Bank ID slutar fungera på äldre Apple-enheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jusernejm:

Dåligt man måste gå via en en utländsk butik för att ladda ned appen.

Vill kunna ladda ned appen från bank eller svensk myndighet.

Vad då gå via en utländsk butik?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad då gå via en utländsk butik?

Gissar att hen menar Apple Store?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jnsson:

Personligen kände jag inte mig osäker bara för att min telefon hade en säkerhetsuppdatering från dec 2020 vs 2024 som min nuvarande har. Jag fick en hel del nya funktioner från Play Store under alla åren även fast jag inte fick systemuppdateringar

Fast ger inte det rätt mycket falsk säkerhet?

En förutsättning för att ha någon form av säkerhet i ett modernt OS är att OS-kärnan själv är säker. Ett hål som kan utnyttjas i kärnan gör att det är helt irrelevant om alla applikationer är patchade, någon som kommer in i OS-kärnan har total kontroll över systemet.

En modern mobil där det grundläggande systemet inte uppdaterats på >1 år lär med väldigt nära 100 % sannolikhet ha kända säkerhetshål.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast ger inte det rätt mycket falsk säkerhet?

En förutsättning för att ha någon form av säkerhet i ett modernt OS är att OS-kärnan själv är säker. Ett hål som kan utnyttjas i kärnan gör att det är helt irrelevant om alla applikationer är patchade, någon som kommer in i OS-kärnan har total kontroll över systemet.

En modern mobil där det grundläggande systemet inte uppdaterats på >1 år lär med väldigt nära 100 % sannolikhet ha kända säkerhetshål.

Iofs rätt stor praktisk skillnad mellan "osäker" och "kända säkerhetshål"

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast ger inte det rätt mycket falsk säkerhet?

En förutsättning för att ha någon form av säkerhet i ett modernt OS är att OS-kärnan själv är säker. Ett hål som kan utnyttjas i kärnan gör att det är helt irrelevant om alla applikationer är patchade, någon som kommer in i OS-kärnan har total kontroll över systemet.

En modern mobil där det grundläggande systemet inte uppdaterats på >1 år lär med väldigt nära 100 % sannolikhet ha kända säkerhetshål.

Är det poäng jag försökte få fram, t.ex är Android före version 12 betydligt osäkrare. Just för de förbättringar som gjorts i 12 där man försökt få bort delar av svagheterna i C och C++ och sen har troligen mer fixas i 13 och 14.

Jag personligen sitter fast på 12 och för få säkerhet i kärnan måste jag byta en helt fungerande mobil.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De borde ha en dedikerad bank-id enhet som alternativ för den som inte är intresserad av att ha ny-ish telefon.

En annan sak jag märkt är att bank-id på dator (Windows) inte accepteras längre på många ställen. Du kan tex inte logga in på din internetbank med det (Nordea)

Nordea har slutat med bank-id på kort.
Befintliga kort funkar tills de går ut i datum.
För att flytta bank-id till ny telefon verkar det som Nordea kräver pass/nationellt id vilket ex vis Handelsbanken löst på annat och bättre sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bra men tråkigt att man måste använda det överallt. Snart lär det bli krav för att köpa kaffe på Pressbyrån...
När mitt går ut brukar jag göra det till en lek hur länge det går utan att förnya och det blir mindre månader för var gång.

Vilka situationer har du stött på där det varit krav att använda BankID?

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Hos Länsförsäkringar och Handelsbanken går det att logga in med bank-id på dator iallafall. Hos LF står det BankID på datorn och hos Handelsbanken heter det Kortläsaren ansluten med sladd

BankID var från början inte ens en app på telefonen utan något man installerade på sin PC. Något uppenbarligen LF och SHB fortfarande stödjer. Men jag gissar att många här på Sweclockers är för unga för att komma ihåg en tid då smartphones inte existerade...

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

BankID var från början inte ens en app på telefonen utan något man installerade på sin PC. Något uppenbarligen LF och SHB fortfarande stödjer. Men jag gissar att många här på Sweclockers är för unga för att komma ihåg en tid då smartphones inte existerade...

Tack jag vet att BankID inte var en app från början

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

iPhone 6 kommer inte heller stödjas om jag sett rätt att den stannade på iOS 12

Min iPhone 6:a har iOS 15.8.2.
Så artikeln stämmer inte.

