Intel Conroe prestanda-preview på Anandtech

Permalänk

Anandtech har publicerat ytterligare info om testerna nu, intels demon gynnade faktiskt AMD mer än anandtechs vanliga, AMDmaskinen fick en ny bios och intelmaskinen sina utlovade timings. Vad det gäller plattformen kan det väl inte vara allt för svårt att hitta nån bench med R580 och athlon FX med samma klock och jämföra på det viset

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem

Nu börjar AMD fanboysen att svettas, det märker man ju lätt. Hade samma test varit gjort av AMD med samma resultat tror jag inte vi hade sett lika många klagomål om det.

Jag är glad att jag inte har svikit Intel än, som jag sa, dom kommer tillbaka!

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz

Jag är glad att jag inte har svikit Intel än, som jag sa, dom kommer tillbaka!

Så du är glad för att du köpt en relativt dålig processor, eftersom Intel ser ut att komma med en bra i framtiden?

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Hedersmedlem

var den dålig när han tjacka den? och när köpte han den?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

AMD Fansboy börjar klaga så fort Intel Klådde en AMD, kul att Intel kommer tillbaks P.S Intel FTW för tillfället

Visa signatur

[Intel P4 3.6@4.0GHz][Intel Originalkylare]/GigaByte(GA-8IPE775G)/1536Mb PC3200 DDR [1x1024Mb Kingston][1x512Mb]/ATi Radeon X800VE 256Mb/200Gb Maxtor Hdd/[Antec~Chieftec][480W 20*24Pin]/19" ViewSonic] - > - > [Idle~40C/Load~55C] < - < -]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Vad gäller värmeutvecklingen så är väl Conroe baserad på Pentium M vilket borde betyda låg värme. eller?

Jaha ja det låter ju lovande för intel det!
Nu återstår bara att se om den presterar så här fint i andra spel också och vad prislappen kommer hamna på.

Även om jag nog väntar med att uppgradera mitt system på ett tag nu (skulle möjligen vara ett till 7800GT men men det hör inte hit)...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miiix
Vad gäller värmeutvecklingen så är väl Conroe baserad på Pentium M vilket borde betyda låg värme. eller?

Jaha ja det låter ju lovande för intel det!
Nu återstår bara att se om den presterar så här fint i andra spel också och vad prislappen kommer hamna på.

Även om jag nog väntar med att uppgradera mitt system på ett tag nu (skulle möjligen vara ett till 7800GT men men det hör inte hit)...

Edit/ Ang. fanboys så tycker jag det bara är löjligt jag köper det kralligaste jag kan för den pengen jag har, sen om det står AMD Eller Intel på förpackningen så bryr jag mej inte nämnvärt mer än att min processor passar mitt moderkort. /Edit

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Mods kan ni inte unbanna sledgehammer? Skulle vilja höra vad han har att säga

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM

Permalänk
Hedersmedlem

Aldrig. Han har satt sin sissta potatis på Swec. Mer instängt person får man leta efter.

ontopic blir otrolgit kul att se andra test på den här cpun

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
Aldrig. Han har satt sin sissta potatis på Swec. Mer instängt person får man leta efter.

ontopic blir otrolgit kul att se andra test på den här cpun

Jadu det har du rätt i. Man får leta en stund för att hitta MrTT.

Sen är du inte så jäkla bra själv du, minns hur sledge överbevisade dig ibland. Bland annat när du sa att EE skule klå FX.
Sen blev ju sledge lite väl extrem mot slutet.

Permalänk
Medlem

tycker det är skönt att cpu börjar komma ikapp grafikkortet då cpu inte har hängt med...
Tycker att tekniken ser jätte spännande ut specielt med att integrerar flash minne eller vad det snackas om för att öka upp uppstarten på program och windows...
kommande 2åren ser ju ut att hända riktigt mycket efter att det har ståt stilla vilket man har tyckt dom senaste 2 åren..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

F.E.A.R. gets its own page for a couple of reasons:

1) It's the only gaming benchmark that we're using that doesn't use an Intel provided demo. This is the same demo we use in our tests.

Visa signatur

HTPC: Fractal Design Define R4, ASUS Z87-PRO, Intel i7 4770K, Crucial Ballistix Sport 16GB, MSI GeForce GTX 760, Creative Soundblaster Z, Pioneer VSX-527-K.

Laptop: ASUS X502CA-XX009H

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
tycker det är skönt att cpu börjar komma ikapp grafikkortet då cpu inte har hängt med...
Tycker att tekniken ser jätte spännande ut specielt med att integrerar flash minne eller vad det snackas om för att öka upp uppstarten på program och windows...
kommande 2åren ser ju ut att hända riktigt mycket efter att det har ståt stilla vilket man har tyckt dom senaste 2 åren..

