Permalänk

Black Screen Krash i spel

Så mitt problem är att när jag spelar vissa spel så slocknar min skärm, fläktarna går in i overdrive och det går inte att få fram bild igen oavsett vad. Så jag måste göra en manuell shut down. Ibland kan jag fortfarande höra ljudet från spelet i bakgrunden och ibland inte. Detta har pågott nu i ungefär 2 veckor.

Jag märkte problemet först i Baldurs Gate 3. Första 30 timmarna eller så fungerade allt felfritt.

Antog att problemet låg i just det spelet för att det aldrig skett förut i något annat.

Testade bl.a Control+Shift+Windows+B för att reboota skärmen. Fungerade inte.

Gav upp på Baldurs Gate 3 efter mycket troubleshooting i hopp om att en framtida uppdatering kanske skulle lösa problemet så gick vidare till att spela Cyberpunk 2077 istället. Började köra och efter ett tag skedde det där med.

Så nu tror jag iallafall att problemet ligger i hårdvara och att någon komponent måste ha rubbats eller att nått sitter löst. Detta kan ha skett då jag senast rengjorde min dator för några veckor sedan.

Jag dammade ur datorn med tryckluft, såg till att skruvar satt åt och tryckte till sladdar för att se om det var glapp. Inget hjälpte. Kan även tilläga att jag använde ett ESD-armband för att va på den säkra sidan.

Startade igång datorn utan framväggen på för att höra hur det lät bättre. Kan höra ett vagt statiskt skallrande som blir högre när jag sätter igång ett spel.

Ska även tilllägga att jag kör mycket Overwatch 2 och där har det aldrig skett. Helt problemfritt även nu.

Det ser inte ut att ha något att göra med GPU eller CPU temp häller för det kan ske på väldigt acceptabla temperaturer.

Drivrutiner är uppdaterade, finns gott om plats på mitt SSD där spelen ligger, har sett till att alla sladdar sitter åt som de ska. Är helt utan ideer.

Om någon stött på likande problem eller har någon aning om vad som kan ha lett till detta så är hjälp väldigt uppskattat.

Uppdatering av problemet: Nu när jag kom hem från jobbet så sker detta DIREKT på startup. När jag startar datorn så går den igång men får inte fram någon bild. Fläktarna går inte upp i hastighet dock som förut när det skedde i ett spel. På skärmen står det endast "display port no signal". (Det är också vad det stod när krashen skedde varje gång). Har också fått som en blå linje i vänstra hörnet av skärmen. Vet inte vad det tyder på riktigt men det syns bara ett tag efter startup.

Specs:

Mer eller minder denna burk men med 32 GB ram istället för 16 GB

https://www.elgiganten.se/product/gaming/gaming-pc/stationar-...

Intel Core i7 10700K 3.80GHz Comet Lake 14nm Technology

RAM 32,0 GB Dual-Channel 1595MHz

Motherboard HP 8703 (U3E1)

Graphics ROG PG278QR (2560x1440@144Hz)
2047MB NVIDIA GeForce RTX 3080 (HP)

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag testa äldre drivrutiner i och med att det har funkat innan.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Spontant tänker jag testa äldre drivrutiner i och med att det har funkat innan.

Updaterade Nvidia drivrutin idag till den nyaste versionen (537.42)

Om jag revertar till en tidigare via device manager så kommer jag till den förra där problemet redan fanns. Efter att ha återställt till den förra nu så kan jag inte förflytta mig längre tillbaks från vad jag kan så då knappen blir grå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian Chantre:

Updaterade Nvidia drivrutin idag till den nyaste versionen (537.42)

Om jag revertar till en tidigare via device manager så kommer jag till den förra där problemet redan fanns. Efter att ha återställt till den förra nu så kan jag inte förflytta mig längre tillbaks från vad jag kan så de knappen blir grå.

Ladda manuellt ner en äldre drivrutin från nvidias hemsida och utför en "ren installation". https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Ladda manuellt ner en äldre drivrutin från nvidias hemsida och utför en "ren installation". https://www.nvidia.com/Download/Find.aspx?lang=en-us

Som du kanske märker har jag aldrig gjort det tidigare. Det låter ju mer logiskt. Tar och tester det imorgon. Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian Chantre:

Som du kanske märker har jag aldrig gjort det tidigare. Det låter ju mer logiskt. Tar och tester det imorgon. Tack för tipset.

Det är det forumen är till för, att hjälpa varandra
Upplever själv strul med mitt 3080 just nu efter senaste uppdateringen. Kan inte använda DLSS i BF5 längre oavsett vad jag ställer in i både spelet och GeForce Experience så kommer förmodligen rulla tillbaka också.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag kan även tipsa om att kika på vilka temperaturer dina komponenter jobbar under. I det här fallet tänker jag främst på grafikkortet, jag hade problem för ett tag sedan med svart skärm i vissa spel och det visade sig vara "hot spot" på gpu som stack upp över 100c och krashade. Går att fixa med lite ny kylpasta om det skulle visa sig att ditt behöver :).