Edit: fel av mig, jag har ju en 6s

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Min iPhone 6:a har iOS 15.8.2.
Så artikeln stämmer inte.

Edit: fel av mig, jag har ju en 6s

Tänkte precis säga, du är säker på att du inte har 6s.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sweisdapro:

Iofs rätt stor praktisk skillnad mellan "osäker" och "kända säkerhetshål"

I teorin ja. I praktiken är det tyvärr ofta samma sak.

En orsak till att traven med sårbarheter som upptäckts i princip alla moderna CPU-modeller egentligen inte har så stor praktisk implikation för många är att det sååå mycket lättare för någon som vill ta över ett gäng system att gå via den flod av säkerhetshål som varje månad upptäcks i alla stora OS.

Det finns 45 st sårbarheter i Android med en CVSS poäng på 9,8 om man tittar ett år bakåt. D.v.s. de är väl inom vad som anses "Critical" (9,0 - 10,0 är Critical). Vissa av dessa är i kärnan.

Det positiva är att de flesta säkerhetshål börjar inte utnyttjas förrän de är kända. Därför väldigt viktigt att man låter det gå en tid innan publicering så felet kan fixas, men sedan måste ju fixen också appliceras.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

LMAOSHMSFOAIDMT = Laughing my ass off so hard my sombrero fell of and I dropped my taco

Permalänk
Medlem

Vet inte hur mycket det här har med BankID att göra egentligen, kanske mer med Telia, men jag tycker att det ibland går till överdrift att kunna identifiera sig med just BankID.

Jag skulle hjälpa min granne för ett tag sen, en äldre herre på ~90 år. Han hade problem med att Telias tv-box slutat fungera så han inte kunde se på tv längre, vilket är i stort sett allt han kan göra om dagarna pga sina krämpor.

Visst inga problem, jag ringer Telia åt honom och det första de frågar är om han kan identifiera sig med BankID, vilket hans telefon är alldeles för gammal för att kunna installera. Svarar att han inte har möjlighet att identifiera sig med det och då måste dom skicka ett brev med en personlig kod till hans bokföringsadress som han ska uppge nästa gång han kontaktar dem för att kunna få hjälp? Inte via sms minsann fast han har telia abonnemang, måste vara brev!

Det tog över en vecka att få den personliga koden via snigelpost, som jag sen kunde uppge via kontakt med Telia igen. De vägrade konsekvent att hjälpa till överhuvudtaget innan man kunde identifiera sig!

Bra service där Telia!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av happy_per:

Nordea har slutat med bank-id på kort.
Befintliga kort funkar tills de går ut i datum.
För att flytta bank-id till ny telefon verkar det som Nordea kräver pass/nationellt id vilket ex vis Handelsbanken löst på annat och bättre sätt.

Bankid på kort är någonting annat. Jag har BankID på datorn som bara kräver lösenord som funkar på vissa ställen tex försäkringskassan, arbetsförmedlingen mfl

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Vilka situationer har du stött på där det varit krav att använda BankID?

Swish fungerar så vitt jag vet inte utan det. Ett gäng e tjänster. Eller ja det går nog att komma förbi vissa på andra sätt men det handlar om att skanna in sitt id och skicka in det till dom så de får godkänna det och sedan skicka ut koder så man kommer in OM man blir godkänd och ett körkort är inte en giltig id handling på många ställen så måste man ha pass eller riktigt ID.

Alternativet är så krångligt att det helt enkelt inte är värt att göra på annat sätt. Det är nog bättre formulerat.

Från konsumenternas hemsida står det:
"Bank-id är den absolut vanligast förekommande e-legitimationen i Sverige. De allra flesta privata och offentliga företag och organisationer som har digitala tjänster med krav på inloggning och identifiering använder sig av bank-id."

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Swish fungerar så vitt jag vet inte utan det.

Om du bara ska ta emot Swish så behöver du inte ha det installerat på någon telefon, bara fixat det hos banken. Om du däremot vill skicka Swish krävs bank-id

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Vet inte hur mycket det här har med BankID att göra egentligen, kanske mer med Telia, men jag tycker att det ibland går till överdrift att kunna identifiera sig med just BankID.

Jag skulle hjälpa min granne för ett tag sen, en äldre herre på ~90 år. Han hade problem med att Telias tv-box slutat fungera så han inte kunde se på tv längre, vilket är i stort sett allt han kan göra om dagarna pga sina krämpor.

