Permalänk

Datorn fryser och kraschar i vissa spel.

Hej.

Nu håller min burk på och strular här och jag vet helt enkelt inte vad det är för del.
Till att börja med kan jag säga att jag är ingen datorexpert och vet inte särskilt mycket för vetskapens skull.

Det hela började med att ett spel som heter Snowrunner började strula lite och kraschade oftast efter ca 5-10 min användning, däremot så fungerade spelet helt ok vid några få tillfällen då datorn hade varit igång ett bra tag innan spelet startades.

Nu däremot började Sea of Thieves strula också och gör exakt likadant. Vid ett tillfälle så kraschade bara spelet men annars samma som i det andra spelet, alltså att datorn fryser sig och jag kan inte ens komma åt Aktivitetshanteraren.
Konstigt nog så fungerar spel som Terraria, Stardew Valley, Teardown och Starbound helt ok utan problem så det kanske möjligen kan handla om att datorn inte längre orkar med högre grafikinställningar?

Datorn är ca 7 år gammal och den är en färdigbyggd dator från Acer. Vet tyvärr inte exakt modell men det är en Acer predator med GTX 1070 och Intel Core i5-6400 2.7GHz.

Jag befarar att det kan vara GPU'n som ger upp eller att RAM minnet på 8GB börjar tröttna.
Som sagt, jag är ingen datorexpert så jag vet inte hur jag ska kontrollera dessa saker eller gå till väga för att direkt felsöka.
Jag tänker att det är långt efter det datumet man kanske borde bytt kylpasta eller liknande men jag vet inte.

Alla drivrutiner samt windows är uppdaterade till senaste versionerna.

Jag vore ytterst tacksam om någon har tips eller helt enkelt vet vad som kan orsaka detta.

Permalänk
Medlem

Kan du ladda ned
https://www.hwinfo.com/download/
Den övervakar sin datorns sensorer så vi kan se om nägot är skumt.

Sen kan du köra lite benchmarks och kontrollera via hwinfo om du har temperatur problem. Skulle kunna vara att gpu blir överhettad

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

1. Kolla vad du har för temp på gpu och cpu när du spelar.
2. Blås rent hela datorn med torr tryckluft. Håll i fläktarna så dom inte spinner när du blåser. (Viktigt)
3. Har du problem med att cpu eller gpu blir varma efter rengöring så är det dags för ny kylpasta.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd

Båda grabbarnas burkar hade samma problem med Fortnite, dom har olika datorer en är 1år gammal och den andra ett par år. Jag löste det genom att byta från DirektX 12 till 11 sedan har dom snurrat på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlanBean:

Båda grabbarnas burkar hade samma problem med Fortnite, dom har olika datorer en är 1år gammal och den andra ett par år. Jag löste det genom att byta från DirektX 12 till 11 sedan har dom snurrat på bra.

Det är mest troligen helt orelaterat till TS problem. Samt att det inte är en lösning. Det är att kringgå problemet då det ska fungera i DX12.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Det är mest troligen helt orelaterat till TS problem. Samt att det inte är en lösning. Det är att kringgå problemet då det ska fungera i DX12.

Förlåt så mycket, klart det kan vara många olika orsaker till att datorn hänger sig.

Men tänkte bara tipsa om vad som hjälpte mig då jag hade exakt samma problemsymptom med att datorerna frös, och det enda man kunde göra att dra 220 sladden eller power off on på PSU.

Jo visst i brist på tid så orkar jag bara uppdatera Windows, drivers och spelet, lät spelet välja grafikläge automatiskt, även provat att skruva ner det mesta på grafiken utan framgång.

Har man spenderat några timmar på det och att allt funkar med DX11 så känns det som en bra utväg som gjorde alla nöjda och glada. Ingen av oss såg eller märkte någon skillnad i spelet mellan olika DX versioner så det kändes onödigt att bränna tid på felsökning.

Permalänk

Hejsan.

En liten uppdatering på mitt problem.
Efter att ha laddat ner HWinfo och checkat temps på både diskar, CPU och GPU så kan jag med säkerhet säga att det är ingenting över det normala.

Datorn fryser fortfarande fast helt och hållet i spel. Jag har försökt radera samt återinstallera spel och radera dess sparade data för att se om spelen var problemet.

Problemen kvarstår och jag förstår inte vad problemen beror på fortfarande. Jag befarar problem med ram minne eller GPU men tror dock inte att det borde vara problemet då jag vid vissa tillfällen kan spela vissa spel i flera timmar och ibland har kunnat spela spelen som får datorn att frysa till mest också.
Kan det vara något annat som spökar? Kan damm orsaka frysande eller kraschande oavsett om temps ser bra ut?

Något mer som är värt att nämna kanske är att det är en Acer Predator G3-710 som är 7 år gammal ifall det hjälper.

