Radeon HD 4800 ger AMD klirr i kassan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
En förlust kommer inte göra det lättare för AMD. nVidia är dominerande o kommer fortsätta det, när det gäller ekonomiskt. De har budget för utvekling, forskning, PR osv. som AMD kan bara drömma om. Att HD48xx gav en extra peng i AMD tomma kista indikerar inte alls att AMD är på någon uppgång.

När man säljer mycket får man intäkter. Kanske ATI har satt underpriser på sina kort, men det verkar som de tar igen det på kvantiteten. 4800-serien har blivit väldigt uppmärksammad. Vad vet jag, heh.

Brukar inte posta några kommentarer, men det vore kul att se mer objektivitet på Sweclockers forum... och mindre "x ÄGER och y är skit" etc etc.

När konsumenter väljer det som är bäst, då främjas en sund konkurrens. Jag tror inte på att stödköpa saker. This is not Soviet Russia. Men i det här fallet handlar det inte om det. Det handlar om det som är bäst, vilket är 4870X2

Visa signatur

Intel i9 9900K || Asus Maximus Hero XI || ASUS RTX 2080 || 32 GB (2x16) RAM @ 3000 MHz CL 15 || Samsung 970 EVO 1 TB m. m. || Asus ROG Swift PG348Q 34" 3440x1440

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Och där var mr negativ igång igen,kom igen var lite glad för amd/ati iafall då:))

Jag är glad, glad att nu får nVidia mer konkurans och vi får något nytt från de.

Jag är realistisk, inte negativ. Vissa får för sig av någon konstig anledning att bara för att HD48xx var en bra kort-serie för AMD så är det på något sätt indikation att AMD är på uppgång. Behöver inte alls vara det. Detta kan sägas när AMD har haft två-tre lyckade GPU-serie. Då kan folk "hurra" och slänga konfeti i luften.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam

Två lyckade i rad 3800-serien och 4800-serien.
4800-serien är mycket lyckad, men även 3800 serien var lyckad och Nvidia var tvungna att sänka sina priser rejält för att kunna konkurera mot dessa kort.
Det som ATI missade var egentligen bara 2900 serien, den kom för sent och var inte tillräckligt bra.
Och bland budgetkorten har ATI alltid kunnat leverera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Två lyckade i rad 3800-serien och 4800-serien.
4800-serien är mycket lyckad, men även 3800 serien var lyckad och Nvidia var tvungna att sänka sina priser rejält för att kunna konkurera mot dessa kort.
Det som ATI missade var egentligen bara 2900 serien, den kom för sent och var inte tillräckligt bra.
Och bland budgetkorten har ATI alltid kunnat leverera.

HD38xx skulle jag inte kalla lyckad, snarare bra. Denna serie va i gämvikt med nVidias kort. Och jag håller inte med dig att nVidia behövde sänka sina priser för att konkuerra mot AMD. 9600GT och 8800GT gjorde ett mycket bra jobb att hålla HD3870 i schack. När 9800GTX släpptes så var den mer än värdig konkurant gentemot HD3870X2.

Sen får du inte glömma X1800-serien som var ingen höjdare då den kom allt för sent och blev utbyt efter 3 månader.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

De går ju riktigt fint för ATI nu:) Inget att undra över, ja är helt nöjd med mitt 4850..

Visa signatur

ASUS P5K-E WIFI/AP::Intel Core2Duo E8400::4GB Kingston::ASUS EAH4850::Corsair HX520W::Antec P182b::1TB WD 16mb

Permalänk

Nu ska vi inte klanka ner på X1800 det enda felet va att den var försenad medan den uppbiffade X1900 inte var det , det presterade ju trorts allt bättre än den direkta konkurenten 7800.

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Jag har följt grafikkort marknaden ända sedan första 3dfx korten kom och jag ser i stort sett bara R600 som Atis största misstag och svåraste period.

Ser fram emot r870

Mitt Ati Rage 8mb var inget o hurra åt direkt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Nu ska vi inte klanka ner på X1800 det enda felet va att den var försenad medan den uppbiffade X1900 inte var det , det presterade ju trorts allt bättre än den direkta konkurenten 7800.

Tråden handlar inte om det. Men. 7800GTX 512mb utpresterade X1800XT i majoriteten av spel.

Smack prov:
http://www.hardocp.com/article.html?art=ODg1LDE0LCxoZW50aGlzd...
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=1

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Tråden handlar inte om det. Men. 7800GTX 512mb utpresterade X1800XT i majoriteten av spel.