Visst inga problem, jag ringer Telia åt honom och det första de frågar är om han kan identifiera sig med BankID, vilket hans telefon är alldeles för gammal för att kunna installera. Svarar att han inte har möjlighet att identifiera sig med det och då måste dom skicka ett brev med en personlig kod till hans bokföringsadress som han ska uppge nästa gång han kontaktar dem för att kunna få hjälp? Inte via sms minsann fast han har telia abonnemang, måste vara brev!

Det tog över en vecka att få den personliga koden via snigelpost, som jag sen kunde uppge via kontakt med Telia igen. De vägrade konsekvent att hjälpa till överhuvudtaget innan man kunde identifiera sig!

Bra service där Telia!

Det är väl ett sätt att skydda mot bedrägerier och annat. Bra av Telia. Nästa gång han behöver hjälp så borde det gå snabbare i och med att han har sin kod nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Det är väl ett sätt att skydda mot bedrägerier och annat. Bra av Telia. Nästa gång han behöver hjälp så borde det gå snabbare i och med att han har sin kod nu.

På vilket sätt kan man utföra bedrägeri med att anmäla sin tv-box trasig?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

De borde ha en dedikerad bank-id enhet som alternativ för den som inte är intresserad av att ha ny-ish telefon.

En annan sak jag märkt är att bank-id på dator (Windows) inte accepteras längre på många ställen. Du kan tex inte logga in på din internetbank med det (Nordea)

Jag har en separat telefon specifikt för Mobilt BankID. Ligger avstängd och inlåst när den inte aktivt används, men helst hade jag hoppat över helt om det inte var ett krav för att kunna använda t.ex. Comviq-abonnemang eller Tradera.

Till vardags använder jag en OnePlus 6T med postmarketOS så det går inte riktigt att köra Mobilt BankID på den även om jag ville (appen startar i Waydroid men varken kamera eller NFC fungerar i Waydroid).

Men det absolut värsta är att det är ett hårt krav att på något sätt betala ett amerikanskt eller kinesiskt företag för att kunna använda Mobilt BankID, oavsett vilken telefon man har. Androidversionen behöver ett proprietärt API för kameran som är en del av Google Play Services (eller Huaweis motsvarighet), iOS-versionen behöver av självklara anledningar iOS.

Det är alltså faktiskt omöjligt att köra Mobilt BankID utan underliggande proprietär kod (ska man vara pedantisk behövs det ändå proprietär firmware till diverse komponenter men ni förstår vad jag menar).

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

På vilket sätt kan man utföra bedrägeri med att anmäla sin tv-box trasig?

Har fått det förklarat för mig av supporten att den inte får/kan komma åt en kunds profil om denne inte har identifierat sig. Kan man inte komma åt profilen, kan man heller inte göra någom anmälan. Iallafall inte på något enkelt sätt.

Om det är sant eller inte har jag ingen aning om, men tycker nog att det är en bra sak, om det nu är så. En personlig kod går (om man inte har BankId) ju också att fixa direkt i någon av deras butiker.

Kan ju handla om något annat, tex att någon tyckte det var en bra idé för att få ner antalet bus-anmälningar/ändringar, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

När slutar en telefon enligt dig att vara modern? Ios13 stöds av rätt så gamla telefoner tycker jag.

Menar mer att det är tråkigt att livet mer eller mindre kräver bankid till allt fler saker. Sedan att du då måste ha en telefon som det fungerar på vilket ändras med tiden. Förstår att bankid vill att de körs på säkra och uppdaterade OS, men då tycker jag att det är underligt att telefontillverkarna inte tvingas hålla sina OS uppdaterade i 10+ år tills hårdvaran är helt antik. Om det är för mycket jobb, så kör stock android så gör google det mesta av jobbet åt dig. Skulle ändå uppskatta att kunna ha bankid på min linuxdator etc.
Sedan har ju apple varit en av de bästa på att uppdatera sin telefoner länge, men jag hade en Ipad Air gen 1 som tög utmärkt till det jag hade den till (youtube, bankid, anteckna och recept) som jag fick lägga på vinden då inga appar längre fungerade på den. Hade nog kunnat ha den i 3+ år till utan problem.

Min mormor hade en ipad air gen1 som hon skötte sina bankärenden på men var tvungen att skaffa en ny då bankid inte längre fungerade.

