Geforce GTX 580 mot slutet av året

Permalänk
Avstängd

Suck.... Blir så frustrerad då jag läser alla korkade inlägg från okunnigt folk.

Visa signatur

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Permalänk
Medlem
Skrivet av rullekorn82:

Min gissning är att HD6970 ungefär är 20% snabbare än GTX480 så om det stämmer då blir det hård konkurrens. Me like! Däremot om AMD släpper en ny dubbelmacka (HD6990) så är det nog kriget redan vunnet.

Ja visst, om man vill sitta med ett kort som ger bra fps men ryckig bild pga microstuttering.

Spydde på mitt 5970 pga rycken i bilen, oavsett 100fps flöt de aldrig.

Nu med 480 så har ja mer lr mindre precis lika bra prestanda i dom flesta program och i nya dx11 tester tom bättre.

Så aldrig mer en dubbelmacka från ati, största skräpet som går o få tag i. Bra och stabila drivrutiner kan dom inte heller göra amd pojkarna.

Ser fram emot 580 kortet Finns stor risk ja är en av dom köparna.

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Proffsmobbare

Skulle personligen föredra om tillverkarna inom både dator och spel skulle ägna iallafall 5 minuter åt att optimera istället för att mata på mer och mer saker bara för att man är sifferkåt.

Ett bra exempel är ju Nintendo 64's utveckling i grafik från lanseringen tills plattformen dog. Otrolig optimering av de limiterade resurserna, jag skulle nästan vilja likna det till ett maxat Crysis på en Pentium 3a och Voodoo i dagens värld.

Permalänk
Medlem

Ligger ju något i de du säger, men tyvärr verkar de inte vara så de fungerar då korttillverkarna vill sälja nya grejer

Visa signatur

i7 930 @ 4.3][Corsair Dominator 5x2GB][Asus P6X58D-E][Nvidia GTX780 Ti][Corsair AX1200][Intel X25-M G2 80gb - Seagate 2x1tb][Mozart TX][Kylning: Ek supreme HF - 3x 120x3 Rad - Mch655 pump

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

Skulle personligen föredra om tillverkarna inom både dator och spel skulle ägna iallafall 5 minuter åt att optimera istället för att mata på mer och mer saker bara för att man är sifferkåt.

Ett bra exempel är ju Nintendo 64's utveckling i grafik från lanseringen tills plattformen dog. Otrolig optimering av de limiterade resurserna, jag skulle nästan vilja likna det till ett maxat Crysis på en Pentium 3a och Voodoo i dagens värld.

Det är därför man har konsoler, på dem optimerar ständigt utvecklarna sina spel efter samma hårdvara och lyckas ändå få in rejäla förbättringar
På Pc däremot bör man hänga med och skaffa det senaste för att kunna spela, en utveckling som lyckligtvis bromsats något tack vare denna generation konsoler, men principen kvarstår. Å andra sidan får du alltid ännu större världar och bättre grafik om du har råd/vilja att uppgradera ständigt.
Sen betalar man också indirekt för konsolernas "billiga liv" genom att själv se till att ny hårdvara utvecklas mellan generationerna

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Sen när gör PhysX ngt annat än ytliga effekter? Det har väl inget med "tunga fysiska" beräkningar att göra överhuvudtaget. Det är väl bara deras demos som gör det? Det är väl därför CPU's kan göra dem över huvudtaget om jag inte fattat fel (tänker spel nu dvs. det närmaste vi kommer till realworld tillämpningar). Rätta mig gärna.

Inte helt riktigt, PhysX kan användas(och gör det ofta) för all fysik, dvs position, hastighet, acceleration, fart, krafter, roterande rörelse, energi, friktion, impuls, kollisioner, constraints osv.

Det är MÅNGA spel motorer som använder PhysX, t.ex. Unreal Engine 3 och UDK, Gambryo, Esenthel, Unity, 4A engine, DX Studio, Torque, Trinigy Vision.

Många spel motorer för indies avänder PhysX så om du vill utveckla något spel själv så är ett nvidia kort starkt rekommenderat.

