Produkttest: MSI NX8800GTS 320 MB

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: MSI NX8800GTS 320 MB

Med det nya grafikkortet 8800GTS är det tänkt att Nvidia skall sätta press på ATI genom att leverera ett DirectX 10-kapabelt kort i 3000-kronorsklassen. Man har även släppt en del på tyglarna och vi kommer få se många fabriksöverklockade kort, ett av dem skall vi se närmare på redan nu.

Läs produkttestet: MSI NX8800GTS 320 MB

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Riktigt intressant kort ! Lite info om temp vore fint om produkttestet ska uppdateras..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Hedersmedlem

Var tänkt att bli mer om temperatur med mera, men det hoppas jag kunna återkomma med.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Avstängd

Väldigt intressant kort :D. Kanske blir 2st sådana här nästa år

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Var tänkt att bli mer om temperatur med mera, men det hoppas jag kunna återkomma med.

Temperatur lär ju inte säga så mycket. Det beror ju helt på hur systemet är upplagt, om du har tur med bra kontakt i kylaren, hur kylaren är designad etc. Det bästa hade varit strömförbrukning, med det kanske är bortom ramarna för vad er testrigg klarar av?

Just 8800GTX och andra nya grafikkort verkar ingen vara intresserad av att mäta strömförbrukning på, konstigt nog. Vissa har försökt men inte ens lyckats..

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

Jävligt schysst prestanda för under 3000kr

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk

Ser väldigt intressant ut för mig!

När är det planerat att dessa ska lanseras? (Om det stod i testet så missade jag det, sorry!)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minarelli
Ser väldigt intressant ut för mig!

När är det planerat att dessa ska lanseras? (Om det stod i testet så missade jag det, sorry!)

Det lanserades idag, stod nog inte uttryckligen i testet eller någon annanstans.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk

:O! Kanon!

Hur lång tid brukar det ta innan grejorna kommer till hyllorna i Sverige efter lanseringen?

Permalänk
Medlem

Intressant att se den skillnaden som finns där om jämnför minnesmängd när man sitter med lite högre upplösningar.

http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2926&p=3

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Bra jobbat att få till en test!

Men ni måste testa i Oblivion...... seriöst....

Inget annat spel idag är så tuff mot gpu'n. Ni vet det... jag vet att ni vet det.... så sluta maska

Permalänk
Hedersmedlem

Verkar vara ett riktigt kanonkort. Det enda spelet jag bryr mig om är HL2/Source och där ser man ju (hos Anandtech) att skillnaden är så gott som obefintlig!

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

Skiljer en 1000 spänn mellan 640mb varianten och 320 varianten vad rekommenderar ni swec då som slutsats?

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

320MB-versionen känns ganska tagen efter att ha läst dessa test

Visa signatur

Driver Darsgärde Lantbruk

Permalänk
Medlem

finns redan att beställa på komplett ;D e välldigt sugen sj

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Skiljer en 1000 spänn mellan 640mb varianten och 320 varianten vad rekommenderar ni swec då som slutsats?

Försökte förmedla i testet att det beror mycket på köparen dvs. vad man använder kortet till för spel och med vilka inställningar. Så det är inte solklart. Själv skulle jag klara mig gott på en med 320 MB och jag tror inte jag är ensam

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Njä jag ska nog ha den med mer minnsesmängd då jag spelar Vanguard. Blir nog en prestandaskillnad ala BF2 på det.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

"The performance of the NVIDIA GeForce 8800 GTS 320MB is very solid in most cases. It is possible for the reduced amount of onboard memory to severely retard the capabilities of the G80, as we have seen in a few select cases at high resolutions with AA enabled. Battlefield 2 was the hardest hit by the memory size decrease with AA, rendering the game unplayable at 2560x1600 with 4xAA (while without AA, framerates approach the 100fps cap). Of course, most gamers don't have 30" panels, and 1600x1200 and 1920x1200 really seem to treat this card well"

Jag spelar aldrig med AA så ett 8800 GTS 320Mb skulle jag nog nöja mig med om jag måste ha DX10 stöd lite fort.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

men om man lirar cs:source i 1280x1024 på max med alla saker duger väl 320Mb versionen långt? o alla andra spel i 1280 upplösning?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
men om man lirar cs:source i 1280x1024 på max med alla saker duger väl 320Mb versionen långt? o alla andra spel i 1280 upplösning?

