Permalänk
Medlem

Statisk IP-adress?

Jag har just försökt ställa in statisk IP-adress på en Pi med senaste raspios-bookworm-arm64.lite. Då konstaterar jag att de ändrat upplägget katastrofalt. De rekommenderar själva att man ska ställa in statisk adress i DHCP-servern istället. Det är ju väldigt enkelt då det är en DHCP-server jag ska dra igång. Finns det någon enkel lösning eller är det bara att låta Raspberry Pi gå till elektronik-skrotet?

Permalänk
Medlem

Kolla hur du gör det i Debian 12 (Bookworm) helt enkelt, antar att det borde vara exakt samma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kolla hur du gör det i Debian 12 (Bookworm) helt enkelt, antar att det borde vara exakt samma.

Det märkliga är att Debian 12 har det gamla sättet. Du redigerar filen /etc/network/interfaces. Enkelt och smidigt. Jag har gjort det flera gånger utan problem. Det vore intressant att få en förklaring till denna förändring med tanke på vilka Raspberry Pi vänder sig till.

Permalänk
Medlem

Att använda nmcli verkar vara förslaget när man söker lite. Här är en guide på hur du gör (som jag dock inte testat själv).

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Att använda nmcli verkar vara förslaget när man söker lite. Här är en guide på hur du gör (som jag dock inte testat själv).

Det är tydligen nmcli som gäller nu. Jag har letat runt lite och det som stör är att olika guider har lite olika syntax. Man får helt enkelt prova sig fram.