Volvo s60 - gnisslande ljud från AC

Permalänk
Medlem

Volvo s60 - gnisslande ljud från AC

Hej alla, 1a maj idag, bilia har stängt så tänkte kolla om någon här har en idé eller upplevt samma med liknande volvo. Det är ett gnisslande ljud som uppstår från ventilationen såfort man startar bilen och pågår hela körningen. Väldigt irriterande speciellt om man inte har musik igång.

Stänger man av fläkten försvinner ljudet. Kika på min video så förstår ni.

https://streamable.com/clrp1x

Tack

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem

provat att slå av och på själva AC-knappen ??? - försvinner det då och kommer tillbaka igen efter några sekunder när man slår på den igen så är det relaterat till själva AC-delen med stor sannolikhet

suset och kanske gurglet man hör är då typiska symtom på att du saknar köldmedel i kylkretsen och förmodligen också ger dåligt med kyla när du försöker köra så kallt som möjligt, men märks först påtagligt när det är lite varmare ute...

(det jag har lite svårt att peka ut av inspelningen är brummet man hör om det är av turbulens från expansionsventilen eller om det är skorrande lager från en fläkt, suset är dock väldigt signifikant på köldmedelsbrist))

förmodligen en läckande kondensor tex. efter stenskott under vintern och förmodligen en affär på runt 10 papp att få det fixat.

Det första du kommer att tänka nu är att - nej, jag fixar det inte för att det är för dyrt. - inom 2 månader och det kommer 40-gradig C luft i ansiktet hur kallt du än ställer det så kommer du att ångra dig och inget tid kommer att finnas på AC-verkstäderna då de har fullt upp med alla andra i samma situation...

En bil som är fabriksbyggd med AC stänger inte av värmen till fläktpaketet då sådan involverar ventiler mm. - kostar extra pengar och krånglar alltid när de slås om typ 2 ggr per år. problemet är att värmepaketet även med spjällen stängda full mot värmeelementet att det ändå är +5 grader temperaturhöjning när det passerar fläktpaketet fast du kör på max fläkt - och all luft passerar fläktpaketet till skillnad från bilar utan AC ibland förr hade separat väg för friskluften (och ibland bara fartvindsdriven)

med andra ord en bil med orginal-AC som är trasig blir snart mer outhärdlig på sommaren i jämförelse motsvarande bil som inte har någon AC från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

provat att slå av och på själva AC-knappen ??? - försvinner det då och kommer tillbaka igen efter några sekunder när man slår på den igen så är det relaterat till själva AC-delen med stor sannolikhet

suset och kanske gurglet man hör är då typiska symtom på att du saknar köldmedel i kylkretsen och förmodligen också ger dåligt med kyla när du försöker köra så kallt som möjligt, men märks först påtagligt när det är lite varmare ute...

(det jag har lite svårt att peka ut av inspelningen är brummet man hör om det är av turbulens från expansionsventilen eller om det är skorrande lager från en fläkt, suset är dock väldigt signifikant på köldmedelsbrist))

förmodligen en läckande kondensor tex. efter stenskott under vintern och förmodligen en affär på runt 10 papp att få det fixat.

Det första du kommer att tänka nu är att - nej, jag fixar det inte för att det är för dyrt. - inom 2 månader och det kommer 40-gradig C luft i ansiktet hur kallt du än ställer det så kommer du att ångra dig och inget tid kommer att finnas på AC-verkstäderna då de har fullt upp med alla andra i samma situation...

En bil som är fabriksbyggd med AC stänger inte av värmen till fläktpaketet då sådan involverar ventiler mm. - kostar extra pengar och krånglar alltid när de slås om typ 2 ggr per år. problemet är att värmepaketet även med spjällen stängda full mot värmeelementet att det ändå är +5 grader temperaturhöjning när det passerar fläktpaketet fast du kör på max fläkt - och all luft passerar fläktpaketet till skillnad från bilar utan AC ibland förr hade separat väg för friskluften (och ibland bara fartvindsdriven)

med andra ord en bil med orginal-AC som är trasig blir snart mer outhärdlig på sommaren i jämförelse motsvarande bil som inte har någon AC från början.

Med tanke på att sommaren är väldigt kort så är det billigare det med att fylla på med köldmedel varje säsong och köra än att laga för 10k+. Det är så jag gör med min avensis, fyller på (så räcker det hela sommaren) sen så läcker det självklart men inte så fort, då det räcker mig juni-augusti

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem

Min bil lät ungefär sådär när jag hade läckor i rören mellan främre och bakre system. Blev olidligt när värmen kom och det inte gick att kyla bilen.

Permalänk
Medlem

Hej igen och tack så mycket för era svar.

Nu när sommaren äntligen har nått vårt avlånga land så känner jag definitivt av skillnaden nu. Luften blir snäppet över ljummen, spelar ingen roll hur länge den blåser. Blir aldrig kallare. Väldigt frustrerande då det blir svårt att åka längre sträckor i strålande sol.
Stämmer att ljudet försvinner när man stänger av ACn.
Har varit i kontakt med Volvo och det ska vara ett garantiärende. Konstigt att det uppstår sånna här fel då bilen bara rullat 2600mil 😒

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | ASUS RTX 3060Ti Dual OC 8GB
NZXT H510i Flow White/Black | Corsair Vengeance Pro Led 3200Mhz 16GB DDR4 |
Samsung 980 PRO 500GB | Corsair H100i Elite Capellix |
Corsair RM750 V2 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Har varit i kontakt med Volvo och det ska vara ett garantiärende. Konstigt att det uppstår sånna här fel då bilen bara rullat 2600mil 😒

Som det mesta nytt. Fler onödiga delar som kan fela = fler fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GraffeT:

Konstigt att det uppstår sånna här fel då bilen bara rullat 2600mil 😒

nästan vanligare att det händer efter 2600 än 26000 då den förmodligen inte kom ut perfekt