Har för mig alla i 8800-serien erbjuder mer prestanda änn vad något 79xx kort kan erbjuda (lite osäker på 512mb versionerna).
Ser att du har ett 7900GT i signen så om du kan lira CS: Soruce i det du sa så klarar nog 8800GTS 320Mb bättre än ditt nuvarande.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

2995:- inkl moms för ett Albatron 8800GTS 320MB på http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105501

Är Albatron ett märke man vågar köpa? Eller varför skulle man inte våga köpa ett "okänt" märke?

Permalänk
Medlem

Alla kort som säljs är helt ok. Vissa är dock kända för att ha extra hög kvalitet. Framförallt Asus, Sapphire o EVGA är kända för att kanske kunna överklocka lite högre än sina konkurrenter, eller ha lite jämnare bildkvalitet (rakare kanter, bättre färger etc).

I 90% av fallen skiljer det dock ingenting. Men det är som med minnen. man vet att no-name funkar i 90% av fallen men det kan kännas shysst med corsair i datorn.....

Permalänk

ingen. svart. pcb. oförlåtligt!

mx: alla korten tillverkas på samma ställe oavsett vad det sitter för märke på dem

Permalänk
Medlem

riktigt nice azzå

Visa signatur

SPHX1900XT256mb|250GB@233GBsata2|C2D 1.86@2.1 ghz E6300| MSI Neo-F|DDR2 2x512|Hiper530W|SennhieserPC-150|Creative 7500 mus|Chassie APLUS CaseQubic svart :D
Windows XP + SP2 :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sanosuke555
ingen. svart. pcb. oförlåtligt!

mx: alla korten tillverkas på samma ställe oavsett vad det sitter för märke på dem

GPU från nVidia, minnen från Samsung och PCB från Foxconn? Brukar ta ett tag innan någon frångår referenslayouten och designar egen PCB.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

fast dom brukar nog inte designa egna heller tror jag. Dom bara ner lite snällt om en annan färg när foxconn fått lite mera kapacitet i produktion. Och om dom är riktigt ambitiösa så hittar dom några smådelar som kan bytas ut mot bättre för att klocka högre.

Men då måste det ha gått ett tag. Första 6 månaderna är nog alla kort likadanna, precis som sano skrev.

Permalänk
Medlem

ett tips för köpsugna... shg har dem (OC-variant) för 2934kr
http://www.shg.biz/link.asp?goto=infobox&varenr=2084078

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Skiljer en 1000 spänn mellan 640mb varianten och 320 varianten vad rekommenderar ni swec då som slutsats?

sant, finns billigare också.... bryr mig inte så mycket om upplösningen, 1024 räcker bra, men prestanda osv.....

Visa signatur

Q6600, Dominator 8500,IP35 Pro,8800GTS,Corsair 550W, Antec Ninehundred Two

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad dom ska hitta på nästa gång? Jag menar spelen har ju inte hängt med i utvecklingen alls. Om man kan köpa ett kort för 3000kr och få +100 FPS i 90% av alla spel i 1024x768 - varför ska man då uppgradera i framtiden?

Speltillverkarna måste hitta på något i hästväg för att pressa de här korten... och det är nog bäst för nVidia o ATI/AMD det. Annars kanske ingen behöver uppgradera om 1-2 år...

ska bli intressant att se vart det här slutar

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MX510.
2995:- inkl moms för ett Albatron 8800GTS 320MB på http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010105501

Är Albatron ett märke man vågar köpa? Eller varför skulle man inte våga köpa ett "okänt" märke?

Albatron är inget okänt märke, dock så klassas de väl som "budget-märke" men jag förstår inte varför egentligen, deras kort brukar ligga i topp när de gäller att prestera och priset är oftast bland dom lägsta, kan bero på att dom inte är klockvänlig och att kartongerna inte innehåller spel m.m. Själv så håller jag mig till XFX, Gainward och ASUS, deras kort kan man alltid lita på.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it