Permalänk
Avstängd

HD5770 har ju stigit i pris som fan! ska max ligga runt 1000kr
HD5830 priset är ju ett skämt..... Ska max ligga runt 15-1700kr
HD5850 kostade ibörjan 2125kr Sapphire... sen rena ockerpriset...
HD5870 kostade 3100kr i början sen pang upp i pris....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av biffen_OC
HD5770 har ju stigit i pris som fan! ska max ligga runt 1000kr
HD5830 priset är ju ett skämt..... Ska max ligga runt 15-1700kr
HD5850 kostade ibörjan 2125kr Sapphire... sen rena ockerpriset...
HD5870 kostade 3100kr i början sen pang upp i pris....

"*Väntar fortfarande på Fermi *"

+1

Visa signatur

CPU I9 9900K@4,7Ghz |EVGA GTX 2070 Super 10365p Timespy 3DMark |Ram 32GB CorsAir DDR4 Vengence PRO |Define R6| ASUS Strix Z390F | M.2 SSD Evo 970 1TB |CorsAir 750W | Acer 27" Predator XB271HU | Win 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Sälja det för runt 1800 och kalla det för HD5790 hade varit ett bättre drag.

Verkligen inte.
HD5850 och HD5870 har Cypress kärna.
HD57x0 är Juniper

HD5830 är även den Cypress, så den hör hemma i HD58x0-serien

Citat:

Ursprungligen inskrivet av alibababert
har alla blivit helt hjärndöda?? 5830 kommer sjunka, tills efterfrågan blir så stor att den motsvarar tillgången. det kommer redan innan fermi lanseras finnas 5830 kort för 2200. och vid lanseringen av fermi kommer alla amds bättre kort sjunka i pris med ca 25%.

Om prisuppgifterna för Fermi är någorlunda korrekta så finns det gott om utrymme för en prisökning på AMDs kort. Vore rätt festligt om de som väntat på Fermi innan de bestämmer sig straffas med en prisökning på 15%

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Verkar som om Amd inte vill sälja några 5830 kort. Dålig prestanda till ett ocker pris=fet fail

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Komplett vill ha 2450kr som billigast för 5830. Hm, fail

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Snyggt att påstå att alla i tråden är hjärndöda och sedan bara komma med egna spekulationer.

Men ja, något kommer ju hända med priset. Två kort som presterar olika och ligger på samma pris är inte bra. Men som det redan nämnts i tråden, priset är vad AMD beräknar kortet ligga på vilket inte behöver betyda något. Vi får både se hur kortet presterar när den väl lanseras och vad dessa kommer kosta.

ne, hjärndöda var nog att överdriva. men då 5830 är en kärna som varken kunde bli 5850, 5870 eller 5970 så kommer tillgången att vara ganska beroende av dom. amd kommer ju inte sälja en fullt fungerande 5850 kärna som 5830. så om 1% av alla cypresskärnor bara funkar som 5830 så kommer amd att ha ett högt pris, då det kommer finnas väldigt få som dom vill bli av med, men väldigt många som vill ha ett topppresterande dx11 kort (även om det finns mer prisvärda) men om 20% av dom bara funkar som 5830 så kommer dom sänka priset så att alla går åt.

jag tror dock att det inte kommer dröja länge förens den ligger på 2200

Permalänk

Haha vilket fiasko. Presterar inte bättre än HD4890, och ska kosta 2500kr medan man kan få tag på HD4890 för 1700kr.

Har under en väldigt lång tid rekommenderat grafikkort i "vilket grafikkort för X kronor" och det var längesen pris/prestanda var så dåligt som nu, amd utnyttjar verkligen att nVidia inte finns med i leken. En övergång till HD5-serien känns som en dålig idé i dagsläget, problemet med HD4 är tillgängligheten, annars skulle jag aldrig rekommendera ett HD5-kort (förutom till de som verkligen vill ha tysta kort).

Detta kort ska ned till 1500kr innan det blir någorlunda prisvärt. Längtar verkligen till fermi som kan få ned amd:s priser...

Permalänk
Medlem

Det skulle varit intressant att se några tester utan AF eller AA. Det mest irriterande med 5830 förutom priset och prestandan är att den faktiskt drar mer ström än en 5850 pga högre kärnspänning. Suck. Trippelmisslyckat.

Permalänk
Medlem

Ja, det här var ju ett stort misslyckande vad gäller priset.
Kortet presterar ju bara marginellt bättre än HD5770 och kostar en tusenlapp mer. Känns absolut inte värt det.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Inaktiv

Helt otroligt hur XFX kan göra ett så extremt litet kort, när dom andra misslyckas helt totalt på den punkten.

