Vilken CPU+moderkort blir handen i handsken för mitt RTX 4060 1080p spelande?

Permalänk

Vilken CPU+moderkort blir handen i handsken för mitt RTX 4060 1080p spelande?

Hej Sweclockers!

Mitt första inlägg! Jag har lurkat i många år nu och alltid hittat mina svar här av alla grymma erfarenheter och kompetenser som cirkulerar på detta forum och hoppas det fortsätter så i denna tråd!

Jag ska hålla mig kortfattad: Det är dags för en uppgradering av min fossil till dator då jag upplever att min CPU bottleneckar min GPU idag.

Som rubriken lyder, vilken CPU + moderkort passar bäst med ett RTX 4060? Var får jag mest "bang for the buck"?

Användningen av datorn består i majoritet av FPS spel som bedrives med lägsta grafik och 1080p för att hålla en kompetitiv nivå så jag kan smurfa på mina vänner utan händer. Resterande tid spenderas genom att refresha facebooksidan för att se om civilstatusen på min gamla crush från gymnasiet har uppdateras till "singel".

CPU och moderkort är latin för mig vilket är varför jag vänder mig hit. Jag gissar att jag behöver byta moderkortet i samband med en nyare CPU.

Jag tänker mig i medium range gällande budget.

Enligt benchmarks och snabba jämförelser på nätet får jag tips om t.ex Intels i5 14600KF, tankar kring denna?

Nedan är min spec idag, ni får jättegärna lämna tips eller feedback om ni ser något annat över rigget som är värt att notera.

  • Grafikkort: ASUS Dual GeForce RTX 4060 OC (nytt)

  • CPU: Intel Core i5-8400 Processor

  • Moderkort: ASUS Prime B360M-A, Socket-1151

  • Minne: HyperX Fury DDR4 2666MHz 16GB

  • Nätaggregat: Corsair RM750e (nytt)

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Har du några preferenser på AMD eller Intel cpu ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrazster:

Har du några preferenser på AMD eller Intel cpu ?

Jag har alltid haft Intel så det känns mer familjärt. Sedan har jag alltid haft en tanke att AMD tillsammans med Nvidia komponenter inte lirar så bra som man vill. Som sagt, kan ha fel men Intel känns mer "rätt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1080mannen:

Jag har alltid haft Intel så det känns mer familjärt. Sedan har jag alltid haft en tanke att AMD tillsammans med Nvidia komponenter inte lirar så bra som man vill. Som sagt, kan ha fel men Intel känns mer "rätt".

Att blanda AMD och Nvidia spelar ingen som helst, där finns inga specifika kompatibilitetsproblem.
Men föredrar du Intel så är det helt OK.
Spelar du något på e-sport nivå eller har skärm med väldigt hög uppdateringsfrekvens och någon synk. funktion som du vill ska lira ihop ?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av mrazster:

Att blanda AMD och Nvidia spelar ingen som helst, där finns inga specifika kompatibilitetsproblem.
Men föredrar du Intel så är det helt OK.
Spelar du något på e-sport nivå eller har skärm med väldigt hög uppdateringsfrekvens och någon synk. funktion som du vill ska lira ihop ?

Då fattar jag! Vill inte säga e-sport nivå utan snarare högre nivå. Har klockat min skärm till 180hz tillsammans med G-sync vilket jag upplever gör skillnad. 240HZ får bli ett framtida projekt

Permalänk
Medlem

5600X är oerhört prisvärd just nu.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

5600X är oerhört prisvärd just nu.

https://komponentkoll.se/bild/viFNf.png

Ser ut som en bra deal? Varför är CPU:n så "billig"? Jag skulle absolut kunna gå upp 2000kr på totalen om det ger mig mer "bang" för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1080mannen:

Ser ut som en bra deal? Varför är CPU:n så "billig"? Jag skulle absolut kunna gå upp 2000kr på totalen om det ger mig mer "bang" för pengarna.