Visa signatur

Mainboard : Asus P5B Processor : Intel Core 2 Duo E6400 @2.5 ghz Physical Memory : 4GB Video Card : NVIDIA Zotac 470 Hard Disk : Seagate (1500GB) + Western Digital (250GB) DVD-Rom Drive : SONY DVD RW DW-Q120A Monitor Type : Samsung SyncMaster - 20" + 21.5" Operating System : Microsoft Windows 7 (64-bit)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Det är därför man har konsoler, på dem optimerar ständigt utvecklarna sina spel efter samma hårdvara och lyckas ändå få in rejäla förbättringar
På Pc däremot bör man hänga med och skaffa det senaste för att kunna spela, en utveckling som lyckligtvis bromsats något tack vare denna generation konsoler, men principen kvarstår. Å andra sidan får du alltid ännu större världar och bättre grafik om du har råd/vilja att uppgradera ständigt.
Sen betalar man också indirekt för konsolernas "billiga liv" genom att själv se till att ny hårdvara utvecklas mellan generationerna

De trista är att man får betala ett par hundra extra för konsollspelen om man ska va laglydig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av magnuso:

De trista är att man får betala ett par hundra extra för konsollspelen om man ska va laglydig

Man får vad man betalar för Konsolspel må vara dyrare, men ack så genomarbetade dom kan vara jämfört med PC-spel.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Ja visst, om man vill sitta med ett kort som ger bra fps men ryckig bild pga microstuttering.

Spydde på mitt 5970 pga rycken i bilen, oavsett 100fps flöt de aldrig.

Nu med 480 så har ja mer lr mindre precis lika bra prestanda i dom flesta program och i nya dx11 tester tom bättre.

Så aldrig mer en dubbelmacka från ati, största skräpet som går o få tag i. Bra och stabila drivrutiner kan dom inte heller göra amd pojkarna.

Ser fram emot 580 kortet Finns stor risk ja är en av dom köparna.

Ärligt talat, jag hoppas ingen lyssnar på dig för du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om.
Att "du" hade problem med ditt 5970 är en sak men att säga att ATI korten är skit är ju rent struntprat.
Tror du verkligen själv att om det hade varit som du säger med 100 fps och ryck i bilden så hade folk fortsatt att köpa ATI's kort? Du borde nog ta och fundera lite innan du skriver nästa gång.

Eller vi kanske bara ska ta dig på ditt ord. ATI är skit helt enkelt..? Så himla LOL

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_krut:

Man får vad man betalar för Konsolspel må vara dyrare, men ack så genomarbetade dom kan vara jämfört med PC-spel.

Genomarbetade och genomarbetade? Det är ju bara en 2 olika konsoler att optimera spelen för till skillnad från dator.

I övrigt, tryck A för headshot, tryck B om du vill bryta nacken på ett coolt sätt, hallå?!?!?!?!

Visa signatur

Asus Prime Z390-A - Intel I7 9700KF - Corsair Vengeance 2x8GB 3200Mhz CL16 - MSI GeForce RTX 2080 SUPER 8GB Ventus XS OC - Creative Sound Blaster Z (skäms) - Corsair AX 1200i Digital 1200W 80+ Platinum - Fractal Design R6 - Sennheiser GSP 600 - Acer Predator XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ärligt talat, jag hoppas ingen lyssnar på dig för du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om.
Att "du" hade problem med ditt 5970 är en sak men att säga att ATI korten är skit är ju rent struntprat.
Tror du verkligen själv att om det hade varit som du säger med 100 fps och ryck i bilden så hade folk fortsatt att köpa ATI's kort? Du borde nog ta och fundera lite innan du skriver nästa gång.

Eller vi kanske bara ska ta dig på ditt ord. ATI är skit helt enkelt..? Så himla LOL

Tyvärrr så stämmer det som han säger 5970 har otroligt mycket microstuttering. Jag har en maskin med 5970 + i7-860@3.8Ghz som tyvärr inte är speciellt trevlig att spela med pga av det hackar så förbannat. Troligtvis så är orsaken att drivrutinerna inte är bra än. Jag tror iinte att ATI är skit däremot så verkar det som dom har problem med mjukvaran runt korten. jag tycker man skulle fokusera mer runt spelbarhets tester än rena råabenchmarks det är trots allt upplevelsen som räknas i slutänden.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av TimeBeast:

Inte helt riktigt, PhysX kan användas(och gör det ofta) för all fysik, dvs position, hastighet, acceleration, fart, krafter, roterande rörelse, energi, friktion, impuls, kollisioner, constraints osv.

Det är MÅNGA spel motorer som använder PhysX, t.ex. Unreal Engine 3 och UDK, Gambryo, Esenthel, Unity, 4A engine, DX Studio, Torque, Trinigy Vision.

Många spel motorer för indies avänder PhysX så om du vill utveckla något spel själv så är ett nvidia kort starkt rekommenderat.

Men mycket av detta körs inte på GPU:n, mig veterligt är det bara saker som vätska rök och tyg som körs på den, resten får CPU:n fixa.
Rök har aldrig varit ett problem tidigare, varför går det plötsligt inte att fixa rök i Batman utan GPU-fysik?