Fast kanske är så att dom inte fick, vad vet jag. Men det känns ändå riktigt knepigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SprengdPanda
Helt otroligt hur XFX kan göra ett så extremt litet kort, när dom andra misslyckas helt totalt på den punkten.

Fast kanske är så att dom inte fick, vad vet jag. Men det känns ändå riktigt knepigt.

Frågan jag ställer mig är vad XFX har offrat för att få ner storleken så mycket.

Permalänk
Medlem

AMD har skurit för hårt, den hade behövt ha 24 ROPs, inte 16 som 5770 har.
En rejäl prisjustering skulle hjälpa men då finns fortfarande problemet med den höga strömförbrukningen kvar.
En flopp som det ser ut.:(

Förövrigt tycker jag som vissa andra att det finns inga riktigt prisvärt kort i 5xxx serien, synd att konkurrensen är så dålig numera.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Frågan jag ställer mig är vad XFX har offrat för att få ner storleken så mycket.

Ja, nåt måste det ju vara

Permalänk
Medlem

Även jag reagerade redan 10sek in i artikeln på prissättningen

----------------------HD 5770---------- HD 5830---------HD 5850
Beräkningskraft -1,36 TFLOPs------1,79 TFLOPs-----2,09 TFLOPs
Cirkapris------------1 500 kr ----------2 500 kr----------2 700 kr

ingen precis matematik men alla fal en indikation

Visa signatur

MB: Gigabyte Z690 Gaming X DDR4 | CPU: 13700K | RAM: DDR4-3200 64 GB
GPU: GIGABYTE Radeon RX 6900 XT Ultimate Xtreme WaterFo Skärm: Acer Predator 4K 27" XB273KGP
DYSLEKTIKER Kan innehålla spår av språkfel

Permalänk
Medlem

XFXs kort är förmodligen byggt på en radeon 5770 PCB med 128 bit minnesbuss.

Permalänk

Den här tråden tillsammans med http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=9... får mig att överväga mitt köp av HD5770... Jag har fortfarande inte öppnat förpackningen och det är bara 4 dagar sedan leveransen skickades så nu undrar jag, ska jag skicka tillbaka det i väntan på Fermi och bättre drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Sjukt dåligt pris med tanke på att man kan köpa ett HD5770 för ca 1400KR, blir 2800Kr för en CF config vilket borde ge mycket mör krut än ett ensamt 5830.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av irkasmork
Det drar alltså mer el än och kostar nästan lika mycket som 5850, samtidigt som
prestandan liknar 5770:s. Låter dumt på alla sätt...

Väl sammanfattat - jag tänkte detsamma

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Edin
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=hd%205830

2500 kr - 2800 kr som det ser ut idag.

Jaha jag hittade bara obh nordica 5830 då jag jag sökte. Får be om ursäkt Jag får ansluta till alla och säga att det är ett meningslöst kort för det priset. Köpte 5850 i oktober för 2595.

Visa signatur

Ryzen 5600X | 16 gb DDR4 | B550 ASUS-bräda | Inno3D RTX 3070 | Samsung 840 250 gb | Corsair RM750 | Fractal Design Arc | Win 10 Pro

Permalänk

Hårdvara är en djungel - grafikkort tar faen priset!

Lagstifta bort alla jaevla "budget"-kort som är så jaevvla dåliga att ett 2 år gammalt grafikkort är bättre!!!!!

Lagstifta att en "ny generation" kort endast får innehålla 3 klasser: "superwhatevergreatgaming" "alluneedtoplay" "1formumscomputer"

Lagstifta att: mellanklassen på en ny generation måste vara 25% bättre overall mot förra generationens toppklass för att släppas!!!!!

Går inte det........ingen ny generation......så slipper vi all bs

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dylanator
Hårdvara är en djungel - grafikkort tar faen priset!

Lagstifta bort alla jaevla "budget"-kort som är så jaevvla dåliga att ett 2 år gammalt grafikkort är bättre!!!!!

Lagstifta att en "ny generation" kort endast får innehålla 3 klasser: "superwhatevergreatgaming" "alluneedtoplay" "1formumscomputer"

Lagstifta att: mellanklassen på en ny generation måste vara 25% bättre overall mot förra generationens toppklass för att släppas!!!!!

Går inte det........ingen ny generation......så slipper vi all bs

Det spelar ingen roll, idioter kommer alltid vara idioter och sen är det avancerat att sätta sig in i datorhårdvara så tyvärr kommer det alltid vara en djungel, att lagstifta är ju knappast rätt väg att gå.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dylanator

Lagstifta bort alla jaevla "budget"-kort som är så jaevvla dåliga att ett 2 år gammalt grafikkort är bättre!!!!!

