Gigabyte Z790 Gaming X AX - Går det flasha bios utan CPU med verktyget från Gigabyte? Mb stöder inte gen 14 ännu

Permalänk
Medlem

Gigabyte Z790 Gaming X AX - Går det flasha bios utan CPU med verktyget från Gigabyte? Mb stöder inte gen 14 ännu

Inet skriver ang moderkortet "Obs! BIOS kan behöva uppdateras för att användas med 14th gen CPU."
Inet produktlänk

Någon som flashat moderkortet enligt instruktionen längre ner för att kunna använda t.ex. generation 14 - i7 core 14700KF. Min förhoppning är att kunna flasha kortet utan cpu, gissar att det är så det ska funka då datorn ska vara avstängd?

Nedan saxat från Manual

• Q-Flash Plus allows you to update the BIOS when your system is off (S5 shutdown state). Save the latest
BIOS on a USB thumb drive and plug it into the dedicated port, and then you can now flash the BIOS
automatically by simply pressing the Q-Flash Plus button.
For instructions on using the Q-Flash and Q-Flash Plus utilities, please navigate to the "Unique Features" page
of GIGABYTE's website and search for "BIOS Update Utilities."

Vad tror ni? Jag har inte köpt kortet än och blir det besvärligt väljer jag hellre ett kort med stöd för 14 gen direkt. Tar gärna emot tips på ev rekommendationer. Har inte funnit mer detaljerad info än ovan.

Permalänk
Medlem

Ja, det är vanligt att man flashar bios på det sättet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34