Behövs Applecare+ när vi ändå har hemförsäkring i Sverige?

Permalänk

Behövs Applecare+ när vi ändå har hemförsäkring i Sverige?

Hej!

En fråga jag tänkt lite på, behöver vi verkligen Applecare när nästan alla i Sverige ändå har hemförsäkring?

Självrisk ca 900kr via hemförsäkring, Folksam.

För min M3 MBA 15" kostar Applecare 910kr/år + mellan 850kr-2.500kr självrisk beroende på typ av skada.

Reklamationsrätt på 3 år finns redan enligt Svensk lag om det är något fabrikationsfel. Självfallet kan tillverkaren fula sig och skylla på slitage men går man via ARN så har man lagen oftast på sin sida som konsument.

Känns som nackdelen med hemförsäkring är att de ofta gör något avdrag när produkten är t.ex 5 år gammal. Men å andra sidan för Applecare+ så är det i mitt fall nästan 5.000kr i kostnader efter 5 år sen tillkommer självrisken = Totalt kanske 7.500kr (nypris 22.000kr)

Har man sedan flera produkter så blir det enorma kostnader att teckna Applecare till varje pryl. Här vinner hemförsäkringen med att allt är tecknat så länge det är inom samma hushåll.

Jag tog Applecare iallafall, bara för att datorn är så pass viktig för mig.

Men ja, hur tänker ni kring detta?

Permalänk
Medlem

Enligt ditt räkneexempel kostar Apple care 1/20 av nypriset per år. Hur många laptops har du haft sönder senaste 20 åren?

Efter 10 år har du betalat halva nypriset för försäkringen. Är det mer värt än att eventuellt då köpa en ny laptop om den gamla går sönder?

Om du är mer klantig än gemene man kanske det är värt, annars hade jag sparat pengarna inför nästa dator istället.

Permalänk
Medlem

Försäkra bara det du inte har råd att förlora.

Permalänk
Medlem

När jag köpte min Macbookpro 14 (m1pro) undersökte jag detta närmare. Applecare+ på 3 år kostade 3,1k, fanns inga alternativ att förlänga eller betala per år. Självrisk på hemförsäkringen är 1,5k, ringde och hörde med mitt försäkringsbolag för generellt är försäkringar från försäljare överflödiga men eftersom de tillämpar åldersavdrag på hemförsäkringen kom vi fram till att det i mitt fall var värt att betala för AC+. Främst för att byta skärm kostar runt 13k (!), varav jag då ”enbart” skulle behöva betala runt 1k för skärmreperation under AC+ tiden (varav 3-årsperioden är den period dator kommer resa runt mycket och inte sitta hemma).

Dock vet jag inte hur AC+, reperationskostnad för MBA och dina försäkringar ser ut så det kan skilja sig.

Generellt är dock extra försäkringar onödiga.

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Medlem

Hemförsäkringen med allrisk räcker så länge du inte har planerat att ha sönder varenda Apple-produkt du köper.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Självrisk ca 750kr via hemförsäkring, Folksam.

Lät lågt, vad betalar du då extra för din drulle/allrisk försökring?
Jag har 1500kr i självrisk hos LF, kollar jag på Folksams hemsida står det att självrisken är 1800kr i "Allrisk mellan" och 900kr i "Allrisk Stor" men då lär ju den vara dyrare att teckna också.

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Lät lågt, vad betalar du då extra för din drulle/allrisk försökring?
Jag har 1500kr i självrisk hos LF, kollar jag på Folksams hemsida står det att självrisken är 1800kr i "Allrisk mellan" och 900kr i "Allrisk Stor" men då lär ju den vara dyrare att teckna också.

Du har rätt, tidigare när vi tecknade Allrisk Stor var priset 20kr/mån och 750kr i självrisk.
Nu verkar dem ha höjt till 900kr i självrisk och den nya månadskostnaden vet jag faktiskt inte.

Då har vi allrisk upp till 80.000kr.

Permalänk
Medlem

Kort svar: AC+ är dyrt och krona-för-krona vill jag hävda att hemförsäkring är ett betydligt mer ekonomiskt alternativ.

Långt svar: Det är lite att jämföra päron och äpplen, då AC+ ger förmåner som hemförsäkring inte ger. Exempelvis förtur för service hos Apple och extra servicealternativ (typ lånetelefon när din är inne på service, exempelvis). Man behöver också ta i beaktning hur troligt det är att man kommer behöva nyttja erbjudandet: om du vet med dig att du tenderar att paja din telefon en gång om året så kanske det är värt den snabbare handläggningen samt den (åtminstone tidigare, vet inte hur det är nu) lägre självrisken.

