Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X2-Legend
kommer G80 (8800, blir senare 8900 som lär vara nån senare kommande ultraversion om deras namnsättning fortsätter) i september lär x1950xt få det jobbigt. Vad jag förstått ska G80 ha 32 pipelines och 16 pixelshaders samt en hög klock (700mhz+), eller det är åtminstonde vad The Inquirer försöker säga. Om ATI då släpper sitt R600 med 64 Pipelines (48 pixelshaders och 16 pixelpipelines i unifiedshaders) och en klock mellan 700-900mhz borde det i teorin vara väldigt snuskigt snabbt eftersom R600 då kommer ha 24 pipelines mer än G80. Alltså kan man göra en snabb beräkning med lite fritt tagna klocker:

G80: 32 pipelines x 700mhz = 22400 flytpunkter
R600: 32+24 pipelines x 700mhz = 33600 flytpunkter

Om allt i praktiken vore som detta (vilket det sällan är) kommer R600 vara 50% i en situation då nvidias pipekonfiguration utnyttjas på sin top?

Drömmande mitt framtida extremt heta (både bokstavligt och figurativt) grafikkort.

Tror du själv på att Ati skulle lansera ett Gkort med 64pipelines ??
Dom Gkorten som Ati har idag är på 16 pipelines, vi får nog vänta minst 1 år innan vi får se något Gkort med 64 pipelines tror jag.

EDIT: läste fel my bad, fast du kan inte blanda ihop pixelshaders och pixelpipeliens och plusa dem ihop, det är alldeles skumt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Det finns goda skäl till det

Dx9
Dx10

Kom ihåg att det är microsoft som gjort bilderna och dom har ju (minst sagt) ett ekonomiskt intresse av att få DX10 att se bättre ut. Bland annat verkar dom slagit av HDR i DX9 bilden, vatten shadern i DX9 bilden är dessutom väldigt primitiv det ser ut att var väldigt likt Far Cry, ett spel vars demo släpptes alldeles i början av 2004 (tror jag) och det flyt riktigt bra på mitt 9600P, ett X1900 eller 7900 kan perstera mycket bättre än så.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
Tror du själv på att Ati skulle lansera ett Gkort med 64pipelines ??
Dom Gkorten som Ati har idag är på 16 pipelines, vi får nog vänta minst 1 år innan vi får se något Gkort med 64 pipelines tror jag.

EDIT: läste fel my bad, fast du kan inte blanda ihop pixelshaders och pixelpipeliens och plusa dem ihop, det är alldeles skumt.

Dock så kommer dem funka som både och i dx10 kort på ATI´s sida iaf eftersom dem har unified shaders. Som jag själv tror kommer öka prestandan nämnvärt i shader-intensiva spel.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Inte kan ni väl köpa DX10-kort? Ni måste ju vänta till DX11-korten kommer ut.. fast då när de kommer måste ni ju vänta till DX12-korten kommer ut!

DirectX 9.0 kom ut 2002 har jag för mig... DX10~2007...Vilket borde bli DX11 kanske 2010-2012 maybeee.
Väntar man på ett DX10 kort och plattform så är det nog värt det

Visa signatur

Dator 2006 :: E6420 @ 3.2Ghz :: GA P35 DS-4 :: HD2900XT:: 4GB Ballistix 1000mhz@5.5.5.15 ::
Dator 2010 :: i5 760 @ 2.8Ghz :: GA P55A UD3 :: GB GTX 460 :: 4GB Corsair DDR3 1600mhz
Dator 2016 ::