On topic.
Om Nvidia minskar strömläckaget, då minskar effektbehovet.
Gör dom kretsen lättare att tillverka, då ökar yelden.
Dom kan optimera, genom att ta bort lite av sådant som används lite och öka lite av sådant som används mycket.
Min gissning är att dom gör alla tre sakerna.
Jag gissar också att kortet inte finns att köpa innan Jul.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Men mycket av detta körs inte på GPU:n, mig veterligt är det bara saker som vätska rök och tyg som körs på den, resten får CPU:n fixa.
Rök har aldrig varit ett problem tidigare, varför går det plötsligt inte att fixa rök i Batman utan GPU-fysik?

Det finns fortfarande rök i Batman utan GPU PhysX, däremot inte rök som flyttar sig efter kroppen när man går igenom den. Vad jag förstått i alla fall.

Angående GTX 580 får man se. Om de som du säger lyckas göra alla punkterna blir den bra, synd bara att de behövde ta så lång tid på sig. Men man får förstås jämföra prestanda och pris med konkurrensen när den släpps.

I övrigt så råkade Nvidia faktiskt lägga upp GTX 580 den på sin 3D Vision sajt, så de har av misstag antagligen bekräftat att den är på gång.
Nvidia's website 'slips' GeForce GTX 580 listing | TechConnect Magazine

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Ärligt talat, jag hoppas ingen lyssnar på dig för du vet ju uppenbarligen inte vad du pratar om.
Att "du" hade problem med ditt 5970 är en sak men att säga att ATI korten är skit är ju rent struntprat.
Tror du verkligen själv att om det hade varit som du säger med 100 fps och ryck i bilden så hade folk fortsatt att köpa ATI's kort? Du borde nog ta och fundera lite innan du skriver nästa gång.

Eller vi kanske bara ska ta dig på ditt ord. ATI är skit helt enkelt..? Så himla LOL

Finner du inte det lite lustigt att så många som faktist sitter eller har suttit på ett ATI kort ångrar att dom nånsin köpte ett?... räkna mig som ytterligare en av dom.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem

AMD Antilles på G i December.

Hur ser det ut för Nvidia på "dubbelmacka" fronten. Blir det något...? När ? Vilka Gpu´s ?
Någon som vet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mercy1:

AMD Antilles på G i December.

Hur ser det ut för Nvidia på "dubbelmacka" fronten. Blir det något...? När ? Vilka Gpu´s ?
Någon som vet?

Ingen som vet men man kan ju spekulera och jag tror inte det blir någon om dom inte fixar strömförbrukningen och värmeutvecklingen. Dom måste ner på samma nivåer som AMD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Ingen som vet men man kan ju spekulera och jag tror inte det blir någon om dom inte fixar strömförbrukningen och värmeutvecklingen. Dom måste ner på samma nivåer som AMD

Beror på vilka gpuer de använder isf.
Var ett tag sen det spekulerades om nått sånt här, trodde det eventuellt klarnat idag kring det...

Permalänk

Några nämnde microstuttering..
Glöm inte att alla multi GPU konfigurationer lider av microstuttering, vare sig det är AMD eller Nvidia..

Men om du tydligt märker "ryck" i bilden så är det nog inte microstuttering, för det går inte att märka microstuttering, enda sättet som man kan märka det på är att typ 50 fps känns som 35 fps. Men om man har vant sig vid microstuttering så sitter man ju och spelar i 50 fps och tror att 50 fps ska kännas så (som 35 fps), tills man byter till ett singel GPU kort som också pumpar ut 50 fps och man får en wow känsla över hur mjukt och smidigt allt flyter på i 50 fps.

Men men, visst, sitt ni med era skit multi GPU kort och microstutterera sönder era ögon, hihi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

I övrigt så råkade Nvidia faktiskt lägga upp GTX 580 den på sin 3D Vision sajt, så de har av misstag antagligen bekräftat att den är på gång.
Nvidia's website 'slips' GeForce GTX 580 listing | TechConnect Magazine

Tror du verkligen att det var ett misstag?

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexei:

Finner du inte det lite lustigt att så många som faktist sitter eller har suttit på ett ATI kort ångrar att dom nånsin köpte ett?... räkna mig som ytterligare en av dom.

Ehum... ja nu när du säger det. Det finns nog en del ångrar att de köpte ett GTX480 också av helt andra skäl. Men det är iofs inte det vi pratar om här.
Själv sitter jag med ett GTX460 och hade en del stuttering. Iofs så menar folk säkert olika saker när de säger just stuttering. Som någon tidigare nämt, med så många olika riggar där ute (dvs. olika konstallationer av hård/mjukvara) så kan det ju bli så om datorn inte fungerar omptimalt. Att man får microstuttering eller annat kan ju säkert bero på många olika saker. Visst ATI's drivrutiner är säkert en stor del av det hela men det kan naturligtvis även ha med annan hårdvara att göra. I mitt fall va jag tvungen att sänka RAM-minnets hastighet för att bli av med del av problemet. Inget som jag märkte i annat än spel.

