ADSL strul med modem Thomson TG784, internet kopplar ner hela tiden. (BBB)

Permalänk
Medlem

ADSL strul med modem Thomson TG784, internet kopplar ner hela tiden. (BBB)

"Hjälp mig med felsök, så allt är gjort innan jag ringer supporten"

Hej Hej, har flyttat ifrån lägenhet med 100Mbit fiber..
In i ett radhus, och nu får jag stå ut med ADSL Bredband 8, dvs 6-12mbit..
Fick vänta ca 1månad på att skiten ens skulle komma igång..
men inte nog med det, nu ska det strula hur mycket som helst..

internet går ner hela tiden, och kommer tillbax efter en stund..

mitt på dagen brukar de gå bäst.. , men morgon och kväll är det värst som jag märkt nu..

har en:

Thomson TG 784 router..

Saker jag gjort hittils:
Kört med BBB programvara service center, och reparerat och det, men det spelar ju ingen roll egentligen..

för problemet är ju det att Broadband dioden den står och blinkar, sedan blir de fast sken... och efter en stund om man har tur så lyser internet dioden och det går surfa... sedan kan de gå en liten stund så släcks brodband och internet dioden bara ner,, tar en stund, så börjar broadband dioden blinka igen, och om man har tur sedan internet dioden.. ibland hinner inte en den lysa förens broadband dioden släcks..

jag har resettat routern via reset knappen oxo för att testa...

spelar ingen roll om jag lixom kör trådat eller trådlöst, blir ju samma sak, han tappar ju internet..

har gjort telefon test, för kolla första jacket... tog det innan för dörren och stoppade i det röda pluggen man fick med och testa de andra 2 jacken i huset, och prexis som det står så får jag ju ingen ton i de andra jacken..

så det måste ju vara rätt?

har tagit bild på jacket i hallen (det som jag har modemet i) och det i köket, så kan någon kunnig kolla om det är serie kopplat eller parallelt eller vad de brukar kalla det.., eller om något ser ut som fel.

Hallen:

Köket:

Hur stor är chansen att modemet är kasst, värme problem eller något?

Jag har ju redan fått en smäll på käften och och med gå ifrån fiber 100mbit till detta ADSL, det enda jag då vill ha är ju iaf en stabil lina..

Hjälp mig, någe med jag kan kolla innan jag ringer supporten som kommer ställa dumma frågor i stil med, har du kopplat in strömmen

De enheter jag kopplat upp emot den är ju min PS3 och 2 olika datorer, är ju samma probbs.. för internet försvinner ju så felet ligger ju i Uttag/Linan till Modemet, eller modemet, som jag ser det..

Jag har FAST telefoni ifrån Tele2, om ni det kan göra någon skillnad?

HJÄLP!

Mvh Anders

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

I hallen, vilket är vilket, de två tjocka kablarna är det inkommande och vidare till nästa jacket?

Det i köket se väldigt konstigt ut, går slingan tillbaka i samma kabel sedan eller?

Seriekoppling: Inkommande på nedre, utgående på övre.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk

Det du beskriver kallas flappande länk på supportspråk och beror i regel på problem med ledningar/jack, mycket sällan det beror på själva modemet.

Jacken är seriekopplade (om jag lyckas följa ledningarna rätt) och det jacket i hallen är 1:a jack, så där är allt som det ska, så länge alla anslutningspunkter har ordentlig kontakt med ledningarna som sitter i dom såklart, men det gissar jag att du kollat. Det som eventuellt kan vara värt att testa är att koppla bort övriga jack helt och hållet och se om det gör någon skillnad, isf skruvar du bort de 2 övre sladdarna från jacket i hallen.

