?

Hör du inte hur dumt det du skrive låter?

Hur kom du till den slutsatsen? Var skriver jag om videoövervakning i hem? Vi pratar om meddelandetjänster, i grunden är jag emot att analysera privat data men om det kan kan påverka antal fällande dummar markant så kan jag leva med det.

Skrivet av Gandir:

Jasså tror du de fungerar med att över vaka folk? Skall du ha kameror frivillig i din lägenhet också där polisen får övervaka allt du gör? Det är nämligen dit samhället är på väg, att ta bort våran faktiskt rättighet till ett privatliv utan att staten lägger sig i det är det viktigaste vi har som människor.

Börjar vi verkligen rucka på det så kommer vi för eller senare att ha ett Kina även i Sverige där du inte får göra saker utan att staten först granska att dina handlingar stödjer statens bästa.

Jo jag förstår det, så vad är lösningen? Hur ska man komma åt "barnporr och annat" om man inte övervakar? Eller är det så att de bara hittar på? Övervakning skulle inte öka antal fällda dummar gällande "barnporr och annat"?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lämpis:

Det ryktas om att nu med Apple krypterar allt att de scannar av materialet innan det krypteras. Delvis det som hände för något år sedan där de scannade fotografier om de var barnporr. Finns liknande funktioner i Finder i macOS. Det kontaktar tydligen servrar när vissa filer öppnas. Såg någon video om det par månader sedan.

Detta stämmer väl inte. Den ”funktionen” skrotades om jag minns rätt.

Länka gärna till en video om ditt senare påstående

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka grövre brott är det du begår som kan upptäckas genom att titta i din mobil då?

Grövre brott stoppas på helt andra sätt, och i de allra flesta fall vet polisen redan om vilka individer det är innan de ens börjar avlyssna. Massavlyssning av de 99% som är oskyldiga åstadkommer ingenting förutom massavlyssning, och de andra finns det redan lagliga verktyg att använda emot.

Ja, "barnporr och annat" kanske inte anses grovt i lagens mening så min formulering må ha varit aningen överdriven. Tittar man ex dumpen.se så får man uppfattning att det sker en hel del vidriga grejer via privata meddelanden. Om automatisk analysering kan ha en betydande påverkan på antal fällda dummar så hade jag kunnat leva med det även om man gärna sluppit.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Hur kom du till den slutsatsen? Var skriver jag om videoövervakning i hem? Vi pratar om meddelandetjänster, i grunden är jag emot att analysera privat data men om det kan kan påverka antal fällande dummar markant så kan jag leva med det.

Problemet är ju att om kriminella vill gömma sig på internet så kommer det alltid finnas tjänster de kan använda istället. Varför skulle de använda en tjänst om de visste att det blev avlyssnat? Så de enda som skadas är hederliga människor vars integritet kränks.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martengooz:

Problemet är ju att om kriminella vill gömma sig på internet så kommer det alltid finnas tjänster de kan använda istället. Varför skulle de använda en tjänst om de visste att det blev avlyssnat? Så de enda som skadas är hederliga människor vars integritet kränks.

Absolut, buset lär sig och blir vassare, hur ska vi hantera det? Tittar man ex på dumpen.se så får man uppfattningen att många av de som "åker fast" inte skyddar sig särskilt väl? Men absolut, med nya lagar och efter ett par dummar se anpassar dem sig och blir än vassare, kanske VPN? Så om man ska kunna vara helt anonym på nätet, hur kommer vi åt ex "barnporr och annat"? Hur lägger vi oss ett steg framför istället för par steg bakom?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, "barnporr och annat" kanske inte anses grovt i lagens mening så min formulering må ha varit aningen överdriven. Tittar man ex dumpen.se så får man uppfattning att det sker en hel del vidriga grejer via privata meddelanden. Om automatisk analysering kan ha en betydande påverkan på antal fällda dummar så hade jag kunnat leva med det även om man gärna sluppit.

Det behövs en reformering av lagen där. Utfallet av den typen av brottslingars aktiviteter ändras inte av bötesstraff, utan det handlar om att de behöver åtskiljas från samhället så att de inte kan fortsätta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HazZarD:

Vadå aktivt ? det visar ju bara hur sjukt allt avlyssnas vad man än säger.

Om man exempelvis väljer att nyttja Facebook så har man aktivt valt att vara övervakad.
Samma med e-post. Gmail, hotmail, outlook.com, Microsoft 365 etc. Aktiva val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ska vi få ordning på buset så kommer övervakning vara nödvändig, man kan tycka vad man vill om det men det finns ingen annan lösning. Övervakningen måste dock vara hårt reglerad, inte privat och så gott som helt automatisk utan mänsklig insyn mer än i mer angelägna fall.

Jag är i grunden emot övervakning men som med så mycket annat måste reglerna anpassas efter de som försöker utnyttja systemet och andra.

Kan du berätta vad som hindrar staten från att införa ett totalt övervakningssamhälle som in Kina?