Planen med datorn är att skänka vidare den till min syrra så det vore skönt att veta att den fungerar som den borde först

Permalänk
Medlem

Testat att återställa/installera om windows för att utesluta att det är något mjukvarufel?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Testat att återställa/installera om windows för att utesluta att det är något mjukvarufel?

Hade egentligen helst inte gjort det om det går att undvika, däremot om det är det enda som gör att datorn fungerar som den ska så får det bli så men jag ska prova allt annat först tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gekås_Kundtjänst:

Hade egentligen helst inte gjort det om det går att undvika, däremot om det är det enda som gör att datorn fungerar som den ska så får det bli så men jag ska prova allt annat först tänker jag.

Kollat event viewer/loggboken i windows om där är några felkoder som sker vid/innan de fryser/hänger sig?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Kollat event viewer/loggboken i windows om där är några felkoder som sker vid/innan de fryser/hänger sig?

Ska kolla det och återkomma om jag hittar något märkligt.

Permalänk

En av mina pojkars burkar frös också i tunga spel. Bytte PSU och problemet försvann.

Permalänk

Hej igen.

Återkommer med lite mer info efter att ha dels öppnat och blåst ur damm samt kollat loggboken.
Större delen av felen som jag ser när jag filtrerar i System kommer från att GameInput service har avbrutits oväntat.
det har också förekommit fel från att Autodesk Licensing Service också har avslutats oväntat.

Vad betyder dessa grejer och är dessa något jag borde åtgärda då dessa fel och meddelanden dyker upp då precis innan datorn bestämmer sig för att frysa? Iså fall hur löser jag dom?

Efter att ha kollat dessa och nu innan jag skriver detta har jag inte kollat om det fungerar i spel och eller om datorn fryser eller kraschar mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gekås_Kundtjänst:

Hej igen.

Återkommer med lite mer info efter att ha dels öppnat och blåst ur damm samt kollat loggboken.
Större delen av felen som jag ser när jag filtrerar i System kommer från att GameInput service har avbrutits oväntat.
det har också förekommit fel från att Autodesk Licensing Service också har avslutats oväntat.

Vad betyder dessa grejer och är dessa något jag borde åtgärda då dessa fel och meddelanden dyker upp då precis innan datorn bestämmer sig för att frysa? Iså fall hur löser jag dom?

Efter att ha kollat dessa och nu innan jag skriver detta har jag inte kollat om det fungerar i spel och eller om datorn fryser eller kraschar mer.

Här finns några tips på vad du kan testa gällande gameinput service: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449...

Autodesk kan vara autocad, maya eller liknande mjukvara. Testa att avinstallera/ominstallera det.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Här finns några tips på vad du kan testa gällande gameinput service: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449...

Autodesk kan vara autocad, maya eller liknande mjukvara. Testa att avinstallera/ominstallera det.

Okej det känns kanske som att det kan vara de här två sakerna som orsakar mina frysningar i alla fall. Autodesk som jag förstår verkar vara en mjukvara för webbdesign eller CAD som du beskrev, kan vara värt att avinstallera dessa så kanske ett problem försvinner då eftersom den uppenbarligen orsakar något fel.

Vad det gäller att göra en sån där scan genom CMD, vad är det den egentligen gör? kan det orsaka problem med filer eller annat eftersom den försöker att ordna till problem scannen stöter på på egen hand som jag förstår?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gekås_Kundtjänst:

Okej det känns kanske som att det kan vara de här två sakerna som orsakar mina frysningar i alla fall. Autodesk som jag förstår verkar vara en mjukvara för webbdesign eller CAD som du beskrev, kan vara värt att avinstallera dessa så kanske ett problem försvinner då eftersom den uppenbarligen orsakar något fel.

Vad det gäller att göra en sån där scan genom CMD, vad är det den egentligen gör? kan det orsaka problem med filer eller annat eftersom den försöker att ordna till problem scannen stöter på på egen hand som jag förstår?

Scan i cmd söker efter trasiga filer och försöker reparera dem.

Det är nog framförallt gameinput service som orsakar dina problem.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Scan i cmd söker efter trasiga filer och försöker reparera dem.

Det är nog framförallt gameinput service som orsakar dina problem.

Ok jag får starta en sån scan då och hoppas på det bästa. Tack för din hjälp

Permalänk
Skrivet av shugge:

Scan i cmd söker efter trasiga filer och försöker reparera dem.

Det är nog framförallt gameinput service som orsakar dina problem.

Så då är scannen klar, detta var meddelandet jag fick upp och det verkar ju som att den har lagat något korrupt i filerna.
Vet inte vad det var men det går säkert att googla fram.

Jag ska testa lite spel och se om problemet är löst men jag måste ge dig en eloge shugge för din hjälp!
Återkommer om det nu inte löst sig ändå