Du kan också testa med en annan kabel mellan jack och modem, jag gissar att det inte kommer hjälpa men det är värt ett försök, supporten kommer vilja testa det innan det blir en felanmälan av det hela.
Det går bra att testa med en helt vanlig mellanpropp och sladd ansluten till DSL-kontakten i modemet om du inte har en extra mellanpropp med alla 3 kablarna.
Att köra med en helt vanlig mellanpropp kommer dock betyda problem med din fasta telefon eftersom filtret som delar upp adsl/telefon sitter inbyggt i den mellanpropp du fått av BBB, så även om det hjälper ska du ringa supporten så kommer de skicka en ny sån som följde med.

De här sakerna är värda ett försök (och behöver därför vara testade innan teknikerutskick medges) men min gissning är att det inte kommer hjälpa, så i nästa läge ringer du supporten så de får skicka iväg en felanmälan till skanova som får kolla ledningen mellan stationen och hemmet.

Jag hoppas att jag inte ställde för många dumma frågor för ditt tycke,
I regel beror korkade frågor på en alltför stor andel korkade kunder, och till viss del på en del småkorkade rutiner som måste följas
Ingen skam åt dig dock då du la fram all relevant info direkt med klockrena bilder, men man måste dock börja i någon ände även när folk säger "Hej, internet funkar inte vad är felet?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Djurmamman
Det du beskriver kallas flappande länk på supportspråk och beror i regel på problem med ledningar/jack, mycket sällan det beror på själva modemet.

Jacken är seriekopplade (om jag lyckas följa ledningarna rätt) och det jacket i hallen är 1:a jack, så där är allt som det ska, så länge alla anslutningspunkter har ordentlig kontakt med ledningarna som sitter i dom såklart, men det gissar jag att du kollat. Det som eventuellt kan vara värt att testa är att koppla bort övriga jack helt och hållet och se om det gör någon skillnad, isf skruvar du bort de 2 övre sladdarna från jacket i hallen.

Du kan också testa med en annan kabel mellan jack och modem, jag gissar att det inte kommer hjälpa men det är värt ett försök, supporten kommer vilja testa det innan det blir en felanmälan av det hela.
Det går bra att testa med en helt vanlig mellanpropp och sladd ansluten till DSL-kontakten i modemet om du inte har en extra mellanpropp med alla 3 kablarna.
Att köra med en helt vanlig mellanpropp kommer dock betyda problem med din fasta telefon eftersom filtret som delar upp adsl/telefon sitter inbyggt i den mellanpropp du fått av BBB, så även om det hjälper ska du ringa supporten så kommer de skicka en ny sån som följde med.

De här sakerna är värda ett försök (och behöver därför vara testade innan teknikerutskick medges) men min gissning är att det inte kommer hjälpa, så i nästa läge ringer du supporten så de får skicka iväg en felanmälan till skanova som får kolla ledningen mellan stationen och hemmet.

Jag hoppas att jag inte ställde för många dumma frågor för ditt tycke,
I regel beror korkade frågor på en alltför stor andel korkade kunder, och till viss del på en del småkorkade rutiner som måste följas
Ingen skam åt dig dock då du la fram all relevant info direkt med klockrena bilder, men man måste dock börja i någon ände även när folk säger "Hej, internet funkar inte vad är felet?"

han kan ju inte ta en vanlig mellanpropp! då får han ju med störninarna från bostadsnätet. han måste ju använda ett filter/splitter därimot så kan han använda en vanlig aparatsladd att prova med

jacket i hallen är antagligen där ledningen kommmer in i din lgh iochmed att det är infällt & att det sitter i hallen. men ser på bilden att det ligger fiskögon där inne. så då är 1:a jacket troligen flytttat till annat jack
ser ut som dina jack är seriekopplade men det kan vara grenat före ditt 1:a jack så pröva följande.
om du vet att du har en mellanpropp som är seriekopplad så stoppar du in den i jacket utan aparat kopplad till proppen. då är alla andra jack tysta när du hittat 1a jack. om jackslingan är seriakopplad. om du inte är säker på om proppen är seriekopplad så går det lika bra med en plastbit (eller vad somhelst bara det inte är ledande)som är ca 3,5mm bred & stoppa in i jacket där brytpiggen ska vara.

lyckatill:)

Visa signatur

10100111001

Permalänk

Jodå det går alldeles utmärkt att testa med en vanlig mellanpropp, att byta rj11 utan att byta proppen också går däremot inte med den utrustning som hör till modemet.

