Minnes hastighet 3200hz 2666hz 2133hz

Permalänk

Minnes hastighet 3200hz 2666hz 2133hz

Hej!
Har en dell dator som jag har haft ett Ram minne från fabrik som har varit 8gb 3200hz, men eftersom i5 processorn bara stödjer 2666hz så har den begränsat minnes hastigheten till det. Så långt är allt okej.

Så jag uppgraderade till 16gb och valde även här 3200hz för att jag trodde det skulle funka lika bra med dessa och att allt var frid och fröjd. Men så blev det inte.

Dom nya minnen som är från Corsair Vengeance 2 x 8 gb och minnes hastighet ställer sig i hastighet 2133hz. Försökt leta i bios och överallt men hittar ingen lösning.

Är detta något som inte går att åtgärda och att det bara går att använda Dell orginal minnen?

Permalänk
Medlem

Datorn har troligtvis bara stöd för standard SPD-profiler, och vanliga minnen från t.ex. Corsair brukar bara ha en SPD-profil för 2133 och sen en XMP-profil för t.ex. 3200. Så t.ex. Kingston ValueRAM borde fungera om du vill köra 2666, specen för dem anger att de har en SPD-profil för den frekvensen.

Permalänk
Skrivet av perost:

Datorn har troligtvis bara stöd för standard SPD-profiler, och vanliga minnen från t.ex. Corsair brukar bara ha en SPD-profil för 2133 och sen en XMP-profil för t.ex. 3200. Så t.ex. Kingston ValueRAM borde fungera om du vill köra 2666, specen för dem anger att de har en SPD-profil för den frekvensen.

Det finns inget jag kan göra åt det då? Med det minnet jag köpt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BOR-I-LICH:

Det finns inget jag kan göra åt det då? Med det minnet jag köpt?

Du kan kolla i BIOS om det finns några minnesinställningar, men det brukar tyvärr aldrig finnas på märkesdatorer som Dell utan de kör bara på standardprofiler.