Permalänk
Medlem

Normalt att nvme tappar hälsa snabbt?

Hej

För drygt ett år sedan köpte jag en dator och i den en budget-NVMe (Crucial P3 1TB), där jag har mitt operativsystem och några spel. Men nyligen, när jag använde CrystalDiskInfo, märkte jag att hälsostatusen på min disk redan har sjunkit till 86%.

Blir lite fundersamt att det gått så snabbt, är de normalt? Disken har varit påslagen 4100~ timmar och blivit uppstartad 600~ gånger samt har jag skrivit och läst 78TB~ data.

Mvh

Permalänk
Medlem

Det är väl bara skriven data som är intressant? Gissar att du inte har det på 78TB, för det låter extremt mycket på 4100 timmar.
Har ingen koll på hur normalt det är, men som jämförelse:

Kingston KC3000 2TB:
Totalt Host Writes: 19,1TB
Power on hours: 15079
Health: 99%

Samsung 850 Evo 500GB (SATA):
Totalt Host Writes: 11,8TB
Power on hours: 52565
Health: 98%

Samsung 970 Evo 1TB:
Total Host Writes: 117TB
Power on hours: 30519
Health: 97%

Crucial P3 är väl QLC, medan mina är väl TLC, så jag vet inte hur mina hade sett ut om dom också varit QLC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyllbert:

Det är väl bara skriven data som är intressant? Gissar att du inte har det på 78TB, för det låter extremt mycket på 4100 timmar.
Har ingen koll på hur normalt det är, men som jämförelse:

...

Ja är ganska ny med just Nvme så inte säker på vad som var viktigt, men den har skrivit 37TB. Tycker dock det är väldigt mkt då jag bara haft den i ett år. Mina andra diskar har inte alls skrivit så mycket.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av jullejul:

Ja är ganska ny med just Nvme så inte säker på vad som var viktigt, men den har skrivit 37TB. Tycker dock det är väldigt mkt då jag bara haft den i ett år. Mina andra diskar har inte alls skrivit så mycket.

Det är väldigt mycket skriven data för såpass kort tid och förklaringen till tappet i hälsa. Det motsvarar alltså hela diskens utrymme 37 gånger. Vet du inte med dig att du kör något som ofta och mycket skriver till disken är något knas någonstans. Det behöver i sig inte orsaka problem eftersom du klarar dig i ytterliggare flera år, men det kan ju vara skojigt att luska ut var felet ligger

Min slaskdisk där nästan allt hamnar tillfälligt har jag nu tydligen haft i nio (jösses) år och den är bara uppe i ~20TBW. Min system + speldisk (fyra-fem år gammal) ligger på 25 TBW.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det är väldigt mycket skriven data för såpass kort tid och förklaringen till tappet i hälsa. Det motsvarar alltså hela diskens utrymme 37 gånger. Vet du inte med dig att du kör något som ofta och mycket skriver till disken är något knas någonstans. Det behöver i sig inte orsaka problem eftersom du klarar dig i ytterliggare flera år, men det kan ju vara skojigt att luska ut var felet ligger

Min slaskdisk där nästan allt hamnar tillfälligt har jag nu tydligen haft i nio (jösses) år och den är bara uppe i ~20TBW. Min system + speldisk (fyra-fem år gammal) ligger på 25 TBW.

Okej ja det är väldigt mycket data, har inte gjort något så speciellt på den mer än att ladda hem spel som är väl de egentligen enda stora filerna jag har på den. Men har långt ifrån laddat ner 37TB.

Har du några tips eller var man ska kolla för att försöka luska fram felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullejul:

Okej ja det är väldigt mycket data, har inte gjort något så speciellt på den mer än att ladda hem spel som är väl de egentligen enda stora filerna jag har på den. Men har långt ifrån laddat ner 37TB.

Har du några tips eller var man ska kolla för att försöka luska fram felet?

Oof kan vara jättq mycket olika saker, sitter man tillexempel och spelar in det man spelar och det sparas på ssdn så kommer de ta enorma mängder data, även om du ofta går över din minnesanvändning och har dynamisk page sys fil så kan även den skriva en väldans massa data.

Sen finns det massvis med andra saker det kan vara också och är tyvärr ganska svårt att bara gissa sig till.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

En laptop jag köpte för ca 1,5 år sedan hade en Crucial P2 512GB. Den började fungera dåligt i form av att den frös regelbundet, och felet verkar vara vida känt på internet.

37TB på en 1TB-disk är inte så mycket, bör klara betydligt mer. De anger själva en TBW endurance på 220, och det är ju en bra bit kvar till det.

Själv kommer jag undvika Crucial som pesten.

Permalänk
Medlem

Låter rätt sjukt, speciellt när jag jämför med min disk.

Ena SSDn använder jag som download disk. Tankar torrents och sånt.
9000 timmar och 21TB skrivet. Den har 100% Health.

Min nyaste disk som jag har C och spel på:
9100 timmar. 25TB data skrivet och 99% health.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag har 17 respektive 7tb written, 100% står det på health status.
den med 17tb var den billigaste 1tb ssd'n (wd blue sn550) vid tid av inköp
5555 timmar och nästan 50tb läst

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

En laptop jag köpte för ca 1,5 år sedan hade en Crucial P2 512GB. Den började fungera dåligt i form av att den frös regelbundet, och felet verkar vara vida känt på internet.

37TB på en 1TB-disk är inte så mycket, bör klara betydligt mer. De anger själva en TBW endurance på 220, och det är ju en bra bit kvar till det.

Själv kommer jag undvika Crucial som pesten.

Det är exakt vad som händer på min dator med, ifall jag flyttar över en fil eller skriver till den så fryser hela mitt OS och fungerar väldigt långsamt. Verkar som dessa Crucial inte hade den bästa kvalliten. Kanske får uppgradera till en ny nvem så kan jag hade denna som backup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jullejul:

Det är exakt vad som händer på min dator med, ifall jag flyttar över en fil eller skriver till den så fryser hela mitt OS och fungerar väldigt långsamt. Verkar som dessa Crucial inte hade den bästa kvalliten. Kanske får uppgradera till en ny nvem så kan jag hade denna som backup.

oj, låter inte bra. Kanske ändå bra att jag inte köpte ett själv när amazon hade en bra deal på blackfriday
Disken råkar inte vara i princip helt full?

Permalänk
Medlem

Windows? Eftersom jag bara kör det på jobbdatorer så är det inte mitt problem. Men jag har noterat att det går att sortera processerna i aktivitetshanteraren efter vilka processer som momentant skriver till disk. Det ät alltid något som skriver, även när inget görs på datorn. Moderna webbläsare tycks bete sig särskilt underligt. Lite som nätverket där det på Windows-datorer alltid ligger program som pumpar ut data till internet (kör Fidddler och kolla).

Vet inte om Performance Monitor finns i alla utgåvor, men det har alltid funnits på alla Windows-servrar jag har haft otur att behöva felsöka. Det bör kunna ge en logg per process över tid med avseende på skrivningar till disk. Performance monitor skriver sina loggar till disk…

Det finns även program som måste installeras separat, typ sysintrrnals.

Om det inte är du som initierat skrivningarna så är det rimligen något program som gör det utan din inverkan.

I övrigt har OS:ets virtuella minne nämnts. Har man en process som inte får plats i RAM så hamnar det överblivna temporärt på disk. Om man har något eller flera program som behöver mycket minne och som faktiskt gör något hela tiden, så kan man förstås få effekten av mycket skrivningar.