Han skriver i sin post att han redan har lokaliserat 1:a jack på precis det sätt du beskriver med hjälp av testpluggen som följer med modemet.

Permalänk
Medlem

Detta är vad jag har gjort nu:
Köpte ett heltt nytt uttag, och kopplade på alla trådar igen, så nu vet jag allt sitter som berget och uttaget är NYTT.
körde med samma filter/förgrening man fick med i paketet..
, men han kopplar ner iaf..

så just nu sitter jag med en annan propp, lånad av en telefon jag hade och den är ju då endast inkopplad till DSL jacket på modemet..
får se om den håller sig uppkopplad nu..

Dock han jag ej läsa om att koppla bort trådar till de andra, så de har jag ju ej testat, men det verkar kanske väl långsökt? eller?
Dock är ju det uttag som sitter i hallen upp och ner som ni ser, så hur vet man att rätt färg är på rätt ställe iegentligen?? , för ser ju skumt ut att det är upp och ner.. men jag kopplade ju in alla kablar prexis som de satt innan.. , men asså , OM kablar uppe och nere är förväxlade borde inget funka alls , eller?

Håller tummarna nu..

Finns det något program som kan logga up och nergågn av internet? så jag slipper sitta här och vänta, ibland kan det ju dröja lite. medans ibland är det hela tiden..

en polare som bor 600m bort som har närmre till stationen, sa att han trodde de kunde mindska hastigheten in till ADSL, för vi är så lågt bort ifgårn stationen, så man slipper att den kopplar ner..

men går sådan göra?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

kör jag iaf tptest nu med 1kabel i så går det snabbare än innan....
peppar peppar..

men asså, om man har såhör kopplat, går det inte använda telefon i nösta jack då istället, om man nu bara kör med en kabel?

UPDATE:
Det funkar ännu...
HOPPAS!!
1h har jag varit uppkopplad nu utan nergång.. faen vad härligt..

men vad gör pluggen i mitten?, för den saknas påp den jag kör med in i DSL porten nu, den har 4 pinnar metal, men igen plastplopp i mitten.
så är ju den jag använder nu till modemet, men saknar platspiggen..
men asså om man nu kör denna såhäör, går det inte koppla en telefon i något annat jack då? för slippa alla de andra kablarna som går till modemet? , vad nu de andra 2 gör..

update: FUNKAR ÄNNU!

kanske jag ska orka koppla in mitt trådlösa nätverkskort i stationära sedan.. om detta funkar.

Update:

Funkar!! men ska inte hurra ännu..

ska in NU och belasta lite med att tanka lite torrent, för att se att han håller måttet och inte bagglar ur,, dock ha rju det ej berott på dettam, för han har ju kopplat ur internet vare sig jag har datorn på eller ej..

Jahha, då kopplade han ur en snabbis, men gick fort denna gång..
=(, iaf gick han av MSN..
men kan ju varit den trådlösa uppkopplingen som strulade just nu.
regnet störtar ner, men sådan stör väl ej adsl?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk

Det stämmer att en lägre hastighet i regel betyder stabilare lina och att avstånd till telestation är en viktig parameter i hur snabbt det kan gå och fortfarande vara stabilt. Några exakta siffror är svåra att säga på rak arm utan att kunna se några länkvärden, bättre att ringa till supporten och prata om det.

Pingplotter är ett program du kan använda för att se hur stabil linan är utan att behöva sitta och vakta. Supporten kan också se detta direkt ifall du ringer till dem.

Regn "ska" naturligtvis inte påverka linan men visst kan det hända ifall det läcker in i något kopplingsskåp någonstans

Permalänk
Medlem

ska dock köra med denna plugg hela dagen imorrn och se, för det kan ju ha löst sig.. om jag har tur..
sedan nästa steg är supporten.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
kör jag iaf tptest nu med 1kabel i så går det snabbare än innan....
peppar peppar..

men asså, om man har såhör kopplat, går det inte använda telefon i nösta jack då istället, om man nu bara kör med en kabel?