Om sanningen skall fram så har jag sett väldigt lite av just 5970 live. Men de gånger jag har sett något spel med kortet så har där inte varit någon microstuttering. Det känns bara som att om det var ett verkligt problem med ATI - korten så skulle de inte kunna sälja dem. OCH man hade nog kunnat räkna ATI fanboys på en hand vilket ju inte är sant. Folk bryrs sig alldeles för mycket om sådana fel för att bara ignorera det.

Jag kan naturligtvis ha fel. I sådana fall skall jag inte heller köpa ATI nåt mer

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Tror du verkligen att det var ett misstag?

Nja kanske inte, men AMD har flera kort kvar i pipeline, vilket innebär att de kan tweaka sin release om de får reda på för mycket om GTX 580. Nu var det dock bara namnet.

Det finns en annan strategi i att överraska med en ny release utan att marknaden/konkurrenten får reda på att den är på väg och därmed kan justera pris etc efter den.

Permalänk
Medlem

HAHAHA envidia slutar då aldrig med sitt "fuffens"!!:P

Bara för att amd släpper en ny generation så måste nvidia ta sina gamla kort och döpa om till en högra siffra (4->5) för att folk ska tro att de med kommit med nya kort^^

Hur många gånger haar de gjort detta? De började väl i geforce 8xxx-serien och sen har det väl blivit en tradition att låtsas släppa nya kort genom att byta klistermärke på de gamla. Detta har de väl gjort i varje serie hitilts?.. Lamt

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Bara för att amd släpper en ny generation så måste nvidia ta sina gamla kort och döpa om till en högra siffra (4->5) för att folk ska tro att de med kommit med nya kort^^

Ryktena säger ju att det är en ny krets GF110 kortet ska baseras på. Om det stämmer så ser jag inte något fel med det nya namnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

HAHAHA envidia slutar då aldrig med sitt "fuffens"!!:P

xfx HD5770 ?

lamt
dags att du byter upp dig till ett riktgit grafikkort

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mobne:

Så aldrig mer en dubbelmacka från ati, största skräpet som går o få tag i. Bra och stabila drivrutiner kan dom inte heller göra amd pojkarna.

Vad för problem var med drivrutinerna då? Microstuttering ok, men vad var det med stabiliteten?

Permalänk
Medlem

LÖJLIGT! 20% snabbare än 480 är pinsamt dåligt. Tänk att det ska ta typ 10 år att tillverka ett kort som ensamt kan maxa crysis. Om kortet inte kan hantera gårdagens spel hur i helvete ska det då stå sig mot morgondagens spel? Jag såg fram emot ett kort som skulle krossa crysis 2 och rage men i den här takten lär jorden gå under innan ett sådant kort släpps

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjofritz:

LÖJLIGT! 20% snabbare än 480 är pinsamt dåligt. Tänk att det ska ta typ 10 år att tillverka ett kort som ensamt kan maxa crysis. Om kortet inte kan hantera gårdagens spel hur i helvete ska det då stå sig mot morgondagens spel? Jag såg fram emot ett kort som skulle krossa crysis 2 och rage men i den här takten lär jorden gå under innan ett sådant kort släpps

Ja, Crysis är ju verkligen ett bra exempel att mäta med *facepalm*

Jag sitter på ett HD4870 och kan maxa 99% av alla spel.

Du tänkte inte heller på att HD6870 är ett kort i medelklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

LÖJLIGT! 20% snabbare än 480 är pinsamt dåligt. Tänk att det ska ta typ 10 år att tillverka ett kort som ensamt kan maxa crysis. Om kortet inte kan hantera gårdagens spel hur i helvete ska det då stå sig mot morgondagens spel? Jag såg fram emot ett kort som skulle krossa crysis 2 och rage men i den här takten lär jorden gå under innan ett sådant kort släpps

20% bättre än förra serien med kort är bra.

Skrivet av anon42512:

Ja, Crysis är ju verkligen ett bra exempel att mäta med *facepalm*

Jag sitter på ett HD4870 och kan maxa 99% av alla spel.

Du tänkte inte heller på att HD6870 är ett kort i medelklassen?

Nu skrev han inte om 6870 men ändå...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjofritz:

LÖJLIGT! 20% snabbare än 480 är pinsamt dåligt.

Beror på vad man jämför med. T.ex. 6870 presterar ju sämre än 5870.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orici:

20% bättre än förra serien med kort är bra.

Nu skrev han inte om 6870 men ändå...

Doh, trodde jag var i nyhetstråden om 6800-korten -.-