Macbook med Intel Calpella i april

Permalänk
Melding Plague

Macbook med Intel Calpella i april

Enligt taiwanesiska tillverkare planerar Apple att avslöja nästa generation Macbook och Macbook Pro i april. Den främsta nyheten är övergången till Intels nya plattform Calpella.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2 dagar kvar. spännande att se va som händer

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Verkar intressant, men jag tror inte Macbook är något för mig.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk

Det var väl på tiden att de uppdaterar sina bärbara, som det är nu känns ju macbookarna rätt mossiga under sina unibody-skal.

Permalänk
Hedersmedlem

Detta var väl trevligt.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt vad man ska med en i7 till, spel är ju uteslutet (än så länge) i OSX och hur många sysslar med avancerad redigering? Nåväl, jag önskar dem all lycka, de behövs som konkurrent.

Visa signatur

Tiden uppenbarar allt.

Permalänk
Medlem

Inte för att de behöver uppgradera. De kan slänga i en intel celeron och kunnat behålla 90% av sina kunder endå, eftersom de inte förstår bättre. "Det är ju apple, alltså det kraftigaste man kan få!". Många jag känner med macbooks tror att de är kraftigare än de värsta stationära pc's typ^^

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Inte för att de behöver uppgradera. De kan slänga i en intel celeron och kunnat behålla 90% av sina kunder endå, eftersom de inte förstår bättre. "Det är ju apple, alltså det kraftigaste man kan få!". Många jag känner med macbooks tror att de är kraftigare än de värsta stationära pc's typ^^

stämmer inte det då ?!............

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Medlem

Perfekt! Det blir en dyr vår... iPad och ny MacBook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Inte för att de behöver uppgradera. De kan slänga i en intel celeron och kunnat behålla 90% av sina kunder endå, eftersom de inte förstår bättre. "Det är ju apple, alltså det kraftigaste man kan få!". Många jag känner med macbooks tror att de är kraftigare än de värsta stationära pc's typ^^

du menar väl "min mac va så j*vla dyr så den måste vara bättre än alla datorer som är billigare"

Visa signatur

ATX sys i micro-atx chassi -> Ace ecco-220 | Intel Q9550 @ 3,8 w/ 620 + GT 1850 | HIS 6970-Antec 620 mod w/ GT 1850 | 4x2gb OCZ reaper 1150mhz | Corsair 750tx | m4 128gb | W7 ulti 64

Laptop Acer 3820TG | i5 450m | 5650 | Intel G3 160gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Osok_ess
och hur många sysslar med avancerad redigering?.

Det finns ganska mycket folk både på detta forum och andra som sysslar med processorkrävande rendreringar ex.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devrer
Inte för att de behöver uppgradera. De kan slänga i en intel celeron och kunnat behålla 90% av sina kunder endå, eftersom de inte förstår bättre. "Det är ju apple, alltså det kraftigaste man kan få!". Många jag känner med macbooks tror att de är kraftigare än de värsta stationära pc's typ^^

haha, detta är mitt första inlägg på säkert 3år. Tråkigt att det blev såhär.

Men det är ju jätte tråkigt att alla småbarnen tillåts att dadda runt i diskussionerna utan att någon säger till dom. Vad tillför inlägget? OCh framför allt, du har ju absolut ingen aning om vad du pratar om. Jag har ingen mac själv, men de flesta med lite kunskap förstår ju att det klart att mjukvaran kan optimeras betydligt bättre om alla är överrens om vad det sitter för hårdvara i en maskin. Dom må vara dyra, men att säga att dom skulle vara sämre är ju fel? Eller hur. Vad man än tycker om mac. Det finns ju två sätt att göra en snabb dator. PC sättet; Universal optimerad mjukvara och tryck in en jävla massa prestanda. MAC; Riktigt utvecklad mjukvara. Det sista resulterar ofta i längden i en stabilare dator, även om benchmark testerna visar detsamma.

Snälla, sluta med din tråkiga stil när du i alla fall inte vet vad du skriver. ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

Visa signatur

Intel e6400 @ 3200mhz@1,55v - Asus P5B - ATi x1800GTO - 2Gb DDR2 - 1,2Tb - Corsair HX520W@Antec Solo.Quiet!.Viewsonic 37" LCD.
3dMark05: 8165p.

