Intel släpper NDA på Core 2 Extreme QX6800

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper NDA på Core 2 Extreme QX6800

Intel har idag släppt sitt "non-disclosure agreement" för media världen över när det gäller processorn Core 2 Extreme QX6800 vilket är nytt flaggskepp, vilket märks dels på prestandan men dels också på prislappen.

Läs nyheten: Intel släpper NDA på Core 2 Extreme QX6800

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fina grejer.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Fint att ni räknar ihop frekvensen. Känns ju proffessionellt. Desutom räknade ni fel. Det blir 11.73.

TDP säger ju dessutom ingenting i intels fall.

Men det är ingen dålig processor det där. Inget jag kommer kasta pengar på dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fint att ni räknar ihop frekvensen. Känns ju proffessionellt. Desutom räknade ni fel. Det blir 11.73.

TDP säger ju dessutom ingenting i intels fall.

Men det är ingen dålig processor det där. Inget jag kommer kasta pengar på dock.

Vad duktig du är!

Kul att du kan räkna grattis!

Permalänk
Avstängd

Synd att den tydligen var lite känslig på frekvensen, men inget man kan klaga på då det redan finns tillräckligt.

FX-74 var bättre på ett fåtal grejer vilket jag tyckte var roligt. Skulle nog aldrig köpa dena processorn då den inte är helt överlägsen på vissa saker, visserligen behövs det nog ej.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fint att ni räknar ihop frekvensen. Känns ju proffessionellt. Desutom räknade ni fel. Det blir 11.73.

TDP säger ju dessutom ingenting i intels fall.

Men det är ingen dålig processor det där. Inget jag kommer kasta pengar på dock.

Det blir exakt 11,72.

Visa signatur

Utbildad datortekniker/elektriker.
Pluggat Optoteknik.
Eget företag under konstruktion.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fint att ni räknar ihop frekvensen. Känns ju proffessionellt. Desutom räknade ni fel. Det blir 11.73.

TDP säger ju dessutom ingenting i intels fall.

Men det är ingen dålig processor det där. Inget jag kommer kasta pengar på dock.

2,93 * 4 = 11,72... Så det är väl snarare inte du som inte kan räkna.

Och Om de nu hade räknat fel på 0,01, who gives a shit?
Däremot hade det varit skillnad om de hade räknat fel helt åt helvete, typ = 12,86 eller något.

Visst, jag vet inte exakt hur det fungerar, men har också fått uppfattningen av att det inte går räkna ihop kärnors hastigheter på det viset, men de kanske gjorde det av en viss anledning.
Ex. att det är väldigt många som faktiskt räknar så när de är ute efter en processor och för att visa hur mycket bättre denna är så gjorde dem även så här, för att göra en förenkling. Men man tycker kanske att de skulle flikat in med att det är lite opålitligt att räkna ut det på det viset... Dunno...

Sen vet jag inte exakt vad TDP innebär och vad som man ist. skulle använt sig av (enl. dig), men de har kommit över info om den nya processorns specs på området, så jag ser inget dåligt med att de tagit med det i nyheten och jämfört med tidigare modeller.
Om det däremot hade varit så att TDP-värden är oprecisa att jämföra mellan olika tillverkare (som du antyder) Och de hade jämfört med ex. en AMD-CPU, då hade det ju varit en annan sak. Men de jämför ju med andra Intel-CPUs så.

Visa signatur

Systemet: Win10 x64, SilverStone Temjin TJ08-E, Corsair RM650X 650W, Intel i5 3570k, Be quiet! Shadow Rock Slim, ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC, Asus P8Z77-M Pro, 16GB Corsair Vengaence LP, Samsung 860 QVO 1TB, Asus VG248QE 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
2,93 * 4 = 11,72... Så det är väl snarare inte du som inte kan räkna.

Och Om de nu hade räknat fel på 0,01, who gives a shit?
Däremot hade det varit skillnad om de hade räknat fel helt åt helvete, typ = 12,86 eller något.

