Vilka spel kan jag spela med vilket grafikkort?

Permalänk
Medlem

Vilka spel kan jag spela med vilket grafikkort?

Hej, jag är normalt sett inte en särskilt "intresserad" datorspelare. Nu går jag dock i dator-köp-tankar och är väldigt osäker på vilken dator jag bör köpa. Jag läste en tidigare fråga som kommer att likna min väldigt mycket. Jag funderar på två HP datorer, detta är bärbara sådanna.

Jag vill spela "hitman 4" samt "splinter cell 4", kanske "rainbox six vegas". Jag har försökt hitta rekommendationer på systemkrav till dessa spel men vet ändå inte riktigt vad detta betyder.

Spelar i mitt fall grafikkort/processorn stor roll om jag också vill prova på audio/videoredigering samt CAD programmering?

De två datorerna jag funderar på är:

HP Pavilion dv6184 samt HP Pavilion dv6189. (Hur skapar jag länkar?)

dv6184:
- Processortyp
Intel® Centrino® Duo Mobile-teknik
Intel® Core™ 2 Duo-processor T5600
1,83 GHz , Nivå 2-cache på 2 MB, 667 MHz busshastighet

- Standardminne
1024 MB
DDR2 667 MHz
Stöder upp till 2 GB DDR2-minne
(2 x 512 MB)

- Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 7400
med 256 MB TurboCache™-videominne inklusive 128 MB grafikminne

dv6189:
- Processortyp
AMD Turion™ 64 X2 Mobile-teknik TL-56
Nivå 2-cache 512 KB +512 KB, Upp till 1 600 MHz systembuss som körs i AC/DC-läge 35 Watt

- Standardminne
2048 MB
DDR2 667 MHz
Stöder upp till 2 GB DDR2-minne
(2 x 1 024 MB)

- Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 7200
Upp till 256 MB TurboCache™-videominne

Så frågan går ut på; klarar jag att spela "mina" spel samt alt. de program jag listad, på dv6189:an? Blir datorn enormt mycket bättre, prisvärd och håller längre om jag istället kör på dv6184:an?

Tackar för svar!

Permalänk

Re: Vilka spel kan jag spela med vilket grafikkort?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av willel
Hej, jag är normalt sett inte en särskilt "intresserad" datorspelare. Nu går jag dock i dator-köp-tankar och är väldigt osäker på vilken dator jag bör köpa. Jag läste en tidigare fråga som kommer att likna min väldigt mycket. Jag funderar på två HP datorer, detta är bärbara sådanna.

Jag vill spela "hitman 4" samt "splinter cell 4", kanske "rainbox six vegas". Jag har försökt hitta rekommendationer på systemkrav till dessa spel men vet ändå inte riktigt vad detta betyder.

Spelar i mitt fall grafikkort/processorn stor roll om jag också vill prova på audio/videoredigering samt CAD programmering?

De två datorerna jag funderar på är:

HP Pavilion dv6184 samt HP Pavilion dv6189. (Hur skapar jag länkar?)

dv6184:
- Processortyp
Intel® Centrino® Duo Mobile-teknik
Intel® Core™ 2 Duo-processor T5600
1,83 GHz , Nivå 2-cache på 2 MB, 667 MHz busshastighet

- Standardminne
1024 MB
DDR2 667 MHz
Stöder upp till 2 GB DDR2-minne
(2 x 512 MB)

- Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 7400
med 256 MB TurboCache™-videominne inklusive 128 MB grafikminne

dv6189:
- Processortyp
AMD Turion™ 64 X2 Mobile-teknik TL-56
Nivå 2-cache 512 KB +512 KB, Upp till 1 600 MHz systembuss som körs i AC/DC-läge 35 Watt

- Standardminne
2048 MB
DDR2 667 MHz
Stöder upp till 2 GB DDR2-minne
(2 x 1 024 MB)

- Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 7200
Upp till 256 MB TurboCache™-videominne

Så frågan går ut på; klarar jag att spela "mina" spel samt alt. de program jag listad, på dv6189:an? Blir datorn enormt mycket bättre, prisvärd och håller längre om jag istället kör på dv6184:an?

Tackar för svar!

TurboCache på grafikkorten menas att det delar minne med ram minnena vilket inte är speciellt bra. och ska du ha ett grafikkort så satsa på 256mb och uppåt.

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk

Ingen av dem kommer nog klara de där spelen så värst bra.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Ok väldigt fint med snabba svar. Hur "högt" behöver gå för att klara spelen (då), ni säger minst 256mb men om vi tittar på NVIDIA, vad kan kortet då heta?

Permalänk

personligen köpte jag mig ett gainward bliss 7950GT 256mb
alla spel jag har kört har gått finfint på max inställningar.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325487

Visa signatur

|i5 2500k@4ghz |Gigabyte z68X-ud3h-b3|
Gigabyte HD7970 |16GB corsair xms3 1600 mhz|HDD 2 Tb|

Permalänk
Medlem

Ok går den in i en bärbar dator?

