debian 12 + gnome - vad betyder "show memory in iec"? [löst]

Permalänk
Medlem

debian 12 + gnome - vad betyder "show memory in iec"? [löst]

Hej,

Jag undrar vad betyder "Show Memory in IEC" under "Preferences" i System Monitor? Bild nedan:

Betyder det att System Monitor kommer använda potenser av 1024 istället för potenser av 1000?:
Byte - Wikipedia

Frågan besvarad.
Permalänk
Glädjespridare

_Med_ IEC: ja (tolkar jag det som) ;
i "gamla" SI används smått felaktigt (enligt mig) 1000, oftast när det räknas på lagringsutrymme (iaf. av tillverkare, typ "1GB=1000MB")... medan "nya" IEC konsekvent & explicit använder 1024 (med "nya" enhetsnamn som GiBiByte, MiBiByte etc., för "övertydlighet").

"Bi" i namnen ska indikera att det rör sig om strikt "binära potenser" kontra det "gamla" godtyckliga användandet av tiopotenser.

Kortfattat:
IEC är strikt binärt korrekt, annars tiopotenser med SI (vilket jag tvivlar att standardinstitutet avsåg användas, det var väl tillverkare av lagringsenheter som smög in det).

Matnyttigt för de som orkar med de tekniska detaljerna :
https://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

_Med_ IEC: ja (tolkar jag det som) ;
i "gamla" SI används smått felaktigt (enligt mig) 1000, oftast när det räknas på lagringsutrymme (iaf. av tillverkare, typ "1GB=1000MB")... medan "nya" IEC konsekvent & explicit använder 1024 (med "nya" enhetsnamn som GiBiByte, MiBiByte etc., för "övertydlighet").

"Bi" i namnen ska indikera att det rör sig om strikt "binära potenser" kontra det "gamla" godtyckliga användandet av tiopotenser.

Kortfattat:
IEC är strikt binärt korrekt, annars tiopotenser med SI (vilket jag tvivlar att standardinstitutet avsåg användas, det var väl tillverkare av lagringsenheter som smög in det).

Matnyttigt för de som orkar med de tekniska detaljerna :
https://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Tack för infon!

Håller med om vad ni säger. Personligen ogillar jag Windows konventioner (aka JEDEC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linda_Almighty:

_Med_ IEC: ja (tolkar jag det som) ;
i "gamla" SI används smått felaktigt (enligt mig) 1000, oftast när det räknas på lagringsutrymme (iaf. av tillverkare, typ "1GB=1000MB")... medan "nya" IEC konsekvent & explicit använder 1024 (med "nya" enhetsnamn som GiBiByte, MiBiByte etc., för "övertydlighet").

"Bi" i namnen ska indikera att det rör sig om strikt "binära potenser" kontra det "gamla" godtyckliga användandet av tiopotenser.

Kortfattat:
IEC är strikt binärt korrekt, annars tiopotenser med SI (vilket jag tvivlar att standardinstitutet avsåg användas, det var väl tillverkare av lagringsenheter som smög in det).

Matnyttigt för de som orkar med de tekniska detaljerna :
https://en.wikipedia.org/wiki/Binary_prefix

Om något är det väl ändå förvirrande att kilo skulle betyda 1000 ibland och 1024 ibland bara för att det råkar bli runda och fina siffror för vanliga storlekar? Jag har 2.2 km till jobbet och går det avståndet varje dag men inte tycker jag att kilo borde omdefinieras till 1100 i längdsammanhang så att jag ska kunna skriva 2km utan att tvingas avrunda.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.