Visst, jag vet inte exakt hur det fungerar, men har också fått uppfattningen av att det inte går räkna ihop kärnors hastigheter på det viset, men de kanske gjorde det av en viss anledning.
Ex. att det är väldigt många som faktiskt räknar så när de är ute efter en processor och för att visa hur mycket bättre denna är så gjorde dem även så här, för att göra en förenkling. Men man tycker kanske att de skulle flikat in med att det är lite opålitligt att räkna ut det på det viset... Dunno...

Sen vet jag inte exakt vad TDP innebär och vad som man ist. skulle använt sig av (enl. dig), men de har kommit över info om den nya processorns specs på området, så jag ser inget dåligt med att de tagit med det i nyheten och jämfört med tidigare modeller.
Om det däremot hade varit så att TDP-värden är oprecisa att jämföra mellan olika tillverkare (som du antyder) Och de hade jämfört med ex. en AMD-CPU, då hade det ju varit en annan sak. Men de jämför ju med andra Intel-CPUs så.

Det var ju inte att de hade räknat fel som han ville få fram. Han menade att det var oprofessionellt att räkna ihop kärnorna, och jag kan inte annat än att hålla med...
Jag tror inte att det fanns någon anledning att räkna ihop kärnorna utan det vara bara en miss från skribentens sida.

Permalänk
Medlem

Jepp har en QX6700, men det lär väl inte vara en bra ide att sälja QX6700 o köpa en QX6800 ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fint att ni räknar ihop frekvensen. Känns ju proffessionellt. Desutom räknade ni fel. Det blir 11.73.

TDP säger ju dessutom ingenting i intels fall.

Men det är ingen dålig processor det där. Inget jag kommer kasta pengar på dock.

Samma gamla Boris

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DarKzY
Jepp har en QX6700, men det lär väl inte vara en bra ide att sälja QX6700 o köpa en QX6800 ?

Det beror ju helt på om du anser det vara värt det. Min ekonomi hade inte blivit glad

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

*Fniss Boris :)* Vilken "exakt" siffra man får ut beror helt på hur noga man mäter bussen!

266x4 ger FSB, Multipliern är 11x.

266x11 = 2,93GHz (Varje kärnas frekvens, Vi har bara 3st värdesiffror!)

266x11x4 = 11,7GHz (om vi ska vara noga, fortfarande bara 3st värdesiffror!)

266,00MHz (x4) ger 1064,0MHz FSB, 2926,0MHz per kärna och 11,702GHz
266,660MHz (x4) ger 1066,64MHz FSB, 2933,26MHz per kärna och 11,7330GHz

Orka?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Planering:
1. Bli rik eller iallafall få ett djävligt välbetalt jobb.
2. Uppgradera

Visa signatur

I've... seen things

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av appoc2013
Så det är väl snarare inte du som inte kan räkna.

Akta negationer.

Permalänk
Avstängd

Lyckades med det jag ville ungefär.
Ville bara belysa att jag är trött på att folk räknar avrundat.
Avrundar man den till 2.9GHz så blir det 11.6 om man ska vara så oproffesionell och räkna ihop det. Avrundar man till 3 så blir det 12GHz.
2.93 är en avrunding och räknar man med avrundningar så kan summan bli fel sen.
Började väl med nötterna som envisades med att påstå att 166MHz buss på 12 i multiplier blev 1992Mhz.
I detta fallet i nyheten så skiljer det ju ändå med 133MHz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Ville bara belysa att jag är trött på att folk räknar avrundat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Desutom räknade ni fel. Det blir 11.73.

Läs mitt tidigare inlägg. Busshastigheten är aldrig helt konstant iallafall så ditt uttalande spricker ändå!

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Fint att ni räknar ihop frekvensen. Känns ju proffessionellt. Desutom räknade ni fel. Det blir 11.73.

TDP säger ju dessutom ingenting i intels fall.

Men det är ingen dålig processor det där. Inget jag kommer kasta pengar på dock.

Citat:

Frekvensen ligger på 2,93 gigahertz (gånger fyra) så skulle man slå ihop dem blir det ungefär 11,72 gigahertz.