Lycka till

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Det är det forumen är till för, att hjälpa varandra
Upplever själv strul med mitt 3080 just nu efter senaste uppdateringen. Kan inte använda DLSS i BF5 längre oavsett vad jag ställer in i både spelet och GeForce Experience så kommer förmodligen rulla tillbaka också.

Bör jag avinstallera min nuvarande och nyaste Nvidia driver innan jag installerar en äldre eller överskrids den automatiskt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian Chantre:

Bör jag avinstallera min nuvarande och nyaste Nvidia driver innan jag installerar en äldre eller överskrids den automatiskt?

Jag brukar bocka i rutan där det står ”ren installation” i programmet bara.

När du startar installationen väljer du ”avancerad installation”. Då får du kryssa i vad du vill installera. Precis under där finns ytterligare en ruta där det står ”ren installation”. Tror det ska räcka för att få bort dom gamla drivrutinerna. Men annars kan du ju göra en sån där DDU som verkligen tar bort alla gamla drivrutiner. Men prova det där först.

Angående eventuella värmeproblem: ladda ner Furmark och kör stresstest på grafikkortet, samtidigt som du har HWMonitor igång vid sidan av. Där kan du övervaka temperaturer på CPU och grafikkort. Inte bara själva GPU tempen utan även minne och hotspot temperaturer på grafikkortet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Jag brukar bocka i rutan där det står ”ren installation” i programmet bara.

När du startar installationen väljer du ”avancerad installation”. Då får du kryssa i vad du vill installera. Precis under där finns ytterligare en ruta där det står ”ren installation”. Tror det ska räcka för att få bort dom gamla drivrutinerna. Men annars kan du ju göra en sån där DDU som verkligen tar bort alla gamla drivrutiner. Men prova det där först.

Angående eventuella värmeproblem: ladda ner Furmark och kör stresstest på grafikkortet, samtidigt som du har HWMonitor igång vid sidan av. Där kan du övervaka temperaturer på CPU och grafikkort. Inte bara själva GPU tempen utan även minne och hotspot temperaturer på grafikkortet.

Testade nu med den nyaste Nvidia drivern installerad. Vet inte om jag runna testet med fel inställningar kanske men resultaten där såg bra ut från vad jag kan se. Har inte 2 skärmar så kan inte kolla prestandan samtidigt som jag kör testet på ett enkelt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian Chantre:

Testade nu med den nyaste Nvidia drivern installerad. Vet inte om jag runna testet med fel inställningar kanske men resultaten där såg bra ut från vad jag kan se. Har inte 2 skärmar så kan inte kolla prestandan samtidigt som jag kör testet på ett enkelt sätt.

<Uppladdad bildlänk>

Bocka av fullscreen i Furmark så kan du ha HWmonitor rutan igång vid sidan av. Bläddra ner i HWMonitor tills du kommer ner till grafikkortet. Klicka på GPU Stress test knappen och håll koll på temperaturerna. Klickar du på någon av Presets är det tidsbestämt test, kör du på GPU Stresstest knappen håller det igång tills du stänger av. Kan ju ta ett tag innan kortet kraschar pga temperaturerna.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Sitter och funderar.. Har Omen något eget program installerat för typ överklockning eller så? Tänker om det är någon profil som är satt på datorn. Kanske är så att kortet skulle behöva skruvas ner lite för att bli mer stabilt. Isf lär dom ha flera profiler inlagda från fabrik. Om inget annat kanske du kan stänga av programmet så kortet går i normalt läge, alternativt klocka ner med t.ex. Afterburner.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem

Dragoncenter från MSI överklockade hela mitt system när jag installerade de för chipset drivare osv. Efter avinstallation flöt allt på som vanligt och jag kunde snabbt sänka strömförsörjning och liknande via "Lite Load" i deras BIOS. Rekommenderas starkt om ni har 13th gen och en MSI bräda.

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Sitter och funderar.. Har Omen något eget program installerat för typ överklockning eller så? Tänker om det är någon profil som är satt på datorn. Kanske är så att kortet skulle behöva skruvas ner lite för att bli mer stabilt. Isf lär dom ha flera profiler inlagda från fabrik. Om inget annat kanske du kan stänga av programmet så kortet går i normalt läge, alternativt klocka ner med t.ex. Afterburner.

De har ett förinstallerat program som heter "Omen Gaming hub". Har ingen overclock och ingen profil vad jag vet om. Allt jag har inställt där är fläktarna på Turbo. Finns 3 olika inställningar. "Quiet", "Normal" och "Turbo".

Testade runt lite med Afterburner för nån vecka sen men det kanske är värt att prova mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ja6051058:

Dragoncenter från MSI överklockade hela mitt system när jag installerade de för chipset drivare osv. Efter avinstallation flöt allt på som vanligt och jag kunde snabbt sänka strömförsörjning och liknande via "Lite Load" i deras BIOS. Rekommenderas starkt om ni har 13th gen och en MSI bräda.

