Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Om du kör kallt sen att den stannar en stund. Sen kör kallt igen och låter den köra så. Av På Av På. Då kommer man få dålig lukt igen. Den bygger upp Micro bakterier som biter sig fast och sen luktar illa. Det är ju det. Den lilla tiden när den avfrostare sig själv och plus lite varme. Det säger bara boom.
Det är därför man ska bara köra med fläkten ett tag efter man har kört kall läge. Men har du rent i ditt hem. tex rena lakan. Så är det mindre risk att man råkar ut för dålig luft.
Det som är dumt. När man stänger sin AC för dagen. Då stänger ju flödes riktaren med. Då blir det ett perfekt ställe att där bakterier blommar upp.h

Tack för en bra förklaring, jo, det är ju inte ett problem om den bara går och kyler som tur är, men dessa "algier" är hemska X_X
Finns ju inget sett att rengöra en sådana maskin på heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Tack för en bra förklaring, jo, det är ju inte ett problem om den bara går och kyler som tur är, men dessa "algier" är hemska X_X
Finns ju inget sett att rengöra en sådana maskin på heller.

Jag fick faktiskt slänga min förra maskin på grund av det problemet, upplevde oförklarliga luftvägsproblem som inte funnits förr. Slutade med AC:n och det försvann direkt. Nu har jag en bättre modell med bättre filter och är noga med att alltid torka maskinen efter användning, typ 1h fläkt efter varje kylsession. Nu på tredje säsongen och den är fortfarande bra!

Visa signatur

Sony α7III | BMPCC
XPS 13 9360 | 3770k | GTX970
CA Dacmagic+ | AQ Dragonfly Red
DT880 Pro | DT250
Xperia 1 IV

Permalänk
Medlem
Skrivet av ostersjo:

Jag fick faktiskt slänga min förra maskin på grund av det problemet, upplevde oförklarliga luftvägsproblem som inte funnits förr. Slutade med AC:n och det försvann direkt. Nu har jag en bättre modell med bättre filter och är noga med att alltid torka maskinen efter användning, typ 1h fläkt efter varje kylsession. Nu på tredje säsongen och den är fortfarande bra!

Jag vet att det inte är officiellt rekommenderat, men jag undrar om det inte skulle vara möjligt att använda någon av de "snällare" rengöringsmedlen för luftvärmepumpars innedel (som mest verkar innehålla tensider). Tittar man t.ex. på hur modellen jag har (Electrolux EXP35) är utformad nedan så tycker jag att det borde gå eftersom uppsamlingstråget för kondensvatten är väl tilltaget.

Sprejar man sedan försiktigt med vatten för att skölja bort det värsta och slutligen kör avfuktningsprogram så kommer ju förångaren "sköljas av" m.h.a. kondensvattnet och rengöringsmedlet borde följa med ut i dräneringsslangen. Risken finns väl att vätska hamnar där den inte ska, men måste man ändå slänga maskinen kan man ju lika gärna testa tänker jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Jag vet att det inte är officiellt rekommenderat, men jag undrar om det inte skulle vara möjligt att använda någon av de "snällare" rengöringsmedlen för luftvärmepumpars innedel (som mest verkar innehålla tensider). Tittar man t.ex. på hur modellen jag har (Electrolux EXP35) är utformad nedan så tycker jag att det borde gå eftersom uppsamlingstråget för kondensvatten är väl tilltaget.

Sprejar man sedan försiktigt med vatten för att skölja bort det värsta och slutligen kör avfuktningsprogram så kommer ju förångaren "sköljas av" m.h.a. kondensvattnet och rengöringsmedlet borde följa med ut i dräneringsslangen. Risken finns väl att vätska hamnar där den inte ska, men måste man ändå slänga maskinen kan man ju lika gärna testa tänker jag.

https://cdn.sweclockers.com/galleri/bild/195063?l=eyJyZXNvdXJjZSI6IjE5NTA2MyIsImZpbHRlcnMiOlsidD1sYXJnZSJdLCJwYXJhbXMiOltdLCJrZXkiOiIxZTgxNjEyOTE4NzgyYmVjYzYzNmZiYjA0ZWJlOTc0MiJ9

Det är svårt. Du kommer inte åt längre in. inte ens om du använder special verktyg. Men om du ska prova något. Så var noga att skölja ur allt efter. Sen det jag visa i en annan tråd. Den där lilla motor. Lagerna på den kommer rosta sönder när du spolar vatten.
Så jag rekommenderar att du köper en ny. Sen köra den på alltid vid kylning och sen när du avslutar. Låt fläkten vara på tills du luktar att det luktar friskt. Minst en halvtimme eller mer.