UPDATE:
Det funkar ännu...
HOPPAS!!
1h har jag varit uppkopplad nu utan nergång.. faen vad härligt..

men vad gör pluggen i mitten?, för den saknas påp den jag kör med in i DSL porten nu, den har 4 pinnar metal, men igen plastplopp i mitten.
så är ju den jag använder nu till modemet, men saknar platspiggen..
men asså om man nu kör denna såhäör, går det inte koppla en telefon i något annat jack då? för slippa alla de andra kablarna som går till modemet? , vad nu de andra 2 gör..
http://www.tdjdata.se/images/produktbild_6300848.jpg

update: FUNKAR ÄNNU!

kanske jag ska orka koppla in mitt trådlösa nätverkskort i stationära sedan.. om detta funkar.

Update:

Funkar!! men ska inte hurra ännu..

ska in NU och belasta lite med att tanka lite torrent, för att se att han håller måttet och inte bagglar ur,, dock ha rju det ej berott på dettam, för han har ju kopplat ur internet vare sig jag har datorn på eller ej..

Jahha, då kopplade han ur en snabbis, men gick fort denna gång..
=(, iaf gick han av MSN..
men kan ju varit den trådlösa uppkopplingen som strulade just nu.
regnet störtar ner, men sådan stör väl ej adsl?

den vita plastpiggen är den som gör att det blir seiekopplat. utan den så funkar inte det inte som det ska. har du fel på ledningen efter 1:a jack så får du med den störningen, du kan inte prata i telefon & använda adsl samtidigt det brusar i telefon & adsl tapparsynk.
frånbörjan va den lilla vita plastpiggen till för att ingen skulle kunna lyfta en telefonlur & tjyvlysna, kalla den sekretsspigg:) . ta bort den & nätet blir paralellkopplat:

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

ahha, så borde egentligen leta efter en med plugg nu då och testa vidare helst...
har nog ingen sådan liggande tyvärr..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
ahha, så borde egentligen leta efter en med plugg nu då och testa vidare helst...
har nog ingen sådan liggande tyvärr..

du ska ha ett filter till ditt modem för att det ska funka som det ska.
har du den lilla plastpiggen kvar på ditt adslfilter?
du kan ju pröva att köpa ett nytt filter kostar typ 50-100kr om du tror det är det de är fel på

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZKYNET
du ska ha ett filter till ditt modem för att det ska funka som det ska.
har du den lilla plastpiggen kvar på ditt adslfilter?
du kan ju pröva att köpa ett nytt filter kostar typ 50-100kr om du tror det är det de är fel på

Alltså, till mitt modem så är det ju den med trå anslutningar in i modemet, och den har ju plastplugg, men jag har ju nu kört med en lånad kabel ifrån min telefon nu för att testa, och det funkar ju bättre..
så därför vill jag ju köra med denna sålänge, så jag ser om det kan vara orginal kabeln som är dåligt..
men just denna kabel ifrån min telefon, saknar ju plats-pluggen..

men egentligen, finns det någon som helst anledning att ha FLERA uttag i kåken, isf kan jag ju ta bort kablarna ifrån första uttaget så att det inte finns fler uttag, för har ju ändå min telefon inkopplad där.. är ju trådlös så att säga..
dock har jag inte haft den inkopplad nu under felsöknigen, för den skulle ju nha kunnat störa ut det hela..

men som sagt, det verkar ju funka iaf mycket bättre nu.. så BBB borde ju kunna skicka en ny så jag får testa i så fall.

men som sagt, finns det någon nackdel tabort alla andra uttag?, för kommer ju aldrig använda dem iaf..

