Server till litet företag hårdvara och mjukvara??

Permalänk
Medlem

Server till litet företag hårdvara och mjukvara??

Hej!

Har i uppdrag att plocka fram en serverlösning till ett litet nystartat aktiebolag.
Företaget kommer i höst ha ca 5 anställda och har följande behov:

  • Gemensam lagringsplats

  • Backup

  • Exchangeserver för mail/kalender.

Budgeten är flexibel men knäckfrågan är väll huruvida det är billigare/säkrare att ha en egen server eller att hyra utrymme någonstans.

Driftsäkerhet och skydd mot dataförlust är det viktigaste då det är förödande för ett konsultföretag att förlora handlingar/värdefull tid.

Mjukvarumässigt så har företaget redan köpt ett paket med licenser för bl.a. windows Server 2008 och Exchange server 2010.
Klienterna kör windows 7 och office 2010.

Är det någon som har erfarenhet av liknande lösning och vet om det är värt att satsa på intern server och har hårdvaru eller mjukvarutips?

Tack på Förhand

Henrik

Permalänk
Medlem

Vaför köpte dom inte MS SBS 2008 istället för Server 2008 och Exchange server 2010? SBS blir nog billigare och enklare för så få användare.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Medlem
Skrivet av JenzA:

Vaför köpte dom inte MS SBS 2008 istället för Server 2008 och Exchange server 2010? SBS blir nog billigare och enklare för så få användare.

SBS 2008 ingår också i paketet.
Har inte läst på vad det inkluderar, men är väl bäst att jag gör det då

Edit: läst på lite nu och verkar ju riktigt smidigt.
Någon som har koll på om det finns stöd för t.ex. delade kalendrar?

Permalänk
Medlem

Jag kan ju säga redan nu att om ni inte riktigt har kollen på funktionerna för serverdelen av dessa MS-produkter kommer det inte bli lätt att underhålla. Speciellt inte en exchange-miljö imo. Förr eller senare kommer något strula eller så vill någon ha en funktion uppsatt och vet ni då inte hur ni ska administrera/felsöka det så kan det bli stora konsekvenser - speciellt för ett företag. Och i slutändan får ni punga ut pengar för en konsult istället.

I och för sig är det bara 5 anställda och det kan kanske även vara ett ypperligt tillfälle för dig (om det är du som ska administrera det) att lära dig mer.

Men annars så finns det företag som ger både servrar och support på MS-programvaran ni ska ha. Det prispressas ganska hårt på detta nu för tiden så ni kan nog få bra priser idag.

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Tänk på att servern ska tas om hand varje dag, och utan intresse/kunskaper från de som ska använda den blir det ju jobbigt.

Varje dag bör man: Se till så backupen gått och vid behov byta band/dvd-r/hålremsa
Varje vecka bör man: Köra in patchar på OS och kritisk mjukvara. Flytta veckans backuper offsite eller iaf till ytterligare ett medium.

Och då och då behövs ju extra tid att felsöka varför backupen inte gick, installera större uppdateringar/fixar, byta trasiga delar, sköta licensfrågan, agera postmaster, osv.

Jag säger inte "låt bli" utan "se till att någon tar hand om detta".

Permalänk
Medlem

Fick ett uppdrag från ett företag i ungefär samma storlek, 5 anställda plus några praktikanter att sätta upp en liknande lösning.

Vi spolade alla MS-produkterna på serversidan och körde Ubuntu på vilken vi installerade Samba för gemensam lagring, backup via rsync till extern server samt zarafa för mail och kalenderar. Allt som behövde installeras på klienterna var en extra liten plugin till outlook för zarafa så fungerade det precis lika dant som mot en exchange server med skillnaden att man slipper den usla prestandan och dom löjligt små mailboxarna.

totala kostanden för det blev ca 5000 kr för en vanlig tower burk i delar vi installerade alla server applikationerna på. Zarafa är gratis med upp till 3 outlook connectors vilket vi klarade oss på. Webmailen klarar obegränsat antal även i gratis-versionen. Det har rullat på helt klanderfritt utan något avbrott i nästan 1 år.

Jag skulle säga att även för en person utan några förkunskaper i linux är det lättare att underhålla än alla dessa MS-produkter ni nämnt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla bra tips!

Ni har nog rätt i att det kommer bli för svårt att administrera en fullständig serverlösning. Dels på grund av min bristande erfarenhet men också p.g.a. att jag inte kommer sitta på plats på kontoret och de andra inte vill tänka på servern.

Därför har vi valt en mellanväg och köpt in en netgear Nv+ NAS för backup och kommer troligen köra med extern exchange.
Någon som har tips på ett bra företag?