Jag är idel öra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker nog många här missar den samhällsutveckling som skett senaste årtiondena.
Totalt insynsskydd från rättsväsendet är inte någon självklarhet. Kriminella frizoner har aldrig varit eftersträvansvärt.
Det här med lättillgänglig end2end-kryptering för allmänheten har inneburit en drastisk förändring på den här fronten.

Jag förstår om en liten andel ljusskygga är emot att polisen ska kunna utföra sitt uppdrag med verktyg anpassade för sin tid.
Men jag tror ju inte att de flesta i tråden tillhör den gruppen.

Så till den stora majoriteten har jag en fråga här. OK - UK kanske inte väljer rätt väg här. Jag vet inte.
Men hur ska rättsväsendet hantera den situationen med kriminella frizoner som nu är fredade från insyn med hjälp av just e2e-krypteringen? Det är ju ändå ett upplägg som behöver hanteras och något vi inte haft innan. Hur ska polisen kunna få insyn i chattarna på annat sätt? Vilken är en bättre väg att hantera problematiken?

Men har inte kommunikation alltid varit relativt privat? Om du skickade ett brev på post för 20 år sedan så var de ju ingen som satt och läste det utan att ha en specifik anledning till att göra det? Om du vill prata med någon IRL så kan man ju göra det privat också utan att någon sitter och granskar det man säger. Så varför ska kommunikation på internet börja granskas?

Kommunikation är ju inte ett nytt fenomen. Det har ju funnits sedan stenåldern? Bara hur vi kommunicerar som förändrats. Du skulle väl inte kalla brevpost och IRL snack för "kriminella frizoner" eller? Så varför skulle du kalla messenger (eller vad man nu använder) för det?

Att opposition och journalister osv ska kunna kommunicera privat är ju en grundsten i demokratin också. Man kan inte bara börja offra allt hur för att fixa ett problem som antagligen inte ens kommer fixas med Chat control.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Äe men vänta nu.
Vi har aldrig innan haft medvetna frizoner för kriminell verksamhet där polisen inte kan bedriva brottsutredningar.
Så var det inte för 100 år sedan, så var det inte heller för 50 år sedan eller för 20 år sedan heller. Det tillståndet är allt annat än normalt.
Vid brottsutredningar har polisiär verksamhet också haft verktygen för att kunna vända på alla stenar.

Situationen som nu uppstått med e2e-kryptering är ur samhällsutveckling något ganska nytt. Eller iaf att det finns lättillgängligt på bred front.

Det här innebär att det uppstått en ganska stor arena som ett tag varit just en kriminell frizon där brott inte riktigt kan utredas. Och det har alltså aldrig varit eftersträvansvärt eller något självklart att ha det så.

Så att polisen ska kunna bedriva brottsutredningar med verkryg som är anpassade för den tid vi lever i - det är ju såklart inte en u-landsriktning. Snarare är det en anpassning till tiden vi lever i.

Jasså brevhemligheten till ex, sedan är det olagligt enligt svenska grundlagen att spionera på medborgarna och det bryter även emot mänskliga rättigheter.
Detta är inte en fråga om brottsutredningar, sådan får man alltid göra och det krävs alltid att man har ett beslut från åklagare att göra detta. Att göra en lag där man ständigt avlyssnar har aldrig hört hemma i en demokrati därför det är inskrivet i mänskliga rättigheter att du ha en rätt till ett privatliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det behövs en reformering av lagen där. Utfallet av den typen av brottslingars aktiviteter ändras inte av bötesstraff, utan det handlar om att de behöver åtskiljas från samhället så att de inte kan fortsätta.

Långa fängelse staff hjälper inte situationen speciellt mycket heller, det är ju därför vi traditionellt i Sverige aldrig haft långa fängelse straff. För att all forskning pratar emot långa fängelsestraff och dess effektivitet. Finns många sätt att komma åt problemen som till ex erbjuda folk som känner att de behöver hjälp psykologiskt stöd vilket inte görs idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Om man exempelvis väljer att nyttja Facebook så har man aktivt valt att vara övervakad.
Samma med e-post. Gmail, hotmail, outlook.com, Microsoft 365 etc. Aktiva val.

Absolut, alla val är aktiva val När det gäller Facebook så har man flertalet gånger dementerat att man använder micken för att spela in konversationen för annat än samtal via Messenger. Trots det finns det gott om rapporter på nätet som menar på att flödet visat data knuten till privata konversationer. Det är möjligt att det finns andra appar på telefonerna som man missat har rätt till micken och att dessa appar på något vis påverkar flödet i ex facebook även om det låter långsökt. Man lär samla in bra mycket mer data än vad folk tror.

Just Facebook består av 2 appar, Facebook och Messanger där det är naturligt att tilldela mick rättigheter till Messanger. Tror dock det är få som tänker på att Messanger faktiskt kan spela in privata meddelanden i slutet rum.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpcl:

Kan du berätta vad som hindrar staten från att införa ett totalt övervakningssamhälle som in Kina?

Jag är idel öra.

