Escape from tarkov lagg..

Permalänk

Escape from tarkov lagg..

Hej alltså jag fattar inte detta spel eller så är de min setup som är sämst.
Spelet laggar fast och fryser då och då när man ska in och ut ur raids, ligger på ca 100 fps ge och ta på low-medium.
Så sjukt störande, nån fler som upplever detta? eller har tips vad jag kan göra för att få det mer smooth.

Specs:
Intel i7 13700k
Ddr5 6000mhz 32gb
Amd radeon tuf gaming 7900xt 20gb

Permalänk
Medlem

Vad har du för lagring? Och hur mycket RAM pratar vi om?

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Vad har du för lagring? Och hur mycket RAM pratar vi om?

32gb
m2 ssd på 1tb och en vanlig ssd på 500gb, har tarkov på m2. Kommer inte ihåg exakt vilken m2.
(ändrade ram nu i inlägget)

Det som är ännu konstigare är att cpu ligger på ca 10-30% när jag spelar och gpu på 40-70%

Permalänk
Medlem

Tarkov är lite lustigt med sin ram hantering. Även fast den har tillräckligt med vanlig ram så vill spelet äta vram från disk. Jag hade stutter och kraschade på streets/lighthouse innan men efter jag la till 25gb vram på en av mina ssd så är problemet helt borta.
Inget i övervakningen var över 40% användning när jag kraschade.

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Skrivet av Relemy:

Tarkov är lite lustigt med sin ram hantering. Även fast den har tillräckligt med vanlig ram så vill spelet äta vram från disk. Jag hade stutter och kraschade på streets/lighthouse innan men efter jag la till 25gb vram på en av mina ssd så är problemet helt borta.
Inget i övervakningen var över 40% användning när jag kraschade.

Okej, hur lägger man till vram på en ssd? Och vad innebär de ^^

Permalänk
Medlem

Kan troligen inte beskriva det så bra men när datorn inte kan skriva till RAM för olika anledningar så nyttjar den virtuellt ram som man kan peka ut i windows.

Går att slå på i Controlpanel -> Settings -> Advanced system settings -> Advanced -> Performance -> Settings -> Advanced -> Change

Där kan du välja om windows själv skall hantera det och på vilken disk. Jag har valt att välja disk då jag vill ha en som skriver lagom snabbt och sedan satt 25000-25000 så den alltid reserverar ytan så jag inte råkar använda upp den vid något tillfälle.

Visa signatur

Speldatorn: Fractal Design Define R6| ASUS PRIME X670E | Ryzen 7800x3d | Noctua 15DS | Corsair Vengeance 32GB@6000 | ASUS TUF GTX 4080 | Asus TUF 850W |
Lagring: Synology DS918+ 3x3TB WD Red

Permalänk
Skrivet av Relemy:

Kan troligen inte beskriva det så bra men när datorn inte kan skriva till RAM för olika anledningar så nyttjar den virtuellt ram som man kan peka ut i windows.

Går att slå på i Controlpanel -> Settings -> Advanced system settings -> Advanced -> Performance -> Settings -> Advanced -> Change

Där kan du välja om windows själv skall hantera det och på vilken disk. Jag har valt att välja disk då jag vill ha en som skriver lagom snabbt och sedan satt 25000-25000 så den alltid reserverar ytan så jag inte råkar använda upp den vid något tillfälle.

okej, får kika de. MEN förstår inte har kört lite nu och spelet laggar när jag skjuter. bytte från ett 2060 6gb till 7900xt med 20gb. DET LAGGAR MER NU ÄN INNAN?! hur är det ens möjligt.. Kört allt på low och det är så sjukt mycket lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke2772:

okej, får kika de. MEN förstår inte har kört lite nu och spelet laggar när jag skjuter. bytte från ett 2060 6gb till 7900xt med 20gb. DET LAGGAR MER NU ÄN INNAN?! hur är det ens möjligt.. Kört allt på low och det är så sjukt mycket lagg.

Har du gjort DDU i felsäkert läge mellan bytet av grafikkort?

Kör du senaste versionen av AMDs gpu drivers? De berkar vara lite buggiga, så många kör istället näst senaste versionen i väntan på nästa.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Hallå!

Har vandrat samma konstiga tarkov-väg som dig och hamna på den här kanalen: https://www.youtube.com/@pyurologie

Han benchar allt som finns till tarkov och har en guide samt discord där man kan rådfråga honon direkt.

Om du verkligen vill gå till botten med dina fps problem, installera om windows och följ hans guide. Då slipper du tänka på om du glömt något som ligger o skräpar och stör. Du borde ha betydligt mer frames och inge lagg med din setup.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Har du gjort DDU i felsäkert läge mellan bytet av grafikkort?

Kör du senaste versionen av AMDs gpu drivers? De berkar vara lite buggiga, så många kör istället näst senaste versionen i väntan på nästa.

Nej det har jag inte, som jag förstod det så skulle det vara lungt ändå.

Ja jag kör 24.1.1, läst de nu i efterhand att ALLA verkar ha problem med den verisionen. Lyckas dock inte få till det att gå tillbaks en verison. Är väldigt ny inom dethär området.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke2772:

Nej det har jag inte, som jag förstod det så skulle det vara lungt ändå.

Ja jag kör 24.1.1, läst de nu i efterhand att ALLA verkar ha problem med den verisionen. Lyckas dock inte få till det att gå tillbaks en verison. Är väldigt ny inom dethär området.

Kör DDU i felsäkert läge https://www.guru3d.com/download/display-driver-uninstaller-do... och installera sen förra versionen av AMDs gpu driver https://www.amd.com/en/support/previous-drivers/graphics/amd-...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av shugge:

Återställde hela datorn på nytt och laddade sedan ner en gammal version och nu funkar allt klockrent!