Gammal generation som butikerna behöver bli av med, lär förmodligen sluta säljas inom kort.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Gammal generation som butikerna behöver bli av med, lär förmodligen sluta säljas inom kort.

Låter rimligt, vad är motivationen bakom moderkortet och minnet i förslaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1080mannen:

Låter rimligt, vad är motivationen bakom moderkortet och minnet i förslaget?

Prisvärt moderkort med två M.2-platser och fyra minnesplatser.

Billigaste RAM-modulerna med 3200 MHz och CL16. Bytte dock ut dem då jag hittade ett par andra som är något bättre för i princip samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1080mannen:

Då fattar jag! Vill inte säga e-sport nivå utan snarare högre nivå. Har klockat min skärm till 180hz tillsammans med G-sync vilket jag upplever gör skillnad. 240HZ får bli ett framtida projekt

Kollar man på recensioner och jämförelser i 1080p så ser man ganska fort att man är mer beroende av processorkraft i den upplösningen jämfört med dom högre upplösningarna, där grafikkortet får jobba mer.
Det förutsätter ju så klart att man har kraft nog i grafikkortet. I ditt fall så ligger du någonstans i medelprestanda vad gäller grafik, vilket kan göra det lite svårt att göra ett väl avvägt val just nu.

Jag skulle ändå föreslå att ta i så mycket du kan, tills plånboken ber om nåd, vad gäller processor och moderkort just nu, framför allt processorer. Dels så behöver du som sagt processor kraften till hjälp att nå dina 180fps nu och kanske högre i framtiden, och dels så har du en grund att stå på inför kommande uppgradering av grafikkort.

Om du kan tänka dig AMD så skulle jag föreslå AMD 7800X3D, valfritt moderkort med B650-E chipset och minnen som rullar i 6000mhz cl30-32. Med den processorn får du oerhört mycket för pengarna och i gamingprestanda så tävlar den utan tvekan med processorer i Intels toppsegment. Detta för närmare halva priset eller där omkring, beroende på vad man jämför med. Den drar dessutom mindre ström, avger mindre värme och därmed lättare att kyla.

Men vill du ha Intel, så bestäm dig för vad det får kosta och ta det snabbaste du får för pengarna.
Skulle jag ge dig något råd här så skulle jag säga inte under 14700KF. Vill du dessutom framtidssäkra så gärna 13900/14900. Vad gäller moderkort med Intels chiset så ska jag erkänna att jag inte har tillräcklig koll för att uttala mig. Men generellt, ska du inte överklocka eller absolut måste någon specifik funktion som 790 har så kan du utan vidare gå ner till någon av dom bättre bestyckade 760 korten.
Detta gäller även för AMD, ska man spela i huvudsak så räcker gott och väl ett steg ner i chipset.

Länkar en video här som kanske kan vara av intresse om du inte sett den redan:

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk på att Intel kan lida av rejäla prestandaförluster på gen 13 och 14 prollar, -10% i spel och -30% i syntetiska tester.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Skrivet av mrazster:

Kollar man på recensioner och jämförelser i 1080p så ser man ganska fort att man är mer beroende av processorkraft i den upplösningen jämfört med dom högre upplösningarna, där grafikkortet får jobba mer.
Det förutsätter ju så klart att man har kraft nog i grafikkortet. I ditt fall så ligger du någonstans i medelprestanda vad gäller grafik, vilket kan göra det lite svårt att göra ett väl avvägt val just nu.

Jag skulle ändå föreslå att ta i så mycket du kan, tills plånboken ber om nåd, vad gäller processor och moderkort just nu, framför allt processorer. Dels så behöver du som sagt processor kraften till hjälp att nå dina 180fps nu och kanske högre i framtiden, och dels så har du en grund att stå på inför kommande uppgradering av grafikkort.