Total övervakning för att man automat analyserar privata meddelanden på internet? Det finns annat i livet än internet? Frågan är kanske mer, ska man kunna vara helt anonym i en teknik där man kan planera och i vissa fall begå brott? Internet har hjälpt oss med mycket men det har också gjort det enklare för brottslingar och tyvärr ligger de ofta ett par steg före rättsväsendets. Om vi skippar övervaknings spåret, vilka andra verktyg finns för att komma ikapp?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Långa fängelse staff hjälper inte situationen speciellt mycket heller, det är ju därför vi traditionellt i Sverige aldrig haft långa fängelse straff. För att all forskning pratar emot långa fängelsestraff och dess effektivitet. Finns många sätt att komma åt problemen som till ex erbjuda folk som känner att de behöver hjälp psykologiskt stöd vilket inte görs idag.

Vi har inte haft den typen av brottslighet eller brott som blivit vardagsföreteelser idag. Inkapacitering handlar om att skydda samhället istället för brottslingarna, sen är det självklart att det inte påverkar brottsligheten om samhället är sådant att det fyller på med lika många nya brottslingar lika fort.

Det är för övrigt inte sant att all forskning talar emot inkapacitering, däremot väldigt mycket forskning och forskare som höjs upp till absoluta sanningssägare i svensk media. Somliga kan inte rehabiliteras.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyie:

Men du missar en väldigt viktig punkt i ditt argument.

Om jag vill syssla med olagliga saker, och polisen får tillgång till att avlyssna iMessage, så slutar jag ju så klart att använda iMessage, jag använder då något annat program. När väl det finns lagar som ger polisen tillgång till att avkryptera det nya programmet jag använder, ja då byter jag ju så klart program igen. Det kommer nog aldrig finnas en värld där polisen kan avlyssna alla meddelanden och samtal, oavsett vilka program och metoder jag använder.
Tänk på att jag är kriminell, jag bryr mig inte om lagarna. Även om vi så får lagar som säger att alla krypterade kommunikationssätt är olagliga, så kommer jag ju inte sluta använda dem, om jag behöver dem för att begå mina brott (sälja droger exempelvis).

Hur drabbar de nya lagarna mig på något vis alls?
I värsta fall, om vi får lagar som gör att all kryptering blir olaglig, ja då kan jag kanske bli tagen för att jag använder krypterade program, men polisen kan fortfarande inte komma åt det krypterade innehållet, så jag lär ju få ett lägre straff oavsett än vad jag annars hade fått.

Det är endast korkade och/eller naiva brottslingar som blir tagna med massövervakning, och de är de som är störst chans att de åker dit oavsett massövervakning eller ej, då de begår massa misstag som gör dom mycket lättare att bli spårad.

Är det okej att din granne som jobbar på FRA kanske kollar genom din mobiltelefons kamera utan att du vet om det, och kanske tar lite skärmdumpar när du är naken, för att det blir lättare för polisen att haffa de som är dumma nog att åka dit oavsett massövervakningen? Kanske kollar dem igenom din dotters telefon och tar skärmdumpar på henne när hon är naken, är det okej?

Det handlar inte om att någon är emot att terrorister, pedofiler eller andra brottslingar åker dit, det handlar om att all rätt till privatliv raderas totalt, för alla, utan att det finns någon märkvärdig ökning av uppklarningar eller förhindrande av brott med dessa lagar. De används för enorma övertramp gång på gång, och med mer massövervakning, så kommer antalet övertramp att öka.
Antalet brottslingar som åker dit ökar inte. Antalet terrordåd som stoppas ökar inte. Antalet pedofiler som fängslas ökar inte. Massövervakning har inte den effekt du tror att den har.

Nej. Jag missar inte en viktig punkt i mitt argrument.
Jag tycker däremot att ditt argument här är ganska dåligt.

Det går givetvis att runda även husrannsakan. Ha inte bevismaterial i hemmet.
Det innebär givetvis inte att husrannsakan som verktyg skulle vara överflödigt på något sätt.
Tvärt om är husrannsakan ett högst relevant utredningsverktyg - även om det går att kringgå vilket vi alla säkerligen känner till.
Det där köper jag inte för 5 öre.

Dessutom är det inte så att jag förespråkat massövervakning i mitt förra inlägg.

Du har faktiskt aldrig tidigare haft total immunitet för möjlighet till insyn vid brotttsutredningar. Polisen har haft rätten att lyfta på alla möjliga tänkbara stenar även innan. Det här är ju faktiskt inte nytt. Posten har kunnat genomsökas, telefonen avlyssnas, vieokameror har kunnat sättas upp, mikrofoner likaså, bankkonton gås igenom, GPStracking - med mera.
Inte vid något tillfället har kriminella frizoner varit någon form av riktmärke utan verktyg har utformats efterhand som samhället utvecklats.
Faktiskt alltså.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RaidSoft:

Lösningen är väl dock inte att mass övervaka alla alltid, de har de aldrig haft rätten till vad jag förstått (kan ha fel, rätta mig gärna) utan det har väl alltid krävts att någon är under utredning så kan de begära tillgång till att BÖRJA övervaka den personen.

Trenden nu är ju dock att samla in all information från alla för det KANSKE kan användas för något snarare än att någon är ett direkt mål för en utredning. När allt samlas in så är chansen extremt stor att man börjar söka igenom saker för att hitta något att utreda snarare än att utredningen leder till att samla information.