Smack prov:
http://www.hardocp.com/article.html?art=ODg1LDE0LCxoZW50aGlzd...
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2607&p=1

Vilket var en specialmodell till 50% högre pris..

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klargplutte
Vilket var en specialmodell till 50% högre pris..

Vid den tiden då GTX 512mb släpptes var prissättningenf för den runt 650$. X1800XT kostade runt 600$. Så någon 50% högre pris var det inte änns nära.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ApemanT
När man säljer mycket får man intäkter. Kanske ATI har satt underpriser på sina kort, men det verkar som de tar igen det på kvantiteten. 4800-serien har blivit väldigt uppmärksammad. Vad vet jag, heh.

Inga underpriser alls. Utan rejäla vinster är vad det är. Ett HD4850 är bara marginellt dyrare att tillverka än ett HD3850. Som säljs för 673:- i sverige. Vinsten kan vara riktigt stor per kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Köper gärna ett 8800GT beggat för 500kr.:) för det är begagnat värdet på dom sedan 4xxx serien kom. Åtminstone om man kollar på prestandan.;) och ny priset...

Var hittar man 880gt beggat för 500kr?

Visa signatur

Canon 30D - BG-E2N - Canon 28/2,8 - Canon 50/1,8 - Tokina 100/2,8 macro - Sigma EX 70-200/2,8 - Mina Bilder
Marantz 2230 - NAD 2400 - H/K HD 970 - DIY HiVi F8 + Seas 27TDFC

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
HD38xx skulle jag inte kalla lyckad, snarare bra. Denna serie va i gämvikt med nVidias kort. Och jag håller inte med dig att nVidia behövde sänka sina priser för att konkuerra mot AMD. 9600GT och 8800GT gjorde ett mycket bra jobb att hålla HD3870 i schack. När 9800GTX släpptes så var den mer än värdig konkurant gentemot HD3870X2.

Sen får du inte glömma X1800-serien som var ingen höjdare då den kom allt för sent och blev utbyt efter 3 månader.

När ATI sänkte priseet på HD3870 var Nvidia tvugna att göra det samma för att hänga med pris/prestanda, sen "jag tycker inte" det är ren företags ekonomi och inte 2 barn (ATI/nvidia) i en sandlåda som leker

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Hade varit skönt ifall ATI kommit upp till runt 50% igen, men inte över det. Ingen av dom två företagen ska ha ett övertag. Utan max konkurans mellan dom så vi får låga priser

Ati 40% nVidia 40% och Intel 20% blir bra... då kan inte nVidia och Ati känna sig säkra....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vid den tiden då GTX 512mb släpptes var prissättningenf för den runt 650$. X1800XT kostade runt 600$. Så någon 50% högre pris var det inte änns nära.

Nog var skillnaden större än 50$ dock, 100$ enligt hardocp (1500kr enligt sweclockers egna test). Dessutom var ju 7800 GTX 512MB väldigt svårt att få tag på. Var ju uppenbart nåt de släppte bara för att förstöra X1800 releasen.

Som Klargplutte var X1800 ett mycket bra kort bara att det var försenat och byttes inte ut för att det var "dåligt" utan för att X1900 var redo för release.

Sen förstår jag inte hur du kan påstå att ATI inte är på uppgång? Efter en misslyckad serie i R600 så har det ju utan tvekan gått bättre för dem, om vi bara diskuterar AMDs grafikkortsutveckling det vill säga. Om sen uppgången kommer fortsätta med nästa serie är det ingen som kan svara på nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Nog var skillnaden större än 50$ dock, 100$ enligt hardocp (1500kr enligt sweclockers egna test). Dessutom var ju 7800 GTX 512MB väldigt svårt att få tag på. Var ju uppenbart nåt de släppte bara för att förstöra X1800 releasen.

Som Klargplutte var X1800 ett mycket bra kort bara att det var försenat och byttes inte ut för att det var "dåligt" utan för att X1900 var redo för release.

Sen förstår jag inte hur du kan påstå att ATI inte är på uppgång? Efter en misslyckad serie i R600 så har det ju utan tvekan gått bättre för dem, om vi bara diskuterar AMDs grafikkortsutveckling det vill säga. Om sen uppgången kommer fortsätta med nästa serie är det ingen som kan svara på nu.

Du säger förstöra, jag säger konkuera.

Jag anserr att man kan utrycka att AMD är på uppgång när de börjar ta tillbaka marknads andelar. Vilket den senaste anvisningen angiver att de har inte gjort det. Där med står jag fast vid min åsikt att AMD är inte på en uppgång.