Visa signatur

Mina Datorer kolla mitt Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Det är svårt. Du kommer inte åt längre in. inte ens om du använder special verktyg. Men om du ska prova något. Så var noga att skölja ur allt efter. Sen det jag visa i en annan tråd. Den där lilla motor. Lagerna på den kommer rosta sönder när du spolar vatten.
Så jag rekommenderar att du köper en ny. Sen köra den på alltid vid kylning och sen när du avslutar. Låt fläkten vara på tills du luktar att det luktar friskt. Minst en halvtimme eller mer.

Varför skulle vatten rinna ner i nedre delen? Har man dräneringsslangen ansluten kommer ju allt från uppsamlingstråget rinna ut den vägen istället för ned till kondensorn för att förångas. Jag pratar inte om att spola med trädgårdsslang utan att spreja försiktigt med fin dimma. Eventuellt skulle man t.o.m. kunna använda ånga?

Citat:

Sen köra den på alltid vid kylning och sen när du avslutar. Låt fläkten vara på tills du luktar att det luktar friskt. Minst en halvtimme eller mer.

Det gör jag och har inte fått luktproblem på min enhet ännu, men det är väl bara en tidsfråga misstänker jag.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ja då har man invigt nya AC. Comfort 600 Portabel AC BTU 12000.
Rekommenderar den starkt. De har verkligen uppgraderat den nya gällande att vara tyst. Märkte typ inte när jag körde igång kompressorn. Men ska man ligga på topp . Så Kostar det. 1182 Watt drar den. 😎😎

Lite bilder. 35 grader i solen (Inte skugga då) 26-27 grader inne. Så efter en halvtimme så ligger tempen inne på 20 grader.
Precis vid utblåset ligger den på 3,8 grader. Så det ska bli kul och se hur kallt jag kommer få det. Har fått hittills ner den 6 grader. Än har inte värsta värmen kommit. Kan säga redan nu. värt pengarna.

Visa signatur

Mina Datorer kolla mitt Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Varför skulle vatten rinna ner i nedre delen? Har man dräneringsslangen ansluten kommer ju allt från uppsamlingstråget rinna ut den vägen istället för ned till kondensorn för att förångas. Jag pratar inte om att spola med trädgårdsslang utan att spreja försiktigt med fin dimma. Eventuellt skulle man t.o.m. kunna använda ånga?

Det gör jag och har inte fått luktproblem på min enhet ännu, men det är väl bara en tidsfråga misstänker jag.

Jag mena om du ska rengöra den och börja spruta på medel som du måste skölja noga efteråt. Tro mig Vattnet kommer samlas upp överallt och just där den lilla motorn sitter.

Visa signatur

Mina Datorer kolla mitt Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ja då har man invigt nya AC. Comfort 600 Portabel AC BTU 12000.
Rekommenderar den starkt. De har verkligen uppgraderat den nya gällande att vara tyst. Märkte typ inte när jag körde igång kompressorn. Men ska man ligga på topp . Så Kostar det. 1182 Watt drar den. 😎😎

Lite bilder. 35 grader i solen (Inte skugga då) 26-27 grader inne. Så efter en halvtimme så ligger tempen inne på 20 grader.
Precis vid utblåset ligger den på 3,8 grader. Så det ska bli kul och se hur kallt jag kommer få det. Har fått hittills ner den 6 grader. Än har inte värsta värmen kommit. Kan säga redan nu. värt pengarna.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Härligt! Tror jag har revisionen före din, också 12000 btu. Tycker ändå min är relativt tyst men jag är ingen som stör mig på ljud direkt. Om du har lust, kan du se dB nivån på din om du står ca 1 meter bort typ? Har själv runt 57db då, kan vara intressant att veta om nya är tystare.

Har redan nu kört min massor då min lägenhet blir brutalt varm, går knappt att befinna sig här utan AC om jag inte ställer min fläkt riktad mot mig dygnet runt haha. Skönt att kunna leva utan att svettas sönder om dagarna

Permalänk
Medlem

Har någon här testat eller hört något om Qlima MS-AC 5002?

Vi vill ha något man kan lämna igång när man ska sova, och har någon vild tanke om att det låter mindre om kompressorn är utomhus (även om fönstret är lite på glänt)..