och är det bara då skruva bort dem så är allt klart?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Alltså, till mitt modem så är det ju den med trå anslutningar in i modemet, och den har ju plastplugg, men jag har ju nu kört med en lånad kabel ifrån min telefon nu för att testa, och det funkar ju bättre..
så därför vill jag ju köra med denna sålänge, så jag ser om det kan vara orginal kabeln som är dåligt..
men just denna kabel ifrån min telefon, saknar ju plats-pluggen..

men egentligen, finns det någon som helst anledning att ha FLERA uttag i kåken, isf kan jag ju ta bort kablarna ifrån första uttaget så att det inte finns fler uttag, för har ju ändå min telefon inkopplad där.. är ju trådlös så att säga..
dock har jag inte haft den inkopplad nu under felsöknigen, för den skulle ju nha kunnat störa ut det hela..

går alldeles utmärkt att tabort trådarna på överskruvarna i 1a jack. bara att stoppa i filter & telefon utanpå filtret. ring & säg att det är fel på sladd/filter om du har konstaterat det så får du ju nytt då kan du använda telefonen med:)

Visa signatur

10100111001

Permalänk
Medlem

Jo, funkar klokrent nu när jag tagit bort sladdarna i jacket plus använder telefon sladden till modemets DSL port, så känns som det borde vara det....
så, får snacka med supporten så de kan skicka sig en nytt filter så får vi se....

UPDATE:

Nu ger jag upp det här det kopplar ner massor igen.. supporten nästa..

Grrr...

vill ha tillbax mitt fiber.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Jo, funkar klokrent nu när jag tagit bort sladdarna i jacket plus använder telefon sladden till modemets DSL port, så känns som det borde vara det....
så, får snacka med supporten så de kan skicka sig en nytt filter så får vi se....

UPDATE:

Nu ger jag upp det här det kopplar ner massor igen.. supporten nästa..

Grrr...

vill ha tillbax mitt fiber.

Om jag läst allt rätt i tråden så har du ju i stort sätt gjort allt man kan göra hemifrån. Supporten kommer ställa en hel del basic-frågor om du ringer dem för att säkerställa att det är gjort men om inte byte av kablage och mellanproppen samt kontroll av jacket har hjälpt så är nästa steg precis det du säger, supporten nästa så får de fixa en ordentlig felanmälan.

Det du kan göra om de missar att föreslå det är att be om att få hastigheten nerställd rätt lågt under tiden som felanmälan ligger. Det är inte alltid det hjälper men ibland blir det en aningen stabilare även om det går betydligt långsammare. Kommer nog inte stoppa flappandet men förhoppningsvis blir det delvis användbart i alla fall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Nu har jag ju gjort alla grejer jag själv som privatperson kan göra, tagit bort alla felkällor, bytt uttag, kopplat bort övriga uttag....
så nu får supporten kolla resten..

Men hur är det med Thomson modemen? , googlat lite och de verkar vara rätt kassa grejer...

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det har du telefoni från en annan operatör? Vilket du inte kräver att du har Thomsom modemet, om du kan få tag i ett annat modem, typ Zyxel som Telia använder med lämpligt kablage (extern splitter om så krävs för att dela PSTN/DSL) eller Xavi som B2/Glocalnet och någon annan operatör också använder sig av så ska det nog fungera.
Vilket ADSL2+ modem som helst skulle nog fungera finfint, har du någon bekant som kan avvara ett modem eller kanske prova ditt modem hos någon annan så har du uteslutit det också.

Hade du haft VOIP, och velat att den fungerat under felsökningen, så bör du ha ett modem från B2.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Gjorde en fjärrmätning på din teleledning idag.
Mätte faktiskt inte så bra.

Obalans mellan ledarna och nästan avledning på en ledare. Detta kan göra att man tappar synken ofta på modemet.

Om du hade haft telia adsl skulle jag ha kunnat kolla upp din synk och antal fel per dygn.
4,15 km lång var ledningen. På den längden borde du kunna synka upp runt ca 6-7Mbit. Max 8.