HAHA den var fan bra

Permalänk
Medlem

Tycker det hela verkar väldigt skumt. Enligt specifikationerna att döma är HD5830 snarlikt med HD5850. Hur tusan kan det ligga snäppet över HD5770 som rent hårdvarumässigt är underlägset HD5830. Måste nästan vara drivrutins relaterat. Detta accepterar jag inte, det strider fullständigt mot vad kortet är kapabelt till. Att det håller sig på samma nivå som HD4890 går bara inte ihop. Nej, fixa till detta AMD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dylanator
Hårdvara är en djungel - grafikkort tar faen priset!

Lagstifta bort alla jaevla "budget"-kort som är så jaevvla dåliga att ett 2 år gammalt grafikkort är bättre!!!!!

Lagstifta att en "ny generation" kort endast får innehålla 3 klasser: "superwhatevergreatgaming" "alluneedtoplay" "1formumscomputer"

Lagstifta att: mellanklassen på en ny generation måste vara 25% bättre overall mot förra generationens toppklass för att släppas!!!!!

Går inte det........ingen ny generation......så slipper vi all bs

Antingen trollar du eller är helt dum i huvudet. Ett större utbud kan aldrig vara fel. Sen inser du väl att sådan lagstiftning går helt emot utvecklingen. För att inte tala om att det är moraliskt fel.

Permalänk
Medlem

Något måste ju vara fel, spec på 5830 är bättre (eller lika)än 4890 på alla punkter, och den presterar sämre? Det är något som inte stämmer. Får hoppas att nya drivrutiner kan fixa det senare.

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
XFXs kort är förmodligen byggt på en radeon 5770 PCB med 128 bit minnesbuss.

Ja, men med tanke på att dom andra 5830 är byggt på 5870 PCB eftersom det behöver mer ström än 5850 så känns det som man offrat något?
Eller gjort någon bra lösning på något, jag vet inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abbe_93
Något måste ju vara fel, spec på 5830 är bättre (eller lika)än 4890 på alla punkter, och den presterar sämre? Det är något som inte stämmer. Får hoppas att nya drivrutiner kan fixa det senare.

Mvh

HD 4890 har väl 32 ROP's?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gigabite
HD 4890 har väl 32 ROP's?

Nej

HD5830 utklassar HD4890 på samtliga delar, förutom antalet ROPs där de är livärdiga. Att HD4890 är 50MHz högre klockad kan inte göra någon betydande skillnad. Kanske är det antalet ROPs som är den begränsande faktorn, det är trots allt en halvering gentemot HD5850. Här får någon annan tillägga om detta kan vara fallet.

Permalänk

jaja.....jag kanske inte ville direkt EXAKT vad jag sa med just "lagstifta"

Men håll med om att det är mkt "hype" kring nya "arkitekturer" - och när verkligheten (a.k.a. techforum som detta, och andra) testar produkterna så är toppkorten både bra och imponerande i många fall, men klasserna under toppskiktet har mig veterligen aldrig kunnat imponera då det finns en gammal produkt som hänger med...

(OBS jag har min uppfattning och den grundas mkt på pris/prestanda)

GURRTY - - - - > Jodå du har rätt i de mesta du säger i ditt svar, men i frågan om moral så ställer jag mig tveksam?
En god moral för mig vore att säkerställa att folk som inte är insatta i denna hårdvarudjungel åtminstone slipper välja de kort som i princip inte fyller en funktion för gamers, än mindre för de med lägre krav

lite offtopic:Läste utdrag ur "ipred"-lagen och lite annat som styr internet.......så jag var väl lite uppjagad och tyckte att lagar kan användas till datoranvändares fördel oxå...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gurrty
Nej

HD5830 utklassar HD4890 på samtliga delar, förutom antalet ROPs där de är livärdiga. Att HD4890 är 50MHz högre klockad kan inte göra någon betydande skillnad. Kanske är det antalet ROPs som är den begränsande faktorn, det är trots allt en halvering gentemot HD5850. Här får någon annan tillägga om detta kan vara fallet.

Ja, det är märkligt att 5830 inte är bättre jämfört med det kortet.
Ännu konstigare blir det när man tänker på att 5830 har mer än dubbelt så många transistorer, men presterar sämre.
Nu är det iofs en lättförståelig förklaring till det, dom flesta transistorerna är inaktiverade i 5830. Men det är ändå rätt "kul".

Det jag tänker mig är att 5830 lider mer av sina 16 ROPs, att texturenheterna och annat är hungriga och att det blir en obalans på ett sätt som påverkar prestandan negativt jämfört med 4890 som är mer balanserat.
Utöver skillnaden på 50mhz då.
Fast det låter rätt konstigt och långsökt egentligen, men jag kommer inte på något annat.