Håller med, det blir intressant framöver.
När AMD släppte Athlon var det intressant ända upp till Northwood C kom. Då kom första svackan i prestandakriget innan AMD lyckades kontra med A64. Sedan dess har det legat ganska lungt. Det har blivit lite nya frekvenser och revisioner och dualcore. Men inget sånt där intressant som gjort att man vill följa nyheterna så jättenoggrant. Det kommer det nog bli framöver. Vi kan även ana att det är lite innovativa idéer på grafiksidan också. Och med PhysX om det nu blir av överhuvudtaget så kan det också bli intressant. Men det skulle inte förvåna mig om ATi och nVidia skulle köra över AGEIA.

Vi får se hur det bli. Men jag spår fortsatt hårt krig på grafiksidan. Och en svacka för AMD i höst. Vilket jag spått sedan länge vilket man kan läsa i trådar här och där. AMD kommer nog inte kunna hämta sig från den svackan på ett år, med lite otur mycket längre.

Permalänk
Medlem

xphaze: Relativt dålig skulle jag inte hålla med om, bästa proppen jag har haft. Och då menar jag i prestanda, inte i Mhz. Skulle påstå att jag använder prollen till saker som den är stark i, jag motiverade det så att jag hellre har en prolle som är bra till videokomprimering, snabb med flera tunga progs på en gång. Och nej, jag skrev inte att jag var glad över att jag köpt den prollen som du, inte jag, nämner. Jag sa att jag är glad att jag inte svikit INTEL.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
Jag sa att jag är glad att jag inte svikit INTEL.

En bra anledning till att ha en sån relation till intel?

Permalänk
Medlem

En djupare analys samt uppdateringar på benchmarken, speciellt i Fear.

http://www.anandtech.com/tradeshows/showdoc.aspx?i=2716

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

när ska conroe komma då ? och vilka moderkort måste man ha då ? vilken socket har den ? många frågor här... kör den med 4 x 1Mb cache eller vad är det kanske 4 x 2MB

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Avstängd

Conroe har bara två kärnor... varför ska dom ha 4x cache då?

Permalänk
Medlem

Conroe och alla andra "Core" dualcore har dessutom enbart delad L2 cache.

Standardmodellerna har alltså 2MB delat L2 eller 4MB delat L2, den som benchades har 4MB delat L2, XE modellen lär väl inte ha mer utan möjligen kör samma stil som idag, högre busshastighet (333/1333).
Det är väl tänkta att de ska köra LGA775 och 975X precis som prototypen. Moderkort? Ja med tanke på att det är ~6 mån innan retail på processorerna så kan man ju inte säga det

AMD får som sagt skynda sig med sitt delade L3 cache som är planerat nästa år. Om de ska ha något att säga till om på high-end gamer marknaden så måste de nog komma med något mer än de första AM2 processorerna kommer ge, 65nm blir ett krav för att göra dual-core processorerna med fler funktioner eller mer cache utan att öka kostnaden, de kan nog bli tvungna att få köra på Intels stil här med "EE" som har massor extra cache, minnena kommer ju inte ha något mer att ge efter introduktionen av DDR2-800 fören kanske så sent som 2009.

För övrigt finns det dokumentation om Conroes/Meroms arkitektur ute från Intel själva nu. Det senaste om Intels presentationer om denna rapporterades för övrigt här på förstasidan på sweclockers tidigare i veckan.

Permalänk

Conroe kick ass
funderat nu länge på AMD
men det ser ut som fortsatt Intel, om conroe inte är för dyr

Leap Ahead är Conroe

Intel still strong :D:o

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Någon som vet ungefär när conroe kommer att lanseras och vad den kommer att kosta?

Hoppas att den kommer ganska snart. Annars kommer AMD att springa om Intel igen...;)

Edit: nu hittade ja lite info!:D

Bäst prestanda väntas modellen E6700 ha med dubbla kärnor på 2,67 gigahertz stycket, fyra megabyte cache och en systembuss på 1066 megahertz.

E6600 har en klockfrekvens på 2,4 gigahertz men har i övrigt samma specifikationer som den större modellen E6700.

De mindre modellerna E6400 och E6300 har klockfrekvenserna 2,13 respektive 1,86 gigahertz och två megabyte cacheminne. De nya processorerna ska tillverkas i en 65-nanometersprocess.

Priserna väntas hamna på cirka 4000, 2400, 1800 samt 1600 kronor exklusive moms beroende på modell.

Låter rätt så bra tycker jag. Det märks att Intel förstått att de ska gå ner i pris nu.