Permalänk
Medlem

Riktigt nöjd med min MBP 2,8 som jag köpte hösten 2008. Det roliga är att den är i princip identisk med den modell som säljs nu, bara batteriet (7 timmars batteritid med det nya) och någon smådetalj som skiljer. Samma processor, grafikkort, minne, skärm osv. Apples datorer brukar inte vara särskilt prisvärda i slutet av sina produktcykler, bättre att slå till när de precis har uppdaterats.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Jag är inget direkt apple fan (tycker faktiskt inte att deras datorer är speciellt snygga, förutom Mac Pro som jag gillar ) men precis när de lanserar nya modeller eller uppgraderingar av gamla (speciellt laptops) så brukar de vara riktigt prisvärda men sen så sänker de inte priset på ett år utan behåller priset och uppgraderar komponenterna nästa år istället. Så jag gissar på att de nya (om de presenteras nu i april) kommer att kunna vara ett rätt bra köp de närmsta 3 månaderna eller så, sen så har de blivit för dyra för vad man får.

Permalänk

Det är bra, men det känns lite fel tid att köpa en väldigt dyr laptop med usb 2.0 nu, vilket jag antar den har.
Jag själv har en laptop med usb 1.1 och tycker det är jobbigt att behöva stoppa in usb 2.0 pcmcia-kortet hela tiden.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flink87
ska ge er troll ett uppdrag. Ta fram en billigare dator än en flerkärning Mac pro med likvärdig prestandard eller en Imac 27" i7 med likvärdig prestanda så vi får slut på den här idiotiska diskusionen med macs överpris

http://macworld.idg.se/2.1038/1.294983/mac-mot-pc---vad-ar-eg...

Ett helt ok test som visar att Mac-Pro innan uppdateringen till Nehalem nästan inte var värd att få kallas för Pro.

Permalänk

Har själv suttit på många mac´s. Alla säger att dom är stabilare men hell no!
Jag har stora problem med mina nuvarande datorer och jag har fått använda mig av kompisarnas samt universitetets studio dator (mac/mac från pro tools).

Dessa skall vara superoptimerade, men datorer crashar och det är ingen skillnad på mac och pc på det planet.

MVH

Alexander

Permalänk

Jag antar att priserna kommer ligga på samma nivå som nu.

Isåfall är det inte jättedyrt för en dator som har två grafikchip, 640 GB HDD, 2 GB RAM, Multi-touch, härlig skärm (fortfarande TN, dock), fint chassi (subjektivt), bra batteritid samt ett underbart operativsystem!

Bakgrundsbelyst tangentbord, LED-belyst skärm, möjlighet att använda datorn som extern hårddisk, wa, wa, wa, wa...!

Jag hittade en lite större dator Asus UX50V-XX035V, som har det där minus operativsystem (hur skärmen är vet jag ej, aldrig använt en), möjlighet att använda som extern hdd samt att den är två historier större!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Schn3ider
http://macworld.idg.se/2.1038/1.294983/mac-mot-pc---vad-ar-eg...

Ett helt ok test som visar att Mac-Pro innan uppdateringen till Nehalem nästan inte var värd att få kallas för Pro.

mycket bra guide faktiskt. intressant slutsatser de drar med. de jämförelser ja kolla på var när mac pro kom ut och då låg den ungefär i samma priskategori. men i dagens läge får den som sagt storstryk. men sen som även dom skrev i sin slutsats så är mac pro mycket mycket stabil och därav används den mycket på företag som gärna betalar för driftsäkerhet.

Visa signatur

Macbook Pro Alu - Proson v2600 - dynavoice M65

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Jag antar att priserna kommer ligga på samma nivå som nu.

Isåfall är det inte jättedyrt för en dator som har två grafikchip, 640 GB HDD, 2 GB RAM, Multi-touch, härlig skärm (fortfarande TN, dock), fint chassi (subjektivt), bra batteritid samt ett underbart operativsystem!

