Testa VR Dirt Rally 2.0

Permalänk

Testa VR Dirt Rally 2.0

Är lite nyfiken på att testa VR då jag aldrig gjort det. Tanken är att köpa ett begagnat äldre kit typ Rift S eller Vive. Tar gärna emot tips om det finns andra som fungerar. Tror inte det är någon idé att jag tittar på något nyare då jag antar att det ställer ännu högre krav. Kommer enbart användas till racing så kommer inte ta hänsyn till kontrollers prestanda mm.

Nu kanske inte ens min dator klarar av det? Här vill jag gärna ha tips om vad ni tror. Tanken är inte alls att köra något på maxgrafik men det ska ändå flyta på. Är det någon idé att försöka med denna setup: https://www.webhallen.com/se/product/258940-Webhallen-Config-...

Snubblade även över nya minnen så den kommer att ha 32gb om det nu är till någon hjälp.

Permalänk
Medlem

Om du just börjat med din racingrigg, såsom du skrev i din andra tråd så tycker jag att du bör fokusera på att använda den och bestämma dig för om det här är något du vill fortsätta med framöver. Vissa saker kan vara kul i en månad och sedan slutar man eller så utvecklas det till en långvarig hobby.

Jag tycker att du ska spara pengarna för tillfället och använda det du har. Risken om du köper något halvdant VR-headset är att du snabbt inser att det är kul men inte tillräckligt bra, det kommer bara leda till att du uppgraderar kort därefter och har slösat pengar på undermålig hårdvara.

Jag skulle säga fortsätt med racingen någon månad eller två innan du drar iväg och börjar spendera massa pengar på nya prylar. Hur kul det än är med prylar

Permalänk

Haha! Ja, du har säkert rätt. Just därför jag letar saker att testa med. Jag vet ju inte vad jag själv vill ha riktigt. Tanken var isf att lägga pengar på det ist för skärm men det fungerar förvånansvärt bra med en 24" på nära håll tycker jag.

Om datorn skulle klara det är ändå något jag önskar få åsikter om, även om det inte blir att införskaffa något just nu.

Permalänk
Medlem

VR är verkligen asfett i racingtitlar, men tyvärr tar det bort mycket av känslan om det inte flyter på bra eller är för dålig bild. Jag är lite tveksam om upplevelsen blir riktigt bra med ett GTX1080 i VR i vissa titlar och tyvärr har inte alla VR-stöd heller.

På tal om att hålla intresset uppe så kan jag verkligen rekommendera att hitta communites att köra med, då blir det ännu roligare och lättare att hålla intresset vid liv.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |

Permalänk

Det jag kollat på är beg rift s då den tycks kräva minst av hårdvaran och inte så dyr för att testa heller. En bredare skärm hade även varit ett alternaiv. Men frågan är om man skulle skaffat en ultrawide för framtiden men nu är det väl tveksamt om grafikkortet klarar det med.

Communities låter bra. Det ska jag kika på. Har någon tips på vart man är välkommen så hade jag varit tacksam. Kör hittils Dirt 2 och ACC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 38Larsson:

Det jag kollat på är beg rift s då den tycks kräva minst av hårdvaran och inte så dyr för att testa heller. En bredare skärm hade även varit ett alternaiv. Men frågan är om man skulle skaffat en ultrawide för framtiden men nu är det väl tveksamt om grafikkortet klarar det med.

Communities låter bra. Det ska jag kika på. Har någon tips på vart man är välkommen så hade jag varit tacksam. Kör hittils Dirt 2 och ACC.

VGP - Virtual Grand Prix, ett svenskt community som kör bland annat ACC

RCi - Racing Club International, internationellt community som främst kör ACC men lite iRacing och ams2. Ofta live stuarding och live streams under racen

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |
| Asus ROG Strix G512LW | Intel i7 10750H | GeForce RTX 2070 8GB | DDR4 16GB 3200MHz | Windows 11 Pro |
| HP Omen 15 | Intel i7 8750H | GeForce GTX 1070 Max-Q OC 8GB | DDR4 16GB 2666MHz | Windows 11 Pro |