Windows 10 fortsätter dra till sig nya användare

Permalänk
Melding Plague

Windows 10 fortsätter dra till sig nya användare

Windows 11 fortsätter att krympa sedan användarrekordet nåddes i februari.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

om tillräckligt många envisas med att vara kvar på 10 kommer dom tvingas utöka supporten då? lol

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Är väl dessutom lätt att opta ut denna gång för man kan bara slå av (eller aldrig slå på) TPM eller SecureBoot

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Hahah, så jävla rätt så det finns inte!

Så det blir när man går från en bra design och ett bra UI till något sämre!

Däremot hoppas jag att de lär sig av alla misstag de gjort med W11 och gör ett desto bättre W12!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Synd att de inte fixat bigLittle i Win10.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

om tillräckligt många envisas med att vara kvar på 10 kommer dom tvingas utöka supporten då? lol

Inte omöjligt. Det hände med XP då få ville köra Vista.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem

Windows 10 fortsätter dra till sig nya gamla användare
^
There, I fixed it for you

Personligen verkar win 11 bara vara sämre än 10 så pass mycket att jag drar mig för att uppgradera spelburken.
Jag måste antagligen ha win 11 för att få ut max ur en ny CPU och det tar emot något oerhört.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit för min lathet så hade jag installerat om datorn redan till windows 10, faktum att de fortsätter fucka med explorer och gör den helt obrukbar för oss som fortfarande använder den för att hantera och flytta filer osv förbryllar mig, orkar inte gå in på detaljer men den nya explorer i windows 11 är obrukbar och fylld av buggar. Kör såklart ExplorerPatcher så jag får tillbaka windows 10 varianten men den ska nu försvinna helt i 24h2 så nu kör jag en gpo som säger åt windows 11 att inte uppgradera bortom 22h2, får se hur länge det håller men när jag orkar blir det att blåsa om till windows 10 och köra den tills windows ger upp helt och blir en subscription baserad modell, då får jag tvinga in mig i linux istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Windows 10 fortsätter dra till sig nya gamla användare
^
There, I fixed it for you

Personligen verkar win 11 bara vara sämre än 10 så pass mycket att jag drar mig för att uppgradera spelburken.
Jag måste antagligen ha win 11 för att få ut max ur en ny CPU och det tar emot något oerhört.

Sitter lite halvt i samma sits.
Jag kör dual just nu för jag vill prova Auto-HDR (då jag sitter med HDR OLED, 7950X3D, dubbla 4090 för rendering) och för att det "sägs" att scheduling ska vara bättre i Windows 11.

Auto-HDR är kul och så men än så länge upplever jag Windows 11 som betydligt segare än Windows 10 när det kommer till den dagliga användningen.

Menyerna är segare, tar tid för animeringarna att ploppa fram, och allting känns som det har en viss form av input lag när man navigerar i menyerna och det känns bara allmänt mer tungrott.

Prestandamässigt från när jag mätt i spel så upplever jag inte några väsentliga prestandaskillnader mellan 10 och 11 än, trots rykten om bättre scheduling - så det lutar att jag går tillbaka till 10an ändå.

Att menyer och annat känns så oerhört tungrott och inte alls 'snappy' och rappt som 10:an är väldigt störande för mig; det känns som allting är så onödigt slött eller "animation locked" och ibland måste saker tänka extra helt utan anledning vilket inte alls finns i Windows 10:an.

Och då borster jag från allt när det gäller design/UI val osv; för sånt är som baken.

Permalänk
Medlem

Haha känner mig ensam i att jag upplever att Windows 11 har varit en trevlig uppgradering från W10

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Hmm, har gått i tankarna att byta till Windows 10 LTSC

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Sitter o väntar på Windows 12. På mina egna datorer har det blitt WinXP (2005) Win7 (2009) och Win10 (2018). Win8... och 11 precis som Vista får mig inte varm i kroppen direkt.

Visa signatur

PG279Q | 6XX | X-Fi Titanium HD | RTX 2080 | 5800X3D
G.Skill 3200 CL14 | B450-F | 970 EVO | Seasonic 750W | Fractal R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Hmm, har gått i tankarna att byta till Windows 10 LTSC

Jag hakade på LTSC (när det hette LTSB) ganska tidigt under Win 10, men fick massa problem. Visst för att Microsoft fortsatte ge säkerhetsuppdateringar, men program från Adobe och drivrutiner från Nvidia var inte med på noterna och började tvärvägra till slut.

