Nätverkskort slutade att fungera vid byte GPU

Permalänk
Medlem

Nätverkskort slutade att fungera vid byte GPU

Hej, ett skumt problem har dykt upp som jag inte lyckats lösa:
Jag har en stationär Komplett-PC med Windows 11. Moderkort Asus B360. Allt fungerade klockren med AMD Radeon 6500 XT.
Fick hem ett Gainward RTX 3060 Ti. Avinstallerade drivrutinerna med DDU och stängde av enheten. Bytte grafikkortet. Startade upp datorn och installerade Nvidias drivrutin. Det var här jag märkte att jag inte hade något nätverk. Fick köra på wifi då jag hade ett sånt kort i, som tur var.

Avinstallerade nätverkskortet via enhetshanteraren och installerade om. Inget hjälpte. En markering i enhetshanteraren som inte försvinner. Omstart, inget hjälper. Tidigare har jag gåt från ett Nvidia kort till AMD utan problem i samma dator.

Är det någon som har någon idé om vad problemet är och vad jag kan göra?
Tacksam för all hjälp.

Edit. Återställde även alla nätverksinställningar.

Info tilläggs åtgärd.
Permalänk
Medlem

Fungerar inte som i att nätverksikonen längst ner till höger markerar något fel eller att den är markerad med ett rött kryss i enhetshanteraren? om det tidigare: vad för felmeddelande visas?

Permalänk
Medlem

Den har en varningsskylt i enhetshanteraren. Under allmänt står: Den här enheten kan inte starta. (Kod 10)
Kan det hjälpa något?

Permalänk
Medlem

Nu gällde tråden jag länkar bluetooth, men värt att testa samma lösning för ditt problem kanske? #19475802

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nu gällde tråden jag länkar bluetooth, men värt att testa samma lösning för ditt problem kanske? #19475802

Tack för tipset. Provar i morgon.

Permalänk
Medlem

Nix, fungerade inte för mig.

Permalänk

Törs du pilla i regedit?
Jag har döpt mitt nätverkskort till sladd så den är enkel att söka på. Hittade mina nätverkskort på dessa rader:

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Network\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\{00BB4D97-95B7-423D-93DD-61F6F7282F3D}\Connection

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Network\{4D36E972-E325-11CE-BFC1-08002BE10318}\{1D35D38E-6955-4966-B299-514A4B633F3F}\Connection

Ja, jag har haft 2 nätverkskort därav sladd & sladd2.

När det har gått för långt för mig (har hänt någon gång) så raderar jag helt enkelt sådana poster i registret, och kanske kopplade saker som "USB\VID_0BDA&PID_8156\001000001" vars text man kan hitta där. Jag kör registry workshop istället för microsofts värdelösa regedit, för där finns UNDO om man är för snabb på fingrarna eller bara gör fel.

edit: en gång på en arbetsdator (ej min) skulle jag radera en post på höger sida så jag tröck på DEL, det var ju bara det att windows hade markören på vänster sida så hela jä*a alltet försvann. Det var bara att ominstallera windows.

Permalänk
Medlem

Jag hittar Network i registret men det är mycket här. Ska nog inte pilla för mycket. Har provat allt jag kommit på hitills utan resultat. Det verkar som det inbyggda kortet är finito helt. Provade kabeln i en laptop så det inte var så enkelt. Där fungerade det. Lampan vid anslutningen blinkar, det är allt. BIOS uppdaterat. Nätverksinställningarna återställda ett par gånger.
Det lutar åt att jag köper ett nätverkskort och byter ut wifikortet i burken. (Om det inte får plats med båda.)

Permalänk

Om du istället för att trycka DEL kan du lägga till en bokstav så 61F6F7282F3D} blir 61F6F7282F3DX}, då är det enkelt att återställa. Om du provar tror jag en omstart är på sin plats för att windows ska hitta något. Men mycket har hänt sedan ca 20 år tillbaka då jag gjorde detta.

Permalänk
Medlem

Hoppar över registret. Beställde ett nätverkskort i stället. Minst bekymmer.

Permalänk
Medlem

Kan det vara att 6500 xt använder endast 4st PCIe lanes men 3060 använder 16st. Kolla om du kan ställa in i bios att den endast ska använda 8st för grafikkortet.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maskaren:

Kan det vara att 6500 xt använder endast 4st PCIe lanes men 3060 använder 16st. Kolla om du kan ställa in i bios att den endast ska använda 8st för grafikkortet.

Bör inte vara några problem, då grafikkortet pratar direkt med CPUns PCI-e lanes, medans nätverkskortet använder andra. SÅ detta skall inte göra någon skillnad.

Fråga, har du @Tomo53 testat att sätta i det gamla grafikkortet igen om nätverkskortet hoppar igång igen?

Permalänk
Medlem

Du kanske behöver göra en "winsock reset"... ibland är det inte drivrutinen som är problemet utan viss konfiguration i Windows och då är det inte säkert att byta nätverkskort hjälper.

Starta en kommandoprompt som administratör: öppna startmenyn, skriv cmd, högerklicka på kommandoprompt och välj "kör som administratör".
Skriv: netsh winsock reset

Det finns mer att läsa här, samt hur du sparat information om nuvarande inställningar:
https://adamtheautomator.com/netsh-winsock-reset/

Det finns en annan tråd här på swec, där det är en som hade problem med sin WiFi-anslutning istället medans kabel fungerade utmärkt. Byta WiFi-kort var inte något som hjälpte för denne.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1696534-en-stationar-p...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Bör inte vara några problem, då grafikkortet pratar direkt med CPUns PCI-e lanes, medans nätverkskortet använder andra. SÅ detta skall inte göra någon skillnad.

Fråga, har du @Tomo53 testat att sätta i det gamla grafikkortet igen om nätverkskortet hoppar igång igen?

Nej, har haft tanken men vill slippa lägga tid på avinstallation av drivrutiner och sen installera nya, men visst skulle det vara en idé. Kanske ska fundera en gång till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Du kanske behöver göra en "winsock reset"... ibland är det inte drivrutinen som är problemet utan viss konfiguration i Windows och då är det inte säkert att byta nätverkskort hjälper.

Starta en kommandoprompt som administratör: öppna startmenyn, skriv cmd, högerklicka på kommandoprompt och välj "kör som administratör".
Skriv: netsh winsock reset

Det finns mer att läsa här, samt hur du sparat information om nuvarande inställningar:
https://adamtheautomator.com/netsh-winsock-reset/

Det finns en annan tråd här på swec, där det är en som hade problem med sin WiFi-anslutning istället medans kabel fungerade utmärkt. Byta WiFi-kort var inte något som hjälpte för denne.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1696534-en-stationar-p...

Har nu provat men det är samma problem. Markerad i enhetshanteraren.

Permalänk
Medlem

Funderar på om jag skiftar korten och nätverkskortet skulle fungera. Vad händer då när jag skiftar tillbaka?
Nästa fundering är om det skulle hjälpa med att installera om Windows.
Skifta korten är väl det första jag skulle kunna prova.
Finns det sätt att avgöra om det är ett Windows problem eller hårdvaruproblem?

Lagt till fråga.
Permalänk
Medlem

Uppdatering: Alla försök att få igång nätverkskortet har misslyckats. Nu har jag monterat i ett nytt LAN kort från Dustin och det fungerade direkt. Dessutom sitter wifi kortet kvar då det fanns plans för båda. Både hängslen och livrem alltså. Tydligen är det mulen/chipet som är ur funktion. Kanske en statisk gnista eller något liknande som har slagit ut enheten.
Men nu är allt frid och fröj igen.