Om vi ska jämföra med typ övervakning av telefon linjer etc. så skulle i detta fall kräva att man begär övervakning av en individ och får tillgång till bara deras kommunikation från det tillfället, inte att man öppnar en databas och ser alla interaktioner de någonsin haft under hela deras liv. Det är en massiv skillnad mellan det.

Nä men jag har inte föreslagit massövervakning för alla alltid.
Läser du meningen jag skrev innan den du citerade så ger det väl antagligen lite bättre kontext.

Frågan jag ställde är emellertid fortsatt obesvarad. Hur ska man hantera den här nya situationen där e2e ger ett helt nytt utrymme med en frizon för kriminalitet som vi faktiskt inte haft inna på samma sätt? Det behövs ju lösningar på det problemet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det är nog ingen som missat den samhällsutvecklingen, särskilt inte med tanke på att Sverige förvandlats till EUs största oreglerade skjutbana där varken kvinnor eller barn är fredade. Polisen kan lagföra hur många de vill, det hjälper föga när rättssystemet släpper ut grova återfallsförbrytare efter symboliska eller inga straff.

De som till sist får något fängelsestraff har oftast tiotals tidigare domar, där olika straffrabatter och godtycklig rättsskipning gjort att de kunnat fortsätta obehindrat omedelbart eller strax efter tidigare domar. Vi behöver ett system där återfallsförbrytare får rejält långa strafftider (10 år och uppåt), och där de inte ska kunna sitta och fortsätta driva sina kriminella organisationer från bekväma celler. Det finns mängder av avsomnade infrastrukturprojekt att ta itu med i Norrlands inland, så där är ett utmärkt tillfälle att sysselsätta samtliga.

Somliga individer kan inte rehabiliteras, och särskilt inte i ett land där kriminalitet lönar sig i det långa loppet.

Jag håller väl inte riktigt med här. Det verkar faktiskt som att de flesta i tråden helt förbiser problemet med att det uppstått en frizon för kriminell verksamhet i samband med utbredd och lättillgänglig e2e-kryptering.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hubertus:

Jag tycker du missar rätt mycket av samhällsutvecklingen. På många håll är det polisen som är hotet mot hederliga medborgare. Det förekommer så mycket korruption i många länder att det är oklart vilka som egentligen är skurkarna. Sedan tycker jag att det är en hel del naivitet i det hela. Det går att kryptera förbindelser på andra sätt och det är naturligtvis de stora skurkarna som har kompetensen för att göra det.

Skrivet av Lämpis:

Goverment is not your friend. Om du läser historieböcker som inte är godkända av staten ser du mönstret att de vid makten oavsett om de är demokratier, nationalsocialister, fascister eller kommunister så ser de ner på befolkningen och vill kontrollera den stora massan med lagar som denna. De använder metoder och argument för att skapa splittring i befolkningen och så vis får mer kontroll. Kommunister använder kapitalister som argument och nationalsocialister använder judarna som argument för få mer makt.

Staten kontrollerar vad du skall tycka och tänka via din utbildning. (Det skapas fysiska banor i hjärnan och ju större en sådan barna är desto svårare är det att tänka i nya banor. Men det går att ändra. Pianister har exempel vissa områden som är mycket utvecklade än icke-pianister. Träningen... Hjärnan är en muskel som formas hur den används.) Testa att läsa böcker som staten och media attackerar. Då ser du mönstret till varför det ser ut som det gör. Då kan du förstå varför kriminaliteten är så hög.

Argumenten för denna lagen att de är till för att fånga pedofiler men det gjordes inget om Jimmy Savile som var känd snuskgubbe sedan 1970-talet. Johnny Rotten 1978. Varför dömdes inte Jimmy Savile? Varför agerade inte polisen i England om Johnny Rotten hade hört rykten?

Ja det är vlä lätt att göra staten till fienden. Men det där övertygar inte direkt.
Om ni verkligen tror frånvaro av staten är det goda livet så är rådet att titta lite närmre på hur somalia haft det de senaste 20 åren. Där har de nästan total avsaknad av en fungerade stat under längre tid. Lokala war lords styr godtyckligt istället.
Det är lätt att kritisera allt vad en stat ger i form av trygghet - men ta en titt på alternativet så ser ni själva att det knappast blir festligare utan en sådan.
Det här blir mest ett irrspår som inte övertygar.

Den relevanta frågan är fortfarande hur man ska tackla den nya samhällsförändringen med kriminella frizoner som 2e2-krypteringen inneburit. Rätt väg härifrån är inte helt givet. Men handfallenhet för situationen duger ju inte heller.
Hur ska man hantera det här istället - det är jag mer intresserad av.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cad_edis:

För att polisen ska få använda tvångsmedel så måste det dock finnas en misstanke om brott först.

Njä. Exempelvis elefonavlyssning har sedan tidigare kunnat beviljas av sambo eller liknande om personen man har span på bor hos någon annan och använder deras telefon. Så det här är inte nytt.