Vet inte om det blev bättre sen. Beror väl också lite på vad man gör på datorn också.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Sitter långt inne att säga detta, men jag tycker att Windows 11 får oförtjänat mycket skit ibland.

Inte minst artikeln ang. VPN-anslutningar som faktiskt visade sig drabba nära nog samtliga supportade Windows-versioner (inkl. LTSC).

Permalänk
Medlem

Det m bästa lösningen vore ju att fixa Windows 11 så att det har bättre prestanda, nya funktioner som faktiskt spelar roll och färre bigger än Windows 10.

Nu ligger allt fokus på att få folk att byta "trots att det är sämre" och det går inte. De borde lärt sig av ME, Vista, 8 och så vidare och så vidare. Datorn är ett viktigt verktyg som används större delen av ens vakna tid. Då vill man ju inte att operativsystemet ska vara ett hinder för en trevlig upplevelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogiskart:

Haha känner mig ensam i att jag upplever att Windows 11 har varit en trevlig uppgradering från W10

Jag är med här :). Så många konfiguration man måste hålla på med 10an för det ska fungera (se ut) som man vill

Permalänk
Medlem
Skrivet av zakru:

Jag är med här :). Så många konfiguration man måste hålla på med 10an för det ska fungera (se ut) som man vill

Ja, det är fan lättare i Windows 11 eftersom man inte får ändra nånting alls istället! (utan registerhack)

Permalänk
Medlem

Konspiration:
Jag tror 11 släpptes för att få folk till 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoSkills:

Sitter lite halvt i samma sits.
Jag kör dual just nu för jag vill prova Auto-HDR (då jag sitter med HDR OLED, 7950X3D, dubbla 4090 för rendering) och för att det "sägs" att scheduling ska vara bättre i Windows 11.

Auto-HDR är kul och så men än så länge upplever jag Windows 11 som betydligt segare än Windows 10 när det kommer till den dagliga användningen.

Menyerna är segare, tar tid för animeringarna att ploppa fram, och allting känns som det har en viss form av input lag när man navigerar i menyerna och det känns bara allmänt mer tungrott.

Prestandamässigt från när jag mätt i spel så upplever jag inte några väsentliga prestandaskillnader mellan 10 och 11 än, trots rykten om bättre scheduling - så det lutar att jag går tillbaka till 10an ändå.

Att menyer och annat känns så oerhört tungrott och inte alls 'snappy' och rappt som 10:an är väldigt störande för mig; det känns som allting är så onödigt slött eller "animation locked" och ibland måste saker tänka extra helt utan anledning vilket inte alls finns i Windows 10:an.

Och då borster jag från allt när det gäller design/UI val osv; för sånt är som baken.

Du har AMD, bara stora kärnor så du bör inte ha problem alls. Scheduling påverkar ju mest intel. Och win10 har inte ännu fått uppdateringen som både 11 och Linux har där de stora kärnorna får rätt last. Utan encodar du, renderar du, packar ned/upp filer i win10 och gör annat under tiden så kommer lasten flyttas till de små.

Permalänk
Medlem

Har själv gått i tankarna att kliva tillbaka, väldigt trött på alla UI-mässiga nedgraderingar i W11. Chansa och hoppas på att W10 får extended support kanske?

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Själv upplever jag inte att Windows 11 varken gjort till eller från, men det kanske beror på att jag bara använder Windows till att spela med? Fast å andra sidan så har jag inte provat gå tillbaka till 10:an för att se om det är något bättre.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Teddis:

Jag hakade på LTSC (när det hette LTSB) ganska tidigt under Win 10, men fick massa problem. Visst för att Microsoft fortsatte ge säkerhetsuppdateringar, men program från Adobe och drivrutiner från Nvidia var inte med på noterna och började tvärvägra till slut.

Vet inte om det blev bättre sen. Beror väl också lite på vad man gör på datorn också.

