Datorbutiken.com vill ha DINA synpunkter. Hjälp oss bli ditt förstahandsval!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag har ett förslag som jag tror skulle göra det lite mer roligt/mer förstående när man går in på "Bygg din egen dator" Jag tycker att man ska kunna se mer vilken produkt man kan välja mer och inte bara en lista. Tror det skulle vara bra för dem som är seriösa när dem köper delar och även vill vara lite bekväma

Visa signatur

E7200 @ 3.16Ghz | Antec Three Hundred | Fractal Design Newton 500W | Samsung Spinpoint 320GB | Leadtek GTX 260 896MB | 2x2GB (Tot. 4GB) A-Data DDR2 800Mhz | Gigabyte GA-EP35-DS3 | Windows Vista Ultimate 64-bit |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8bergsson
tycker det är skit tråkigt att ni inte har ett dugg i lager nästan.tänkte lägga en order på 4500 hos er men ingen av dom 3 sakerna inns i lager och jag behöver dom nu så tyvärr får jag beställa från någon annan ...

Tror många andra gör som datorbutiken och försöker hålla nere lagret under sommaren.

Permalänk

jo visst finns de säkert men ja behöver saknerna NU och är andra affärer har sakerna i lager tilli stort sett samma pris så tänker ja inte vänta på att DB ska få in dom i lager.

Visa signatur

|C2Duo E6750|Gigabyte P45-DS3|Ati 4850|Corsair 2GB|1*320 Samsung|2*160 Seagate|1*640 WD|Antec SonataIII|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 8bergsson
jo visst finns de säkert men ja behöver saknerna NU och är andra affärer har sakerna i lager tilli stort sett samma pris så tänker ja inte vänta på att DB ska få in dom i lager.

Självklart. Men jag tror många gör likadant, som sagt.

Permalänk

Mina erfarenheter av Datorbutiken har varit positiva, men senast jag handlade där var flera år sedan. Det verkar tyvärr ha gått utför sedan dess.

Jag beställde för två veckor sedan ett antal komponenter: ett moderkort, en processor, ett minne och två hårddiskar. Jag var fullt medveten om att allt inte fanns i lager men det mesta väntades komma in inom rimlig tid och jag hade inte jättebråttom så det var helt okej för mig.

Det mesta började också bli klart för leverans men moderkortets leveransdatorn ändrades gång på gång, även datum som skulle vara "bekräftade" ändrades. Nu, över två veckor efter lagd beställning, är det återigen försenat.

Jag började tröttna på att vänta, även om jag inte hade bråttom var 15-16 dagar utan klara besked mer än jag tyckte mig behöva tåla.

Jag ringde till Datorbutiken och blev först frånkopplad efter närmare 6 minuters köande (då på plats ett i kön). När jag ringde tillbaka hade jag lite tur, trodde jag, jag var från början den andra personen i kön och snart blev jag först, men trots det fick jag vänta i 17 minuter innan någon svarade. Så långa kötider för så korta köer är inte rimligt men det var inte första gången. Förra gången jag ville höra om dom visste något om min orderstatus, efter ungefär en veckas väntan, satt jag i kö i 38 minuter.

När jag väl fick prata med någon så var det tvärstopp, dom visste ingenting och tyckte allt var i sin ordning och att jag bara var dum som ringde in. (Det sa dom inte rakt ut men tonläget var det.)

I väntan på moderkortet hade dessutom alla övriga produkter fått en prissänkning och jag tyckte att dom i alla fall kunde justera priset till nuvarande försäljningspris, dom har ju faktiskt inte skickat sakerna. Till deras heder kan jag väl säga att dom faktiskt sänkte priset på processorn och minnet men hårddiskarna som totalt gav störst prisskillnad för mig vägrade dom sänka eftersom mina produkter var "reserverade ur en dyrare relverans".

Det kan tyckas småaktigt men av princip tycket jag det är fel att betala mer än vad butiken säljer produkten för nu, om den inte levererats. Jag har ingen lagstadgad rätt till det men jag tycker att det skulle vara ren goodwill från företagets sida. Speciellt som det knappast skulle kostat dem många ören.

Det kanske inte känns som mycket att klaga över men på det hela taget har jag aldrig varit med om ett sämre kundmottagande än datorbutikens. Nonchalant telefonförsäljare, felaktiga leveransdatum och långa telefonköer gör att jag kommer undvika datorbutiken framöver.

Jag avbeställde till slut det försenade moderkortet. Detta efter att ha pratat med Dustin homes försäljare (som svarade efter bara någon minut). Han bekräftade att dom skulle få in moderkortet om två dagar och att jag defintivt skulle kunna få ett moderkort ur den leveransen. Datorbutiken hade när jag frågade dom ingen aning om när dom skulle få en leverans.

Den övriga ordern lät jag ligga kvar hos Datorbutiken då allt redan var leveransklart. Nu hoppas jag bara att det levereras också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas Lundh
text

Lita inte på "leveransklart". Jag hade en order som bekräftades och sedan blev det leveransklart. Efter en vecka kontaktade jag dem och undrade varför det hade varit "leveransklart" i en vecka. De hade ingen aning om vad som hade hänt. Dock så löste dem det omgående.

Datorbutiken verkar vara ganska kaotiskt och stressigt nu, inget i lager och ordrar som glöms bort och kundtjänst som har dålig attityd (inte alla dock!).

Permalänk
Inaktiv

Är väl kanske kaos nu under semestern.

Det är inte mycket till bortförklaring, dock.

Lite dålig stil där.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tipsa DB om att börja svara på mail igen. Det är i mina ögon oacceptabelt att en modern webshop nuförtiden inte lyckas svara på ett mail efter 4 dagar.

Håller även med Loxus, skylla på semestern är otroligt svagt. Varje gång man hör den bortföklaringen undrar man om företaget aldrig gett de anställda semester innan.

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Är inte reklamen för Asus EEE 701 här på swec fel? 2990:- står det, men klickar man kommer man till db.com där det står 2490:-.

Permalänk

jag ogillar att inte nån svara på kundservice frågorna, skickade en fråga för typ en vecka sen, har inte fått svar än... Anställ fler som kan svara på frågor?

O sen montering, hur kan montering av en dator ta 15-20 dagar? Är man kunnig tar väl en dator max 1 timme o sätta ihop?

Beställt ett datorplockpaket med montering o ser ut att få vänta 1 månad till

Permalänk
Medlem

Får nog säga som så många andra. Erat lager kunde varit bättre, tyvärr. Ska köpa en dator ifrån (delar), men det är bara minnena som finns inne.
Men jag vet att det är dyrt att hålla lager men hade nmi haft ett större lager skulle ni nog få mer kunder.

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ankan_84
Får nog säga som så många andra. Erat lager kunde varit bättre, tyvärr. Ska köpa en dator ifrån (delar), men det är bara minnena som finns inne.
Men jag vet att det är dyrt att hålla lager men hade nmi haft ett större lager skulle ni nog få mer kunder.

Dom har sagt förut att dom har mindre under semester. Borde börja komma in lagervaror nu tycker jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Dom har sagt förut att dom har mindre under semester. Borde börja komma in lagervaror nu tycker jag...

japp, har sett att andra nätbutiker har lite varor nu under semestern och det är förståligt.
Men jag har varit inne och småkollat lite under ett bra tag och det är mycket som inte finns inne under längre tider. Men men, hoppas det kommer in lite grejjer nu, så man kan lägga sin order:)

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk

Borde nog nämna att den resterande beställningen från Datorbutiken gick iväg som den skulle. Jag har fortfarande inte kunnat testa komponenterna men jag har ingen anledning att tro att det skulle vara några problem med dem.

Moderkortet har inte levererats än.

Permalänk
Medlem

Hej!!
Då jag har ledsnat totalt på uppskjutna datum för en hopplockad dator, så tänker jag avbeställa den. Saken är att jag redan betalat den, vilket jag ångrar nu i efterhand. Så frågan lyder, när kommer mina pengar in på mitt konto efter jag har avbeställt ordern?

Beställde datorn 7/7 och på chassit (Antec three hundred) står det: Försenad, avvaktar nytt datum. Från början skulle det komma den 12 eller 13.

Har provat mailat 3 eller 4 gånger, men inget svar så jag provar här. Spelar ingen roll om ni skickar grejerna i natt, jag kommer ändå att använda min "öppet köp" rätt. Så svara gärna rakt och snabbt så jag vet när jag kan beställa en ny dator från en annan butik.
MVH Jompe

EDIT: Grejerna hade levererats idag på förmiddagen, allt utom nätagget och chassit.

Permalänk
Medlem

Hej db-mannen ^^

Jag har några ganska små tips på förbättring.

* En sak som jag har märkt diskuteras ofta är extragodiset.
Mitt tips är att lägga några ikryssnings rutor på ens profil så man inte blir besviken om man får hem ngt som man inte gillar.
[ ] lakrids
[X] mint
[X] smörkola

* En liten miss på hemsidan är att om man trycker på "köp nu"-knappen så försvinner valet av sidor. t.ex för skruvar så står det:
"Visar resultat 1-3 av 7 Föreg. [1] 2 3 Nästa"
men om man köper ngt så försvinner det.
gäller inte bara för skruvar utan alla flikar.

* En underflik för datorkomponenter som är "Rekomenderat av Sweclockers" så man ser tex low/med/high budget rekomendationer av alla komponenter.

* En ikryssningsruta vid sökningen av nätagg så man kan välja att endast se modulära agg.

* Bonus-saker till till beställningar tex om man köper för X-antal kronor så får man med t.ex nyckelband, t-shirt osv. Gratisreklam på köpet. ^^

* Ett program liknande datorbyggaren för att se om alla komponenter passar ihop.

* Det borde finnas godis i kringutrustningen. ^^

* Ha ssd diskar i en egen flik under hårddiskar.

* Western Digital har släppt en ny serie som heter RE3 som ni bör kolla in och kanske lägga till i erat lager.
http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=489
märkte nu att era re2 diskare har samma id som re3 på WD hemsida
WD5002ABYS
WD3202ABYS
WD2502ABYS
Är det re2 eller re3 ni har hemma?

* Sätt in i kundvagnen när den får in alla komponenter tidigast.

som sagt är ändringarna inte på stora men om dem ändras så kan upplevelsen av eran hemsida bli ett steg närmare felfritt ^^

Jag ber om ursäkt om någon/några av mina punkter har nämnts tidigare.

Edit:
Jag kommer att beställa min nästa dator från er när bloomfield har släppts.

MVH
//Pedbor

pontus.edbor@hotmail.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pedbor

Vill tillägga att kommer att beställa detta snart:
http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Cart=417-37638

Är det bara jag, men varje gång jag tittar på någon annans kundvagn eller min egen för den delen, som stör mig på att bilderna hur sakerna packas längst ner på sidan är i oordning. För mig är det ett mysterium hur man kan sätta band och adresskort på paketet innan man har tejpat ihop det

Vet att det är en små sak, men ändå... Nästan samma sak som att önska någon god jul nu, mitt i sommaren

Permalänk
Medlem

Är det någonan som alltid trycker på "avbryt" istället för "öppna" på den där rutan när man ska öppna en sparad kassavagn? Jag har fortfarande inte lärt mig det fastän jag stött på den hundra gånger hittils ungefär. Pga Windows är jag helt hjärntvättad med at OK/Accpetera/Öppna -knappen är på Vänster sida, avbryt på höger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kontro
Är det bara jag, men varje gång jag tittar på någon annans kundvagn eller min egen för den delen, som stör mig på att bilderna hur sakerna packas längst ner på sidan är i oordning. För mig är det ett mysterium hur man kan sätta band och adresskort på paketet innan man har tejpat ihop det

Vet att det är en små sak, men ändå... Nästan samma sak som att önska någon god jul nu, mitt i sommaren

Har inte sett det tidigare men nu när du säger det så ser man XD och du har rätt det blir lite fel när man ser det.

Permalänk
Avstängd

Jag beställde precis varor för 3500kr, även fast samma delar (eller liknande) på pccity totalt sett var några hundra kronor billigare än datorbutiken då jag kan hämta varorna hos pc city i stockholm. (Ordernummer: 732238165)

Det som slog mig och fick mig att kolla andra butiker, var att nästan "allt" inte fanns i lager när jag kikade runt efter delar, det stog nästan alltid Obekräftad, tidigast 2008-07-28 eller Obekräftad, tidigast 2008-07-30.

Permalänk

Något som kan vara bra är att ha ett större sortiment. Om ni har fler saker inne så blir det troligare att man handlar där. Jag köpte t.ex. nyss en plasma TV, men inte från er. Dels för att den var billigare på ett annat ställe, men även för att jag behövde annat som jag inte tror ni har så mkt av. T.ex. plugg för betong, brödrost, dammsugare och diverse annat. Väldigt skönt när man kan beställa det mesta man behöver från ett och samma ställe.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

Hur länge har ni tänkt flytta fram leveransdagarna. Beställer från komplett nu. Leveransdagarna flyttas ju bara fram, skriv istället när ni får dom.

okey, det är semester men det finns ju fan ingenting i lager.

Permalänk
Medlem

ja speciellt grafikkort, inget toppkort i lager riktigt trist

Permalänk
Medlem

Tänker beställa en dator till en polare i dagarna men knappt någonting finns ju i lager, wassup with that? Nu lär det ju bli en beställning från något annat ställe verkar det som.

Permalänk

Även jag upplevde vid en beställning tidigare denna vecka att det verkade vara så gott som tomt på lagerhyllorna. Detta ledde till att 0 av de 5 artiklar jag köpte beställdes från DB. Trist!

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Avstängd

Jag kom på senare idag fredag att jag behövde 3 st hårddiskar också. men då det var ganska tomt överallt så valde jag ett beställa från pc citys komponentshop som dessutom har fraktfritt över 500kr..

Nu får jag iof iaf vänta på delarna från datorbutiken ska komma in i lager senast den 30:e sedan tar det väl en halv vecka till innan jag har dem.

Permalänk
Medlem

Ja det är väll inte så många som jobbar nu i semestertider. Jag brukar undvika att handla på sommaren, förutom ebay då.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Hade jag inte känt till datorbutikens förhållningstaktik sommartider
hade jag trott ni var på väg i konkurs.

Ni har ju skrattretande lite på lager.
Ingen annan butik i er storleksklass har så lite på lager.
Totalt fem (5) sorters moderkort till s775 i lager exempelvis.
Inet har 34 sorter på lager även under sommaren.

Inte blir ni mångas förstahandsval under sommaren iaf när
ni struntar i kunderna.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan bara hålla med Sumitomo, även om jag har mycket svårt att tro enda anledning är sommaren. Jag trodde inte DB var ett "källarföretag" med så begränsade resurser att rimlig lagerhållning under lågsäsong är uteslutet.

För snart en månad sedan skrev DB detta:

"Woland - Detta skall delvis ses som tillfälligt men vi har blivit lite mer restriktiva med vad vi lagerhåller som "bra att ha på hyllan". Vi skall ju givetvis lagerhålla med fokus på det som snurrar bäst, och detta är också det som snabbast tar slut. Det senaste jag hörde från inköp var dock att vi är på gång att fylla på efter att ha varit restriktiva med inköpen inför sommaren (läs: lågsäsong).

Det känns ju inte direkt som "på gång" ska handla om en månad. Kanske har restriktiviteten gått längre än vad som vill erkännas. Anledningarna kan ju vara många.

Jag har iaf fått handla på annat håll varenda gång den senaste månaden pga datorbutikens bristande lager, och i mitt tycke, flummiga inleveransangivelser. Riktar man sig enbart till tonåringar, fine, då kanske det inte gör så mycket, men behöver man säkra leveranstider känns inte DB som ett säkert kort fn. IMHO, givetvis.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

OBS, dom har dåligt med varor på lagor för dom inte får handla på kredit längre ifrån deras "köpställe", det är sanningen och inget annat!

Visa signatur

Citera för svar!