Visa signatur

Intel Core i7-9700K @ 5Ghz
Asus GeForce ROG Strix RTX 3090 OC

Permalänk
Medlem

Lite dum fråga men, finns det nån AC som kanske drar lite mindre ström än andra? å kyla ett rum på typ 5kvm?

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Lite dum fråga men, finns det nån AC som kanske drar lite mindre ström än andra? å kyla ett rum på typ 5kvm?

Du kan enkelt kolla på energideklarationen som ska finnas synlig. Då ser du hur mycket den drar per timme. Tex 1.2 kWh/60 min för denna. Försök att hitta en med så hög EER som möjligt med så låg förbrukning du vill ha så får du något bra. Nästan allt kommer klara av att kyla 5kvm utan problem.
https://api.eluxmkt.com/external/compliance-documents/EUEnerg...

Skrivet av Soulbear:

Har någon här testat eller hört något om Qlima MS-AC 5002?

Vi vill ha något man kan lämna igång när man ska sova, och har någon vild tanke om att det låter mindre om kompressorn är utomhus (även om fönstret är lite på glänt)..

Ser ju lovande ut! Låg kylkapacitet men med tanke på att den också drar hälften mot de flesta andra samt då inte blir något undertryck så känns det inte illa alls. Hade också gärna sett om någon köper den skriver en snabb recension.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bärrich:

Lite dum fråga men, finns det nån AC som kanske drar lite mindre ström än andra? å kyla ett rum på typ 5kvm?

Det som händer är på och av, så om den maximalt klarar 25kvm kommer kompressorn vara på ca 20% av tiden och av 80% av tiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Soulbear:

Har någon här testat eller hört något om Qlima MS-AC 5002?

Vi vill ha något man kan lämna igång när man ska sova, och har någon vild tanke om att det låter mindre om kompressorn är utomhus (även om fönstret är lite på glänt)..

Har tyvärr ingen vetskap om den, om du bara ska kyla ett sovrum kan den säkert funka ok. Men ska den kyla mer än så kommer den nog inte vara så effektiv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Ja då har man invigt nya AC. Comfort 600 Portabel AC BTU 12000.
Rekommenderar den starkt. De har verkligen uppgraderat den nya gällande att vara tyst. Märkte typ inte när jag körde igång kompressorn. Men ska man ligga på topp . Så Kostar det. 1182 Watt drar den. 😎😎

Lite bilder. 35 grader i solen (Inte skugga då) 26-27 grader inne. Så efter en halvtimme så ligger tempen inne på 20 grader.
Precis vid utblåset ligger den på 3,8 grader. Så det ska bli kul och se hur kallt jag kommer få det. Har fått hittills ner den 6 grader. Än har inte värsta värmen kommit. Kan säga redan nu. värt pengarna.
<Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk><Uppladdad bildlänk>

Länk?

Ser bara att den är på 64 dB, eller är det någon ny?

Övrig rant: Måste ju finnas en stor marknad för oss som vill ha det tyst (och kallt). Hade lätt kunnat betala en högre prislapp om det var tyst

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Länk?

Ser bara att den är på 64 dB, eller är det någon ny?

Övrig rant: Måste ju finnas en stor marknad för oss som vill ha det tyst (och kallt). Hade lätt kunnat betala en högre prislapp om det var tyst

Jag köpte min för 5000 kr. Men det var för de hade sänkt med 1500 kr precis när jag kom.

https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...
https://www.power.se/hushaall/inomhusklimat/kyla/luftkonditio...

Visa signatur

Mina Datorer kolla mitt Galleri

Permalänk
Medlem

Efter 2år körande så kan jag rekommendera https://outl1.se/effektiv-portabel-ac-wifi

Mycket för pengarna amt ser att den har gått ner några 100kr sedan jag köpte den så tvärt om allting annat så mycket ac för 5500:- med sina 14000BTU och 58db och du kan använda som värmepump på vintern

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Länk?

Ser bara att den är på 64 dB, eller är det någon ny?

