PHP-fråga om att skicka variabler via webbläsaren

Permalänk
Hedersmedlem

PHP-fråga om att skicka variabler via webbläsaren

Jag har knåpat lite med CSS och DIVar och tror mig ha kommit på en lösning för att kunna köra divar som en frame (säkert inte den bästa).

Jag tänkte att man tar en DIV och kör en include på en fil där genom PHP

<div id="main"> <?include $page; ?> </div>

Det jag vill är att kunna byta namn på variablen page till tex "soppa.php" Jag har för mig att borde kunna göra det med index.php?page=soppa.php men det har inte riktigt funkat som jag ville.

Samtidigt måste default på $page om inget anges vara "main.php".

Någon som har skrivit php borde kunna ge mig en lösning relativt snabbt?

Permalänk
Medlem

det du vill ha finns under klistrat http://www.punbb.org/articles/php.html#sql_injections scrolla ner lite till switch-satsen, där har du de du vill ha.

Tips: läs hela sidan, där finns mycke nyttig info

mvh Fredrik

Permalänk
Hedersmedlem

Usch vad dåligt av mig att inte läsa det klistrade, jag gjorde några googlesökningar men gav upp då jag inte har någon aning om terminologin inom PHP. Märkte dock att det var lite krånligare att includera ett galleri än vad jag trodde från början.

Gallerit skapar automtiskt tumbnails ifrån vart den ligger (trodde jag) men tydligen är det från vart den körs, för även om indexet för gallerit ligger i en separat mapp så när den blev requried så genererade den tumbs till alla bilderna som låg i indexmappen. Jaja nu behövs det en hel del jobb.