Dom påstår ingenting, dom bara spånar lite.

TDP betyder kort & gott precis vad den betyder en thermal design.

Citat:

The TDP is typically set not to be the most power the chip could ever draw (such as by a power virus), but rather the maximum power that it would draw when running real applications.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
TDP betyder kort & gott precis vad den betyder en thermal design.
http://en.wikipedia.org/wiki/Thermal_Design_Power

Han (Boris) har rätt i vad han skriver. Intel och AMD mäter TDP på olika sätt, tror AMD uppger MAX effekt, medans Intel uppger ett medel.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

130 watt tdp är lite för högt tycker jag.

10 000 kronor här i Sverige är lite för mycket tycker jag.

Det borde finnas nån ISO standard eller nånting, nån standard typ för mätning av TDP på en processor.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog

Läs mitt tidigare inlägg. Busshastigheten är aldrig helt konstant iallafall så ditt uttalande spricker ändå!

Busshastigheten. Baseras på 33.33333~ så den trots att den inte är konstant så kan man ju räkna på den.
Dålig matematik att inte ta med alla värdesiffror när man räknar om det påverkar slutresultatet.

Permalänk
Medlem

Det är fortfarande bättre än AMDs 4x4 plattform. Två stycken FX74:or á 125W STYCK, blir ju 250W för en "quad core" (egentligen bara fyra kärnor utan att vara en riktig quad core).

Att räkna ihop frekvensen har jag inte sett sen dubbelkärninga processorer infördes.

Att processorn är på "11,72GHz" borde ju betyda att den kör enkeltrådade applikationer jättefort... eller?

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Avstängd

undra va den gör på ln2 sen en bit över 5ghz kommer den göra säkert

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Han (Boris) har rätt i vad han skriver. Intel och AMD mäter TDP på olika sätt, tror AMD uppger MAX effekt, medans Intel uppger ett medel.

Skrev jag något annat?

Citat:

The TDP is typically set not to be the most power the chip could ever draw (such as by a power virus), but rather the maximum power that it would draw when running real applications.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Citat:

(egentligen bara fyra kärnor utan att vara en riktig quad core).

Hihi.

Permalänk

nu börjar vi känna igen Intelpriserna

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Akta negationer.

Just det. Sluta kontaminera i form av dubbla negationer. Det blir annars kontradiktion i den språkliga logiken.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .se
Vad duktig du är!

Kul att du kan räkna grattis!

Sorry OFF-T

Det var en mycket korkad kommentar. Att komma till en sida som en gröngöling och börja spydkommentera medlämmar är inget smart min vän. Om du vill behålla ditt inlogg och slippa onödiga varningar som jag och många andra har, så är det bäst för dig om du skriver med mer trevliga kommentarer. Annars är det ut från sidan som gäller, det vore tråkigt.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Innan jag kommer till det väsentliga, hur orkar femtioelva noobs bråka om ett räknefel?

Någon som kan reda ut detta åt mig?

Någonstans här på Sweclockers gamla nyheter fanns det en länk till ett test där man testade Supreme Commander med en QX6700. Man hade också simulerat tester med tvåkärniga respektive enkelkärniga processorer genom att stänga av X-antal kärnor på processorn.

I vilket fall så visade testet att SC var ospelbart med en enkelkärning processor vilket det nu inte är. Så kan någon svara mig varför de i testet tror att man kan simulera en enkelkärning processor med samma frekvens som QX6700 genom att stänga av 3 kärnor i processorn? Kan man det?

Har jag missat något väsentligt i testet eller? Någon som läste det? Det enda jag kan tänka mig är att det konstiga resultat beror på att de kör med 8 spelare. Det skulle då förklar varför deras "enkelkärniga "processor ger ett så dåligt resultat.

(Hittade länken) http://www.sweclockers.com/nyhet/5664-supreme-commander-med-f...

Permalänk
Avstängd

Non-disclosure agreement (NDA) suger.

Visa signatur

Mozilla Firefox - Rediscover the Web!