Permalänk
Medlem

Kolla in den här sidan http://www.notebookforums.com/thread157799.html där finns en bra sammanställning av grafik på bärbara. Inga benchmark men en bra guide ändå. Ska du spela bör du försöka hitta en bärbar med något av dessa chip i nämnd ordning för prestanda
Nvidia: Go6600 Go7600 Go7700 Go7600GT Go7800 Go7900
ATI: Mobility X700 X1600 X1800 X1800XT
I din prisklass (utifrån dina tidigare förslag) skulle jag leta efter ett Go7600 eller X1600 i första hand.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

jätte bra, eftersom jag har kikat på HP så "måste man" gå upp till 17"-stlk, vilket känns lite onödigt eller tråkigt. då kan man få en dv9091 men följande specifikationer:

- Processortyp
AMD Turion™ 64 X2 Mobile-teknik TL-60
Nivå 2-cache 512 KB +512 KB, Upp till 1 600 MHz systembuss som körs i AC/DC-läge 35 Watt

- Standardminne
1024 MB
(2 x 512 MB)
DDR2 667 MHz
Stöder upp till 2 GB DDR2-minne

- Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 7600
med 256 MB dedikerat videominne

detta låter ju bättre enligt er, och frågan blir då om ni kan konfirmera att detta kommer att funka bra. det finns en värsting också på HP (dv9072) men frågan är om den är värd ytterligare 3000:- (tot. 16000:-)?

- Processortyp
Intel® Centrino® Duo Mobile-teknik
Intel® Core™ 2 Duo-processor T5600
1,83 GHz , Nivå 2-cache på 2 MB, 667 MHz busshastighet
Intel® PRO/Wireless 3945 802.11a/b/g inbyggt trådlöst LAN

- Standardminne
2048 MB
(2 x 1 024 MB)
DDR2 667 MHz
Stöder upp till 2 GB DDR2-minne

- Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 7600
med 512 MB dedikerat videominne

Behöver jag 512MB, kommer detta märkas av, är detta prisvärt?

Tack för all hjälp hitills och förhoppningsvis resten!

Permalänk
Medlem

Om dessa spel har någorlunda normala krav för dagens 3d spel så kommer du inte att kunna lira dem med speciellt bra grafik på någon av de listade datorerna tyvärr.. Dom kommer dock troligen att fungera.

Visa signatur

C2D 6750@3,2Ghz | Gigabyte-DS3| 7900GTO@650/800 | Corsair 2x1024Mb | Antec 182 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willel
jätte bra, eftersom jag har kikat på HP så "måste man" gå upp till 17"-stlk, vilket känns lite onödigt eller tråkigt. då kan man få en dv9091 men följande specifikationer:

- Processortyp
AMD Turion™ 64 X2 Mobile-teknik TL-60
Nivå 2-cache 512 KB +512 KB, Upp till 1 600 MHz systembuss som körs i AC/DC-läge 35 Watt

- Standardminne
1024 MB
(2 x 512 MB)
DDR2 667 MHz
Stöder upp till 2 GB DDR2-minne

- Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 7600
med 256 MB dedikerat videominne

detta låter ju bättre enligt er, och frågan blir då om ni kan konfirmera att detta kommer att funka bra. det finns en värsting också på HP (dv9072) men frågan är om den är värd ytterligare 3000:- (tot. 16000:-)?

- Processortyp
Intel® Centrino® Duo Mobile-teknik
Intel® Core™ 2 Duo-processor T5600
1,83 GHz , Nivå 2-cache på 2 MB, 667 MHz busshastighet
Intel® PRO/Wireless 3945 802.11a/b/g inbyggt trådlöst LAN

- Standardminne
2048 MB
(2 x 1 024 MB)
DDR2 667 MHz
Stöder upp till 2 GB DDR2-minne

- Grafikkort
NVIDIA® GeForce™ Go 7600
med 512 MB dedikerat videominne

Behöver jag 512MB, kommer detta märkas av, är detta prisvärt?

Tack för all hjälp hitills och förhoppningsvis resten!

Ja det beror ju på vad du menar med att vara värt. Om du vill kunna spela på den så har du inte något val. Ska du inte spela så är det inte alls värt det. Hur som helst är en bärbar inget bra alternativ om du vill kunna spela nya spel.

Du säger att att du vill kunna spela nya hitman och nya splintercell och om det då är prisvärt att lägga 3000kr till. På den frågan säger jag ja. Men 3000kr till för ett lite bättre grafikkort är inte prisvärt enligt mig, men då ska ju inte jag heller spela några av dessa spel.