Skrivet av Cad_edis:

Det måste också finnas en balans mellan de tvångsmedel som får användas och det brott som personen i fråga är misstänkt för. Att använda tvångsmedel mot personer som inte är misstänkte för ett brott är sådant som diktaturer sysslar med.

Det är inte bara sådant diktaturer sysslar med. Riktad spaning kan innefatta att någon närstående avlyssnas om den brottsmisstänkte försöker gömma sig bakom någon annans internet, telefonabonnemang eller använder någon annans bil. Det handlar ju bara om att man inte ska kunna ungå brottsutredningar genom att använda sambons mobill, bostad, fordon eller liknande.
Sådan utökad spaning kräver alltid en domstols godkännande där orsak till övervakningen behöver styrkas.

Men. Jag undrar ju fortfarande om det är så att det finns nå bra lösningar på hur det här med den utbredda krypteringen och dess stora brit på insyn från rättsväsendet - hur det ska tacklas istället. Vad är bra lösningar på det här?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Fast vad är det för brottslighet som nu har en frizon som inte hade det förr?

Det kan gälla all typ av brottslighet. Allt från förtal eller mobbning mellan gymansieungdomar till langning, våldsbrott, bilstölder eller grövre grejer. You name it.
SMShistorik, kontakter och så kan ju användas i mängder av olika brottsutredningar.

Skrivet av snajk:

Allt vi diskuterar är privat kommunikation och personlig lagring av information, vilket alltid har funnits. Förr kunde du skicka brev utan att någon läste dem (i kod om du var extra nervös), med foton eller filmer om man ville, och du kunde ha ett dokumentskåp hemma som ingen annan hade tillträde till exempelvis. Att kommunikationen och informationslagringen sker digitalt gör inte det mer kriminellt att använda sig av den, eller mindre integritetskränkande att tvinga till sig den.

Näe men skillnaden är att kryperingen gör det omöjligt att komma åt grejerna vid brottsutredningar. Post har kunnat läsas i efterhand, SMS kan läsas i efterhand, dokumentskåp kan öppnas, bankkontohistorik kan plockas fram. Krypteringen som inte går att knäcka skapar det här nya området där polisen faktiskt inte får insikt fast att det finns underlag. Och det här låsta fältet har också blivit väldigt utbrett. Det är inte bara så att tekniken är lättillgänglig utan de här chattsystemen har också blivit mer centrala i vår vardag så de används ganska flitigt.
Det är en faktisk skillnad här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av krEJZi:

Men har inte kommunikation alltid varit relativt privat? Om du skickade ett brev på post för 20 år sedan så var de ju ingen som satt och läste det utan att ha en specifik anledning till att göra det? Om du vill prata med någon IRL så kan man ju göra det privat också utan att någon sitter och granskar det man säger. Så varför ska kommunikation på internet börja granskas?

Men postgången kunde man faktiskt sätta span på i de fall man hade en brottsutredning. Samma sak med telefonsamtal. Med konversationen i rum man fått sätta mikrofoner/kameror i. Med mera.
Ingenstans har det innan funnits en frizon för kriminell verksamhet.
Vid brottsutredning så vill man titta närmre. Är brottet grovt nog så ges tillgång till verktyg för spaning.

Men.

Här sätter faktiskt den lättillgängliga krypteringen stopp för utredningar på ett sätt som vi inte haft innan. Även om bevis finns, även om polisen får spana så går det inte längre på samma sätt.

Skrivet av krEJZi:

Kommunikation är ju inte ett nytt fenomen. Det har ju funnits sedan stenåldern? Bara hur vi kommunicerar som förändrats. Du skulle väl inte kalla brevpost och IRL snack för "kriminella frizoner" eller? Så varför skulle du kalla messenger (eller vad man nu använder) för det?

Nä men de delarna KAN ju polisen fortfarande få resurser att sätta span på. Och verktyg. Men det går faktiskt inte med krypterade system. Här har vi ändå en tydlig skillnad.

Skrivet av krEJZi:

Att opposition och journalister osv ska kunna kommunicera privat är ju en grundsten i demokratin också. Man kan inte bara börja offra allt hur för att fixa ett problem som antagligen inte ens kommer fixas med Chat control.

Ja nä det är svåra frågor.
Men alltså vi har under väldigt lång tid haft system där polisen faktiskt kan skaffa insyn på alla nivåer vid brottsutredningar. Den här situaitonen som uppstått med kryperingen är alltså inte normalläget - utan det är ett ganska nytt fenomen och det innebär ett läge som vi inte har haft tidigare. Det här med kriminella frizoner är ett problem i en rättstat och det behöver hanteras på något sätt. Att blunda för den delen blir inte bra heller. Jag skulle inte kalla det för att "offra allt" när jag ställer frågan om hur folk tänkt att man ska lösa det här.

Än så länge har ingen kommit med nå svar på den frågan. Det verkar som att man vill undvika den delen av problemet för att det är jobbigt. Och det är ju en svår fråga. Jag håller med. Men det räcker inte att blunda för den delen av problemet heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gandir:

Jasså brevhemligheten till ex, sedan är det olagligt enligt svenska grundlagen att spionera på medborgarna och det bryter även emot mänskliga rättigheter.

Jag vet inte riktigt vad du tänkt dig här. Men alltså post analyseras ju för det första av tullen. De får öppna paket - och ta det vidare till gripanden. Såklart.
Det går också bra för polisen att gå igenom en brottsmisstänkts postgång om brottet är grovt nog att verktyget är befogat.
Så nej - postgång är inte någon kriminell frizon det heller.

Skrivet av Gandir:

Detta är inte en fråga om brottsutredningar, sådan får man alltid göra och det krävs alltid att man har ett beslut från åklagare att göra detta. Att göra en lag där man ständigt avlyssnar har aldrig hört hemma i en demokrati därför det är inskrivet i mänskliga rättigheter att du ha en rätt till ett privatliv.

Det jag svarat på handlar visst om brottsutredningar. Inlägget från @dlq84 som jag svarade på och som du nu citerade handlade specifikt om polisens verktyg att hacka mobiltelefoner - och det får polisen bara göra vid just brottsutredningar. Det är riktade spaningsverktyg mot misstänkta kriminella.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Total övervakning för att man automat analyserar privata meddelanden på internet? Det finns annat i livet än internet? Frågan är kanske mer, ska man kunna vara helt anonym i en teknik där man kan planera och i vissa fall begå brott? Internet har hjälpt oss med mycket men det har också gjort det enklare för brottslingar och tyvärr ligger de ofta ett par steg före rättsväsendets. Om vi skippar övervaknings spåret, vilka andra verktyg finns för att komma ikapp?

När så stor del av vår mellanmänskliga kommunikation, relationssökande och organisationsbyggande sker på nätet blir övervakningen där intimare än den kunnat bli tidigare. Nog för att telefonavlyssning ger de flesta av normal konstitution kalla kårar. Det kommer så nära en på livet. Det digitala är mer abstrakt och avpersonifierat, men det gör också att garden sänks och kommunikationen friare och mer öppenhjärtig - och komprometterande. Spåren ger också en mer fullständig profil av den övervakades mönster, preferenser, nätverk, politiska lutningar och allt mellan vakentider till porrpreferenser när allt sammanställs. Det är för mycket informationsmakt för att få finnas i någons händer.

Kriminella kommer alltid ligga steget före rättsväsendet. Något annat vore bisarrt. Lagsystemet i demokratiska länder är naturligt trögt och inrutat. För utan den långsamma genomarbetningen, utannonseringen och slutgiltig tillämpning av lagstiftningen kan man svårligen tala om en demokratisk införlivad rättsordning, utan något mer nyckfullt och autokratiskt. Problemen i Sverige ligger snarare på en politisk kultur som är cementerad sedan 80-talet, en för liten och till synes politiskt färgad åklagarkår och en underdimensionerad och underkvalificerad utredningsapparat hos polisen.

Att tro att eteriska digitala övervakningssystem skulle vara det som polisen saknar för att utföra sitt jobb är, anser jag, barnsligt naivt. Nog för att det finns vissa tillspetsade områden där en riktad övervakning är motiverad. Men där finns redan lagliga resurser att tillgå. Det är den slentrianmässiga allmänna övervakningen som är det stora rättsvidriga inslaget som svårligen kan motiveras av riktad brottsbekämpning.

Skrivet av Gandir:

Långa fängelse staff hjälper inte situationen speciellt mycket heller, det är ju därför vi traditionellt i Sverige aldrig haft långa fängelse straff. För att all forskning pratar emot långa fängelsestraff och dess effektivitet. Finns många sätt att komma åt problemen som till ex erbjuda folk som känner att de behöver hjälp psykologiskt stöd vilket inte görs idag.

Jag tror detta handlar om en politiskt mem som inte är aktuell längre. Utgår vi från Sverige har förutsättningarna varit generellt goda för att kunna undvara långa fängelsestraff. Ett fogligt och systemtroget, homogent folk, som socialiserats in i ett modernt samhälle med stark kamratkontroll och stark statlig samhällsplanering - där ett mindre antal avvikare kunnat verka utan allt för stor friktion. Men detta var snart 50 år sedan. När kriminella klaner och grupperingar strider över terräng i det forna folkhemmets grå betongområden måste kalkylen kalibreras.

Många och långa fängelsestraff för brott, särskilt av systemhotande karaktär, ger naturligtvis effekt. Om inte annat genom att att kriminella individer fråntas möjlighet att fortsätta sin brottslighet medan de är i förvar. Nog för att nya talanger kan fylla vakuumet, men det är inte ett ogräs det handlar om, utan människor vars antal är begränsat och vars kriminella ambitioner rimligtvis tar en törn om statens våldsmonopol är absolut och står oantastad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Men postgången kunde man faktiskt sätta span på i de fall man hade en brottsutredning. Samma sak med telefonsamtal. Med konversationen i rum man fått sätta mikrofoner/kameror i. Med mera.
Ingenstans har det innan funnits en frizon för kriminell verksamhet.
Vid brottsutredning så vill man titta närmre. Är brottet grovt nog så ges tillgång till verktyg för spaning.

Men.

