Permalänk
Medlem

19v ström.

Hej. Kan en laptop gå isönder av att man stoppar 19v i den? Även fast amperen är hälften så låg som den vanliga strömmen är? 19v 2,1A i en laptop som tål 16v 4,5A? Eftersom den laddar inte. När man stoppar in adaptern dvs. Den svarar inte alls.
Om de nu är läget, vad kan ha skadats? moderkortet? Inget ser bränt ut eller något. har provat dra ut massa kablar, wlan kortet, minnet, cpun, allt och stoppat in igen. Inget händer. Har även clearat cmos.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, du kan skada spänningsregulatorer och liknande. Exakt hur det är kopplat vet jag inte.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Går det att laga? har skruvat upp laptopen och kollat, ser inga skadade kretsar lödningar eller ngt.

Permalänk
Medlem

Ja lämna in den till det stället där du köpte den.. du får nog betala en peng eller tre för det dock:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Datorn tål inte 4.5 A, den drar 4.5 A. Du kopplade in ett nätagg som bara klarade av att ge 2.1 A. Inte så smart heller.

Permalänk
Medlem

Åfan.

Får väl sälja den i delar på blocket eller ngt isåfall då. fan va dum jag är. Ångrar verkligen vad jag gjorde. Jag snacka me en kille på IBM han sa att utan garanti skulle de kosta ett par tusen att laga. Han sa att de förmodligen var moderkortet som var isönder. Skulle kunna byta de själv, men jag kan inte få tag på ett sådant moderkort. Fy fan va dum jag är ÅÅH.

Datorns spec för övrigt
Centrino teknologi
1,86GHz Pentium M
512mb ddr2 pc4200
40gb hdd
ATI X300 mobility radeon 64mb
WLAN
CD/RW DVD
15" skärm

Men alltså. Tror att datorn funkar hur bra som helst på batteri, Bara det att den inte svarar när man kopplar in adaptern.