Hoppas det fixar sig.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Barry
Gjorde en fjärrmätning på din teleledning idag.
Mätte faktiskt inte så bra.

Obalans mellan ledarna och nästan avledning på en ledare. Detta kan göra att man tappar synken ofta på modemet.

Om du hade haft telia adsl skulle jag ha kunnat kolla upp din synk och antal fel per dygn.
4,15 km lång var ledningen. På den längden borde du kunna synka upp runt ca 6-7Mbit. Max 8.

Hoppas det fixar sig.

Va?
Vems ledningar gjorde du mätning på? Din egen?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

En polare som jobar på support för telia ADSL mätte åt mig.
dock idag har jag ringt BBB, och de såg i loggarna att det strular som bara den. kopplar ur hela tiden..
så nu ska tekniker felsöka sig då förståss.
men får behålla mitt usb-trådlösa tills det fixat sig..
fy flen

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in med en liten grej, jacket i hallen , det sitter uppochner, så dom trådarna som sitter överst är inkommande och de nedre, de med dubbelskruv o blecket emellan är utgående. Bara så du, när du kopplar ur o i trådar...

Permalänk
Medlem

jo, jagvet

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

nu funkar det..
de kopplade om 2 trådpar i skåpet.

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Men, nä det funkar inget bra alls..
så det löste inte problemet..
FAEN går under här..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Nu så... ska vi fortsätta vår saga, så ni vet vad som hänt..

som sagt, gick ju inget vidare när de kopplade om 2 trådpar..

så jag hörde av mig igen till BBB, och de sa att de då redan hade kontaktat tekniker för de sett att det ej blev bättre,, jag ringde en söndag, så de sa måndag eller tisdag skulle han komma..
veckan gick, ingen kom.. så jag ringde IGEN nästa söndag...
och då lovade han att kommer ingen innan tisdagen så blir det akut, så då ska de komma... ja ja ja.. visst sa jag..
tisdagen kom, INGEN kom...
Men sedär... på Onsdagen dök han upp..
kopplade om 3trådar,, mätte i vårat uttag..
som vanligt får han massor med fel..
.. och ha sa felet måste nog vara mellan skåp och vårat hus.....
men vi skulle ju testa om det funkade..
men redan efter ett par timmar samma strul.. funkar inte alls bra.. denna gång sämre än innan....

så ska ringa BBB nu på söndag igen, får vi se va de har att säga..

asså... skulle BBB skicka ut folk som drar nya kablar? , är väl en sjuk kostnad för dem?

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem

Skanova som beslutar om det ska dras om några ledningar, det har tyvärr inte BBB så mycket med att göra med vanligtvis. Ofta är Skanova väldigt snåla när det kommer till det. Men är ledningen för dålig så får de väl hitta en lösning för det. Kanske finns andra par lediga som de kan byta till eller byta ut vissa delar av ledingen.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Tjena jag har precis samma problem som dig barry, då tråden är några månader gammal undrar jag hur det har gått för dig?

Har dom bytt ledningarna till ditt hus??

Jag har haft 4 "tekniker" hemma hos mig som inte lyckats hittat något fel...

börjar bli jäkligt jobbigt!!

Visa signatur

Henke

Permalänk

Fick samma skitmodem igår.
Har ju skaffat ip-telefoni.. Men det här modemet är sämst.
Min bror har det. En kompis har det, och nu har jag det.
Sedan jag flyttade in i huset för 3 år sedan (egen villa) har jag haft 2 st avbrott på internet. INga som helst nedkopplingar pga modemet dock. INGA!

Sedan jag installerade det igår kväll har jag ca 3 st/ per timme. Fy f-n säger jag bara.
Min bror har samma problem och min polare samma.
Summa kardemumma. Jag HAR bra ledningar osv osv. Så DET kan inte BBB och deras "experter" säga så mycket om.
Min polare hade en "expert" hemma hos sig i över 3 h. Och han kom inte fram till ett skvatt. Sådan expertis kan jag vara utan.