Här sätter faktiskt den lättillgängliga krypteringen stopp för utredningar på ett sätt som vi inte haft innan. Även om bevis finns, även om polisen får spana så går det inte längre på samma sätt.

Nä men de delarna KAN ju polisen fortfarande få resurser att sätta span på. Och verktyg. Men det går faktiskt inte med krypterade system. Här har vi ändå en tydlig skillnad.

Ja nä det är svåra frågor.
Men alltså vi har under väldigt lång tid haft system där polisen faktiskt kan skaffa insyn på alla nivåer vid brottsutredningar. Den här situaitonen som uppstått med kryperingen är alltså inte normalläget - utan det är ett ganska nytt fenomen och det innebär ett läge som vi inte har haft tidigare. Det här med kriminella frizoner är ett problem i en rättstat och det behöver hanteras på något sätt. Att blunda för den delen blir inte bra heller. Jag skulle inte kalla det för att "offra allt" när jag ställer frågan om hur folk tänkt att man ska lösa det här.

Än så länge har ingen kommit med nå svar på den frågan. Det verkar som att man vill undvika den delen av problemet för att det är jobbigt. Och det är ju en svår fråga. Jag håller med. Men det räcker inte att blunda för den delen av problemet heller.

Fast detta med UK och chat control för EU handlar de ju inte om att polisen ska ha verktyg för att "spana" på misstänkta brottslingar. Det handlar ju om att ALLA ska "spanas på" oavsett vad du gjort eller inte gjort. Allt ska scannas. Det vill säga om man ska dra liknelsen till postbrev så skulle alla brev öppnas och all text scannas av en "AI".

Och även om det skulle handla om att ge polisen tillgång till att läsa privat kommunikation så kan man ju inte lita ett skit på att det inte missbrukas i dagens läge. Speciellt när det gäller länder som Ungern, Polen, Turkiet osv (som är med i EU och skulle följa Chat control 2.0).

Sedan får man fortfarande fråga sig.. Vad gör de som faktiskt bryter mot lagen när dessa lagar införs? Jo de byter till något som fortfarande fungerar och i slutändan är det alla andra som drabbas. Darknet är ju ett exempel på frizon som fortfarande kommer vara kvar. Brottslingar kommer ju bara ta fram nya OS, appar och skit som kringår all spaning.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Först säger man att farliga och läskiga fiender spionerar på oss, våra myndigheter och våra företag. Ryssarna, kineserna och kriminella gömmer sig under våra sängar.

Sedan säger man att säkerheten måste sänkas för att staten ska kunna spionera på alla. Jaha? Tvärtom helt plötsligt? Vad hände med det farliga yttre hotet?

Blir svårt att hålla alla dom tankarna i huvudet samtidigt tycker jag. Ska man ha stark säkerhet eller inte?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är vlä lätt att göra staten till fienden. Men det där övertygar inte direkt.
Om ni verkligen tror frånvaro av staten är det goda livet så är rådet att titta lite närmre på hur somalia haft det de senaste 20 åren. Där har de nästan total avsaknad av en fungerade stat under längre tid. Lokala war lords styr godtyckligt istället.
Det är lätt att kritisera allt vad en stat ger i form av trygghet - men ta en titt på alternativet så ser ni själva att det knappast blir festligare utan en sådan.
Det här blir mest ett irrspår som inte övertygar.

Den relevanta frågan är fortfarande hur man ska tackla den nya samhällsförändringen med kriminella frizoner som 2e2-krypteringen inneburit. Rätt väg härifrån är inte helt givet. Men handfallenhet för situationen duger ju inte heller.
Hur ska man hantera det här istället - det är jag mer intresserad av.

För oss som inte ser världen i svart/vitt är det lite besvärligare. Det demokratiska samhället bygger på en stark stat med starka restriktioner. Det ska finnas en balans mellan staten och medborgarna. Det är den balansen man är på väg att rubba.

Jag tycker dessutom att ditt raljerande om Somalia är lite för billigt. Du kunde lika gärna dra fram Kina. Är det sådan stat vi vill ha? Att staten i Sverige är en relativt positiv sak innebär inte någon garanti för att det alltid kommer att vara så. Glöm inte att vägen till helvetet är stensatt med goda föresatser.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Söderbäck:

Det kan gälla all typ av brottslighet. Allt från förtal eller mobbning mellan gymansieungdomar till langning, våldsbrott, bilstölder eller grövre grejer. You name it.

Fast jag ser inte riktigt skillnaden mellan nu och förr. Ringde jag upp någon på åttiotalet och mobbade, hotade, utpressade eller förtalade hen så fanns det inga bevis, bara ord mot ord. Ringde jag och köpte knark via en fast telefon eller via post så fanns det inga bevis om inte polisen redan spanade på någon av parterna, och den möjligheten att i förväg se till att lagra kommunikation av faktiskt misstänkta brottslingar har de fortfarande även med krypterade chatt-appar och så. Våldsbrott, bilstölder och liknande sker inte online utan i den fysiska världen, så de är inte så relevanta i denna diskussion. Visst kan man använda telefonens positioneringsdata som bevis i sådana utredningar, vilket man redan gör via mobiloperatörerna helt utan att förstöra kryptering för alla icke-brottslingar exempelvis, men de har inte mer frizon nu än förut. Snarare tvärtom för idag är alla former av övervakning väldigt mycket vanligare än någonsin tidigare. Skolor, parkeringshus, till och med gator videoövervakas ju ständigt exempelvis och våra telefoner lagrar och sprider en hel del information även om vi anstränger oss för att minimera den.

