2x285 Opty, 3x3x120 radiator i trälåda

Permalänk
Medlem

2x285 Opty, 3x3x120 radiator i trälåda

Det blir väl ingen steg-för-steg-guide precis det här... Tänkte mest slänga in lite bilder här då och då då det är några 'datorbekanta' som titt som tätt undrar hur det går med bygget.

För 'oinvigda' kan jag dra lite om tankarna jag hade innan jag påbörjade bygget:
Vi har många gamla möbler, sånna där i mörkt trä. Så så lik gamla möbler som möjligt ska det bli.
Det finns 3 sidor i en normal låda som är dåligt utnyttjade, topp, front, bott. Där ska det in radiatorer.

Här är en bild på när det är ganska färdigsågat

DVD-brännaren kommer att vara svart när bygget är klart. Jag har inte hittat någon snygg powerknapp än (vill ha en i mässing) så tills vidare kommer den att hamna på baksidan. Fläktkontrollen kommer osså att hamna i bakstycket.
Och så här ser det ut idag:

Jag har konstaterat att det blir minst 2 lager lack till, dvs minst 2 dagar till innan jag kan börja montera i grejerna. På insidan av dörren ska jag sätta 2st svarta aluminiumprofiler. Dels för att förhindra att dörren slår sej, dels för att hänga en diskettstation i.

Fortsättning följer...

Permalänk
Medlem

Jag kommer förbi på saft & bulle när det blir varmare ute & tittar på "vidundret".

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hjälpsam

Hurk! 9x120 rads, hade det vart tänkt att köra dem helt passivt?

Läckert med 2x285, pump, moderkort, minnen och gfxkort tänkt till det? Samt vad är syftet med burken?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd

Vilken maskin!

Ser ut att bli ett diskret monster.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

ser ju nice ut men jag undrar bara hur du ska få plats med allting bara. ska bli intressant och se hur du lyckas lösa det problemet.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, kommer följa tråden

Permalänk
Medlem

Inga problem med att få plats med grejerna. Den understa radiatorn kommer att hänga 'under datorn', dvs den kommer inte att ta någon plats i lådan om man undantar slangarna/kopplingarna. Fläktarna till den kommer sedan att hänga under radiatorn, det är därför jag har ben på lådan.
Jag kommer att ha 2st hårddiskar under DVD-brännaren som ska bli vattenkylda. Det verkar gå att få en fin kurva på slangen därifrån till grafikkortet. Det blir bara ett grafikkort (idag ett X800GTO2) då det inte känns som att jag har behov av att köra SLI.
Chipsetten kommer inte att bli vattenkylda i dagsläget pga att (om jag räknat rätt) de kommer att strypa flödet för mycket. Ev kommer jag att köra parallella chipset-block sen men jag vill hitta en regulator först som garanterar lika flöde till bägge. Men har man 120mm-fläktar som blåser genom radiatorn så tänkte jag använda det flåset till chippsen. Funderar på en kanal i plexi för detta men vi får se.
Ev. kommer jag även att använda 'sugfläkten' i nätagget till att dra luft in genom en radiator. Tyvärr passade inte S12 600W som jag tänkt men det går alltid att göra en 'adapter'.

Det kommer iaf inte att bli lika trångt i den lådan som i den som jag har idag. Jag har en Midi-tower från typ -98 i ATX-format. Gissa om det var trångt att få i E-ATX-kort i den. hehe

EDIT: skruvis, saft och bullar och OC och lite benchmark kanske...

Permalänk
Medlem

/najs

feta grejer du har att göra med

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blossa

Jag har en Midi-tower från typ -98 i ATX-format.

EDIT: skruvis, saft och bullar och OC och lite benchmark kanske...

Är det chieftec lådan du köpte hos Ali?

Kalas!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Är det chieftec lådan du köpte hos Ali?

Kalas!

Nej, det är inte den. Den är ju stor ju! hehe Jag TROR det är nån gammal HP-låda. Jag kanske kan fixa bilder på den senare idag, ska iväg och sätta upp staket hos morsan idag...

Permalänk
Discokungen

Herregud! Får verkligen moderkortet (E-ATX va?) plats på den moderkortsplåten? Vad ska du använda för vattenblock? Grafikkort?

Edit: första och viktigaste regeln på SweC: läs innan du frågar Gulligt ändå!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

Du får slänga upp lite andra bilder på din hårdvara, ryktades om att du skaffat ett par riktigt mysiga cpu:er i en annan tråd...;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Du får slänga upp lite andra bilder på din hårdvara, ryktades om att du skaffat ett par riktigt mysiga cpu:er i en annan tråd...;)

2*285 Opty då? Gör som jag: läs igen! (rubrik alltså)

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
2*285 Opty då? Gör som jag: läs igen! (rubrik alltså)

Jepp, det ryktades om två sånna;) Både i rubrik och i en annan tråd... Men lite dator porr är ju mysigt så posta bilder så min amd64 3700+ SD får blåskärm av prestanda avunsjuka...=)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Blir inget mer idag. Jag har precis kommit hem från påskmiddag å staketsnickrande... Jag har iaf slipat och lackat en gång idag. Diskettenheten fick sej en dusch med svart grillfärg osså. Aluminiumprofilerna är monterade på insidan av dörren. I morgon är ytterligare en sån där dum dag. Ska iväg typ 8 timmar... *suck*

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Du får slänga upp lite andra bilder på din hårdvara, ryktades om att du skaffat ett par riktigt mysiga cpu:er i en annan tråd...;)

Ingen direkt bild men iaf...:
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=80142&...
Fick dem för rätt hyfsat pris... 13.600 för bägge med frakt och avgifter. Då förlorade jag ändå ca 600kr pga att valutakursen ändrades samma natt som mina pengar överfördes.