Vi är vana att uppdatera mjukvara i det närmste oändliga på desktop sidan och eftersom bankid är låst till mobile skulle det ju vara najs om jag bara kunde ha uppdaterad mjukvara på min gamla enhet och fortsätta som förr.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Swish fungerar så vitt jag vet inte utan det. Ett gäng e tjänster. Eller ja det går nog att komma förbi vissa på andra sätt men det handlar om att skanna in sitt id och skicka in det till dom så de får godkänna det och sedan skicka ut koder så man kommer in OM man blir godkänd och ett körkort är inte en giltig id handling på många ställen så måste man ha pass eller riktigt ID.

Alternativet är så krångligt att det helt enkelt inte är värt att göra på annat sätt. Det är nog bättre formulerat.

Från konsumenternas hemsida står det:
"Bank-id är den absolut vanligast förekommande e-legitimationen i Sverige. De allra flesta privata och offentliga företag och organisationer som har digitala tjänster med krav på inloggning och identifiering använder sig av bank-id."

Min poäng var att BankID i så gott som alla fall är en bekvämlighet, inte ett krav. De enda gångerna jag stött på att Swish är enda betalningsalternativet har varit typ glasskiosker på stranden, eller knallar på marknader.

Den dagen man i offentlig verksamhet bara kan betala med ett betalningsmedel som kräver BankID kan vi börja prata om krav. Tills dess är det en bekvämlighet, och då har man valet att använda det eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Min poäng var att BankID i så gott som alla fall är en bekvämlighet, inte ett krav. De enda gångerna jag stött på att Swish är enda betalningsalternativet har varit typ glasskiosker på stranden, eller knallar på marknader.

Den dagen man i offentlig verksamhet bara kan betala med ett betalningsmedel som kräver BankID kan vi börja prata om krav. Tills dess är det en bekvämlighet, och då har man valet att använda det eller inte.

Som med det mesta andra så är det bara en tidsfråga.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ja detta stöter man på rätt ofta som utvecklare. Apple & Google höjer ofta kraven på minsta SDK/API levels som man använt sig av i sin app. Utvecklarna måste anpassa sig eller så plockas appen bort från butiken.

Detta leder till att äldre telefoner slutar att stödjas.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Skrivet av joakim99:

Det som står i artikeln om att de flesta bankid användarna anvädner ios 15.8.2 känns inte så korrekt:

"Eftersom IOS 14 och 15 fungerar på samma uppsättning enheter som IOS 13 kommer de flesta användare av Bank ID på Iphone ha IOS 15.8.2 som släpptes 5 mars i år."

De flesta som har en iPhone som klarar minst Ios 13 men inte högre än 15 (6S och 7) kommer att köra 15.8.2 eftersom det är den senaste versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

De flesta som har en iPhone som klarar minst Ios 13 men inte högre än 15 (6S och 7) kommer att köra 15.8.2 eftersom det är den senaste versionen.

Ja. Texten i artikeln har uppdaterats sedan mitt inlägg.

Permalänk

Tycker det är bra, varför ska en leverantör vara tvungen att tillhandahålla uppdateringar förevigt? Det är ju inte Apples/googles fel om appen inte stödjer deras äldre operativ, det är ju snarare apptillverkaren som vill nyttja det säkerligen bättre och säkrare operativet.

Lite igen samma gnäll som kom från XBox360 ägare som inte fick några nya balla DLCs till GTAV, Kanske bara inse att ingen kommer tillverka/anpassa spel till din 15år gamla konsol i evigheter,

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Tycker det är bra, varför ska en leverantör vara tvungen att tillhandahålla uppdateringar förevigt? Det är ju inte Apples/googles fel om appen inte stödjer deras äldre operativ, det är ju snarare apptillverkaren som vill nyttja det säkerligen bättre och säkrare operativet.

Lite igen samma gnäll som kom från XBox360 ägare som inte fick några nya balla DLCs till GTAV, Kanske bara inse att ingen kommer tillverka/anpassa spel till din 15år gamla konsol i evigheter,

Till viss del.
Sedan är det mycket som inte fungerar att köra på gammalt, not supported & därav kan utvecklaren inte ta dessa gamla devices i åtanke när man uppdaterar sin app.

Bibliotek och dependencies i appen kan t.ex. kräva en minimum os version osv.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070