Övrig rant: Måste ju finnas en stor marknad för oss som vill ha det tyst (och kallt). Hade lätt kunnat betala en högre prislapp om det var tyst

Det går inte trolla med ljudnivå på portabel AC så ljudnivån är vad den är och kommer aldrig ändras typ.
Kan man ha en split enhet så skaffar man ju det, annars för oss lägenhetsnissar så är vi fast med dessa bullermaskiner

Jag stör mig mer på start o stopp när jag försöker sova med ACn. Har den ca 2.5m från huvudet typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det går inte trolla med ljudnivå på portabel AC så ljudnivån är vad den är och kommer aldrig ändras typ.
Kan man ha en split enhet så skaffar man ju det, annars för oss lägenhetsnissar så är vi fast med dessa bullermaskiner

Jag stör mig mer på start o stopp när jag försöker sova med ACn. Har den ca 2.5m från huvudet typ.

På det sättet funkar våran 16åriga portabla ac bra som vi har i sovrummet,den går på högvarv hela tiden= samma sövande ljud hela tiden 😅. Går den sönder köper jag nog en som är lite underdimensionerad, så den aldrig stängs av under natten… eller om det finns såna man kan ”låsa” vid ett visst läge/effekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Det går inte trolla med ljudnivå på portabel AC så ljudnivån är vad den är och kommer aldrig ändras typ.
Kan man ha en split enhet så skaffar man ju det, annars för oss lägenhetsnissar så är vi fast med dessa bullermaskiner

Jag stör mig mer på start o stopp när jag försöker sova med ACn. Har den ca 2.5m från huvudet typ.

Jo, är väl det man är så trött på fläktljudet är ju något man kunde fokusera på. Inte mycket "variabelt" där, utan det är 2 hastigheter eller 3.

Såg att Woods släppte sin nya maskin.49- 64 dB.
Är en "dubbelslang" som dom kallar för Air Switch. Kyler rummet som vanligt, på natten hämtar den kalluft utifrån.

Kör med sensor som man lägger i slangen. Borde inte vara speciellt svårt att lura systemet genom att bara låta sensorn ligga vid utblåset så har man en dubbelslangsmaskin

Dock väldigt dyr..

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Entash:

Härligt! Tror jag har revisionen före din, också 12000 btu. Tycker ändå min är relativt tyst men jag är ingen som stör mig på ljud direkt. Om du har lust, kan du se dB nivån på din om du står ca 1 meter bort typ? Har själv runt 57db då, kan vara intressant att veta om nya är tystare.

Har redan nu kört min massor då min lägenhet blir brutalt varm, går knappt att befinna sig här utan AC om jag inte ställer min fläkt riktad mot mig dygnet runt haha. Skönt att kunna leva utan att svettas sönder om dagarna

Jag har kollat lite nu till dig. Här står jag ca 1 meter och 2 meter ifrån. Då kör jag med kylning på och fläkten på högsta. Så 51 dB ca 1 meter. Sen räcker det att backa lite, typ 2 meter. Så går den ner till 46 dB. Som jag tycker är bra. Jag sitter 4 meter från den alltid. Där ligger den på 40 dB.
Sen är det ju det. Detta exemplar jag köpte var bra. Själva flåset är mjukt och fint. Så man kan till och med somna till den.
Sen vet jag hur man kan få det tystare. Köpa denna filt som är samma som sitter runt kompressorn inne i AC.
Denna filt dämpar skit bra.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...

Då sätta den runt AC. (Inte insugen) Som man då kanske syr på någon snyggare tyg. svart för mig färg.
Sen kan man ta bort galler som sitter i utblåset. Då blir den tystare. Jag har inte gjort det på denna AC för jag tycker man inte behöver ta bort den.

Visa signatur

Mina Datorer kolla mitt Galleri

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perdonotknow:

Jag har kollat lite nu till dig. Här står jag ca 1 meter och 2 meter ifrån. Då kör jag med kylning på och fläkten på högsta. Så 51 dB ca 1 meter. Sen räcker det att backa lite, typ 2 meter. Så går den ner till 46 dB. Som jag tycker är bra. Jag sitter 4 meter från den alltid. Där ligger den på 40 dB.
Sen är det ju det. Detta exemplar jag köpte var bra. Själva flåset är mjukt och fint. Så man kan till och med somna till den.
Sen vet jag hur man kan få det tystare. Köpa denna filt som är samma som sitter runt kompressorn inne i AC.
Denna filt dämpar skit bra.

https://www.biltema.se/bil---mc/biltillbehor/ljudisolering/lj...

Då sätta den runt AC. (Inte insugen) Som man då kanske syr på någon snyggare tyg. svart för mig färg.

Glömde bilder hm....

Visa signatur

Mina Datorer kolla mitt Galleri