Att AMD har fått en vinst är ingen indikation på att AMD är på uppgång. Precis som att nVidia förlust är inte en indikation på att de går nergång, speciellt inte när deras aktie steg trots beskedet.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk

Om de gått från 30% till 40% betyder det att de ökat med 33%! Om jag inte räknat fel ofc.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 4850 i fredags och det är RIKTIGT bra ös i det för 1500 spänn faktiskt.

Crysis går inte i max men kör det i 1024 med allt på high i 2x AA utan det minsta hack.

Core 2 duo 8400.

Visa signatur

"The midget Bush and that Rumsfield deserve only to be beaten with shoes by freedom loving people everywhere." - Muhammed Saeed al-Sahaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du säger förstöra, jag säger konkuera.

Jag säger förstöra för att det handlar om en grafikkort med en väldigt begränsad upplaga bara för att kunna säga att man har det snabbaste kortet. För att kalla det att konkurrera anser jag att kortet skall finnas att köpa också.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Jag anserr att man kan utrycka att AMD är på uppgång när de börjar ta tillbaka marknads andelar. Vilket den senaste anvisningen angiver att de har inte gjort det. Där med står jag fast vid min åsikt att AMD är inte på en uppgång.

Du kanske inte läste hela artikeln?

Citat:

Sedan lanseringen har AMD:s diskreta grafikkort ökat från 30 till 40 procent av marknaden, på bekostnad av ärkerivalen Nvidias marknadsandelar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Jag säger förstöra för att det handlar om en grafikkort med en väldigt begränsad upplaga bara för att kunna säga att man har det snabbaste kortet. För att kalla det att konkurrera anser jag att kortet skall finnas att köpa också.
Du kanske inte läste hela artikeln?

7800GTX 512mb mål var att konkuerra mot X1800XT, vilket den gjorde. Tillgänlighet av kortet fanns. Det var ingen paper lansering.

Sanningen är att AMD förlorar den totala marknadsandel tillsammans med nVidia till Intel. Dock så har AMD ökat sin försäjlning av grafikkort, samma gäller nVidia med fyra enheter mer.
http://www.sweclockers.com/nyhet/8089-intel_dominerar_pa_graf...

Detta givetviss inkludera ej de nya korten( HD48xx o GTX2x0). Men det är allt för tidigt att säga hur de nya korten har haft inverkan på försäljnings siffror och marknads andelar. Så jag tänker inte nappa på AMD's egna siffror.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

[ nVidia - The Way It's Meant To Do Folding ]

Det ser ut att dröja innan du kommer att ge ATI något erkännande ....

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
7800GTX 512mb mål var att konkuerra mot X1800XT, vilket den gjorde. Tillgänlighet av kortet fanns. Det var ingen paper lansering.

Sanningen är att AMD förlorar den totala marknadsandel tillsammans med nVidia till Intel. Dock så har AMD ökat sin försäjlning av grafikkort, samma gäller nVidia med fyra enheter mer.
http://www.sweclockers.com/nyhet/8089-intel_dominerar_pa_graf...

Detta givetviss inkludera ej de nya korten( HD48xx o GTX2x0). Men det är allt för tidigt att säga hur de nya korten har haft inverkan på försäljnings siffror och marknads andelar. Så jag tänker inte nappa på AMD's egna siffror.

Jag tror du är lite pessemistisk, din statistik gäller Q2, HD4800 släpptes i slutet av Juni, alltså Q3.
Med det fina mottagande som HD4800 serien fått, verkar siffrorna på en ökning från 30% till 40% ganska troliga och med 4600 serien på gång, verkar också en ökning från 40% till 50% inte osannolik.
När vi ser rapporterna för Q3 och Q4, är jag övertygad om att vi får se betydligt trevligare siffror än de för Q2.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Det ser ut att dröja innan du kommer att ge ATI något erkännande ....

Heh
nVidia kort är faktist mycket bättre val om man ska folda, både sett från prestanda och pris. 8800GS ger nästan dubbla poäng per dygn gemför med HD4870. GS kostar 800kr, HD4870 - 2200kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag tror du är lite pessemistisk, din statistik gäller Q2, HD4800 släpptes i slutet av Juni, alltså Q3.
Med det fina mottagande som HD4800 serien fått, verkar siffrorna på en ökning från 30% till 40% ganska troliga och med 4600 serien på gång, verkar också en ökning från 40% till 50% inte osannolik.
När vi ser rapporterna för Q3 och Q4, är jag övertygad om att vi får se betydligt trevligare siffror än de för Q2.

