DDR5 till 14700KF och MSI MAG Z790 Tomahawk Wifi

Permalänk
Medlem

DDR5 till 14700KF och MSI MAG Z790 Tomahawk Wifi

Hej!

Det är dags för mig att uppgradera från äldre burk bestående av 6700K och GTX1080. Det ska vara en burk som jag kan ha ett tag framöver som jag känner mig trygg med och inte behöver uppgradera på ett par år.

Datorn ska användas primärt till pappa-gaming och all round användning.

Efter lite egen research och fanboy av Intel och Nvidia så har jag landat i följande varukorg.

https://www.inet.se/datorbygge/b1516412/14700kf-4080-super-north

Jag har valt North XL för att jag tänkt bygga en battlestation med den estetiken och jag har gott om plats.

Min främsta fråga är kring val av RAM-minne. Vad är bäst att välja om jag inte vill hålla på med överklockning? Jag vill bara ha stabilitet men ändå så snabbt som möjligt. Läst att sweet spot ska vara 6000Mhz och CL30. Ser att vissa är mer anpassade för AMD-system och blir lite förvirrad kring överklockning.

Jag har även haft svårt att hitta RAM-minnet i den sk QVL-list hos tillverkaren av moderkortet. Alltså att jag inte vet var den listan finns någonstans. Någon som kan peka i rätt riktning?

Permalänk
Medlem

och du är medveten om Intel's senaste nyhet? Deras prollar är -10% sämre i spel, och -30% i arbete.

Bara så du är medveten.

https://www.sweclockers.com/nyhet/38693-sa-mycket-langsammare...

I spel är AMD dominerande, 7800x3D, intel har inget att komma med längre.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

och du är medveten om Intel's senaste nyhet? Deras prollar är -10% sämre i spel, och -30% i arbete.

Bara så du är medveten.

https://www.sweclockers.com/nyhet/38693-sa-mycket-langsammare...

I spel är AMD dominerande, 7800x3D, intel har inget att komma med längre.

Nej, den har jag inte läst. Tack för nyanseringen. Jag får läsa lite om den här nyheten och se om det påverkar mitt val av system. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobby_d:

Nej, den har jag inte läst. Tack för nyanseringen. Jag får läsa lite om den här nyheten och se om det påverkar mitt val av system. :/

Jepp, jag var också inne på en Intel, 14700kf.. men nu efter detta är AMD mycket mer aktuellt.

Jag är ute efter ''single core'' prestanda, vilken Intel var riktigt vassa på.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Jepp, jag var också inne på en Intel, 14700kf.. men nu efter detta är AMD mycket mer aktuellt.

Jag är ute efter ''single core'' prestanda, vilken Intel var riktigt vassa på.

Jag är väl ute efter en stabil dator bara. Köper gärna lite premium och lägger lite extra pengar för att få saker problemfria. Då kanske jag ändå ska ha en AMD med de premisserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobby_d:

Jag är väl ute efter en stabil dator bara. Köper gärna lite premium och lägger lite extra pengar för att få saker problemfria. Då kanske jag ändå ska ha en AMD med de premisserna?

Ja, Intel tog det för chill och underskattade AMD's Ryzen.

Kör du på AMD, inga problem.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.