Permalänk

Få upp farten i hemnätverk

Hur får man upp hastigheten på hemnätverk? Ligger runt max 10mbit vid överföring, och vad jag vet har alla enheter 100mbit nätverkskort så hittar inte flaskhalsen som stryper allt ner till 10mbit.

Permalänk
Medlem

Vad har du för grejer i nätverket?

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Rekordmedlem

100Mbit nätverkskort låter som gamla prylar men är du säker på att bu hsr koll på bit och byte och vad är det du mäter hur ?
Du blandar väl inte in lagring om det är hastigheten på nätverket du vill mäta utan mäter med tex Iperf och inte med nån filöverföring ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Menar du att du får 10MB/s i överföring?
I så fall är det rätt normalt. Skillnaden mellan bit och byte.

Men att uppgradera till gigabit borde ju var en relativt billig lösning, om det inte är någon gammal dator som inte orkar läsa/skriva snabbare som agerar flaskhals.

Permalänk
Medlem

Jag får 30-35 MB/s i hemtankning på min 250MBit fiberlina. Då är allt lokalt anslutet på ett 1GB nät. Om du får 10 MB/s i ditt nät så är det ganska bra. Lite till skulle det förmodligen gå att kräma ut men bara marginellt.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Prefix är viktigt här. Får du 10MB/s (Megabyte) eller 10Mb? (Megabit) Eller menar du verkligen millibit?
Har du 100Mbit så får du 10MB vilket är rätt.
Vad visar länkhastighet?
Vad menar du med "i hemnätverk" ?
Hur testar du?