Bakgrundsbelyst tangentbord, LED-belyst skärm, möjlighet att använda datorn som extern hårddisk, wa, wa, wa, wa...!

Jag hittade en lite större dator Asus UX50V-XX035V, som har det där minus operativsystem (hur skärmen är vet jag ej, aldrig använt en), möjlighet att använda som extern hdd samt att den är två historier större!

Du menar de där minus operativsystemet som mac datorer har som suger? DU är verkligen låst i en mac jämnfört med en pc.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Men herr blomqvist, om du nu har hittat UX50V varför inte titta på UX30VT? 13", fin batteritid, 2 grafikkort.. Och man kan troligen slänga in en linux som har samma satbilitet som OSX..

Permalänk

stabil hit och stabil dit.. jag undrar vafan folk gör med sina windowsdatorer då det krävs en rejäl dos överklockning för att mina ska bli instabila iaf...

sedan att mac os skulle vara "effektivare" än windows 7 med all drm inbyggt är rent skitsnack. det enda som spelar roll är hur väl varje enskilt program är optimerat.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Hur fan orkar ni tjafsa. Låt dom som gillar Mac få gillar Mac, låt dom som gillar PC få gilla PC och låt oss som gillar båda få göra det. Vafan jobba, plugga eller pilla er i näsan istället för att sitta här och försöka föra en debatt som är lika meningslös som valet i höst.

Permalänk
Medlem

hoppas minin uppgraderas.

Permalänk
Medlem

vad jag gillar med Mac OSX är det känns så genomtänkt, enkelt och trevligt att använda. Jag tycker själv att programmen som är till OSX är precis som OSX mer trevliga att använda + det känns som att de har lagt mer tid på att utveckla program än vad motsvarande program till Windows.

Permalänk
Medlem

Får la hoppas att iMac:en uppgraderar grafikkortet.... är jävligt sugen på 27" i5 modellen. Är även sugen på att uppgradera till i5 modell av MacBook Pro.

Permalänk
Medlem

Man kan alltid hoppas på USB3 och snabbare grafikkort i de nya modellerna.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Trevligt om detta stämmer. Tycker dock att 640gb låter lite onödigt, fast det beror ju på. Har själv endast använt drygt 10 av 320gb i min MacBook Pro, kan tänka mig att det lätt blir så om man använder den stationära till allt annat än arbete/skola.

Jag är dock för Windows-skadad för att fullt uppskatta OSX. Trivs inte riktigt och känner att jag besöker eller lånar en dator, snarare än att det är min jag sitter med. Svårt att förklara den känslan.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Mac-fans: Har ni någonsin tänkt på att ni kanske ska kolla upp det ni blivit idillade? Jag använder W7 och jag måste säga att innan Aero kunde jag köpa att Mac har design, men nu sitter man på en Envy 15 med W7 och undrar vad det är man betalar för i en Mac? Användarvänligheten kan ni inte ha som ett argument. Argument stärks av belägg och motivation och att Mac skulle optimera bättre än allt i PC köper jag inte. Klår Macs serveregenskaper och renderingsmöjligheter Linuxs motsvarighet eller Windows i spel och underhållning? Skulle inte tro det...

PC-fans: Sluta ta så illa upp. Mac hotar varken Windows eller Linux på något plan. De som har Mac kan ju få tro att det dom sitter på är handplockat och specialbeställt, ämnat för media eller något annat dumt. Det är såna som dom som lyckas få W instabilt. Dom kommer aldrig få känna känslan av en hembyggd dator med komponenter anpassade efter ens eget behov.

(ett till motargument till mac är att de uteslutande använder nVidia och Intel trots att de skulle få ett enormt lyft med AMD. Speciellt då de inte ligger i high end-segmentet när det gäller prestanda.)

mvh

ps. Kan alla sluta med +1?

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deathdancer

(ett till motargument till mac är att de uteslutande använder nVidia och Intel trots att de skulle få ett enormt lyft med AMD. Speciellt då de inte ligger i high end-segmentet när det gäller prestanda.)

Fast Apple har ju stoppat in AMD-kort i sina senare modeller (4850)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com