Ang. träet: Lådan är betsad med först 'mahogny mörk' och sedan, nästan innan den torkat, 'mörk valnöt'. efter det slipning och sen 'mörk valnöt' igen. Lådan är liiite mörkare nu än jag egentligen hade tänkt men det duger. Var dock lite orolig när den var lila ett tag... hehe

Permalänk

K, bra pris, synd p.g.a. valuta kursen. Varit med om liknade saker. Du får posta fler bilder sen, är ju dator porr av högsta klass.....;)

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Inte hänt så mycket sen sist. Det skulle kunna behövas ett lager lack till men jag har tröttnat på all väntetid. Jag har även upptäckt att det är väldigt svårt att slipa så att lådan ser 'sliten och använd' ut.
Jag har iaf måttat lite fästen och sånt som behövs inne i datorn och ska försöka fixa dem imorgon. Jag har fixat lite på baksidan av lådan idag iaf och testmonterat lite:

Permalänk
Medlem

/najs

bra val av träslag

Permalänk
Medlem

det ser ut att bli nice detta

Visa signatur

:)

Permalänk

Nice, har för mig att man anitngen ska ha riktigt grovt sandpapper eller riktigt fint för att få trä att se slitet ut....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Nice bygge hörru. Smart tänkt med att sätta radiatorer på sidan av chassit. Dock vad ska du med 3 radiatorer till

Visa signatur

D630 laptop med heldött batteri

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AdaaM
Nice bygge hörru. Smart tänkt med att sätta radiatorer på sidan av chassit. Dock vad ska du med 3 radiatorer till

Hehe, det här kanske:

Citat:

2x285 Opty

?
Sen att det ser grymt är ju en annan fördel.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem

Åkte på lite bakslag idag... Jag har sånna här:
http://www.dangerdenstore.com/product.php?productid=197&cat=7...
Tanken var att göra en 5¼-balja i antingen plexi eller trä. Dock har jag på något vis i tankegången lyckats att vända hårddiskkylaren upp-å-ner! så jag saknas ungefär 3mm från fronten räknat då jag måste undvika krock med mammakortet/slangkoppling. En lösning hade varit att 'putta in' CD-spelaren dessa millimeter men det såg inte så snyggt ut. Jag har nu bockat till 2st spikband som jag tänkte sno om hårddiskar och CD-spelare. Kommer säkerligen att funka men kanske inte så där jättesnyggt... Svartmålade blev de iaf.

Jag har även gjort ramar i trä till topp- och front-radiatorerna som ska sitta inne i lådan och hålla fast dem. Jag gjorde även 2st 'ribbor' att lägga i botten på lådan, dels som nätagget ska vila på dels att montera pumpen på. De ligger på tork just nu. Tveksam till att det blir läcktest innan fredag. Lackning, limning, torkning å annat smått tar en satans tid känns det som.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Nice nice

Vad blir dom exackta specen på burken sedan?

Killen har fått storhetsvansinne han letar efter extrema 7900 kort ... kommer att bli ett intressant besök hos honom i sommar.^^

Det är ett sådant här han fått på hjärnan.. eller var det hjässan???? ^^
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=8794621033

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Cooolish!

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Blir la Quad SLI då men då låvar jag att den där 600W nätdelen kommer sacka ASAP Minimum för det är 800W helst 1kW å det i regel med EN dual core processor i den klassen så med 2st så är det ingifär samma krav ca 800-1000W PSU med 2st vanliga 7900GTX + 2X Dual Core opterons med det moderkortet efter vad jag sett folk testat sig fram till och då snackar vi inte Q-tec nätag utan RICKTIGA server grejor som levererar JUCE i kW området

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Blir la Quad SLI då men då låvar jag att den där 600W nätdelen kommer sacka ASAP Minimum för det är 800W helst 1kW å det i regel med EN dual core processor i den klassen så med 2st så är det ingifär samma krav ca 800-1000W PSU med 2st vanliga 7900GTX + 2X Dual Core opterons med det moderkortet efter vad jag sett folk testat sig fram till och då snackar vi inte Q-tec nätag utan RICKTIGA server grejor som levererar JUCE i kW området

Jag är medveten om att agget kommer att vara i klenaste laget, men jag har förberett en plats för ett ev. nätagg till.

Jag jagar inte grafikkort så där desperat, jag behöver egentligen inte mycket mer än vad jag har. Men dyker det upp så att man kan få t.ex. 2st 7900GTX för runt 6-7000 så slår jag nog till. Just de som skruvis länkade till blev det nog inget med. Det var inte 'högstbjudande' utan 'best offer'. Skillnaden mellan dessa är att säljaren måste godkänna ett 'best offer' för att det ska bli affär. Jag har inte hört av säljaren och misstänker att det inte blir någon affär då...

Permalänk
Medlem

Hur många Gb ram blirt da? Fick du mitt PM då behöver jag i alla fall många Gb i ram typ blir 4Gb totalt sedan varav jag kommer ha 1.5Gb som tmpfs vid kompilering hehe. Sedan köra lite anndra OS inne i linux så drar det ju sitt te.

Permalänk

Alltså jag måste bara påpeka att det är helt värdelöst med 3 360mm raddar, vattenflödet kommer bli plågsamt dåligt och prestanda på sin höjd kanske 1c bättre.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560