Men som sagt, för de allra flesta (inklusive mig själv) räcker hemförsäkringen fullgott. Detta är förövrigt sant för andra "produktspecifika" försäkringar som återförsäljare gärna säljer på en (NetOnNet, Power, Elgiganten...)

Visa signatur

---

Permalänk

Jag har ingen hemförsäkring och tar definitivt inga extra försäkringar på saker jag köper, det blir billigast så.

Permalänk
Skrivet av Korpisavu:

Jag har ingen hemförsäkring

Av vilken anledning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Korpisavu:

Jag har ingen hemförsäkring och tar definitivt inga extra försäkringar på saker jag köper, det blir billigast så.

Beroende på hur du bor så måste man ha hemförsäkring, det står i de flesta hyreskontrakt och BRF. Men du kanske bara var rolig?

Permalänk
Skrivet av Sammanhang:

Av vilken anledning?

Skrivet av medbor:

Beroende på hur du bor så måste man ha hemförsäkring, det står i de flesta hyreskontrakt och BRF. Men du kanske bara var rolig?

Jag har rättare sagt ingen lösöres försäkring, byggnaden i sig är givetvis försäkrad via bostadsbolaget. Orsaken är att jag anser lösöresförsäkring och produktförsäkringar vara bortkastade pengar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Korpisavu:

Jag har rättare sagt ingen lösöres försäkring, byggnaden i sig är givetvis försäkrad via bostadsbolaget. Orsaken är att jag anser lösöresförsäkring och produktförsäkringar vara bortkastade pengar.

Du angav först en upplåtelseform som inte finns så kolla upp vad som gäller innan du ev skulle behövt använda en försäkring.
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/b...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du angav först en upplåtelseform som inte finns så kolla upp vad som gäller innan du ev skulle behövt använda en försäkring.
https://www.boverket.se/sv/samhallsplanering/bostadsmarknad/b...

Jag bor i Finland

Permalänk
Medlem

Har Apple Care men aldrig behövt använda det.

Hemförsäkringens självrisk är 1800kr för att gå 900kr var det så dyrt. Dessutom är det väl avdrag för ålder och generellt bökigt att ha med försäkringsbolag att göra. Fick inte ett smack av Folksam när min dotter hade sönder sin tablet. Enda gången jag använt försäkring i mitt liv där jag faktiskt fick något var vid brand då hade jag if tror jag. Frun har Folksam via jobbet så därför har vi inte if längre men tycker inte folksam är roliga att ha att göra med.

iPhones är också svindyra att laga utan försäkring.

Bästa är förstås om man undviker ha sönder sakerna.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Har Apple Care men aldrig behövt använda det.

Hemförsäkringens självrisk är 1800kr för att gå 900kr var det så dyrt. Dessutom är det väl avdrag för ålder och generellt bökigt att ha med försäkringsbolag att göra. Fick inte ett smack av Folksam när min dotter hade sönder sin tablet. Enda gången jag använt försäkring i mitt liv där jag faktiskt fick något var vid brand då hade jag if tror jag. Frun har Folksam via jobbet så därför har vi inte if längre men tycker inte folksam är roliga att ha att göra med.

iPhones är också svindyra att laga utan försäkring.

Bästa är förstås om man undviker ha sönder sakerna.

Det verkar vara så olika... När dottern spillde ut en kanna med saft på min Macbook för 15 år sedan så ringde jag Trygg-Hansa som jag hade då. Dagen efter hade jag pengar på kontot, dvs. inköpspris minus 1500kr i självrisk. Allt som krävdes var kvittonummer från butiken jag köpte datorn från.

Samma sak med en Nikon-systemkamera jag hade för kanske 12 år sedan. Kvittonummer, sedan pengarna på kontot dagen efter.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Känns som vi är ganska överens om att Applecare+ är onödigt i de flesta fallen. 89% har röstat nej!

Permalänk
Medlem

Har varken drulle eller allrisk-del i hemförsäkringen, självförsäkrar det mesta, men jag köper applecare på iphone och har använt det ett par gånger (ena gången hade jag slagit sönder kameran och i andra fallet krossade frun skärmen). Apple är suveräna att ha med att göra, inget jidder om något och numer kan man även välja applecare med förlust/stöld, så tappar man bort den får man en ny efter polisanmälan och block av iphonen. Skulle dock aldrig köpt extra försäkring till tv, dator o.s.v. utan tar smällen om något skulle hända, allt baserat på kostnad att laga/ersätta och sannolikhet att pryl går sönder genom olycka.