Jag antar inte saker o ting bara för jag tror, eller vill tro. HD38xx fick också fint mottagande. Många antog och trodde att AMD skulle uppstå efter R600 och ta tillbaka marknadsandelar och få ett finasiellt lyft. Detta uteblev.

Därför tänker jag inte titta i min spåkula och profitera framtiden och utgången av händelser. För det tillför inget konstruktivt.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Hjälpsam

Ingen av oss vet ju än, men jag tycker vi skall försöka se ljust på saken och jag tycker att det verkar finnas all anledning till det.
Facit får vi först om några månader.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Detta givetviss inkludera ej de nya korten( HD48xx o GTX2x0). Men det är allt för tidigt att säga hur de nya korten har haft inverkan på försäljnings siffror och marknads andelar. Så jag tänker inte nappa på AMD's egna siffror.

Nu är ju AMD ett börsnoterat företag så dom kan inte fuska med den här typen av rapporter eftersom det påverkar aktiekursen högst påtagligt inte bara för egen del utan även för konkurenterna.

Att hänvisa till äldre siffror som du gör har ingen relevans i sammanhanget.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel

Att hänvisa till äldre siffror som du gör har ingen relevans i sammanhanget.

Men ska inte bortses.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
7800GTX 512mb mål var att konkuerra mot X1800XT, vilket den gjorde. Tillgänlighet av kortet fanns. Det var ingen paper lansering.

Någon papperslansering i den meningen att det inte fanns några kort alls lansering var det inte. Dock var tillgängligheten väldigt begränsad. Om du har glömt det så google lite, och kika på vad t ex TheInq skrev...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Sanningen är att AMD förlorar den totala marknadsandel tillsammans med nVidia till Intel. Dock så har AMD ökat sin försäjlning av grafikkort, samma gäller nVidia med fyra enheter mer.
http://www.sweclockers.com/nyhet/8089-intel_dominerar_pa_graf...Detta givetviss inkludera ej de nya korten( HD48xx o GTX2x0). Men det är allt för tidigt att säga hur de nya korten har haft inverkan på försäljnings siffror och marknads andelar. Så jag tänker inte nappa på AMD's egna siffror.

Citat från källan av dessa siffror:

Citat:

Peddie notes that Q3'08 will be an interesting quarter as AMD and Nvidia are not expected to release anymore new GPUs given the large number of introductions in the last two quarters.

Further, says Peddie, although there was modest overall demand last quarter, and little shift in market share between GPU vendors quarter to quarter, "we expect to see AMD make impressive gains in Q3."

Bara en sån sak att fler tillverkare har börjat göra kort för AMD/ATI (exempelvis tidigare nVidia exlusiva Gainward) säger en hel del. Det vore väldigt konstigt ifall den uppståndelse 4000 serien har gjort inte skulle påverka maknadsandelar för AMD/ATI positivt gällande diskreta grafikkort...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Men ska inte bortses.

Du får gärna motivera varför dom siffrorna inte skall bortses när marknaden för grafikkort ser helt annorlunda ut nu än då dom siffrorna var aktuella.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

Hmmmm, ett vagt uttalande i samband med en produktlansering och alla sväljer det som om det vore obestridbar sanning.

Vänta tills kvartalsresultaten dyker upp i september!
Först DÅ kan man gratulera AMD för att de lyckades göra sitt jobb (för ovanlighetens skull, tyvärr).

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Bara en sån sak att fler tillverkare har börjat göra kort för AMD/ATI (exempelvis tidigare nVidia exlusiva Gainward) säger en hel del. Det vore väldigt konstigt ifall den uppståndelse 4000 serien har gjort inte skulle påverka maknadsandelar för AMD/ATI positivt gällande diskreta grafikkort...

HD4xxx kommer påverka marknadsandelar till AMD's fördel, frågan är hur mycket. Jag kan säga så här, jag är försiktigt i min slutsatts av hur det kommer gå för AMD.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Du får gärna motivera varför dom siffrorna inte skall bortses när marknaden för grafikkort ser helt annorlunda ut nu än då dom siffrorna var aktuella.

Eftersom all oberoende statestik och marknadsanalys, och senaste kvartalredovisningar är gammal och obetydlig med din tankgång.

De siffror som är aktuella ändras dag för dag i tre månader, fram till nästa kvartal. Att dra ett stickprov under kvartalets gång och förespå en analys av den ekonomiska och marknadsmässiga utgången är nästan som gå i mörket. Därför ska man vänta till kvartalrapporten och då kan man bedöma resultaten. Allt innan dess är bara hörsäg.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."