Permalänk
Medlem

Moderkortets framtid?

Tänkte ta upp frågan som jag själv ställt mig många gånger i den blixtsnabba utveckling av hårdvara och brister och begränsningar som följer med moderkortet och avsaknaden av ny design. Alla som köpt ett grafikkort vet att moderkortets uppbyggnad (design) gör flera portar oanvändbara och kylning och estetik blir lidande. För egen del så använder jag min dator till så mycket mer idag än tidigare musik film streaming och saknar nya tankar om moderkortens utveckling och design. Vad är era tankar?

Permalänk
Medlem

Det är inte bara moderkorten som är begränsade.
Om chassitillverkarna kunde tänka utanför boxen så kunde ett grafikkort använda en raiser-kabel och vara helt ur vägen för allt annat på moderkortet.

Det vore ganska häftigt att ha grafikkortet högt upp i chassit tex

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Precis min tanke, man byter ofta sockel när ny cpu kommer på marknaden men utvecklingen av design av Mkortet verkar vara en konstant design. Men det finns massor av områden som kan utvecklas till nichade kort som ser extra på bild eller ljud med dac själv är jag ointresserad av LED ljus och bling som inte tillför mer bang for the buck.