Visa signatur

Apple

Permalänk
Medlem

Tänk på att iaf Folksam samarbetar med ett riktigt uselt bolag (GIAB) som ska hantera alla skador på elektronik. Jag lyckades ha sönder min första telefon vilket pga Folksams samarbetspartner resulterade i att jag blev utan telefonen i två veckor. De skickade inte ut något vettigt emballage (vilket de skulle) utan jag fick stå för det själv och de lagade den inte ens ordentligt heller.

Så nu blir det AppleCare framöver iaf på viktiga enheter för att det går så pass mycket snabbare att få den fixad, sen får jag byta hemförsäkring från Folksam till bolag där man får gå direkt till auktoriserad verkstad.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Tänk på att iaf Folksam samarbetar med ett riktigt uselt bolag (GIAB) som ska hantera alla skador på elektronik. Jag lyckades ha sönder min första telefon vilket pga Folksams samarbetspartner resulterade i att jag blev utan telefonen i två veckor. De skickade inte ut något vettigt emballage (vilket de skulle) utan jag fick stå för det själv och de lagade den inte ens ordentligt heller.

Så nu blir det AppleCare framöver iaf på viktiga enheter för att det går så pass mycket snabbare att få den fixad, sen får jag byta hemförsäkring från Folksam till bolag där man får gå direkt till auktoriserad verkstad.

Oj, det låter inte alls bra!
Jag råkade tappa min iPhone endast 1 dygn efter inköp och då fick jag via Folksam hemförsäkring gå till en auktoriserad verkstad i Stockholm City. Men detta var säkert över 8-10 år sedan. Minns inte om det var mStore eller något annat.

Vore ju värdelöst att lämna in sin Macbook till någon b-verkstad, hur vet man att de ens använder orginaldelar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefaneriksson123:

Oj, det låter inte alls bra!
Jag råkade tappa min iPhone endast 1 dygn efter inköp och då fick jag via Folksam hemförsäkring gå till en auktoriserad verkstad i Stockholm City. Men detta var säkert över 8-10 år sedan. Minns inte om det var mStore eller något annat.

Vore ju värdelöst att lämna in sin Macbook till någon b-verkstad, hur vet man att de ens använder orginaldelar.

Ja det verkar som de börjat använda GIAB de senaste åren för så var det inte när jag tecknade hemförsäkringen i Folksam för massa år sedan. GIAB hävdar att de inte lagar nya Appleprodukter med garanti själva utan skickar dem till ”Apple” och det verkar stämma för min telefon vad jag kan se (gick t.ex. att teckna AppleCare+ i X dagar extra efter den varit inne).

Problemet är att man inte vet vad de gör med telefonen och att de dessutom är en dålig mellanhand som bara förlänger tiden det tar att få den lagad och ökar riskerna att det blir missförstånd osv. Dvs är det ingen fördel alls för kunden utan bara många nackdelar. Hade jag haft If eller Trygg-Hansa så hade jag kunnat gå ned på stan och fått den lagad på någon dag direkt hos auktoriserad verkstad, med AppleCare+ kan Apple skicka en utbytesenhet direkt så du slipper vara utan telefon över huvud taget.

Permalänk
Skrivet av Mango:

När jag köpte min Macbookpro 14 (m1pro) undersökte jag detta närmare. Applecare+ på 3 år kostade 3,1k, fanns inga alternativ att förlänga eller betala per år. Självrisk på hemförsäkringen är 1,5k, ringde och hörde med mitt försäkringsbolag för generellt är försäkringar från försäljare överflödiga men eftersom de tillämpar åldersavdrag på hemförsäkringen kom vi fram till att det i mitt fall var värt att betala för AC+. Främst för att byta skärm kostar runt 13k (!), varav jag då ”enbart” skulle behöva betala runt 1k för skärmreperation under AC+ tiden (varav 3-årsperioden är den period dator kommer resa runt mycket och inte sitta hemma).

Dock vet jag inte hur AC+, reperationskostnad för MBA och dina försäkringar ser ut så det kan skilja sig.

Generellt är dock extra försäkringar onödiga.

Vad är det för skärm som kostar 13k att byta?

Permalänk
Medlem

Jag reklamerade en MacBook Pro som var 2,5 år gammal hos Apple och fick skärmen utbytt kostnadsfritt. Limmet hade släppt och det var ett ganska känt problem även om det inte fanns något utbytesprogram. Skulle datorn åka i golvet så tar jag det på hemförsäkringen.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.