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
Conroe kick ass
funderat nu länge på AMD
men det ser ut som fortsatt Intel, om conroe inte är för dyr

Leap Ahead är Conroe

Intel still strong :D:o

Intel FTW :D:D

Visa signatur

[Intel P4 3.6@4.0GHz][Intel Originalkylare]/GigaByte(GA-8IPE775G)/1536Mb PC3200 DDR [1x1024Mb Kingston][1x512Mb]/ATi Radeon X800VE 256Mb/200Gb Maxtor Hdd/[Antec~Chieftec][480W 20*24Pin]/19" ViewSonic] - > - > [Idle~40C/Load~55C] < - < -]

Permalänk
Avstängd

Helt plötsligt dräller det av Intel-fanboys. Jag kan inte förstå varför man kan vara ett fan av det företaget. Kan ju förstå varför man håller tummarna lite för underhuggare. Men jag ser inte poängen med att hålla tummarna för intel.
Jag köper det som presterar bäst till rätt pris och inte är allt för varmt. Sen spelar det inte roll om det är AMD eller Intel.
Men jag hejar ju lite på AMD eftersom det bästa vore om det var två eller tre lika stora företag som hade X86 marknaden.

Permalänk
Medlem

Här snackar vi prestanda
Ska bli fint och se vad de verkligne presterar om några månader.

Visa signatur

Opteron 146 Cabye 0543FPMW@330x9 1.5v | Antec SONATA II | XFX 7800GT@530/1200| Seagate Barracuda 300GB SATA2 16MB |G.skill 1gbgh @ 260 1.5-2-2-5| DFI Lanparty UT nF4 SLI-DR Expert | Waterchill KT12A-12VS |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Helt plötsligt dräller det av Intel-fanboys. Jag kan inte förstå varför man kan vara ett fan av det företaget. Kan ju förstå varför man håller tummarna lite för underhuggare. Men jag ser inte poängen med att hålla tummarna för intel.
Jag köper det som presterar bäst till rätt pris och inte är allt för varmt. Sen spelar det inte roll om det är AMD eller Intel.
Men jag hejar ju lite på AMD eftersom det bästa vore om det var två eller tre lika stora företag som hade X86 marknaden.

Du vet väl att Intel-boysen har fått tugga mycket skit av AMD-ägarna ända sedan A64:an kom ut i butik. Är nog många här som väntat på att få ge igen.

4k för 2,67:an låter inte så farligt om det nu blir sant. Räknade kallt med en prislapp på över 5.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Du vet väl att Intel-boysen har fått tugga mycket skit av AMD-ägarna ända sedan A64:an kom ut i butik. Är nog mågna här som väntat på att få ge igen.

4k för 2,67:an låter inte så farligt om det nu blir sant. Räknade kallt med en prislapp på över 5.

Ha ha, det är möjligt att AMD-boysen i sin tur gav igen för gammal ost när inte Prescott räckte till riktigt som förväntat. A64:an och AMD var ordentligt nederlagstippat för några år sedan. Eller menar du att AMD-boysen skulle försvara Prescott när inte ens Intel-boysen gjorde det?

Permalänk
Medlem

Kan inte ni hålla er till ämnet? Detta e ju den enda "städade" tråden om Conroe.
Börjar ju likna pajkastning ála Nyhetskommentarerna på Sweclockers här!

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk

ja e inte nåt fanboy alls har bara bidat min tid inför en uppgradering

kunde blivit en A64 av nåt slag. Men har haft dålig erfarenhet av amd tidigare
K6 2 T-bird athlon xp, men så bytte jag till denna Intle som vart as stabil i över 2år och har inge större problem i spel.

men lite "ge tillbaka" för all skit AMD killar slängt över intel är väl väntat.

men som sagt nån hardcore intel amd ati nvidia är ja inte bara det att INtel ATi funkat bäst för mig

sedan om ni målar mig som Fanboy .....fine inget jag kan göra åt.

alla har ju rätt till sin åsikt. men Conroe verkar bli en jävla vass CPU kanske vara med detta i bakfickna som dom ändrade til Leap Ahead vad vet jag.

ciao

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Du vet väl att Intel-boysen har fått tugga mycket skit av AMD-ägarna ända sedan A64:an kom ut i butik. Är nog många här som väntat på att få ge igen.

4k för 2,67:an låter inte så farligt om det nu blir sant. Räknade kallt med en prislapp på över 5.

4k + moms är 5k och förmodligen blir det kanske över också.

En sån skall jag ha i vilket fall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Du vet väl att Intel-boysen har fått tugga mycket skit av AMD-ägarna ända sedan A64:an kom ut i butik. Är nog många här som väntat på att få ge igen.

Nja, intel-fansen har ju fått "tugga skit" av verkligheten ända sedans 99 när k7 släpptes, bortsett från Northwood-C vs. Barton tiden.

Och nu ser det ut som att AMD kan ligga under ett tag framöver och få sig en smäll av verkligheten dom också. Då kan man ju rekommendera Conroe och hävda att den är bättre.
Men kommentarer som att det är skönt att Intel ger AMD stryk är ju bara fåniga.

Det är helt okej att konstatera att ett företag gör bättre processorer än det andra. Det är inte lika okej att säga att ett företag är skit som en del barnsliga gjort om intel. Men att säga att det är skönt att Intels monopol stärks och AMD riskerar försvinna, ja det är bara korkat.