Hade jag haft en Omendator eller liknande hade jag svept hela disken och kört en ren windowsinstallation, men då försvinner väl möjlighet till fabriksåterställning, men åtminstone hade jag tagit bort alla deras skitprogram och sånt. Ligger säkert en massa skit som stör i bakgrunden.

Ang. 13th gen gjorde jag nån form av inställning för att få ner tdp:n på min, men vad det var minns jag inte nu men gick ner typ 100W på min 13600k.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian Chantre:

De har ett förinstallerat program som heter "Omen Gaming hub". Har ingen overclock och ingen profil vad jag vet om. Allt jag har inställt där är fläktarna på Turbo. Finns 3 olika inställningar. "Quiet", "Normal" och "Turbo".

Testade runt lite med Afterburner för nån vecka sen men det kanske är värt att prova mer.

Ok. Ja jag vet fasiken inte. Svårt såhär på avstånd.
Är lite tom på tips just nu, men ska finurla på det.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Ok. Ja jag vet fasiken inte. Svårt såhär på avstånd.
Är lite tom på tips just nu, men ska finurla på det.

Uppskattar det

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Ok. Ja jag vet fasiken inte. Svårt såhär på avstånd.
Är lite tom på tips just nu, men ska finurla på det.

Kan ta och uppdatera läget. Nu när jag kom hem från jobbet så sker detta nu DIREKT på startup. När jag startar datorn så går den igång men får inte fram någon bild. Fläktarna går inte upp i hastighet dock som förut när det skedde i ett spel. På skärmen står det endast "display port no signal". (Det är också vad det stod när krashen skedde varje gång). Har även fått en ny "skada/artefakt" i skärmen som enbart syns ett tag efter att jag startar upp datorn. Här är en bild på det:

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga att du har problem med minnet på kortet, alternativt GPU:n i sig.. Rätt vanligt på 3080 och uppåt.
Har du garanti kvar på datorn?

Du kan om du är driven nog göra ett minnestest med programvaran MATS. Den finns tyvärr inte
riktigt ute att ladda ner men jag har den nånstans på datorn. Ska kika. Det är ett minnestest från nvidia. Men man måste konfigurera lite. Det finns även ett program som heter OCCT som man kan testa med, men har du ingen bild blir det svårt då det är i Windows..

Eftersom processorn är en K-modell kan du koppla in skärmen via DP eller HDMI på baksidan så du kommer in i Windows. Gå därefter in i Enhetshanteraren och se om kortet fortfarande syns under "Bildskärmskort". Syns den inte där fungerar inte kortet som det ska, vare sig om det beror på kortet i sig eller någonting annat med datorn.

Det kan ju bero på annat också, kompatibilitetsproblem mellan komponenter, RAM-minne, kasst nätaggregat osv.. Bästa vore väl att prova kortet i en annan dator och se om det blir samma problem. Om problemet inte följer med kan man ju isf dra slutsatsen att det inte är kortet som är problemet. Men har du garanti kvar ska du ju inte äventyra den med att öppna upp osv. Nu hade du visserligen redan varit inne i den iofs.

Drog ihop två inlägg till ett istället :)
Visa signatur

ASUS ROG STRIX Z790-F Gaming | Intel Core i5-13600K | Corsair Dominator Platinum RGB | ASUS ROG STRIX RTX 3080 OC | Samsung 980 PRO | Corsair H115i Elite Capellix | Corsair AX1600i | Corsair 500D RGB SE | ASUS ROG PG279Q

Permalänk
Skrivet av mrnez:

Skulle nog säga att du har problem med minnet på kortet, alternativt GPU:n i sig.. Rätt vanligt på 3080 och uppåt.
Har du garanti kvar på datorn?

Du kan om du är driven nog göra ett minnestest med programvaran MATS. Den finns tyvärr inte
riktigt ute att ladda ner men jag har den nånstans på datorn. Ska kika. Det är ett minnestest från nvidia. Men man måste konfigurera lite. Det finns även ett program som heter OCCT som man kan testa med, men har du ingen bild blir det svårt då det är i Windows..

Eftersom processorn är en K-modell kan du koppla in skärmen via DP eller HDMI på baksidan så du kommer in i Windows. Gå därefter in i Enhetshanteraren och se om kortet fortfarande syns under "Bildskärmskort". Syns den inte där fungerar inte kortet som det ska, vare sig om det beror på kortet i sig eller någonting annat med datorn.

Det kan ju bero på annat också, kompatibilitetsproblem mellan komponenter, RAM-minne, kasst nätaggregat osv.. Bästa vore väl att prova kortet i en annan dator och se om det blir samma problem. Om problemet inte följer med kan man ju isf dra slutsatsen att det inte är kortet som är problemet. Men har du garanti kvar ska du ju inte äventyra den med att öppna upp osv. Nu hade du visserligen redan varit inne i den iofs.

Va bara inne i den och rengjorde och såg till att allt satt som det ska. Monterade inte isär någonting och drog inte ur någonting. Ja de lär bli att lämna in den på reparation. Men först se om detta faller under garantin. Ska se till att leta upp alla papper bara. Stort tack för hjälpen.