Permalänk

Vad är det för fel på min dator?

Hej! Behöver hjälp från någon datorkunnig. Dammsugade datorn och skulle sätta på den någon dag efter. Det lyser på datorn när jag sätter på den men varken skärmen, musen och tangentbordet funkar inte alls. Ingen kontakt alls. Datorn går igång och lyser men känns inte som att den går igång helt om jag kan förklara det så, låter inte alls lika mycket som det brukar.

Uppskattar svar

Mvh

Permalänk
Medlem

Omöjligt att säga med så knapphändig information om vad som händer.

Dammsuga datorn ska man inte göra, man ska blåsa med tryckluft på flaska. Du kan ha ESD-skadat datorn. Men kolla så att alla kontakter sitter i ordentligt överallt i datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Davidoo122:

Hej! Behöver hjälp från någon datorkunnig. Dammsugade datorn och skulle sätta på den någon dag efter. Det lyser på datorn när jag sätter på den men varken skärmen, musen och tangentbordet funkar inte alls. Ingen kontakt alls. Datorn går igång och lyser men känns inte som att den går igång helt om jag kan förklara det så, låter inte alls lika mycket som det brukar.

Uppskattar svar

Mvh

svårt och ge tips utan någon mer info.

du damsög i lådan? Kom du kanske åt nån kabel. Det ska sitta en stor sladd med 24-28 pinnar, sen en 4 eller 8 pinnar vid CPU sockeln. Sen är det fläktar då på moderkortet, 3 eller 4 pinnar per fläkt. Hårddiskar osv behövs inte för att få bild.

Grafikkortet ska ju också sitta fast ordentligt och troligen ha ström från 1 eller 2 6 till 8 pinnars kablar.

Kolla så alla kablar sitter i. Dom kan även lossnat på nätagregatets sida, om det är en modulär variant med löstagbara kablar.

Permalänk
Medlem

Sitter alla kablar i som de ska har du antagligen kortslutit något inuti datorn när du dammsög då det skapar statisk elektricitet och speciellt nu på vintern när det är kallt ute, finns nästan inte effektivare sätt att förstöra en dator

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Det är rätt kul att placera dammsugarmunstycket på fläktarna och få dom snurra fort, men då alstrar dom elektricitet och kan paja grejer om man har otur.