Finns det ingen tanke på vanlig stationär dator istället om du nu vill kunna spela spel. Det är betydligt lättare och billigare att uppgradera också.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Hmm, jag började tråden med funkar dessa två datorer med delat 256MB turbocash att spela spel på. Nej du behöver nog minst ha 256MB dedikerat minne. Så jag frågar igen, kan ni konfirmera att denna dator med just 256MB dedikerat video-minne funkar att spela på. Nej du behöver ett 512MB minne istället. För så tolkar jag "Om du vill kunna spela på den så har du inte något val."

Jag kommer nog inte spela så fruktansvärt mycket, blev lite tänd på att döda folk i Hitman/Splinter Cell, men personligen skiter jag nog i om spelet inte är så "snyggt" som det kan bli på den dyraste datorn man kan köpa. Jag önskar att man ska kunna se att man håller i en köttyxa och att det inte ska vara alltför segt.

Givetvis förstår jag (efter att ha kikat) att man får mer för pengarna med en stationär dator. Den är lite jobbigt att kånka på bara!

Så spelar det ingen roll att uppdatera till ett NVIDIA® GeForce™ Go 7600
med 256 MB dedikerat videominne, för att spela dessa spel - utan måste jag ha ett 512MB kort?

Tackar för visar intresse! (och bra svar!)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willel
Hmm, jag började tråden med funkar dessa två datorer med delat 256MB turbocash att spela spel på. Nej du behöver nog minst ha 256MB dedikerat minne. Så jag frågar igen, kan ni konfirmera att denna dator med just 256MB dedikerat video-minne funkar att spela på. Nej du behöver ett 512MB minne istället. För så tolkar jag "Om du vill kunna spela på den så har du inte något val."

Jag kommer nog inte spela så fruktansvärt mycket, blev lite tänd på att döda folk i Hitman/Splinter Cell, men personligen skiter jag nog i om spelet inte är så "snyggt" som det kan bli på den dyraste datorn man kan köpa. Jag önskar att man ska kunna se att man håller i en köttyxa och att det inte ska vara alltför segt.

Givetvis förstår jag (efter att ha kikat) att man får mer för pengarna med en stationär dator. Den är lite jobbigt att kånka på bara!

Så spelar det ingen roll att uppdatera till ett NVIDIA® GeForce™ Go 7600
med 256 MB dedikerat videominne, för att spela dessa spel - utan måste jag ha ett 512MB kort?

Tackar för visar intresse! (och bra svar!)

Hur mycket dedikerat videominne det sitter på grafikkortet är inte så intressant. Det viktigaste är att det är en bra GPU. Geforce Go 7600 duger men är inte jättebra. Det är svårt att hitta billig speldator om man ska köpa en bärbar. För 5000-6000kr får man en bättre stationär speldator.

Permalänk
Medlem

På ett Go7600 kort spelar den nog ingen prestandamässig roll med 256 eller 512Mb dedikerat minne såvida minneshastigheterna är de samma i båda utförandena.

Visa signatur

C2D 6750@3,2Ghz | Gigabyte-DS3| 7900GTO@650/800 | Corsair 2x1024Mb | Antec 182 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willel
Hmm, jag började tråden med funkar dessa två datorer med delat 256MB turbocash att spela spel på. Nej du behöver nog minst ha 256MB dedikerat minne. Så jag frågar igen, kan ni konfirmera att denna dator med just 256MB dedikerat video-minne funkar att spela på. Nej du behöver ett 512MB minne istället. För så tolkar jag "Om du vill kunna spela på den så har du inte något val."

Jag kommer nog inte spela så fruktansvärt mycket, blev lite tänd på att döda folk i Hitman/Splinter Cell, men personligen skiter jag nog i om spelet inte är så "snyggt" som det kan bli på den dyraste datorn man kan köpa. Jag önskar att man ska kunna se att man håller i en köttyxa och att det inte ska vara alltför segt.

Givetvis förstår jag (efter att ha kikat) att man får mer för pengarna med en stationär dator. Den är lite jobbigt att kånka på bara!

Så spelar det ingen roll att uppdatera till ett NVIDIA® GeForce™ Go 7600
med 256 MB dedikerat videominne, för att spela dessa spel - utan måste jag ha ett 512MB kort?

Tackar för visar intresse! (och bra svar!)

256 mb minne räcker gott och väl, men däremot själva grafikporcessorn i 7600go är ju inte den bästa, borde ungefär motsvara ett 7600gs ?? så det duger men förvänta dej inga underverk.

Permalänk
Medlem

Ska du köpa en bärbar för att kunna lira nyare spel på så får du punga ut med uppemot 20 tusen.
Visst du kan köpa en med x1600 eller go7600 men de korten presterar inte särskilt bra alls och går inte att jämföra prestandamässigt med sina stationära varianter.

