ASUS Lyra pratar inte med varandra längre

Permalänk
Medlem

ASUS Lyra pratar inte med varandra längre

Nätverk skrämmer mig...

Lite uppbyggnad
Min gamingdator sitter inkopplad mot en switch som i sin tur leder ut mot ISPn och till en ASUS lyra "puck" som hanterar Wifi't och lite av ett internt nät i hemmet. Plattor, mobiler och playstation är ansluta mot det. Har begränsat antal IPn utåt och wifit är uppsatt så att alla på wifi-nätet delar samma utåt, NAT med andra ord.

Den har tre puckar, antenner, punkter, what to call them som ska prata med varandra, en mesh för att ge bättre täckning i hemmet. Har inte haft problem med det men igår så slutade dem prata med varandra. Två av tre puckar klagar på att de inte når de andra. Jag tog en av dem och la den just brevid den som är kopplad mot switchen och internet och försökte para ihop dem, de blinkar grönt och slutar, men de har inte länkat sig.

Får jag kontakt med den puck som inte har anslutning till internet med t.ex mobilen så börjar den direkt blinka grönt igen för att försöka hitta den andra som ligger brevid innan den ger upp och börjar lysa rött (ingen kontakt).

Jag har kört en reset på en och försökt para ihop den igen utan framgång. Men jag har iaf en fungerande puck så jag har wifi i hemmet men med otroligt dålig täckning.

För att göra saken värre så är det inte jag som har satt upp nätverket, jag har ärvt det och kört med "if it ain't broken, don't fix it.". Men jag har ingen tillgång till inställningar som är gjorda på den, insåg igår att de användarnamn och lösenord som blev lämnade till mig inte fungerar. Så behöver jag göra något med inställningen så är det factory reset som gäller och börja om från början. Och det skrämmer mig, aldrig pysslat med nätverk eller liknande och låter helst bli om möjligt.

Jag kan bygga dator och är trygg med att hålla på med inställningar och annat på datorn. Men nätverk... Hade jag bott i Salem hade jag pekat på en som satt upp nätverk och skrikit "WITCH!"

Någon som har ett förslag på vad jag kan pröva för att para ihop dem innan jag kör en factory reset för att försöka bygga det på nytt igen. Och om jag skulle behöva köra factory reset för att försöka få det att fungera igen, hur svårt är det att sätta upp ett wifi i hemmet med NAT?

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Som du beskriver det så hade jag inte oroat mig. Du kan göra en factory reset av alla dina Wifi-accesspunkter. Meshsystem är generellt inte särskilt krångliga om man har begränsad nätverkskunskap, det brukar handla om att man installerar en app i sin mobiltelefon och följer några instruktioner bara. Svårt att säga utan att veta exakt vad du har för grejer dock. De är avsedda att installeras av personer med betydligt mindre kunskap än vad du har. Tror du fixar det.

Vad är det för prylar du har exakt? Så kan jag vi om vi kan hitta lite instruktioner du kan följa när du väl har resettat allt.

Permalänk
Medlem

ASUS Lyra Model: MAP-AC2200

Hittar tråkigt nog bara en quickguide, vilket är användbart i sig efter factory reset. Men jag försöker hitta hur jag ska ordna upp de mer avancerade sakerna som fungerande NAT osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nasder:

ASUS Lyra Model: MAP-AC2200

Hittar tråkigt nog bara en quickguide, vilket är användbart i sig efter factory reset. Men jag försöker hitta hur jag ska ordna upp de mer avancerade sakerna som fungerande NAT osv.

NAT för IPv4 är standardinställningen i alla konsumentroutrar.

Permalänk
Medlem

Tackar för hjälpen, även om det inte kom några exakta och direkta "how to" så var inläggen en boost i att det är skitlätt och att jag vågar peta på nätverket.

Vilket det var. Tog mig ungefär en timme att få igång, mest pga min egen idioti och "smarthet" blandat med att äta middag medans.

Avdramatiserad reenactment:
Herpderp, jag låter en router ha mitt gamla nät igång så kan jag luta mot det om det skiter sig.
Halvägs genom processen så byter maskinen nät från det nyskapade till det gamla och intsällningar kan inte göras för jag är på fel nät. Den felsökningen tog längre än vad jag vill erkänna.

Nu återstår bara att se om mitt problem är löst eller om mitt mesh faller isär. Time will tell.