Permalänk
Medlem

Hjälp med att hitta en processer

Hejsan!
Jag behöver hjälp med att hitta en processor som passar min dator, är helt okunnig i området så all hjälp uppskattas.

Har idag: intel core i5 8400 cpu 2.80 ghz 2808Mhz 6 kärnor

Tänkte lägga runt 2000 kr.
Det krävs minst 3.10 ghz.

Permalänk
Medlem

Med en BIOS-uppdatering kan du ju åtminstone slänga i en i7 9700K eller i7 9900k, som du med lite flyt kan hitta begagnad för det priset. Vad har du för moderkort?

Vad hoppas du på att få ut av uppgraderingen? Det är en ganska gammal plattform och du kommer fortfarande vara långt ifrån moderna CPU:er prestandamässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus89:

Det krävs minst 3.10 ghz.

Varför? i5 8400 boostar upp till 4.00 GHz, så om kravet bara är minst 3.10 GHz så bör även den fungera. Men det är ett ganska konstigt krav, vad är det egentligen du vill uppnå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Med en BIOS-uppdatering kan du ju åtminstone slänga i en i7 9700K eller i7 9900k, som du med lite flyt kan hitta begagnad för det priset. Vad har du för moderkort?

Vad hoppas du på att få ut av uppgraderingen? Det är en ganska gammal plattform och du kommer fortfarande vara långt ifrån moderna CPU:er prestandamässigt.

Är mitt moderkort System-SKU om jag tittar på datorns innehåll?
Isåfall är det Lenovo MT 90 JL BU Lenovo FM Legion T530 28 icb.
Är som sagt superkass på detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Varför? i5 8400 boostar upp till 4.00 GHz, så om kravet bara är minst 3.10 GHz så bör även den fungera. Men det är ett ganska konstigt krav, vad är det egentligen du vill uppnå?

Det är vad ett spel kräver av datorn (New World). Menar du att det finns en annan väg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linus89:

Det är vad ett spel kräver av datorn (New World). Menar du att det finns en annan väg?

Minimumkraven för New World säger: "Intel® Core™ i5-10500 @ 3.10GHz / AMD Ryzen™ 3 3300X". Jag vet inte varför de specificerar klockfrekvenserna för just Intel-modellerna, det är rätt meningslöst eftersom olika processorer kommer ha olika prestanda vid en viss klockfrekvens så det säger ingenting.

Istället för att kolla på klockfrekvenserna så bör man kolla på hur processorerna de anger presterar. I det här fallet är det egentligen en rätt stor skillnad mellan en i5 10500 och en Ryzen 3300X, men det är ganska typiskt för såna krav där de bara listar två av de mer populära processorerna som uppfyller kraven.

Din 8400 bör ligga på ungefär samma nivå som en 3300X, så du lär uppfylla minimikraven på den punkten i alla fall. Om du inte nöjer dig med den nivån så är det nog bättre att kolla på en ny plattform istället (d.v.s. moderkort, processor samt minnen), du lär få mer för pengarna den vägen än att köpa en begagnad i7:a som bara är en mindre uppgradering mot vad du har nu.

Permalänk
Medlem

Tror tyvärr inte det räcker med att uppdatera processorn, se länk nedan.
https://www.amazongames.com/en-us/support/new-world/articles/...