Asus lanserar 32-tums 4k-skärm med QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vincent Teoh sa i en kommentar att han såg mindre textproblem på denna panel tack vare nya pixelstrukturen.

https://twitter.com/vincent_teoh/status/1693988996144374134
"I saw less colour fringing than on 1st-gen QD-OLED monitors, owing to modified subpixel shape (more rectangular)."

Får ju ha i åtanke också att dom tidiga QD-OLED-skärmarna inte var lika högupplösta, så även om det skulle vara samma pixelstruktur på den här 4K-panelen så kommer det ändå synas mindre tack vare den högre pixeldensiteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Mitt enda klagomål är designen. Ja, och kanske det där med USB-PD.

Vill ha avskalad design så att det som visas på själva bildskärmen är det som får fokus.
Den där hakan med ROG-loggan gör mig nästan förbannad. 😆

Får väl invänta denna som 32-tummare och se hur den ter sig:

https://euro.dough.tech/products/spectrum-black

Om man söker deras address och tar en titt på maps, så hittar man en sophög och oordning runt företaget, samt är det en GmbH och inte en AG vilket minskar förtroendet starkt för deras succe. Har dessutom läst om att deras track record inte är den bästa, men man kan ju hoppas och se recentioner om/när det släpps en skärm. Håller med om Asus edgy "gamers" design, vilket är lite allmänt ett problem bland varor nuförtiden. Då är exempelvis vid 1440p på 27 tum OLED varianten LG mycket bättre i ögat än Asus, även med mindre ljusstyrka. Men där är matte-coating, text-fringing och priset problemet (för min del).

Kellerstrasse 73
Dettingen 73265

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunziee95:

Jag har väl egentligen bara det jag läser på reddit OLED_GAMING och ultrawidemasterrace. Där just den är väldigt vanlig och att många i just de forumen får inbränningar, och då är det permanenta sådana som ej går bort.

Rthings test visar också att QD-oled panelen har enklare att få inbränningar än LG'S WOLED

Detta behöver ju inte överhuvudtaget betyda att majoriteten får det. Men jag skulle ju ändå vilja säga att en inbränningsgaranti skulle behövas så man kan känna sig tryggare.

Eftersom detta är QD-OLED generation 2 så minskar risken för inbränningar, samt har Vincent på HDTVTest pekat ut en stor flaw i deras sätt att testa just QD-OLEDs vilket bidrar till tidiga synligheter i gen 1 paneler. Se från 15:50

. Samsung Display är inte allt för länge med i OLED tillverkningen, men pressar LG Display genom högre ljusstyrka och nu med alla nya skärmar av generation 2, så kommer även framtida TVn se bättre ut som monitorer. Detta leder till att LG förbättrar sin teknik. Något som kommer att vara intressant under 2024 är en leaked deal mellan Samsung Display och LG, där det visas att Samsung Display köpte massvis med paneler av LG tydligen.

Det är verkligen spännande vad som kommer de närmaste åren.

Permalänk
Skrivet av Nearyn:

Eftersom detta är QD-OLED generation 2 så minskar risken för inbränningar, samt har Vincent på HDTVTest pekat ut en stor flaw i deras sätt att testa just QD-OLEDs vilket bidrar till tidiga synligheter i gen 1 paneler. Se från 15:50 https://www.youtube.com/watch?v=32TU1ATIrjk
. Samsung Display är inte allt för länge med i OLED tillverkningen, men pressar LG Display genom högre ljusstyrka och nu med alla nya skärmar av generation 2, så kommer även framtida TVn se bättre ut som monitorer. Detta leder till att LG förbättrar sin teknik. Något som kommer att vara intressant under 2024 är en leaked deal mellan Samsung Display och LG, där det visas att Samsung Display köpte massvis med paneler av LG tydligen.

Det är verkligen spännande vad som kommer de närmaste åren.

Ska kolla på videon. Oavsett vad så är det väldigt intressant med OLED och det är ett faktum att jag köper en 2024. Sen om det blir ASUS 32" som ska komma i Q1 återstår att se : )

Visa signatur

RTX 3080, I5 13600KF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nearyn:

Eftersom detta är QD-OLED generation 2 så minskar risken för inbränningar, samt har Vincent på HDTVTest pekat ut en stor flaw i deras sätt att testa just QD-OLEDs vilket bidrar till tidiga synligheter i gen 1 paneler. Se från 15:50 https://www.youtube.com/watch?v=32TU1ATIrjk
. Samsung Display är inte allt för länge med i OLED tillverkningen, men pressar LG Display genom högre ljusstyrka och nu med alla nya skärmar av generation 2, så kommer även framtida TVn se bättre ut som monitorer. Detta leder till att LG förbättrar sin teknik. Något som kommer att vara intressant under 2024 är en leaked deal mellan Samsung Display och LG, där det visas att Samsung Display köpte massvis med paneler av LG tydligen.

Det är verkligen spännande vad som kommer de närmaste åren.

Känns ju inte helt rättvist att jämföra vid högsta ljusstyrka när de är så olika, men ändå intressant att se att Samsung fortsätter skicka ut för mycket kräm. Antagligen för att vinna poäng i recensioner

Panelerna klarar ju uppenbarligen inte den nivå som de tillåter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nearyn:

Om man söker deras address och tar en titt på maps, så hittar man en sophög och oordning runt företaget, samt är det en GmbH och inte en AG vilket minskar förtroendet starkt för deras succe. Har dessutom läst om att deras track record inte är den bästa, men man kan ju hoppas och se recentioner om/när det släpps en skärm. Håller med om Asus edgy "gamers" design, vilket är lite allmänt ett problem bland varor nuförtiden. Då är exempelvis vid 1440p på 27 tum OLED varianten LG mycket bättre i ögat än Asus, även med mindre ljusstyrka. Men där är matte-coating, text-fringing och priset problemet (för min del).

<Uppladdad bildlänk>

Kellerstrasse 73
Dettingen 73265


Helt otroligt. Jag blir så trött.

Denna ”review” på deras tidigare modell var en av anledningarna att jag kände mig okej med att förhandsboka deras OLED 27-tummare:

https://www.tomshardware.com/reviews/dough-spectrum-es07d03-g...

Det verkar med andra ord som att det finns någon substans bakom? En ”semi-scam” som gör att de kan fortsätta fastän de lurar många?

Uppdatering:
Gick jag in och kollade på mitt bankkonto nu och min återbetalning från Dough var där! Det tog 1,5 månader från att jag bad om att få tillbaka pengarna (och jag var ärligt talat rädd att det inte skulle ske med allt man kunde läsa om dem), men de kom alltså till slut. Har också fått hyfsat snabbt svar på mejl när jag frågat om läget och de har bett om ursäkt att det dröjt.

Deras Reddit visar också uppdateringar gällande utvecklingen av skärmen som ger ett seriöst intryck. De har kanske bättrat sig?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma