Permalänk
Hedersmedlem

Frakttävling

Tog mina tre favoritbutiker. Datorbutiken.com Dustinhome.se och Komplett.se
Lade ordrar hos samtliga, samtidigt och med samma betalningsrutin (förskott/kort) Enbart lagervaror beställdes, nu ska vi se hur snabba de är, hur bra de packar och ett helhetsintryck, totalt ovetenskapligt med rätt intressant ur kundperspektivet.

Samtliga ordrar gjordes Jun 23, 2007 20:20 - 20:30

Datorbutiken säger att de har packat nu och inväntar upphämtning.
Dustinhome har redan hämtats och sorterats på stockholm söda, de har även skickat kollie ID
Komplett har bara bekräftat beställningen, inget mera.

The race is on!

Skall ta bilder på packning och embalage när de väl anländer tänkte jag, nu är det lite orättvist för det är olia varukategorier som jag beställt, så ni får ta det för vad det är, en kul grej helt enkelt.

Permalänk
Avstängd

Du borde beställt likadana prylar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CatFish86
Du borde beställt likadana prylar

*pfft*

Det får räcka med att det är samma speditör och fraktsätt, det är huruvida de får ut sakerna ur dörren jag är intresserad av

Permalänk

Ja, du skulle köpt tre kompletta datorer från varje ställe. Den som var minst trasig behöll du och sen skicka tillbaka dom andra två på öppet köp

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk

Roligt initiativ. Ska bli kul att se hur det går.
Detta blir en tråd att följa.

Permalänk
Medlem

Jag sätter en femöring på att Dustin Home vinner.
Just konsekvent snabba leveranser är ju lite av Dustins specialitet, och nuvarande status låter ju som att paketet kommit iväg ordentligt...

Det är väl möjligen en delad vinst det kan bli frågan om i det här läget...

Lite kul idé... Ska bli kul att se hur det slutar även om det kanske inte går att dra några säkra slutsatser...

(Det stavas "kolli")

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

ska bli kul att se! vad för varor exakt har du beställt och vars?

följer denna tråd med spänning.

100 kr på Dustin. nån emot?

mycket bilder på emballering önskas

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Re: Frakttävling

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Tog mina tre favoritbutiker. Datorbutiken.com Dustinhome.se och Komplett.se
Lade ordrar hos samtliga, samtidigt och med samma betalningsrutin (förskott/kort) Enbart lagervaror beställdes, nu ska vi se hur snabba de är, hur bra de packar och ett helhetsintryck, totalt ovetenskapligt med rätt intressant ur kundperspektivet.

Samtliga ordrar gjordes Jun 23, 2007 20:20 - 20:30

Datorbutiken säger att de har packat nu och inväntar upphämtning.
Dustinhome har redan hämtats och sorterats på stockholm söda, de har även skickat kollie ID
Komplett har bara bekräftat beställningen, inget mera.

The race is on!

Skall ta bilder på packning och embalage när de väl anländer tänkte jag, nu är det lite orättvist för det är olia varukategorier som jag beställt, så ni får ta det för vad det är, en kul grej helt enkelt.

Är det verkligen ok, att driva med företag såhär eller??

Permalänk
Avstängd

väldigt trevligt intiativ att någon helt oberoende gör något sånt

Permalänk

Re: Re: Frakttävling

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Är det verkligen ok, att driva med företag såhär eller??

Driva? Dom blir väll glada för att dom får grejer sålda.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Frakttävling

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zaturn87
Är det verkligen ok, att driva med företag såhär eller??

Om något av företagen i fråga tar illa vid sig, så har de ju bara sig själva att skylla. Det är ju de som har packat dåligt/dragit benen efter sig.

Visa signatur

Min webbsida!
"Svenskarna är välväxta, kraftiga, smidiga, i stånd att uthärda det hårdaste arbete, svält och nöd.
De är födda krigare, fulla av stolthet..." - Voltarie

Permalänk
Medlem

komplett blir ju fan inte forst if. har vantat *( hanske *hehe)p[ ett mbob och 2 patroner 5dagar och dom fanns i lager.ps till hamtbutik i sthlm

Permalänk
Hedersmedlem

Nu på morgonen medelade Komplett att de skickat försändelsen och bifogade kolli-ID.
Dustinhome skickade som sagt redan igår, men där har det inte hänt något mer på godsspårningen. Go posten
Datorbutiken.com har fortfarande statusen: "Leveransklar - Avvaktar leverans"

Permalänk
Medlem

spännande

jag har en liten fråga till folk här:

Om du ska beställa ngt från internet som är dyrare på sidan med snabb och bra frakt än på sidan med lite långsammare leveranser, går du på priset eller på leveransen?

Permalänk
Medlem

Det beror ju på hur akut man behöver det.

Visa signatur

E det så?

Permalänk
Hedersmedlem

Från Datorbutikens förstasida:

"Leveransgaranti Beställning av lagervaror senast 14:00 packas samma dag! (gäller vardagar)"

Packas? Jag försöker undvika att handla av dem efter konstanta problem med sena leveranser genom åren, men hur kan en packetering innebära leveransgaranti?

DBmannen kanske kan svara? Som vi ser här innebär deras leveransgaranti ingen leverans samma dag iaf.

Det vore kul om personer med erfarenhet av Datorbutiken på senare tid kan ge lite feedback, så att man vet om man vågar lita på den "nya" Datorbutiken när det gäller leveranstider. Det är många gånger jag lagt order hos konkurrenterna pga deras tidigare oförmåga att skicka saker i tid.

Eftersom en del verkar känsliga vill jag bara påpeka att detta inte är något påhopp på Datorbutiken, utan endast för att försöka få klarhet i om man vågar börja beställa från dem igen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle tro att det är den vanliga visan så här års, semestertider, semestervikarier, samt att det var midsommar så det blev en dag extra som ordrar kunde staplas på hög. Eller så är den skickad redan, men de har inte medelat något kollinr. När allt är levererat och framme så kommer man ju kunna se till baka till transportstegen och se hur det har gått för respektive företag.

Permalänk
Medlem

MultiMan, jag beställde en komplett dator (ej ihopsatt) i måndags den 18 runt nio på kvällen. Den packades på tisdag och skickades dagen efter. Den var i alingsås (i postombudet där jag bor) på torsdagen, men pga posten så skickades den tillbaka till terminalen. (anl till detta är för att posten har nya rutiner mm och det har uppstått några problem med dem. Eller kvinnan som svarade i telefon hos posten sa iaf så när jag ringde och klaga). Eftersom det var helgdag på fredag så hände det inget, men jag kunde hämnta ut den på måndag. Så man kan säga att det tog tisdag, onsdag, torsdag och måndag (4 dagar) tills jag fick det.

Jag beställde en till grej hos DB på torsdag morgon (4st RAM minnen) som jag först skulle köpa av komplett men det var ca 200 kr billigare på DB så. Dem minnena fick jag på måndag. Alltså tog det torsdag och måndag (2dagar) tills jag fick dem. En helt okej leveranstid med MYCKET bra packning. Jag tappade hårddisken i golvet från ca 1.5m höjd utan att den gick sönder. (Jag skulle ta bilder men blev för ivrig och slet upp och monterade skiten). En guldstjärna i kanten får dom också pga mängden av godis dom skickade med.

Slutsatsen är väl att det var inget krångel från datorbutikens sida utan postens. Packeteringen var superb och leveranstiden (åtminstonde minnena) var inte lång alls.

Permalänk
Medlem

Synd du inte tog med Multitronic (MC) för då hade sett ut såhär:
Dag 1 beställning
Dag 2 mail från MC, DVD:n du köpt kan bara köpas i 15-pack. Vi har lite problem med lagret.
Dag 2, jag tillbaka: Vilka kan jag beställa 1 st. av då?
Dag 3, MC: Jag kan skicka en lista om du vill?
Dag 3 Jag: Stryk DVD:n har köpt den på annat håll.'
Dag 4: grejerna skickas
Dag 5 Posten: Företagspaket till privatperson, skickat för omsortering (GRRRRRRR..., skickligt Multitronic.)
Dag 6, posten sorterar.
Dag 7 Hämtar paket
Dag 8, får AVI från posten...
Dag 8, ger feedback till multitronic angående deras skojiga lagerstatus, Svar: Jo. vi vet vi ska ordna det inom 30-60 dagar...

Första och sísta gången man shoppade på Multitronic.

Angående paketen så vinner Dustin, sedan Komplott och sedan DB. DB kommer nog långt efter de andra.

Permalänk
Avstängd

Är rätt lätt att veta vem som kommer vars..

1: DustinHome
2: Komplett
3: Datorbutiken

Sen kan det finnas omständigheter som gör att det blir problem så man ska inte haka upp sig utan göra flera beställningar för att få ett resultat.. 1 gång säger egentligen ingenting då det kan vara slump. Men en sak är säker DustinHome KOMMER ALLTID VINNA! men DB och Komplett är sega as always, där striden är

Permalänk
Avstängd

dubbel, sry

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Synd du inte tog med Multitronic (MC) för då hade sett ut såhär:
Dag 1 beställning
Dag 2 mail från MC, DVD:n du köpt kan bara köpas i 15-pack. Vi har lite problem med lagret.
Dag 2, jag tillbaka: Vilka kan jag beställa 1 st. av då?
Dag 3, MC: Jag kan skicka en lista om du vill?
Dag 3 Jag: Stryk DVD:n har köpt den på annat håll.'
Dag 4: grejerna skickas
Dag 5 Posten: Företagspaket till privatperson, skickat för omsortering (GRRRRRRR..., skickligt Multitronic.)
Dag 6, posten sorterar.
Dag 7 Hämtar paket
Dag 8, får AVI från posten...
Dag 8, ger feedback till multitronic angående deras skojiga lagerstatus, Svar: Jo. vi vet vi ska ordna det inom 30-60 dagar...

