WHS code name Vail, någon som hunnit testa?

Permalänk
Medlem

WHS code name Vail, någon som hunnit testa?

Undrar om det är någon som har hunnit testa det och bilda sig en uppfattning om det. Är det buggigt/stabilt?

Jag är nyfiken på era åsikter och erfarenheter ang. WHS Vail då jag har byggt ihop en miniserver som jag ka använda i backup-syfte, men även för RDC och streaming av media.

Visa signatur

Processor: Core i7 920 2,67GHz, Moderkort: Asus P6T, Grafikkort: Sapphire Radeon 4870 2x, Nätagregat: Corsair 620W HX, Chassi: Antec P182, CPU-Kylare: Noctua NH-U12P, Hårddsikar: WD VelociRaptor 74GB, 2x WD caviar Blue 640GB, Corsair TWIN3X 1333MHz.

Permalänk
Medlem

Kan meddela att jag har installerat WHS Vail nu och att installationen gick smärtfritt. Hade endast problem med vissa drivrutiner för moderkortet, dock så installerades de på något oförklarbart sett efter en stunds felsökande.

Visa signatur

Processor: Core i7 920 2,67GHz, Moderkort: Asus P6T, Grafikkort: Sapphire Radeon 4870 2x, Nätagregat: Corsair 620W HX, Chassi: Antec P182, CPU-Kylare: Noctua NH-U12P, Hårddsikar: WD VelociRaptor 74GB, 2x WD caviar Blue 640GB, Corsair TWIN3X 1333MHz.

Permalänk
Medlem

Kan nu meddela att jag nu har konfigurerat upp den och har kopplat från skärm, etc från servern.

Det fungerar extremt bra! Via serverns "Dashboard" kan man konfigurera hemmagrupp, extern domän, användare, behörigheter, mappar med bara några få klick. Sen så får man (i alla fall på Windows 7 datorer) notifiering när man ska lägga till allt till samma hemma grupp, att servern har en hemma grupp och undrar om man vill ansluta sig. Nästan all konfiguration för att det "ska fungera" sköts helt av servern själv.

Jag har inte hunnit kolla igenom de mer avancerade inställningarna, men än så länge ser dett väldigt lovande ut. Jag har t.ex testat att koppla upp mig via det domän-namnet jag registrerade och det fungerade utan några problem.

Det enda jag har att anmärka på än så länge är följande. Jag har inte hittat något alternativ där man kan konfigurera "Images", "Muisc", "Videos" , etc mappar till att vara kopplade till en speciell disk, eller raid-setup. Jag har en primär hårddisk som delades upp i 2 partitioner automatiskt, samt en raid1 konfiguration. Den andra partitionen på boot-disken "blandar" sig med raid-konfigurationen vilket medför att man inte kan säga om det man lagrar på servern antingen sparas på raid-konfigurationen, eller den andra partitionen.

Visa signatur

Processor: Core i7 920 2,67GHz, Moderkort: Asus P6T, Grafikkort: Sapphire Radeon 4870 2x, Nätagregat: Corsair 620W HX, Chassi: Antec P182, CPU-Kylare: Noctua NH-U12P, Hårddsikar: WD VelociRaptor 74GB, 2x WD caviar Blue 640GB, Corsair TWIN3X 1333MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolish:

Det enda jag har att anmärka på än så länge är följande. Jag har inte hittat något alternativ där man kan konfigurera "Images", "Muisc", "Videos" , etc mappar till att vara kopplade till en speciell disk, eller raid-setup. Jag har en primär hårddisk som delades upp i 2 partitioner automatiskt, samt en raid1 konfiguration. Den andra partitionen på boot-disken "blandar" sig med raid-konfigurationen vilket medför att man inte kan säga om det man lagrar på servern antingen sparas på raid-konfigurationen, eller den andra partitionen.

Gällande ovanstående så var det i första version av WHS så att det var själva grejen att OS:et hanterade var saker låg (med eller utan duplicering påslagen). Fördelen med detta är dels att inget diskutrymme förblev oanvänt pga lite utrymme kvar på en specific disk eller problemen med konfiguering (för nybörjare). Också från WHS version 1 var att du inte bör använda några RAID konfigurationer då detta motverkar själva syftet med WHS.

Min erfarenhet (av version 1 av WHS) är att detta fungerar mycket bra efter det att MS fixade en inledande kritisk bugg.

Vill du kunna styra var en specifik fil skall ligga för du nog använda ett "riktigt" server OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peso:

Gällande ovanstående så var det i första version av WHS så att det var själva grejen att OS:et hanterade var saker låg (med eller utan duplicering påslagen). Fördelen med detta är dels att inget diskutrymme förblev oanvänt pga lite utrymme kvar på en specific disk eller problemen med konfiguering (för nybörjare). Också från WHS version 1 var att du inte bör använda några RAID konfigurationer då detta motverkar själva syftet med WHS.

Min erfarenhet (av version 1 av WHS) är att detta fungerar mycket bra efter det att MS fixade en inledande kritisk bugg.

Vill du kunna styra var en specifik fil skall ligga för du nog använda ett "riktigt" server OS.

Intressant. Jag tror inte att det är någon störra fara dock, med tanke på att jag använder riktiga server-diskar. Tror att jag skymtade någon post om detta på WHS Vails officiella forum för några veckor sedan, men jag la det aldrig på minnet. Jag tror det var någon som berättade hur man kunde göra för att få upp flera diskar. Men jag kan ha missförstått den posten och att det faktist inte alls går att göra på det viset, än så länge i alla fall.

Är inte så sugen på att installera WS 2008 R2, p.g.a stor tidsbrist =/

Visa signatur

Processor: Core i7 920 2,67GHz, Moderkort: Asus P6T, Grafikkort: Sapphire Radeon 4870 2x, Nätagregat: Corsair 620W HX, Chassi: Antec P182, CPU-Kylare: Noctua NH-U12P, Hårddsikar: WD VelociRaptor 74GB, 2x WD caviar Blue 640GB, Corsair TWIN3X 1333MHz.

Permalänk
Medlem

Ok, du gör naturligtvis som du vill, men om man vill ha lite arbete så RAID:a inte själv utan låt WHS ta hand om det för dig.

Permalänk
Medlem

Har kört live i ca 1 månad nu utan större problem gillar inte riktigt updelningen med enhets bokstäver men allt går ju att vänja sig med

Annars verkar det det stabilt och driftsäkert men jag skulle nog undvika att köra egna raid configs, då du ändå kan konfigurera backup och dylikt genom interfacet.

Stort OK hittils dock väldigt likt WHS i användande.

Mvh
Phille

Visa signatur

Intel i9 13900k delid (4090) (Jobb/Lek)
Vattenkylning från EK på rubbet.