Permalänk

Återbruk av laptop-lcd

Hej!

Jag har en mycket sleten Macbook pro från okänt årtal som var i mycket dåligt skick. Jag håller på att lära mig om elektronik samt programmering och såg inget bättre försöksprojekt än att plocka isär den till minsta beståndsdel för att lära mig om hur allt fungerar. Sagt och gjort, nu vill jag göra någonting nytt av den.

Nu är det så att skärmen hade två stycken sladdar. Den ena verkar vara själva standardkopplingen vilken är ganska bred (ca 1cm) samt tunn. Den andra sladden råkade jag tyvärr ha sönder, men det verkade vara en typ av fiberoptisk kabel. Gissningsvis är det omöjligt för mig att reparera sladden då det är långt över min kompetens.

Frågan är var jag hittar en ny? Eller kan jag lösa det på annat vis?

Permalänk
Medlem

Det är inte en fiberoptisk kabel, fibrerna är där för att göra sladden mer tålig mot att böjas

Det kan gå att laga kabeln, men det är ganska pilligt och smått

För att sedan använda skärmen kommer du behöva någon form av kretskort som kan mata den med rätt signaler och ström. Det är nog inget man bygger själv

Permalänk
Medlem

Det finns ofta kontrollerkort att hitta på t.ex. aliexpress, har själv köpt sådana till gamla laptop-paneler.
Kika på baksidan av panelen, finns oftast ett modellnummer på en etikett någonstans, sök efter detta nummer + driver board.

Permalänk

Okej tack för svar! Jag har kvar alla delar. Även moderkortet, ssd-disk osv. Får se hur det blir med projektet 😊