Denna kanske kan vara något:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=111629

Permalänk
Medlem

Wow det här forumet är verkligen SUPERBT. Tack så väldigt mycket för ALLAS olika svar, jag håller på att slita mig itu för att välja rätt dator. Uppemot 18-20 tusen är för mycket för en bärbar (- när man har en hyra på 5,3).

Jag tänker (nog?) köra på dv9091. Givetvis finns det bättre - men faktiskt finns det också sämre. Jag hittade spel-systemkrav på discshop.se (tycker annars det varit svårt att hitta vad egentligen spelen kräver). Splinter Cell och CS Source rekommenderar 256MB - och detta kanske betyder att man behöver ha ett ÄNNU bättre grafikkort än detta. Isf får jag väl avstå dessa.

Ni har iaf fått mig att lägga på ett par tusen och byta upp mig till en 17". Det kan ni vara glada för! Tack så mycket än en gång för alla intressanta och förståeliga (för en obekant) förklaringar.

Permalänk

Tänk på att antalet mb på grafikkortet gör det mycket bättre. Det finns grafikkort med 512 mb minne som inte klarar spel som rekommenderar 256. Och om det hade funnits grafikkort med 1024 mb minne så hade det inte behövt vara bättre än ett med 256.

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Jättebra, tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sippe555
Tänk på att antalet mb på grafikkortet gör det mycket bättre. Det finns grafikkort med 512 mb minne som inte klarar spel som rekommenderar 256. Och om det hade funnits grafikkort med 1024 mb minne så hade det inte behövt vara bättre än ett med 256.

Eh hur menar du nu? Nu måste du ha skrivit fel va? Om du försökte säga att minnesmängden inte har så stor betydelse utan vilken gpu är viktigare så har vi redan sagt det!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk

Det skulle såklart vara ett INTE med i första meningen^^.

Och enligt vad jag ser på ginza så kräver de 256 mb internminne(inte grafikminne), vilket du klarar galant ändå ;).

Visa signatur

AMD 5600+ X2, HD3850 256 MB, 4 GB DDR2 800 MHz, 1Tb HDD

Permalänk
Medlem

Från Hitman forums grafikkortsrekommendation för hitman 4:
Mid Range - The comfortable cards. Ideally, this is where you'll want to be (or where you want to go if you're upgrading on a budget) to have a good experience. Some of these are getting pretty dated now, but they meet and exceed the minimum specs for the game. They also have a good cost/performance ratio, and are superior to the majority of the FX series (FX5800 and under)
* Radeon X800GT & Radeon X800RX (8 pipe) Mobile
* GeForce Go 6600
* Mobility Radeon X700
* Mobility Radeon X1600
* Mobility Radeon 9800 (= X800SE on desktop)
* GeForce Go 6800
* GeForce Go 7600 (8 pipe)
* Radeon X850XT Platinum Edition Mobile
* Mobility Radeon X800
* Mobility Radeon X800XT

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Jaha Lungre, vad betyder då detta för min del? Just nu går jag ju i tankarna på ett GeForce Go 7600. Ingen aning om det är åtta-pippigt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slappyjoe
personligen köpte jag mig ett gainward bliss 7950GT 256mb
alla spel jag har kört har gått finfint på max inställningar.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=325487

Vad har det med saken att göra?.. Han snackar ju bärbart här.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Hmmm, jag vet inte varför de angett pipes på vissa av korten. Spelar ingen roll då jag tror alla Go7600 har 8 pixel pipelines.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Medlem

var har vi flyttats?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av willel
var har vi flyttats?

till bärbara sektionen ^^

7600go tror jag kommer kunna spela spelen med någolunda kvalite. Min laptop med 7600go klarar bf2342 på max upplösning (1680x1050) och medel/high quality så det bör inte vara några problem för dig och köra splinter cell o hitman

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan

Permalänk
Medlem

Tror inte denna HP'n hade så hög upplösning och just kvalitetsmässigt behöver det inte vara sådär uberfint! Jätte bra svar, nu har jag nog kunnat ena mig om vad jag ska välja.

Permalänk

Asus har ju ett par 15.4-datorer med 7600-kort i som inte är så överdrivet dyra. Hur högt kan du tänka dig att gå i pris? Jag kan rekommendera att surfa runt i kategorin "speldatorer" på www.prisjakt.nu och leta efter, framförallt, datorer med nvidia 7600-kort. De verkar efter mina efterforskningar lite bättre än radeon x1600-kort. Det är dock inte speciellt stor skillnad mellan 7600-kort och x1600. Om man skulle köpa en dator med x1600 (gäller också datorer med 7600-kort) så måste man vara säker på att det är minst 256mb dedikerat minne då flera tillverkare verkar försöka blåsa folk genom att stoppa in 128mb dedikerat och resten av minnet lånas av ramminnet. Det "lånade" minnet verkar inte vara någonting att ha överhuvudtaget..