Citat:

SMShistorik, kontakter och så kan ju användas i mängder av olika brottsutredningar.

Ja visst. Video av allas bostäder hade också kunnat användas i mängder av brottsutredningar, eller arkiv av all kommunikation mellan alla individer, eller obligatorisk GPS-spårning av alla. Att det underlättar polisens arbete säger jag inte emot, men det finns andra aspekter än hur lätt det är för polisen att i efterhand utreda ett brott, som integritet, rätten till privatliv, de tekniska implikationerna en sådan här lösning innebär för alla som har en telefon eller dator, etc.

Citat:

Näe men skillnaden är att kryperingen gör det omöjligt att komma åt grejerna vid brottsutredningar. Post har kunnat läsas i efterhand, SMS kan läsas i efterhand, dokumentskåp kan öppnas, bankkontohistorik kan plockas fram. Krypteringen som inte går att knäcka skapar det här nya området där polisen faktiskt inte får insikt fast att det finns underlag. Och det här låsta fältet har också blivit väldigt utbrett. Det är inte bara så att tekniken är lättillgänglig utan de här chattsystemen har också blivit mer centrala i vår vardag så de används ganska flitigt.
Det är en faktisk skillnad här.

Det är en skillnad men inte en stor skillnad, post eller dokument kunde förr undersökas i efterhand om polisen både fattade att de fanns, lyckades hitta dem och brottslingen inte hade förstört dem, men det är ett rätt stort om där ändå. Däremot är det ju en jättestor skillnad i att alla nu ska granskas, all kommunikation ska sparas, alla är misstänkta alltid, privat kommunikation blir förbjuden, privat information blir förbjudbuden. Detta är 1984, det finns inga ursäkter.

Jag gör inte några direkt olagliga saker online, det var många år sedan jag piratade något exempelvis, så jag bryr mig inte särskilt om att dölja vad jag gör eller så, men blir ett liknande förslag här verklighet så är det ju TOR eller liknande som gäller alltid för min del för jag vill inte vara konstant övervakad. När det sker, när en hyfsat stor andel av befolkningen helt enkelt vägrar låta sig övervakas, så kommer polisen att få faktiska problem. Kameraövervakning av offentliga platser är väl ok som det är nu, men hade det parats med ansiktsigenkänning och/eller AI som letar misstänkta beteenden eller liknande så hade jag sett till att inte fastna på kamerorna på något sätt, balaklava, en QR-kod som identifierar mig som något annat än en person, ansiktsmask eller vad som nu funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är en skillnad men inte en stor skillnad, post eller dokument kunde förr undersökas i efterhand om polisen både fattade att de fanns, lyckades hitta dem och brottslingen inte hade förstört dem, men det är ett rätt stort om där ändå. Däremot är det ju en jättestor skillnad i att alla nu ska granskas, all kommunikation ska sparas, alla är misstänkta alltid, privat kommunikation blir förbjuden, privat information blir förbjudbuden. Detta är 1984, det finns inga ursäkter.

Varför tror du att en bra krypterad lur kan kosta upp emot 100k på gatorna? Känns som lite meningslöst om det inte är "stor skillnad" gentemot brev/post och fysiska dokument?

När myndigheter sprängde EncroChat, så sprängde dem även ett otal kriminella ligor. Många dem inte ens kände till eller visste fanns. De hade ingenting på dem, eftersom de inte kommunicerar mellan varandra digitalt på sätt som kan spåras.

Jag kan nästan lova dig att om all kommunikation skedde mellan frimärken, slickade brev och postlådor så hade varit över nästan innan det startade.

Visa signatur

=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maarus:

Varför tror du att en bra krypterad lur kan kosta upp emot 100k på gatorna? Känns som lite meningslöst om det inte är "stor skillnad" gentemot brev/post och fysiska dokument?

Betalar du 100K för en begagnad iPhone så har du blivit lurad.

Citat:

När myndigheter sprängde EncroChat, så sprängde dem även ett otal kriminella ligor. Många dem inte ens kände till eller visste fanns. De hade ingenting på dem, eftersom de inte kommunicerar mellan varandra digitalt på sätt som kan spåras.

Tror du de hade använt Encrochat om de visste att all kommunikation sparades av polisen? För det är ju där vi hamnar med sådana här lagar, allt sparas och granskas och således tar man till andra åtgärder för att förhindra granskningen.

Citat:

Jag kan nästan lova dig att om all kommunikation skedde mellan frimärken, slickade brev och postlådor så hade varit över nästan innan det startade.

Vad hade varit över? Kriminaliteten? Det fanns kriminalitet innan vi hade telefoner så den teorin faller ju ganska fort.