Första och sísta gången man shoppade på Multitronic.

Angående paketen så vinner Dustin, sedan Komplott och sedan DB. DB kommer nog långt efter de andra.

haha komplott, den va bra!

Visa signatur

1: 3600x-16GB-1070ti
2: 1600x-16GB-580x
3: fx8350-16GB-1050ti

Permalänk
Medlem

Komplott vinner för mig. Min xbox 360 skickades redan på söndagskvällen och var framme dagen efter på ICA.

Jag beställer oftast under helger, faktisk oftast på söndagar. Beställer jag på en söndag från DB eller Dustin får jag hem leveransen tidigast på Torsdag om jag beställer på en söndag.

Visa signatur

Hiroshima 45, Tjernobyl 86, Windows 95.

Leeloo Dallas Multipass

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MephistoisBlind
Komplott vinner för mig. Min xbox 360 skickades redan på söndagskvällen och var framme dagen efter på ICA.

Jag beställer oftast under helger, faktisk oftast på söndagar. Beställer jag på en söndag från DB eller Dustin får jag hem leveransen tidigast på Torsdag om jag beställer på en söndag.

Jag är inte med på varför din Dustinbeställning skulle komma fram "tidigast på torsdag" om du lägger en beställning på söndagen, kan du utveckla det lite? (Jag hade trott att det skulle ligga hos ditt postombud på tisdagen.)

(Dock låter det ju lite imponerande att Komplett skickar saker under helgerna...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MephistoisBlind
Komplott vinner för mig. Min xbox 360 skickades redan på söndagskvällen och var framme dagen efter på ICA.

Jag beställer oftast under helger, faktisk oftast på söndagar. Beställer jag på en söndag från DB eller Dustin får jag hem leveransen tidigast på Torsdag om jag beställer på en söndag.

Haha vilket bullshit, hur kommer det sig att större delen av svenska folket som beställer från Dustin alltid får sin order snabbast.. Men för dig tar det 4 dagar?

*Inlägg redigerat av Mental*
Skippa spydigheterna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Det vore kul om personer med erfarenhet av Datorbutiken på senare tid kan ge lite feedback, så att man vet om man vågar lita på den "nya" Datorbutiken när det gäller leveranstider. Det är många gånger jag lagt order hos konkurrenterna pga deras tidigare oförmåga att skicka saker i tid.

Jag lade en order hos db.com för några veckor sedan. En del saker var inte i lager och det visste jag när jag beställde. Inga problem där.

På onsdag eftermiddag förförra veckan gick sakerna till packning. Sakerna skickades på fredag eftermiddag.

Paketen (två kollin) kom till min ICA-butik utan problem (företagspaket som gick raka vägen), men jag fick dock ingen avi i brevlådan. Det gick dock fint att hämta ut paketen med kollinummer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Jag är inte med på varför din Dustinbeställning skulle komma fram "tidigast på torsdag" om du lägger en beställning på söndagen, kan du utveckla det lite? (Jag hade trott att det skulle ligga hos ditt postombud på tisdagen.)

(Dock låter det ju lite imponerande att Komplett skickar saker under helgerna...)

Posten hämtar väl inte paket under helgerna ;/

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem

Handlar också på Dustin o komplett, dustin vinner.

Köpte ett chassi på dustin en SÖNDAG dum som man e. chassit kommer till ica i alingsås (där jag bor) på onsdan. sen ska posten skicka ett brev om att paketet har anlätt (stavning?) brev kommer inte på lördagar o söndagar så det kom på måndagen. En hel vecka alltså..
Processor på komplett tog två dar, hämtade ut prollen utan att ha "uthämtnings-pappret" funkade faktiskt;)

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Posten hämtar väl inte paket under helgerna ;/

Posten hämtar visst paket under helgerna..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laxieboy
Posten hämtar väl inte paket under helgerna ;/

Komplett skickar ju dock från Norge, så de har ju någon specialare jämfört med svenska butiker, som lämnar paketen direkt till Posten.

Kanske är det så att de i sitt första leveranssteg (fram till Posten) kan få sakerna hämtade på söndagen, så att de kommer med Postens måndagleverans.

Det är den enda förklaringen jag kan tänka mig, annat än att MephistoisBlind skulle fara med osanning då...

Edit: (Ja, eller om Komplett kan få Posten att hämta paketen från dem i Norge... Det vetetusan. Det verkar ju nämligen som att de paket de skickar till Sverige aldrig passerar det norska postsystemet.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304