Error code 99 på Asus moderkort-kommer inte in i BIOS

Permalänk
Medlem

Error code 99 på Asus moderkort-kommer inte in i BIOS

Har kommit till vägs ände med mitt PC-bygge. Kommer inte in i BIOS utan får error code 99 ( grön diod lyser med fast sken under 99) på Asus moderkortet.

Har följande komponenter:

ASUS Rog Crosshair X670E Hero som moderkort
CPU Ryzen 9 7950X3D
GPU Amd Radeon RX7900 XTX-Merc 310 Black Edition.
2x32GB DDR5 Trident Z5 neo RGB ( DDR5-6000, CL30-40-40.96 1.40V verifierat att det är kompatibelt, F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR )
System minne: Samsung 990 Pro PCI 4.0 NVMe M.2 SSD ( för windows 11)
Power supply: Corsair RM1000e

Jag har uppdaterat BIOS till de senaste version från april 2024 samt "cleared CMOS". Jag har plockat ur DDR5 ett minne åt gången kört ett, bytt plats på dem men samma error code 99 nummer displayen på moderkortet.

Jag har plockat ut GPU och satt in monitor i moderkortet istället och startat upp utan grafikkkort. ( 2x32GB DDR5 och CPU isatt) Lika error message 99

Jag har har plockat ut GPU och satt in monitor i moderkortet istället och tagit ut "minnet NVMe M.2 SSD" och startat upp utan grafikkort och M2 minne . ( 2x32GB DDR5 CPU isatt) Lika error message 99

Har kommit till vägs ände ! Vad göra nu ? Tacksam för hjälp !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsman:

Har kommit till vägs ände med mitt PC-bygge. Kommer inte in i BIOS utan får error code 99 ( grön diod lyser med fast sken under 99) på Asus moderkortet.

Har följande komponenter:

ASUS Rog Crosshair X670E Hero som moderkort
CPU Ryzen 9 7950X3D
GPU Amd Radeon RX7900 XTX-Merc 310 Black Edition.
2x32GB DDR5 Trident Z5 neo RGB ( DDR5-6000, CL30-40-40.96 1.40V verifierat att det är kompatibelt, F5-6000J3040G32GX2-TZ5NR )
System minne: Samsung 990 Pro PCI 4.0 NVMe M.2 SSD ( för windows 11)
Power supply: Corsair RM1000e

Jag har uppdaterat BIOS till de senaste version från april 2024 samt "cleared CMOS". Jag har plockat ur DDR5 ett minne åt gången kört ett, bytt plats på dem men samma error code 99 nummer displayen på moderkortet.

Jag har plockat ut GPU och satt in monitor i moderkortet istället och startat upp utan grafikkkort. ( 2x32GB DDR5 och CPU isatt) Lika error message 99

Jag har har plockat ut GPU och satt in monitor i moderkortet istället och tagit ut "minnet NVMe M.2 SSD" och startat upp utan grafikkort och M2 minne . ( 2x32GB DDR5 CPU isatt) Lika error message 99

Har kommit till vägs ände ! Vad göra nu ? Tacksam för hjälp !

Fungerade bios innan uppdatering?
Gissar du har bios flash så testa med ny bios flashning om du råkade bricka...

Error 99 är ju fel på drivers från amd
https://www.amd.com/en/resources/support-articles/faqs/gpu-kb...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Fungerade bios innan uppdatering?
Gissar du har bios flash så testa med ny bios flashning om du råkade bricka...

Error 99 är ju fel på drivers från amd
https://www.amd.com/en/resources/support-articles/faqs/gpu-kb...

Nej jag skulle start upp BIOS första gången efter att ha satt ihop PCn. Inte ens Windows 11 hade jag hunnit med att installera. Kom inte in i BIOS det var jag då jag trodde att jag behövde uppdatera BIOS så jag gjorde det via BIOS USB ingången som Asus moderkoreten har. Fick bekräftat att BIOS hade uppdaterats. Men samma error 99

Du menar att jag skall installera om BIOS uppdateringen igen via USB sticka ?

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsman:

Nej jag skulle start upp BIOS första gången efter att ha satt ihop PCn. Inte ens Windows 11 hade jag hunnit med att installera. Kom inte in i BIOS det var jag då jag trodde att jag behövde uppdatera BIOS så jag gjorde det via BIOS USB ingången som Asus moderkoreten har. Fick bekräftat att BIOS hade uppdaterats. Men samma error 99

Du menar att jag skall installera om BIOS uppdateringen igen via USB sticka ?

Ja exakt tag ut gpu och kör samma eller en äldre bios och hoppas det fungerar.

Alternativt är moderkortet är defekt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ja exakt tag ut gpu och kör samma eller en äldre bios och hoppas det fungerar.

Alternativt är moderkortet är defekt

Har kört utan GPU och utan systemminnet M2 och ominstallerat senaste BIOS och samma felkod 99. Har nu installerat en äldre BIOS variant näst nyaste och får samma error 99. Är det moderkortet eller kan det vara något annat som är sönder som CPU eller RAM ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsman:

Har kört utan GPU och utan systemminnet M2 och ominstallerat senaste BIOS och samma felkod 99. Har nu installerat en äldre BIOS variant näst nyaste och får samma error 99. Är det moderkortet eller kan det vara något annat som är sönder som CPU eller RAM ?

Testa montera loss cpu och se om några böjda pins, annars är det nog moderkortet

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Böjda pinnar i cpu sockeln?

Am5 kör väl liknande intels sockel nu och är extremt lätt att böja pinnar i den typen av sockel.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Mattsman:

Har kört utan GPU och utan systemminnet M2 och ominstallerat senaste BIOS och samma felkod 99. Har nu installerat en äldre BIOS variant näst nyaste och får samma error 99. Är det moderkortet eller kan det vara något annat som är sönder som CPU eller RAM ?

Ta bort en minnessticka, byt plats på minnesstickorna.