Om du kan tänka dig AMD så skulle jag föreslå AMD 7800X3D, valfritt moderkort med B650-E chipset och minnen som rullar i 6000mhz cl30-32. Med den processorn får du oerhört mycket för pengarna och i gamingprestanda så tävlar den utan tvekan med processorer i Intels toppsegment. Detta för närmare halva priset eller där omkring, beroende på vad man jämför med. Den drar dessutom mindre ström, avger mindre värme och därmed lättare att kyla.

Men vill du ha Intel, så bestäm dig för vad det får kosta och ta det snabbaste du får för pengarna.
Skulle jag ge dig något råd här så skulle jag säga inte under 14700KF. Vill du dessutom framtidssäkra så gärna 13900/14900. Vad gäller moderkort med Intels chiset så ska jag erkänna att jag inte har tillräcklig koll för att uttala mig. Men generellt, ska du inte överklocka eller absolut måste någon specifik funktion som 790 har så kan du utan vidare gå ner till någon av dom bättre bestyckade 760 korten.
Detta gäller även för AMD, ska man spela i huvudsak så räcker gott och väl ett steg ner i chipset.

Länkar en video här som kanske kan vara av intresse om du inte sett den redan:
https://youtu.be/7KZQVfO-1Vg

Tack för ett utformligt svar! Efter att ha gjort min hemläxa är jag mer såld på AMD nu gällande CPU's. Låter som 7800X3D är just fokuserad på gaming. 5600x låter bra men känns som jag kanske skjuter mig själv i foten om jag göra mediokra uppgraderingar. Låter nästan bättre att lägga dem där extra tusen för att få något som ger mig en stabil grund för många år framöver.

Gällande minne, hur viktigt är det med 6000mhz, räcker det inte att jag bara uppgraderar med 32gb 3200mhz +? Såg att det var en ganska stor prisskillnad. Lägger jag krutet på processorn vill jag inte pusha budgeten på både moderkortet och minnet.

Tankar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1080mannen:

Tack för ett utformligt svar! Efter att ha gjort min hemläxa är jag mer såld på AMD nu gällande CPU's. Låter som 7800X3D är just fokuserad på gaming. 5600x låter bra men känns som jag kanske skjuter mig själv i foten om jag göra mediokra uppgraderingar. Låter nästan bättre att lägga dem där extra tusen för att få något som ger mig en stabil grund för många år framöver.

Gällande minne, hur viktigt är det med 6000mhz, räcker det inte att jag bara uppgraderar med 32gb 3200mhz +? Såg att det var en ganska stor prisskillnad. Lägger jag krutet på processorn vill jag inte pusha budgeten på både moderkortet och minnet.

Tankar?

AM5 kräver DDR5. Så här hade jag byggt med 7800X3D, under det börjar bli dumsnålt.

Permalänk
Medlem

Trodde skillnaden var klart större mellan 8400 och 5600X förresten, hade inte kört på den uppgraderingen.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Trodde skillnaden var klart större mellan 8400 och 5600X förresten, hade inte kört på den uppgraderingen.

Hur menar du?

Permalänk
Medlem

Hej.
Finns ju Ryzen 5 7600 och 7600x billigt i am5 platform som kommer klara av dit grafikkortet riktigt bra.
Runt 5k för 7600,mobo och 32gb ram är inga problem att hitta Börja med att sätta en budget då blir de lättare att maxa bygget.
Mvh Thomas

Visa signatur

Livet är kort, så ta det lungt så räcker det längre =)

Permalänk
Medlem

Jag köpte AMD Ryzen 5 7600 på nya AM5-plattformen i ett paket med ett asus B650 PLUS moderkort och 16gb ddr5 för under 5000 kronor. Det ger riktigt bra spelprestanda för pengarna och är betydligt mer framtidssäkert än exempelvis 5600X. Drar lite ström och är lättkyld. Köp till en bättre kylare, exempelvis Thermalright Assassin-kylaren för en femhundring så kan du tvinga upp den till 7600X-nivå. 😃