Permalänk
Medlem

Moderkort AM5 HDMI audio?

Amd AM5 interna HDMI port, klarar den ljud också? Om man vill koppla till Förstärkare o få 5.1,7.1 osv..

Permalänk
Medlem

Ja, Men för säkerhets skull vad är det för modell på Moderkortet?

Permalänk

Frågan är dock har du gpuchip för det i processorn?

Är typ bara g modellerna som har på am5 har jag för mig.

Tror det behövs för att äns kunna aktivera hdmi portarna på modermodemet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tittar på Asus TUF Gaming X670E-Plus WiFi , Asus ROG Strix B650E-F Gaming WiFi ..
Ska ha AMD Ryzen 9 7900X eller 7900X3D..

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

JO, men undrar om hdmi audio funkar, vill få mitt ljud via hdmi .. vill inte koppla med 3.5mm

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSTAZ:

Tittar på Asus TUF Gaming X670E-Plus WiFi , Asus ROG Strix B650E-F Gaming WiFi ..
Ska ha AMD Ryzen 9 7900X eller 7900X3D..

Får man fråga varför du tittar på 7900X3D? Jag förstår inte ens varför AMD släppte den.

Jag gick för 7950X3D men jag vet inte om jag med facit i hand skulle valt 7800X3D istället dels pga pengarna (handlade om ca 3k när jag köpte dator för 40k+) och dels pga slippa hålla koll vilket program som går på vilka kärnor. Och att jag mest troligt inte hade märkt så stor skillnad i produktivitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Får man fråga varför du tittar på 7900X3D? Jag förstår inte ens varför AMD släppte den.

Jag gick för 7950X3D men jag vet inte om jag med facit i hand skulle valt 7800X3D istället dels pga pengarna (handlade om ca 3k när jag köpte dator för 40k+) och dels pga slippa hålla koll vilket program som går på vilka kärnor. Och att jag mest troligt inte hade märkt så stor skillnad i produktivitet.

7800X3D kostar runt 4300-4500 typ.. 7900X3D kostar runt 4700-4900... 7950X3D kostar väl över 6000.... Skillnad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSTAZ:

7800X3D kostar runt 4300-4500 typ.. 7900X3D kostar runt 4700-4900... 7950X3D kostar väl över 6000.... Skillnad..

Ja, för att 7900X3D är en medioker processor som kommer prestera "meh" i den prisklassen. Den är lite mellanmjölk. Du kommer inte se prestanda som 7800X3D i spel, och i produktivitet tvivlar jag du ser skillnad om du inte håller på med väldigt specifika saker som kräver mycket CPU-kraft.

Men har du gjort din research så kör! Den är absolut inte värd någon krona mer än en 7800X3D i mina ögon, men för mig är det en stay away-CPU.

Men du svarade aldrig på varför du tittar på 7900X3D, du nämner bara priset men det säger inget om varför du tittar på den? Tror du att den ska prestera mellan 7800X3D och 7950X3D pga modellnamnet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Ja, för att 7900X3D är en medioker processor som kommer prestera "meh" i den prisklassen. Den är lite mellanmjölk. Du kommer inte se prestanda som 7800X3D i spel, och i produktivitet tvivlar jag du ser skillnad om du inte håller på med väldigt specifika saker som kräver mycket CPU-kraft.

Men har du gjort din research så kör! Den är absolut inte värd någon krona mer än en 7800X3D i mina ögon, men för mig är det en stay away-CPU.

Men du svarade aldrig på varför du tittar på 7900X3D, du nämner bara priset men det säger inget om varför du tittar på den? Tror du att den ska prestera mellan 7800X3D och 7950X3D pga modellnamnet?

Moderkort AM5 HDMI audio?

Amd AM5 interna HDMI port, klarar den ljud också? Om man vill koppla till Förstärkare o få 5.1,7.1 osv..

De var min fråga i tråden... och inte cpu val.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Frågan är dock har du gpuchip för det i processorn?

Är typ bara g modellerna som har på am5 har jag för mig.

Tror det behövs för att äns kunna aktivera hdmi portarna på modermodemet.

Detta stämde på 5000-serien och under, 7000-serien har alla inbyggd GPU med vissa undantag.

Skrivet av xSTAZ:

JO, men undrar om hdmi audio funkar, vill få mitt ljud via hdmi .. vill inte koppla med 3.5mm

Att ha en integrerad GPU är förutsättningen för att få ut något ur HDMI-porten på moderkortet ö.h.t, inklusive ljud. Jag har dock själv ingen erfarenhet av integrerad HDMI, men jag skulle tippa på att du kan få ut ljud där. Om du redan har ett sådant moderkort så borde du kunna se ljudenheten i enhetshanteraren eller i sound mixern i Windows (om du kör Windows alltså)

Sen är 5.1 och 7.1 en helt annan fråga, det beror på, det är en djungel patent och licenser kring olika ljudformat så det är inte säkert att det funkar p.g.a sånt skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Detta stämde på 5000-serien och under, 7000-serien har alla inbyggd GPU med vissa undantag.

Att ha en integrerad GPU är förutsättningen för att få ut något ur HDMI-porten på moderkortet ö.h.t, inklusive ljud. Jag har dock själv ingen erfarenhet av integrerad HDMI, men jag skulle tippa på att du kan få ut ljud där. Om du redan har ett sådan moderkort så borde du kunna se ljudenheten i enhetshanteraren eller i sound mixern i Windows (om du kör Windows alltså)

Sen är 5.1 och 7.1 en helt annan fråga, det beror på, det är en djungel patent och licenser kring olika ljudformat så det är inte säkert att det funkar p.g.a sånt skit.

Nä har inte moderkortet än, kollar runt som sagt.. O undrar om integrerade HDMI porten oxo klar audio.. För verkar vara svårt o få reda på. ):

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSTAZ:

Nä har inte moderkortet än, kollar runt som sagt.. O undrar om integrerade HDMI porten oxo klar audio.. För verkar vara svårt o få reda på. ):

Moderkortstillverkare har support-mail, testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Moderkortstillverkare har support-mail, testa det.

Sant, ska jag göra..

Permalänk
Rekordmedlem

Så länge du väljer en cpu med grafik eller en apu kan den mata ut ljud via hdmi på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så länge du väljer en cpu med grafik eller en apu kan den mata ut ljud via hdmi på moderkortet.

Tackar för svaret..

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSTAZ:

Tackar för svaret..

Antar att du ska köra gpu också. Verkar finnas lite olika sätt att isolera ljudet från en HDMI-signal, det enklaste verkar vara en HDMI sound extractor, kostar några hundra.