Jo precis, hela grejen med LTSC/LTSB är att det ska installeras i datorer där du inte uppdaterar programmen du kör på datorn (annat än nödvändiga säkerhetsuppdateringar). Det var aldrig till för en typisk persondator, utan för typ bankomater, kassasystem, inbäddade datorer, styrdatorer för maskiner. Helt enkelt datorer för specifika ändamål. Även tänkbart för hårt styrda IT-miljöer hos storföretag.

På en sån dator skulle du aldrig köra Adobe-sviten eller någonsin uppdatera dina grafikkortdrivrutiner, eftersom du vill ha en stabil, oföränderlig miljö, utan några nya buggar, men också utan några nya funktioner.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

om tillräckligt många envisas med att vara kvar på 10 kommer dom tvingas utöka supporten då? lol

Vem ska tvinga dem? Microsoft väljer själva vad de supportar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogiskart:

Haha känner mig ensam i att jag upplever att Windows 11 har varit en trevlig uppgradering från W10

Samma här. För mig känns win11 bättre i alla avseenden. Rappare, smartare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Vem ska tvinga dem? Microsoft väljer själva vad de supportar.

Användarna, ingen ide att underhålla något som ingen använder.

Ja många kommer använda 11, precis som med vista, men blir det inte tillräckligt många jämfört med 10, vad är då vitsen att fortsätta underhålla 11 istället för att köra vidare med 10 där stora användarbasen finns och ta nya tag i W12.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Keneay:

Användarna, ingen ide att underhålla något som ingen använder.

Ja många kommer använda 11, precis som med vista, men blir det inte tillräckligt många jämfört med 10, vad är då vitsen att fortsätta underhålla 11 istället för att köra vidare med 10 där stora användarbasen finns och ta nya tag i W12.

Ja, men det är ju då som sagt ett beslut Microsoft tar. Det är kanske till och med ett vettigt beslut. Men det finns inget sätt att tvinga dem.

Microsoft kommer fortsätta släppa uppdateringar för Windows 10, bara att man får betala för dem. Har svårt att se varför de skulle backa och börja ge bort dessa gratis istället.

Permalänk
Medlem

Är inte de där skillnaderna mellan månaderna inom felmarginalen?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leiri:

Du har AMD, bara stora kärnor så du bör inte ha problem alls. Scheduling påverkar ju mest intel. Och win10 har inte ännu fått uppdateringen som både 11 och Linux har där de stora kärnorna får rätt last. Utan encodar du, renderar du, packar ned/upp filer i win10 och gör annat under tiden så kommer lasten flyttas till de små.

Jag sitter på windows 11 och "scheduler" är exakt så korkad som du beskriver att den är i windows 10. Om jag renderar video i sonyvegas och minimerar applikationen så hamnar mycket av renderingen på e-cores.... det är därför jag använder applikationen "CoreDirector" som låter mig styra vilka applikationer som alltid ska ha P-core prioritet. Jag tror ärligt talat hela hokuspokus med w10/w11 "Scheduler" är bullshit, de funkar exakt likadant på båda operativsystemen, det är iallafall min egen upplevelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Jag sitter på windows 11 och "scheduler" är exakt så korkad som du beskriver att den är i windows 10. Om jag renderar video i sonyvegas och minimerar applikationen så hamnar mycket av renderingen på e-cores.... det är därför jag använder applikationen "CoreDirector" som låter mig styra vilka applikationer som alltid ska ha P-core prioritet. Jag tror ärligt talat hela hokuspokus med w10/w11 "Scheduler" är bullshit, de funkar exakt likadant på båda operativsystemen, det är iallafall min egen upplevelse.

Fungerar coredirector i bakgrunden, kan du ställa in det och glömma bort att den ens existerar eller måste man confa den varje gång? För isf kan man ju köra win10.

Permalänk
Medlem

Microsoft har ju skött det här intressant med att ha relativt höga krav för elvan och dessförinnan säga att det inte skulle bli fler Windows utan att en skulle uppdatera 10an kontinuerligt istället. Sedan ändrade de sig och det finns egentligen ingen morot med elvan förutom big.little för Intel användare kanske.

Varannan Windows = dålig verkar däremot konsekvent hålla sig kvar :D.

Det som är synd är ju att av säkerhetsskäl känns det mer riskfyllt att vänta in Windows 12 medan en sitter kvar på 10an. Annars hade jag nog gjort så men det blir väl 11an av nödvändighet när 10an slutar uppdateras.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.