Och som sagt. Jag har haft BBB hela tiden. Allt har fungerar fint. Även efter jag fick ip-telefonin så funkade gamla modemet jättebra. (blev en skarv så klart, då BBB glömt skicka modemet i tid). Men hämtade som sagt ut Thomson-möget igår eftermiddag.

Men med det här tillskottet (Thomson) så blev allt skit.
Jag har ett modem som är lastgammalt som jag har från bredbandsbolaget (haft fram tills jag fick detta). Det funkar fortfarande, fast då funkar klart inte telefonin.

Jag har egen router (DIR-655) och den är hur stabil som helst. Så jag behöver ingen halvtaskig wifi-lösning som ex Thomsons här.
Funderade ett tag på att låta min d-link ta hand om det trådlösa...

Men känns ju inte ens lönt att engagera sig i detta då det ändå kommer vara avbrott. Även om jag låter min DIR-655 dela ut ip-adresserna på det trådlösa.

hahahaha. där gick mitt internet ner igen... medans jag skriver här. Och jag har ju rätt fingersättning så jag skriver rätt fort.. . Jaja.

Hela Thomson-skiten stängs ner, och måste starta upp från scratch igen. Det inkluderar ju oxå telefonin som inte funkar förrän en 30-40 sekunder efter omstarten. Fy f-n säger jag bara.

Vad finns för tips på BRA modem som klarar VOIP? Som sagt. Trådlöst behöver jag inte. Utan den ska klara modembiten + ip-telefonin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twebbas
Fick samma skitmodem igår.
Har ju skaffat ip-telefoni.. Men det här modemet är sämst.
Min bror har det. En kompis har det, och nu har jag det.
Sedan jag flyttade in i huset för 3 år sedan (egen villa) har jag haft 2 st avbrott på internet. INga som helst nedkopplingar pga modemet dock. INGA!

Sedan jag installerade det igår kväll har jag ca 3 st/ per timme. Fy f-n säger jag bara.
Min bror har samma problem och min polare samma.
Summa kardemumma. Jag HAR bra ledningar osv osv. Så DET kan inte BBB och deras "experter" säga så mycket om.
Min polare hade en "expert" hemma hos sig i över 3 h. Och han kom inte fram till ett skvatt. Sådan expertis kan jag vara utan.

Och som sagt. Jag har haft BBB hela tiden. Allt har fungerar fint. Även efter jag fick ip-telefonin så funkade gamla modemet jättebra. (blev en skarv så klart, då BBB glömt skicka modemet i tid). Men hämtade som sagt ut Thomson-möget igår eftermiddag.

Men med det här tillskottet (Thomson) så blev allt skit.
Jag har ett modem som är lastgammalt som jag har från bredbandsbolaget (haft fram tills jag fick detta). Det funkar fortfarande, fast då funkar klart inte telefonin.

Jag har egen router (DIR-655) och den är hur stabil som helst. Så jag behöver ingen halvtaskig wifi-lösning som ex Thomsons här.
Funderade ett tag på att låta min d-link ta hand om det trådlösa...

Men känns ju inte ens lönt att engagera sig i detta då det ändå kommer vara avbrott. Även om jag låter min DIR-655 dela ut ip-adresserna på det trådlösa.

hahahaha. där gick mitt internet ner igen... medans jag skriver här. Och jag har ju rätt fingersättning så jag skriver rätt fort.. . Jaja.

Hela Thomson-skiten stängs ner, och måste starta upp från scratch igen. Det inkluderar ju oxå telefonin som inte funkar förrän en 30-40 sekunder efter omstarten. Fy f-n säger jag bara.

Vad finns för tips på BRA modem som klarar VOIP? Som sagt. Trådlöst behöver jag inte. Utan den ska klara modembiten + ip-telefonin.

ring & felanmäl eller strunta i iptelefoni eller skaffa en extern telefoniadapter då kan du köra med ett vanligt modem. om telefoni är prioriterat så ska man inte ha iptelefoni

Visa signatur

10100111001